Jo
door Jorie Apr 16, 2021 om 10:13
Vrije tijd & tuin

Kunnen ze mij door bouwplannen verbieden bijen te houden,deze heb ik 22 jaar .

22 jaar geleden ben ik met bijen houden begonnen,ze staan in mijn achter tuin,ook voldoe ik aan  al mijn eisen,om mijn kasten heb ik een beukenhaag van 2.25mtr. hoog en meer dan 100mtr. van de behuizing en wegen.Nu is er een bouwplan ,ze willen ongeveer 20 huizen gaan bouwen waarvan een enkel binnen de 30 mtr. afstand van mijn bijenkasten komen,kunnen ze mij straks het houden van bijen verbieden?

5578 8 Rapporteer

va
door vanlotjegetikt - Apr 16, 2021 om 10:43
809 Antwoorden / Vragen

Is er voor de bijenkasten een vergunning/ontheffing aanwezig.

Jo
door Jorie Apr 16, 2021 om 20:00
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 16, 2021 om 11:49
2038 Antwoorden / Vragen

Ja dat zou kunnen, het belang van die woningen weegt zwaarder dan uw belang, maar natuurlijk kunt u protesteren en procederen. Ik zou in een zo vroeg mogelijk stadium met de gemeente in gesprek gaan om te kijken wat men van plan is en of men met u rekening gehouden heeft en afhankelijk van de uitkomst en uw budget juridische hulp zoeken om te kijken wat u concreet kunt en wilt doen.

mi
door miennaamishaaz - Apr 16, 2021 om 12:45
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dat hangt echt af van de situatie.

Als ze er al 22 jaar staan en u heeft documentatie dat die kasten er 22 jaar staan, zouden ze u onder de noemer verjaring niet kunnen verbieden om Bijen te houden.
Maar als het gaat om het woongenot van uw nieuwe buren kunnen deze wel klagen dat er bijen in de buurt gehouden worden.

Wat Ik u aanraad is om bij de project ontwikkelaar/gemeente voor de percelen die direct aan uw tuin/omgeving zitten een clausule toe te laten voegen aan het koop contract, dat ze er akkoord mee gaan en er bewust van zijn dat U bijen houd, waarover ze niet mogen klagen.

Vraag wel na bij het Juridisch loket hoe u dit het beste met de Project ontwikkelaar/gemeente op gang kan zetten dat deze clausule in het koop contract komt.
https://www.juridischloket.nl/

gerbera
door gerbera Apr 16, 2021 om 13:35
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry maar dit is onzin, er bestaat nog zoiets als Gemeente verordening en daar kan ook een Projectontwikkelaar niets aan veranderen, dus die clausule in een koopcontract is onmogelijk cq onzin. Verder is het bijen houden aan vergunning/ontheffing onderhevig en kan deze door de Gemeente worden ingetrokken waarbij verjaring totaal geen rol speelt.

mi
door miennaamishaaz Apr 19, 2021 om 11:50
725 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera:

De volgende link laat heeft een vergelijkbaar senario
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:PHR:2016:496
Het is dus wel mogelijk om een Clausule toe te voegen.

Want als mensen bewust ervan zijn dat ze een huis kopen dat staat langs een hobbyist "imker" en zij hiermee akkoord gaan dat zij niet mogen klagen over overlast door bijen. dan is het Juridisch toch correct?

Dit zijn de zogehete Speciale clausules:
https://www.bloemendaalmakelaars.nl/koopakte-met-speciale-clausules-wat-nu/

https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bestaande-bouw/huis-kopen-of-verkopen-coronaclausules

gerbera
door gerbera Apr 19, 2021 om 14:29
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas kent u, gelet op de linken die u plaatst, blijkbaar het verschil niet tussen het houden van bijen en verborgen gebreken aan een woning. Het is normaal dat er in een koopcontract de mogelijkheid bestaat een clausule op te nemen over het achteraf constateren van gebreken die niet door de verkoper zijn gemeld. Kosten voor herstel van dergelijke gebreken kunnen dan alsnog op de verkoper verhaald worden. Maar helaas voor u is het houden van bijen, door de buren, geen verborgen gebrek en kan dus niet in het koopcontract worden opgenomen. Daarbij is de verkoper ook niet verplicht dit aan kopers te vermelden. Zal de andere buur een volliere hebben waarin de vogels de hele dag zingen en fluiten, moet zoiets dan ook in een koopcontract vermeld worden? Dus nogmaals onzin wat u schrijft waar de TS totaal niets mee kan.

gerbera
door gerbera - Apr 16, 2021 om 13:23
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Er zijn gemeentes die verordeningen hebben over het houden van bijen. Die stellen dat het verboden is om bijen te houden binnen een straal van 30 meter van woningen, gebouwen waar overdag mensen verblijven en de openbare weg. Indien er voldoende beschermingsmaatregelen genomen zijn, door middel van een afscheiding van twee meter hoog, of de omliggende gebouwen zijn eigendom van de bijenhouder, is dit wel toegestaan.

Dus informeer even bij uw gemeente i.v.m. de ontheffing, bent u lid van een imkersvereniging of  is er een bijenclub bij u in de buurt kunt u daar uw licht opsteken.

panter22
door panter22 - Apr 16, 2021 om 15:41
6599 Antwoorden / Vragen

De bouwplannen of een eventuele wijziging van het bestemmingsplan worden gepubliceerd in een huis aan huis blad of op de website van de gemeente. In de advertentie staat dat je bezwaar kunt indienen of je zienswijze.
Moet je doen binnen de aangegeven tijd. Dan heb je maar op papier dat je bijen hebt.
Misschien is er een mogelijkheid om een oplossing te vinden, bv op een andere plek in de gemeente bijen houden.
Die woonwijk komt er wel, maar je voorkomt er mee dat de gemeente zegt dat je maar bezwaar had moeten maken.
Als je een vergunning hebt kan die ingetrokken worden als je niet meer aan de eisen voldoet.
Heb je geen vergunning nodig, kijk dan in de APV van je gemeente of misschien is er een aparte regelgeving voor het houden van bijen,
Je kunt er donder op zeggen dat de mensen in de nieuwe woonwijk gaan klagen als ze weten dat je bijen houdt. Van bijenpoep tot steken krijgen. Gevaar voor kleine kinderen wordt ook vaak als argument gebruikt.
Ik denk ook dat je zo snel mogelijk contract op moet nemen met een bijenvereniging en het juridisch loket.
Met afwachten ben je vaak te laat.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 18, 2021 om 13:14
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als ze van lege kavel  woningbouw  maken moeten ze hier rekening mee houden en alle Bijen  uitkopen of niets bouwen!

In de Zaanstreek staan en stonden vele fabrieken in woonwijken.
Die mogen ook gewoon blijven  en  mits geen onnodige overlast  mogen ze blijven.

Wel is uitbreiden  met meer kasten niet toegestaan of erg moeilijk geworden.
Als je een vergunning kreeg, is die voor 5 of 10 jaren die verlengd werd,  of  permanente nog van  eind vorige eeuw?

Maar naast deze Huizen, als een Boomgaart met Apple en Peren weg ging  krijgen ze  tekort bloesem...
Een volksverhuizing is dan helaas pure noodzaak.
Ik maak me daar meer zorgen om  als er groen verdween of anders werd.

Als je  Peren en Apple  vervangt door aardappelen of bloemkolen  vind dit volk ook niet leuk.
Maar protesteer op tijd want  anders verlies je jou rechten.

gerbera
door gerbera Apr 19, 2021 om 14:49
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als ze van lege kavel  woningbouw  maken moeten ze hier rekening mee houden en alle Bijen  uitkopen of niets bouwen!

Waar heeft u dat vandaan, een leeg kavel is totaal niet geschikt voor bijen, die een max. rijkwijdte hebben van 3 km om stuifmeel te verzamelen.
Je zal daar dan ook geen kasten aantreffen dus valt er ook niets uit te kopen. Verder heb je voor het houden van bijen geen vergunning nodig maar is het houden hiervan afhankelijk wat er in het APV is opgenomen hierover. En zo je kasten wilt plaatsen in een boomgaard heb je toestemming nodig van de eigenaar en als die de boomgaard verwijderd hebben de bijen daar ook niets meer te zoeken en zal de imker een andere plek moeten zoeken. Wat die fabrieken in de Zaanstreek hiermee te maken hebben ontgaat mij  totaal, daar zullen geen bijen te vinden zijn. En zo u zich zorgen maakt, verwijder de tegels uit uw tuin en zaai daar bij-vriendelijke bloemen in.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Apr 20, 2021 om 21:56
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De fabriek noemde ik als voorbeeld dat  ze daar overlast van hebben maar  die ook moeilijk naar industrieterrein kregen.

Net als de Bijen die er nu wonen weten de kopers of huurder van nieuwbouw dat er al een kavel van ruim 100 meters met kasten staan...

Ik  heb  net een kavel gekocht met veel nariGEIT,  veel gemekker maar mijn hoorde je er niet over.

mo
door mof - Apr 23, 2021 om 11:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de regels verbieden bijen te houden binnen 30 m van die woningen dan kan het u verboden worden op die plek bijen te houden. Gemeentes hoeen geen rekening te houden met prive hobbys van individuele bewoners.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2021 om 11:05
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Een wat late reactie omdat ik dit nu pas zie: in mijn omgeving was een bijenhouder gevestigd die een deel van zijn kasten op grond achter zijn woning had staan (Gemeentegrond) op < 30 m afstand van andere woningen. Na bouw nog dichterbij kon hij blijven. (Hij is echter uit eigen overweging naar elders vertrokken).

Informee bij de Geneete en u kunt ook altijd bezwaar aanteken tegen omgevingsverginning (tenzij de termijn daarvoor al is verlopen).

Het lijkt mij echter dat men zijdens uw Gemente niet kan verbieden wat u op uw eigen erf doet. Doe eventueel ook navraag bij https://www.eigenhuis.nl/contact/#/

gerbera
door gerbera Apr 23, 2021 om 12:07
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het houden van bijen dient aan de voorwaarden van het APV cq vergunning/toestemming te voldoen. Indien dat niet zo is kan de Gemeente wel degelijk, ook op eigen grond, de vergunning/toestemming intrekken o.a. als niet aan de >30mtr wordt voldaan.

Uit het APV, welke in de Gemeentewet is opgenomen.

Artikel 5 Intrekking of wijziging van vergunning, ontheffing of verlof

De vergunning, ontheffing of verlof kan voorgoed of tijdelijk worden ingetrokken of gewijzigd:

  • a.

    indien ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;

  • b.

    indien op grond van een verandering van de omstandigheden of inzichten opgetreden na het verlenen van de vergunning, ontheffing of verlof, moet worden aangenomen dat intrekking of wijziging wordt gevorderd door het belang of de belangen ter bescherming waarvan de vergunning, ontheffing of verlof is vereist;

  • c.

    indien de aan de vergunning, ontheffing of verlof verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen;

  • d.

    indien van de vergunning, ontheffing of verlof geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde termijn;

  • e.

    indien de houder of zijn rechtsverkrijgende dit verzoekt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 23, 2021 om 12:11
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is Gemeente afhankelijk m.a.w. dat dient dan wel in de verordening van betrokken gemeente te zijn vast gesteld. En bezwaar tegen omgevingsvergunnig m.b.t. bouwplan  is/was mogelijk.