kloske
door kloske Sep 17, 2013 om 23:47
Vrije tijd & tuin

Kan ik een factuur maken zonder inschrijving bij KVK?

Mijn dochter heeft fotografie als hobby. Soms maakt ze een fotoshoot, soms krijgt ze daar een kleine vergoeding voor en soms niet: voor vriendinnen bijvoorbeeld doet ze dat gewoon gratis. Nu is ze gevraagd door iemand die foto's wil laten maken voor het bedrijf waar hij werkt, tegen betaling dus, maar die heeft een factuur gevraagd zodat hij de kosten kan declareren bij zijn baas. Maar uiteraard heeft zij geen KVK-nummer: het is tenslotte een hobby en veel verdient ze daar niet mee. Kan zij zelf een factuur maken zodat de man een -geldige- declaratie kan indienen bij zijn baas?

95149 22 Rapporteer

ar
door arjenvd - Sep 18, 2013 om 00:24
22 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt hiervoor even bellen met de belastingtelefoon, die weten er alles over! Bellen is gratis en kan op 0800-0543.

Zoals ik het begrijp kan je dochter gewoon een factuur maken zonder daarop de KVK-gegevens e.d. te vermelden, gewoon een brief met het bedrijf waarvoor de opdracht is uitgevoerd, een omschrijving van de opdracht, het bedrag (zonder BTW) en haar naam naam, adres en rekeningnummer. De betaling moet ze bij de belastingaangifte 2013 opgeven als inkomsten uit overig werk.

tijger1
door tijger1 - Sep 18, 2013 om 00:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat die man dat contant aan haar betaalt? Dan kan zij gewoon een kwitantie maken en daarop vermelden waar die kwitantie voor was. Dus omschrijving van de geleverde dienst, datum, naam van wie zij het geld ontvangen heeft, datum en haar handtekening.

wendy-claire
door wendy-claire - Sep 18, 2013 om 01:55
619 Antwoorden / 29 Vragen

Naast de Kamer van Koophandel (KvK) nummer is ook het BTW-nummer nodig op de factuur. Als zzp-er wordt dat dan haar Burgerservicenummer (Bsn) hiervoor gebruikt.

De firma wil een gesplitste factuur zien: bedrag ex Btw en het Btw-bedrag 21% apart vermeldt en het totaalbedrag inclusief Btw.

Ook de betalingscondities: betaling binnen 14 of 30 dagen na dato. De algemene leveringsvoorwaarden - naar Nederlands recht - moeten voor het bedrijf kenbaar zijn.

Er komt nog heel wat bij kijken voor een dergelijke fotoreportage voor één bedrijfsopdracht. Lonend?! Gaat zij meerdere opdrachten tegen betaling doen, dat is het lonend tot inschrijving van de KvK als zzp-er enzovoort. Boekhouding!

diumenge
door diumenge - Sep 18, 2013 om 06:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gewoon doen wat tijger1 zegt, dat lijkt mij voldoende voor een declaratie binnen dat bedrijf. Een BTW-factuur kan niet, want ze draag tenslotte geen BTW af, het bedrijf zal dus ook geen BTW kunnen declareren.

kloske
door kloske - Sep 18, 2013 om 08:15
150 Antwoorden / 33 Vragen

Fijn, bedankt voor de antwoorden. Mij lijkt het antwoord van tijger1 het meest geschikte voor haar. Arjen: zo'n groot bedrag zal het niet zijn, ze verdient er geen honderden euro's mee, ze maakt hele goede foto's maar t zijn nog lange geen professionele.
Wendy-claire:voor haar is het lonend ja, zij is studente en die kunnen meestal wel een extra zakcentje gebruiken.

re
door respondent - Sep 18, 2013 om 08:28
73 Antwoorden / 8 Vragen

idd, kan door het afgeven van een kwitantie, nadat het bedrijf of die persoon aan jou betaald heeft. Het ontvangen bedrag geef je gewoon op aan de Belastingdienst (‘andere inkomsten uit arbeid’).

tijger1
door tijger1 - Sep 18, 2013 om 09:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kloske

Als zij kosten maakt voor die opdracht, mag zij die bij de aangifte inkomstenbelasting natuurlijk in mindering brengen op de ontvangsten. Reiskosten, materiaalkosten enz.

ka
door kama - Sep 18, 2013 om 12:01
161 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 18 sep 2013, 09:32]
Als zij kosten maakt voor die opdracht, mag zij die bij de aangifte inkomstenbelasting natuurlijk in mindering brengen op de ontvangsten. Reiskosten, materiaalkosten enz.

Ik ben bang dat de belastingdienst het daar niet mee eens is. Ik werk normaal gesproken via een 0-urencontract bij een detacheerder, maar een enkele keer doe ik daarnaast een klein klusje via een gewone factuur zonder btw. Dat geef ik op bij Inkomsten uit overige werkzaamheden. Ik heb gevraagd bij de belastingdienst of ik onkosten (als laptop, telefoon) kon aftrekken. Zij meldden me dat dat niet kon. Ze betwistten zelfs mijn status van geen-ondernemer-zijn.

tijger1
door tijger1 - Sep 18, 2013 om 12:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kama

Ik heb het ook niet over een laptop of telefoon. Het gast mij over reiskosten en materiaalkosten voor die fotoreportage.

En aan geen-ondernemer zijn hangen geen voordelen.

ha
door harm1959 - Sep 18, 2013 om 12:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik adviseer om je wel in te laten schrijven bij de Kamer van Koophandel ( is gratis) en gelijktijdig een
BTW-nummer aan te vragen. Tot een BTW-bedrag van € 1.345,00 op jaarbasis val je onder de
Kleine Ondernemersregeling. Je brengt wel BTW in rekening, maar tot dit bedrag hoef je geen BTW af te dragen. Bij geringe omzetbedragen hoef je ook maar 1 keer per jaar aangifte te doen.
Verder kan inschrijving bij de KvK nieuwe klanten opleveren. Veel studenten zijn als ZZP-er bij de
KvK ingeschreven. Veel opdrachtgevers willen een factuur met BTW. Sowieso staat een factuur professioneel.
Als fotograaf kun je natuurlijk zelf een mooi logo voor je factuur bedenken.
De inkomsten moet je wel jaarlijks in je inkomstenbelastingaangifte aangeven.

ka
door kama - Sep 18, 2013 om 12:41
161 Antwoorden / 19 Vragen

Ook reiskosten en materiaalkosten mocht ik niet aftrekken van ze....

ka
door kama - Sep 18, 2013 om 12:44
161 Antwoorden / 19 Vragen

Overigens: het hangt af van de gemeente waar je woont of het slim is je in te schrijven bij de KvK. Het is niet voor niets dat ik dat in de 6 jaar dat ik min of meer als zelfstandige werk nog nooit heb gedaan. De teller begint gelijk te lopen, al is het maar voor extra belasting die je moet betalen aan de gemeente voor het extra huisvuil dat je zou hebben. Ook zijn de verzekeringen duur.

tijger1
door tijger1 - Sep 18, 2013 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=kama schreef op woensdag 18 sep 2013, 12:41]Ook reiskosten en materiaalkosten mocht ik niet aftrekken van ze....

Dan hebben ze u verkeerd voorgelicht. Koop ern belastingalmanak en bestudeer die.

tijger1
door tijger1 - Sep 18, 2013 om 12:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet elke gemeente rekent extra voor huisvuil voor een ZZP-er die vanuit huis werkt. Rotterdam bijvoorbeeld heeft daar van afgezien. Verzekeringen zijn niet verplicht.

kl
door klusman - Sep 18, 2013 om 13:13
91 Antwoorden / 9 Vragen

(Harm1959 schrijft: Ik adviseer om je wel in te laten schrijven bij de Kamer van Koophandel ( is gratis) )
Ik betwijfel echter of dit helemaal gratis is.
Echter in Nederland kent men ook product- en bedrijfschappen. En als de ondernemer daar onder valt moet ze een contributie betalen. Kan enkele honderden Euro's per jaar zijn.
De oplossing van tijger lijkt mij de beste en wordt, volgens mij, ook door de fiscus, geaccepteerd. Tenminste als de werkzaamheden zeer incidenteel zijn.

De opdrachtgever dient in ieder geval een bewijs, in welke vorm dan ook, te hebben aan wie hij het bedrag heeft betaald en voor wat.

tijger1
door tijger1 - Sep 18, 2013 om 13:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De KvK bijdrage is met ingang van 1 januari 2013 afgeschaft.

audb
door audb - Sep 18, 2013 om 15:26
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als particulier zou je geen btw mogen heffen echter is dit een opdracht en dan zou het wel moeten.
Maar als u dochter het slim aanpakt dan kan ze het proberen om het onder onkosten vergoeding te laten vallen.
Maar evt. eens informeren bij de belasting kan ook geen kwaad maar in schrijven bij de KvK is voor een hobby een dure aangelegenheid.

tijger1
door tijger1 - Sep 18, 2013 om 15:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@audb

Een particulier mag geen btw berekenen. KvK is gratis. Opbrengst klus is inkomen en geen onkostenvergoeding. Echte kosten mogen op de aangifte in mindering gebracht worden.

dearagain
door dearagain - Sep 18, 2013 om 19:18
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=harm1959 schreef op woensdag 18 sep 2013, 12:39]Ik adviseer om je wel in te laten schrijven bij de Kamer van Koophandel ( is gratis) en gelijktijdig een
BTW-nummer aan te vragen. Tot een BTW-bedrag van € 1.345,00 op jaarbasis val je onder de
Kleine Ondernemersregeling. Je brengt wel BTW in rekening, maar tot dit bedrag hoef je geen BTW af te dragen. Bij geringe omzetbedragen hoef je ook maar 1 keer per jaar aangifte te doen.
Verder kan inschrijving bij de KvK nieuwe klanten opleveren. Veel studenten zijn als ZZP-er bij de
KvK ingeschreven. Veel opdrachtgevers willen een factuur met BTW. Sowieso staat een factuur professioneel.
Als fotograaf kun je natuurlijk zelf een mooi logo voor je factuur bedenken.
De inkomsten moet je wel jaarlijks in je inkomstenbelastingaangifte aangeven.

*prima antwoord!!!

bi
door billie1 - Sep 19, 2013 om 23:41
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou zeggen als het hobby is niet doen(kvk)Als je af en toe een fotoshoot doet voor de hobby is er niks mis mee ookal krijg je hier een kleine vergoeding voor.Het wordt een ander verhaal als je je hobby gaat intensiveren met de bedoeling hier geldelijk gewin mee te verwerven dan zou ik me inschrijven bij kvk en kun je beroepsmatig aan de gang,maar dan zijn de tarieven heel anders.
Ik zou adviseren laat lopen die klus en hou je bij je fotografie hobby.
Voor de meeste mensen die fotograferen als hobby hebben loop je de kans wel eens gevraagd te worden om eens wat bij een ander te fotografen zoals:een huwelijk -huisdieren-kinderen enz,zou je voor deze dingen gelijk een kvk aanvragen?Lijkt mij niet en volgens mijn zijn de meesten hier ook heiliger dan de paus.

mi
door michellekepen - Mar 21, 2014 om 16:25
22 Antwoorden / 11 Vragen

Kloske,

via Google kwam ik toevallig op je vraag uit, verklaring voor deze late reactie.

"...heeft een factuur gevraagd...."
Recent betrokken bij een dispuut met de fiscus inzake wel of niet BTW in rekening brengen. Voor jou wellicht relevant is dat de fiscus in deze met jouw dochter vergelijkbare situatie oordeelde dat gebruik van de term 'Factuur' fiscaal-juridische gevolgen met zich meebrengt (kort gezegd: een factuur dient aan een aantal vereisten te voldoen, zie hiervoor belastingdienst http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/).
Termen zoals kwitantie, declaratie etc.kennen deze vereisten niet.

Het is dus zaak om eerst met de fiscus af te stemmen in welke hoedanigheid de werkzaamheden verricht worden. Mijn advies is om zeker niet zomaar de term factuur te gebruiken.

di
door digioma - Mar 21, 2014 om 17:43
646 Antwoorden / 29 Vragen

Wat een gedoe. Je kunt je natuurlijk ook laten betalen in de vorm van bijv. een enveloppe met bonnen voor een diner in een goed restaurant, of ze vragen of ze iets willen bijdragen bij de aankoop van een lens/statief of noem maar iets wat je nog wilt hebben.
Zelf verblijf ik deze zomer gratis op een camping ergens in Europa omdat ik daar het huwelijksfeest van de dochter van de eigenaar (geen familie) ga fotograferen. Verdere onkosten worden gewoon vergoed en eventueel nog een extraatje zoals een diner.