zadinia
door zadinia May 6, 2007 om 16:13
Vrije tijd & tuin

Klimhortensia in staking?

Ik heb een aantal jaren 2 klimhortensia's in de tuin die de schutting bedekken. Zowel dit jaar als vorig jaar, bloeien alleen de uiterste randjes van de bloemen, de rest blijft in de knop zitten. Nu gaf de medewerker van het tuincentrum als advies de hortensia terug te snoeien naar de stam, maar op internet lees ik juist dat als je terugsnoeit, je het jaar erop juist geen/weinig bloei hebt. Wie heeft het goede antwoord?

Alvast bedankt,
Zadinia

7769 10 Rapporteer

labswans
door labswans - May 6, 2007 om 16:26
1918 Antwoorden / 10 Vragen

Bij de Hydrangea petiolaris is vormsnoei overbodig.
Jonge scheuten aanbinden tot ze hechtwortels vormen, dat
kan 2 a 3 seizoenen duren. Eenmaal vastgehecht groeien
de planten flink. Beperkt de snoei van volgroeide planten
tot een minimum, maar naarmate de planten hun ruimte
verder opvullen, te lange scheuten en naar buiten wijzende
zijscheuten inkorten op een gezonde knop.
Langs muren geleide planten bloeien bovenaan het uitbundigst,
dus behoud veel groei bovenop. Oude planten verdragen sterke
snoei: begin voorjaar sterk terugknippen en alleen
gesteltakken behouden. Na drastische snoei kan de bloei een
jaar of 2 uitblijven, dus verdeel deze over 3 a 4 jaar.
Gewoonlijke snoeitijd: na de bloei.

zadinia
door zadinia - May 6, 2007 om 16:28
77 Antwoorden / 25 Vragen

dit stukje had ik ook op internet gelezen, maar dit geeft geen antwoord op mijn vraag hoe ik de bloemen weer aan het bloeien kan krijgen.

Wel heel erg bedankt voor het proberen,groetjes van Zadinia

labswans
door labswans - May 6, 2007 om 16:43
1918 Antwoorden / 10 Vragen

Dat er nu nog bloemen in de knop zitten is mij de enige reden dat als een plant 100% tot bloei komt er zoveel energie kost dat ie het niet overleefd. Ik heb gelezen dat de meeste een bloei periode hebben tot eind september, oktober. Door stapsgewijs te bloeien kan de plant beter overleven. Hij zal eerder gaan bloeien op de jongere scheuten dan de knoppen op de wat pudere scheuten

labswans

zadinia
door zadinia - May 6, 2007 om 19:52
77 Antwoorden / 25 Vragen

de hortensia staat nu 4-5 jaar in de tuin. Hij heeft altijd mooi gebloeid, alleen vorig jaar en dit jaar dus alleen de rand van de tros knoppen bloeit en de rest blijft in knop. Het is dus ook niet zo dat ze daarna gaan bloeien. Vorig jaar is gewoon de rest in knop gebleven en daarna uitgevallen zoals een uitgebloeide bloem. Qua bemesting, water etc. doe ik het denk ik goed want er is veel nieuw blad bijgekomen en de plant zit vol trossen knoppen. Andere planten die in hetzelfde deel staan, waaronder een passiflora, doen het prima, dus daar denk ik niet dat het aan ligt. Ook snoeien we, zoals beschreven staat, keurig de takken die teveel van de schutting af komen in kleine delen, dus niet teveel tegelijk.

Een foto van hoe het er uit ziet qua bloem staat op http://www.anjastuin.nl/klimhortensia.html. Mijn bladeren echter lijken veel meer op de normale hortensia die in de tuin staat, de niet-klimmer.

Ik hoop dat zo de vragen zijn beantwoord en ik hoop op een tip wat te doen.

Alvast bedankt, Zadinia

ed
door edithboon - May 7, 2007 om 16:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

bij een hortensia kun je het beste in het voorjaar de oude scheuten,waar die dus op gebloeit heeft,snoeien.

brynnar
door brynnar - May 7, 2007 om 17:18
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Dag Zadinia,

Op de foto in de link ziet de Hydrangea er vrij normaal uit voor deze soort. De buitenrand van de schermen zijn witte bloempjes en zijn steriel, de eigenlijke bloemen zitten in het midden en houden meestal een meer groene tint, alhoewel deze ook wit kunnen worden. De witte "bloempjes" aan de rand zijn uitsluitend bedoeld om insecten te lokken.

Ik moet helaas tot mijn eigen schaamte toegeven, dat ik geen idee heb waarom de vruchtbare bloemen groen of in de knop blijven, behalve dat ik vermoed dat voeding een rol speelt. Er is speciale hortensiamest op de markt, maar ook gewone koemest voldoet. Belangrijk: weinig kalk/calcium, dat kan groei en bloei tegenwerken.

Mvgr - B

brynnar
door brynnar - May 7, 2007 om 20:41
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Een klimhortensia die bloeit to in October is erg positief genomen. Meestal bloeien ze tot July/Augustus, maar goed, inderdaad kun je pas snoeien na de bloei, dat klopt geheel.

Wel heb ik wat andere vragen, waarop ik eventueel een antwoord wil hebben, voordat ik enige suggesties kan doen. Ik begrijp dat de hortensia al 2 jaar staat. Heeft u deze in de tussentijd ook bemest? Hoe zit het met de vocht? Heeft u voldoende bewaterd gedurende de afgelopen droge maand?

In afwachting van uw antwoord.

Mvgr - B

zadinia
door zadinia - May 7, 2007 om 20:43
77 Antwoorden / 25 Vragen

Hoi B,

Alhoewel het probleem (nog) niet is opgelost, heel erg bedankt voor het meedenken! De hortensia krijgt de goede mest en water, meer kan ik er nu ook niet meer aan doen. Misschien dat ik er nog een keertje achter kom. In ieder geval heel erg bedankt aan iedereen die heeft gereageerd,

Groetjes van Zadinia

mariegh
door mariegh - May 8, 2007 om 17:57
263 Antwoorden / 13 Vragen

Mijn ervaring met 'gewone' hortensia's: Zo rond april/ mei als de knoppen zichtbaar worden, zijn ook hele kleine witte vliegjes/insectjes dol op die knoppen. Ze eten ze niet zichtbaar op, maar dat heeft me een jaar allemaal verdroogde knoppen opgeleverd. Nu inspecteer ik ze rond die tijd ieder jaar en zodra ik ook maar denk dat ik witte stipjes zie, ga er 1 of 2 weken  preventief met de spuit op af. Dat helpt.

sa
door salsa - May 21, 2007 om 00:59
7 Antwoorden / 4 Vragen

hortensia's bloeien altijd op het oude hout (dwz)op de dikkere stammen,als je hem daar op terug snoeit tot 2á 3 ogen dat zijn de verdikkingen op de tak die later uitlopen bloeit hij weer volop.

succes salsa