Mo
door Moos59 Nov 2, 2022 om 17:07
Vrije tijd & tuin

Kan er niet iets gedaan worden tegen de vertraging wat betreft ondertiteling?

Doordat ik slechthorend ben maak ik nogal eens gebruik van pagina 888 van teletekst voor de ondertiteling. Erg makkelijk maar heel frustrerend als die ondertiteling 3 regels later komt of zelfs gedeeltes overgeslagen wordt. Ik maak nog weleens gebruik van een schrijftolk, die typt bijna letterlijk mee wat er gezegd wordt, dan moet dat toch ook kunnen bij praatprogramma's, nieuws e.d. Ook als ik een opgenomen praatprogramma terugkijk, dan is er toch tijd genoeg om dit synchoon te laten lopen? Een optie zou zijn om het programma een halve minuut later te laten starten zodat er aan die ondertiteling gewerkt kan worden.

Ook heel lastig is muziek op de achtergrond bij sommige nieuwsprogramma's. Waarom??

1568 7 Rapporteer

Topantwoord

sw
door swat1500 - Nov 2, 2022 om 17:30
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat u hier aan het verkeerde adres bent. Neem contact op met de NPO.

Mo
door Moos59 Nov 2, 2022 om 17:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt misschien wat je zegt maar ik heb dit gedaan om 2 redenen; Ten eerste omdat ik niet weet hoe dit onder de aandacht te brengen bij Kassa en ten tweede ben ik benieuwd of dat meerdere mensen daar last van hebben.

sw
door swat1500 Nov 2, 2022 om 22:53
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zou kassa hiermee moeten. Is dit een consumentenprobleem?

Mo
door Moos59 Nov 3, 2022 om 19:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben een consument omdat ik betaal voor mijn tv-uitzendingen. Ik heb een probleem waar jij denk ik geen ene notie van hebt hoe storend dat is. Vandaar ik zoekende ben om dit probleem misschien via een bepaalde weg op te lossen. Er staan hier gelukkig wel antwoorden waar ik misschien wel iets aan heb. Tevens met een vriendelijkere benadering.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 2, 2022 om 17:45
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een kwestie van de omroepen die het betreft. Bij het NPO nieuws is geen miuziek dus is het zaak om AVRO/TROS, BNNVARA en andere omroepen waaronder de RTL en SBS zenders die nieuwsprogramma's aanbieden aan te schrijven met deze ook opmerking.

Overigens zijn programma's wel degelijk al vertraagd om goed te kunnen vertalen of te ondertitelen zoals recebnt nog overdyuidelijk ook werd aangegeven bij de uitvaart uitzending van Koningin Elizabeth van het VK. En op basis van eigen bevinding was dat ook zo, er was een vertraging ten opzichte van de weergeva op de BBC zenders.
En door uzelf opgenomen programma's kan men moeilijk nog vertragen op het momemnt dat u wenst terug te kijken.

Hoe dan ook, mij hindert het niet.

ro
door ronny530 - Nov 2, 2022 om 17:48
2751 Antwoorden / 41 Vragen

In deze link staat het antwoord.https://over.nos.nl/faq/waarom-zit-er-soms-een-vertraging-bij-de-ondertiteling-in-sommige-live-programmas/
Dat u de muziek lastig vind daar valt niets aan te doen omdat u niet de enige kijker bent en als u de muziek niet wil horen zet u het volume wat lager dan heeft u er ook geen last meer van.

Mo
door Moos59 Nov 2, 2022 om 22:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, zoals ik al aangaf, ik ben slechthorend (door tinnitus) dus geen optie om de tv zachter te zetten.

tenormin
door tenormin - Nov 2, 2022 om 17:56
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Het zou inderdaad geperfectioneerd moeten worden maar, helaas, zover is het nog lang niet. Ben al blij dat opgenomen programma's wel goed te volgen zijn. De live ondertiteling is ook altijd een samenvatting van wat er gezegd wordt.

sira
door sira - Nov 2, 2022 om 18:39
2288 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat daar niets aan te doen is. Volgens mij ligt het aan de techniek. Beeld heeft al een vertraging, zo ook geluid en ondertiteling.

Ik kijk via de schotel, dus satelliet en heb beneden èn boven een tv. Als ik beide tv's aanzet en ook op dezefde zender (bijv. nieuws), loopt bij mij zelfs het geluid al niet synchroon. Bel ik met een kennis die aangesloten is op de kabel (en uiteindelijk schotel) en waar de tv altijd hard aanstaat (hardhorend) dan zit er een hele grote vertraging in het geluid.

Kijkt men naar een film dan zit de ondertiteling al in de film verwerkt, maar ondertiteling via Teletekst is er aan toegevoegd.

Aanvulling: ik heb dit nog voor u gevonden
https://nl.optelec.com/support/faq/questions/tv-ondertiteling/de-gesproken-ondertiteling-op-mijn-tv-loopt-voor-achter-ten-opzichte-van-het-televisie-geluid

tenormin
door tenormin Nov 2, 2022 om 22:08
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Klopt helemaal @sira. In mijn PC kamer staat TV aan, ga ik naar de woonkamer hoor ik de laatste zin vanuit de PC kamer. Wel makkelijk, mis ik niets. ;-)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 2, 2022 om 19:25
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Moos59,

Ik raad u een cursus liplezen aan,klik op de volgende link :

https://www.stichtinghoormij.nl/nl-nl/slechthorendheid/leven-met-slechthorendheid/spraakafzien

mahadma
door mahadma - Nov 2, 2022 om 19:30
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Hoe dan ook, je moet EERST iets horen, VOORDAT je het kan typen. Zeker bij volledige zinnen lukt dat NOOIT live, bij herhalingen kan dit "sneller" omdat je dan weet wanneer iemand wat zegt/gaat zeggen.

Als je google een spraak opdracht geeft heeft dit ook al een korte vertraging.

Achtergrond muziekjes zijn soms gepast, soms niet gepast, maar behoren niet de overhand te hebben.