OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed Mar 2, 2021 om 22:10
Vrije tijd & tuin

Lijmen op plastic

Voor een knutselprojectje heb ik een kunststof bewaarbox gekocht https://www.action.com/nl-nl/p/opbergbox-5361ed91/. Het is een transparant kunststof dat een klein beetje 'vettig' aanvoelt.

Halverwege wil ik een kunststof plaatje lijmen om zo de box in 2 delen te splitsen. Hiervoor heb ik de deksel van een ijsbox op maat gesneden. https://www.jumbo.com/jumbo-roomijs-pecan-karamel-500g/224279BAK

Welke lijmsoort kan ik hier voor het beste gebruiken? Ik ben een beetje bang dat de lijm niet op het kunststof wil pakken óf te agressief is voor het plastic.

De box komt op zijn zijkant te staan, er zal een klein apparaatje op de plaat te rusten. Er komt dus een klein beetje kracht op te staan.

1934 9 Rapporteer

marita5
door marita5 - Mar 2, 2021 om 22:22
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Optijdnaarbed ,

Lees hier eens ,

https://nl.wikihow.com/Kunststof-lijmen

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2021 om 23:59
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ikzelf heb goede ervaring met wat u wilt:

https://www.bison.nl/nl/product.2279

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 3, 2021 om 00:06
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Hallo Maritas,

Een uurtje geleden heb ik gereageerd op je bericht. Gek genoeg kan ik deze reactie niet terug vinden op de website. Ondanks dat ik op tijd naar bed toe wilde zal ik proberen of ik de reactie nogmaals kan schrijven. Het wordt mij niet makkelijk gemaakt, want zojuist werd ik automatisch uitgelogd. Hierbij dus mijn 3e poging. Excuus als mijn reactie er straks 3x staat.

Dankzij jouw linkje weet ik nu dat het plastic polypropyleen heet. Dank je wel! De lijm die geadviseerd wordt kost ruim 30 Euro. Dat lijkt mij een beetje gortig voor een knutselprojectje.

Ik zie dat de Praxis wel een betaalbare lijm verkoopt die ik zou kunnen gebruiken https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/bouwbenodigdheden/tape-lijm/kit-lijmen/pattex-secondenlijm-plastic-2g/3637789. Het enige jammere is dat ik tijdens de pandemie-beperkingen voor minimaal 10 Euro moet besteden.

Ik heb nog even in mijn keukenla gesnuffeld en vond een onaangebroken dubbelpak Stolz Gel Superlijm. Er staat op de verpakking dat ik er ook kunststof mee kan lijmen. Heeft iemand hier ervaring mee? Zal deze lijm werken??? https://solow.nl/winkel/gel-superlijm-stolz/

Zo, en nu ga ik naar bed. Ik hoop dat mijn reactie nu wel aankomt. Weltrusten!

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 3, 2021 om 00:12
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@ Tenormin Als ik op je link kijk, dan kan ik klikken op 'Technische Informatie'. Daar staat geschreven 'Niet geschikt voor polystyreenschuim (Tempex®, piepschuim), PE, PP en vinyl'

Dus helaas. Maar desondanks bedankt voor het meedenken.

tenormin
door tenormin Mar 3, 2021 om 00:40
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Goedemorgen @"optijdnaar bed": sorry, Ik had mijn loep nodig om de kleine lettertjes te lezen en dacht, onterecht, kennelijk dat deze lijm wel geschikt zou zijn. Bij wat je beschreef: nogmaals, ik heb er wel een goede ervaring mee. Maar okay, dat lijkt nu niet meer zo te zijn. Succes met je lijm-zoektocht.

sira
door sira Mar 3, 2021 om 13:28
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Bison heeft o.a. Polymax. Daar kun je bijna alles mee lijmen, zoals zolen van schoenen, maar ook glas, kunststoffen, plastic etc. Ik gebruik de tube (dus niet de kitkoker) al jaren voor allerhande klusjes. https://www.bison.nl/nl/product.5995

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 3, 2021 om 00:18
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Optijdnaarbed,

Wat bent u van plan te maken?

Er zijn kant en klaar plastic boxen te koop, die vakjes hebben.

gerbera
door gerbera - Mar 3, 2021 om 10:12
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als u alleen  de "kopse" kanten lijmt kan het plaatje door het gewicht doorzakken en aan de kant gaan trekken. Om er zeker van te zijn lijm dan aan de onderzijde van het plaatje een stripje tegen de wanden waar het plaatje op rust. In de meeste gevallen is het materiaal van "voedingsbakjes" moeilijk te lijmen en wil het met secondenlijm of componenten lijm soms wel lukken. Zorg wel dat alle te lijmen delen vetvrij en schoon zijn.

ma
door malty - Mar 3, 2021 om 10:38
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Transparante montagekit lijkt me prima, zeker als het te lijmen onderdeel onder spanning komt te staan.
Ook verkrijgbaar in spuitkoker maar een tube is meer dan voldoende.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 3, 2021 om 13:36
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Polypropyleen is PP....

Maar het dopje tube,  plastic en nooit te lijmen....
Wel smelten!

Als je dezelfde kunststof  hebt kun je met soldeerbout  ( geen pistool, druk je kapot)   is alles aan elkaar te smelten!

Gratis en als koud is vast.

Secondenlijm kan ook maar   als je geen handschoenen gebruikte....
met een plastic bak aan je hand antwoorden word erg moeilijk!

 PE en PP  gaan prima,  bij smelten PVC komen er schadelijke stoffen vrij en niet te lang op 1 plek...
anders brand je er een gat in!
En er zijn zoveel Plastic soorten,  ABS  zit in mijn auto op de remmen en als Bumpers van kunststof.....

aurora1
door aurora1 - Mar 3, 2021 om 14:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kunt u dan niet beter bijv. een lunchbox met 2 vakken aanschaffen of iets in deze box zetten? Bijv. een kleiner doosje of misschien zoiets:
https://www.action.com/nl-nl/p/set-van-flexibele-bakjes-/
Dat lijkt me dan steviger.