ja
door janwin Nov 20, 2017 om 17:36
Vrije tijd & tuin

Links lopen

Regel matig kom ik op het fietspad buiten de bebouwde kom hardlopers tegen die aan de linkerkant van de weg links op het fietspad lopen en mij uitschelden als ik niet op tijd naar links uitwijk. Ik ben van mening dat ik niet fout ben en zij niet kunnen zien of er achter mij soms nog iemand fiets die plotseling zichtbaar wordt als ik naar links uitwijk. Wie heeft bedacht dat het slim is om een frontale botsing met een fietser te riskeren door tegen de stroom in te lopen.

4266 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2017 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zij riskeren helemaal geen botsing, want zij zien u aankomen en u ziet hen toch ook?

Dan moet u wel flink breed zijn, dat een fietser achter u helemaal onzichtbaar is.

Of blijft u ijzerenheinig rechts aanhouden?

simon55
door simon55 - Nov 20, 2017 om 18:00
1556 Antwoorden / 5 Vragen

U heeft zeker n hele brede bouw,zodat ze niet kunnen zien of er nog iemand achter u fietst. En tegenin lopen is prima

edrick3
door edrick3 - Nov 20, 2017 om 18:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen
Cookies
door Cookies - Nov 20, 2017 om 18:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, als ze jou tegen komen, lopen ze inderdaad grote kans op een frontale botsing. Blijkbaar niet zo goed opgelet tijdens verkeersles op de basisschool.

Ze lopen juist aan de goede kant en het is de bedoeling dat fietsers OM hen heen rijden, niet TEGEN hen.

me
door mein33 - Nov 20, 2017 om 18:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@janwin,

U bent blijkbaar één van die fietsers die niet weet hoe te anticiperen op het fietspad.
De hardlopers lopen juist wel aan de goede kant.
En als u niet op uw debieltje zit te staren dan ziet u de loper(s) al ver van te voren aankomen.
En wat dat bij u achteropkomend verkeer betreft, daar hebben ze nl. het achteruitkijkspiegeltje voor uitgevonden.
U kunt in het achteruitkijkspiegetje  goed zien wat er achter u aan komt racen en daarop anticiperen.
U hoeft dan ook niet meer te schrikken van de onverwachte achteropkomers en dat maakt het fietsen heel wat veiliger.
Hoe een onbenul kun je zijn als je voor een tegemoetkomende wandelaar of hardloper niet tijdig een beetje ruimte maakt, maar stomweg door blijft karren, ze stomweg van de weg probeert te rijden en het dan nog gek vinden dat je wordt uitgekafferd.
Spiegeltje kopen en (laten) monteren en anticiperen op de omstandigheden.

jo
door jorisw - Nov 20, 2017 om 18:33
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Uitschelden is niet netjes, maar ik zou het van schrik denk ik ook doen als een lompe hork op een fiets recht op me af rijdt.

chris74
door chris74 - Nov 20, 2017 om 18:59
564 Antwoorden / 44 Vragen

Wie dat bedacht heeft? Nou, een paar slimme ambtenaren die de verkeersregels hebben opgesteld. Buiten de bebouwde kom is een voetganger -verplicht- aan de linkerkant te gaan lopen zodat ze tegemoed komend verkeer kunnen zien aankomen.

Waar diezelfde voetgangers dan weer wel vanuit gaan is dat ze dan ook voorrang hebben, nee dat hebben ze niet ze moeten dan namelijk zelf naar de berm uitwijken mits er geen ruimte is. Oftewel, u kunt er als fietser niet omheen, dan moeten zij aan de kant.

Wat betreft het uitschelden ga ik verder niet op in. Ik was er niet bij dus kan er ook niet over oordelen.

tijger1
door tijger1 Nov 20, 2017 om 19:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uitwijken “mits” er geen ruimte is?

Zou dat niet “tenzij” zijn?

sjjoppy
door sjjoppy Nov 20, 2017 om 19:28
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Mits er ruimte is.

Cookies
door Cookies Nov 20, 2017 om 19:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: Inderdaad, tenzij er geen ruimte is.

me
door mein33 Nov 20, 2017 om 21:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Waar diezelfde voetgangers dan weer wel vanuit gaan is dat ze dan ook voorrang hebben, nee dat hebben ze niet ze moeten dan namelijk zelf naar de berm uitwijken mits er geen ruimte is. Oftewel, u kunt er als fietser niet omheen, dan moeten zij aan de kant.

Hier is geen sprake van voorrang hebben of verkrijgen en ze hoeven ook niet (tenzij/mits) in de berm te verdwijnen.
Een fiets heeft ook remmen en als er eenvoudig geanticipeert wordt dan kun je, net als in de auto, even de snelheid er uithalen tot de weg vrij is, iets naar links uitwijken en de voetganger/hardloper vrije doorgang verlenen.
Gun elkaar het leven en de ruimte.

edrick3
door edrick3 Nov 21, 2017 om 12:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

-verplicht-
Nou, nee: Met ingang van 1991 is deze verplichting geschrapt. Voetgangers mogen zelf kiezen aan welke kant van de weg ze lopen. (zie mijn eerdere link)

aurora1
door aurora1 - Nov 20, 2017 om 20:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Geen idee wie dat bedacht heeft maar het is wel een verstandig besluit (voor zover het een officiëel besluit is).
Rijdt u soms met een blinddoek op of bent u gewoon vervelend?

costnix
door costnix Nov 21, 2017 om 14:59
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Toch ga ik in Groot-Brittanië en Ierland aan de rechterkant lopen ;-)

ne
door neodutchio - Nov 20, 2017 om 20:35
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Gaat u eens buiten de bebouwde kom lopen met uw rug naar het aankomend verkeer toe. Dan snapt u helemaal waarom ook zelfs de wetgever heeft bepaald dat aan de linkerkant lopen veiliger is.

me
door mein33 Nov 20, 2017 om 21:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Gaat u eens buiten de bebouwde kom lopen met uw rug naar het aankomend verkeer toe.

Je zal maar zo'n stuntelaar als Ts. in je rug krijgen, ik heb hem liever voor mij dan achter mij, zodat ik hem in z'n sn.........t kan kijken.  ;-))

pe
door pebk Nov 22, 2017 om 16:52
581 Antwoorden / 0 Vragen

De wetgever heeft dat in 1991 herroepen. De verplichting is er niet meer. Het is nog steeds wel aan te raden...

Overige relevante regelgeving

Voetgangers zijn weggebruikers, maar geen bestuurders. Voor voetgangers gelden de voorrangsregels niet. Buiten de bebouwde kom bent u niet verplicht om links van de weg te lopen als een voet- of fietspad ontbreekt (sinds 1991 is deze verplichting geschrapt).
https://vvn.nl/voetganger

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 20, 2017 om 23:48
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Regel matig kom ik op het fietspad buiten de bebouwde kom hardlopers tegen die aan de linkerkant van de weg links op het fietspad lopen en mij uitschelden als ik niet op tijd naar links uitwijk

Dus ze lopen aan de linkerkant van de weg, links op het fietspad en ze willen dat u OOK naar links gaat?

gerbera
door gerbera Nov 21, 2017 om 11:37
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als fietser rijd je rechts op het fietspad, lopers komen je tegemoet dus lopen voor hun doen links. Dus als fietser moet je naar links om lopers rechtdoor te laten gaan.  Is niet vreemd dat een dubbel fietspad afhankelijk van jouw rijrichting links van de weg ligt.

tijger1
door tijger1 Nov 21, 2017 om 11:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diewilik. Als je elkaar tegemoet komt en de een wijkt uit naar links, voor hem gezien, moet de ander ook naar links uitwijken voor hem gezien, om elkaar niet te raken.

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 21, 2017 om 12:13
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Gerbera en @Tijger, soms, heel soms heb ik het gevorl dat ik me beter even in een hoekje kan verstoppen om me te schamen, wat dom van me :-(

gerbera
door gerbera Nov 21, 2017 om 14:41
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@diewilik, hoeft niet.  Fietspaden liggen soms op de meest stomme plaatsen,en da's verwarrend en lastig voor mensen met 2 linker handen..

tijger1
door tijger1 Nov 22, 2017 om 13:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het wordt helemaal lastig als u ook nog links gaat stemmen.:-))

ja
door janwin Nov 28, 2017 om 22:39
7 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn stelling is als je aan de linker kant van de weg gaat lopen hou dan de rechter kant aan. Je kunt dan nog steeds tegemoetkomend verkeer aan zien komen en geen van beiden hoeft uit te wijken.  Dat ik beledigd wordt om dit standpunt kan ik niet volgen. Een spiegeltje op de fiets zetten om veilig uit te kunnen wijken is een bizarre opmerking van een persoon die blijkbaar zelf altijd links aanhoudt als hij aan de linkerkant loopt. Ik kan me niet voorstellen dat de wetgever dit zo bedoelt.

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2017 om 22:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@janwin. Dat u niet begrijpt dat de wetgever dit zo bedoeld heeft is jammer voor u, maar nog meer voor die lopers.

Misschien even proberen uw hersens te gebruiken, dat helpt soms.

costnix
door costnix - Nov 21, 2017 om 15:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als fanatiek wandelaar wandel ik ook aan de linker kant van de weg om het tegemoetkomend verkeer aan te zien komen en dan in de berm te gaan lopen om boomvruchten van vijf letters als u uit de weg te gaan.

ja
door janwin - Nov 22, 2017 om 13:30
7 Antwoorden / 4 Vragen

Je kunt als je aan de linkerkant van de weg loopt ook rechts aanhouden. Dan riskeer je geen frontale botsing en niemand hoeft uit te wijken. Het gebeurt ook als het al donker is en dan schrik ik als fietser wel omdat ik slechts zover vooruitkijk als mijn koplamp schijnt en wat te denken van een laagstaande zon die je verblindt.

me
door mein33 - Nov 22, 2017 om 15:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JANWIN - 22 NOV. 2017 OM 13:30
6 ANTWOORDEN / 3 VRAGEN

Je kunt als je aan de linkerkant van de weg loopt ook rechts aanhouden. Dan riskeer je geen frontale botsing en niemand hoeft uit te wijken. Het gebeurt ook als het al donker is en dan schrik ik als fietser wel omdat ik slechts zover vooruitkijk als mijn koplamp schijnt en wat te denken van een laagstaande zon die je verblindt

Zoveel onbenul en gebrek aan verkeersinzicht heb ik zelden gelezen.
U bent een gevaar voor uzelf en de medeweggebruiker, door niet verder te kijken dan uw fietslampje ver schijnt.
Fiets in de schuur zetten en er nooit meer opstappen, dat is in uw geval het beste en de meest veilige weg.
Jammer dat er voor fietsers geen fietsbewijs bestaat anders kon die bij u gelijk worden ingetrokken.

gerbera
door gerbera - Nov 23, 2017 om 14:15
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Je kunt als je aan de linkerkant van de weg loopt ook rechts aanhouden. Dan riskeer je geen frontale botsing en niemand hoeft uit te wijken.

Moet je als fietser zeker een jump over de tegemoet komende voetganger maken. Als beide rechts aanhouden is het gewoon boem-auw-kletter.

me
door mein33 - Nov 29, 2017 om 10:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

ja
DOOR JANWIN 28 NOV. 2017 OM 22:39
6 ANTWOORDEN / 3 VRAGEN

Mijn stelling is als je aan de linker kant van de weg gaat lopen hou dan de rechter kant aan.

Misschien ben ik er met mijn 'boerenkoolverstand' te dom voor, maar ik kan de logica in deze stelling maar niet ontdekken.
Mogelijk is er een pannellid die deze links/rechts puzzel wel begrijpt en dit, op mijn niveau, begrijpelijk kan maken.
Het blijft mij intrigeren en kom er maar niet van los hoe de stelling van @janwin practisch is uit te leggen.

gerbera
door gerbera Nov 29, 2017 om 10:51
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Lees ff de reacties bij @diewilik;-))

ja
door janwin Feb 21, 2018 om 13:50
7 Antwoorden / 4 Vragen

Zal het nog een keer uitleggen: Als je op het fietspad aan de linkerkant van de weg gaat lopen om tegemoetkomende fietsers/verkeer aan te zien komen, dan begrijp ik met mijn domme verstand niet dat je als je rechts op dat fietspad loopt de fietsers wel ziet aan komen en als je op hetzelfde fietspad links lopend dat niet ziet en bang moet zijn van achteren aangereden te worden, in dat geval door een spookrijdende fietser.

r.kemperman
door r.kemperman Feb 21, 2018 om 15:08
423 Antwoorden / 4 Vragen

Als je rechts loopt, dan zie je het verkeer achter je niet asnkomen (met uitzondering van de Zeeuwse dames omdat die spiegeltjes dragen)
Als je dan zo’n iemand met oogkleppen op of met een mobieltje je achterop rijdt en loopt rechts, dan lig je samen op de grond.
Als je links loopt, dan zie je de fietser tegenkomen en de fietser ziet jou (hopelijk).
De fietser kijkt dan even over zijn schouder of in zijn spiegel), zwenkt iets naar links en rijdt om de voetganger heen

Mocht de fietser de voetganger niet zien, dan kan de voetganger nog uitwijken

gerbera
door gerbera - Nov 29, 2017 om 11:09
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn stelling is als je aan de linker kant van de weg gaat lopen hou dan de rechter kant aan. Je kunt dan nog steeds tegemoetkomend verkeer aan zien komen

@janwim, u snapt het nog steeds niet. De voetganger gaat juist links lopen om het tegemoetkomend verkeer aan te zien komen.  De voetganger gaat juist links lopen omdat deze bij rechts lopen het achterop komend verkeer niet ziet aankomen. En hij of zij zal niet de eerste zijn die vanachter van de sokken wordt gereden.

Wie heeft bedacht dat het slim is om een frontale botsing met een fietser te riskeren door tegen de stroom in te lopen.

O.a. veilig verkeer Nederland.
En wat is er nou zo moeilijk aan, mag aannemen dat u de voetganger ruim van te voren aan ziet komen. Kweste van ff het nekkie omdraaien om te kijken of er achter u niemand dicht op u zit en dan ruim van tevoren ff een stukkie naar links gaan. Beide tevreden en dan zeggen ze vaak nog "dank je wel" i.p.v. te schelden.

me
door mein33 - Feb 21, 2018 om 17:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

OOR JANWIN 21 FEB. 2018 OM 13:50

Zal het nog een keer uitleggen: Als je op het fietspad aan de linkerkant van de weg gaat lopen om tegemoetkomende fietsers/verkeer aan te zien komen, dan begrijp ik met mijn domme verstand niet dat je als je rechts op dat fietspad loopt de fietsers wel ziet aan komen en als je op hetzelfde fietspad links lopend dat niet ziet en bang moet zijn van achteren aangereden te worden, in dat geval door een spookrijdende fietser.

@janwin,

Hier kan echt geen "zinnig" mens iets tegen inbrengen en daarom ga ik dat ook maar niet proberen. ;-((

ja
door janwin - Feb 26, 2018 om 16:48
7 Antwoorden / 4 Vragen

Voor de duidelijkheid: de weg heeft aan beide kanten een fietspad. Je kunt dus niet door achteropkomend verkeer worden aangereden als je de rechterkant van het linker fietspad aanhoudt, tenzij er ook nog spookrijders gebruik maken van dit fietspad.

Gr
door Grunn1 Feb 26, 2018 om 21:33
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een slimme voetganger loopt juist aan de linkerkant tegen het verkeer in om niet door achterop komend verkeer verrast te worden. Het is niet netjes om op het laatste moment voor een voetganger uit te wijken en er zijn ook geen wettelijke regels dat voetgangers verkeerd lopen wel is het zo dat fietsers die opzettelijk voetgangers aanrijden altijd schuldig zijn. U kunt zich als fietser ook eens leren gedragen.

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2018 om 17:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het hangt er ook maar helemaal vanaf hoe de fietspaden van de weg afgescheiden zijn. Ook al zou er aan beide kanten van de weg een fietspad zijn, maar slechts afgescheiden door een streep, dan is het als loper nog steeds verstandiger op het linkse, voor hem, fietspad te lopen en ook is het dan verstandiger om bij een tegemoetkomende fietser naar links, vanuit de loper gezien, uit te wijken.

Liggen de fietspaden echt helemaal vrij dan zal een loper eerder geneigd zijn het rechtse fietspad aan te houden, maar ook dan is het linkse eigenlijk verstandiger, want anders kan de loper door een achteropkomende fietser nog van de sokken gereden worden.