ge
door gertusje Jun 11, 2019 om 16:09
Vrije tijd & tuin

Mag een dierenwinkel garantie weigeren op vogels besmet met bloedluis/mijt?

Twee en een halve week geleden heb ik twee agapornissen bij Welle Diertotaal te Bussum gekocht. Nu blijkt echter dat de diertjes last hebben van bloedluis. Ik heb telefonisch contact gezocht met Welle en werd vriendelijk te woord gestaan door een medewerkster. Deze medewerkster deelde mij mede dat zij alle vogels in de winkel twee maal per week controleren en sprayen tegen parasieten en dat deze daarom niet bij hen vandaan kunnen komen. Ik kan dat echter niet controleren. Mag ik vergoeding van gemaakte kosten om de parasieten te bestrijden eisen?

5448 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2019 om 16:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook op dieren hebt u garantie. Dus u kunt ze terugbrengen en uw geld terugeisen, of andere vogels zonder die problemen.

let er op dat u de kooi zorgvuldig schoonmaakt, voordat u er nieuwe vogels in zet.

https://www.jeroenhubert.nl/bloedluis-bestrijden/

tenormin
door tenormin - Jun 11, 2019 om 16:23
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Wat bedoelde de vriendelijke medewerkster dan: het niet bij hen vandaan kunnen komen? U heeft de agapornissen toch daar gekocht? Of bedoelt ze dat ze dat de ziekte bij u thuis is veroorzaakt twee en een halve week geleden. Normaal gesproken heeft u wel 'garantie' bij dieren. Maar als ik het goed begrijp heeft u eerst zelf pogingen ondernomen om het te bestrijden en niet gelijk contact met de winkel opgenomen om te overleggen? Dat is dan wel jammer, want dan zit er tijd tussen.

ge
door gertusje - Jun 11, 2019 om 16:41
4 Antwoorden / 1 Vragen

Tenormin, ik heb zelf nog geen actie ondernomen om het te bestrijden, ik heb vandaag eerst contact opgenomen met de winkel maar enig overleg en steun is daar ver te zoeken.

tenormin
door tenormin Jun 11, 2019 om 17:10
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@ Gertusje. Kreeg uit uw vraag de indruk dat u al kosten heeft gemaakt: "mag ik vergoeding van gemaakte kosten eisen".

ge
door gertusje Jun 12, 2019 om 20:32
4 Antwoorden / 1 Vragen

De dieren zullen hoe dan ook behandeld moeten worden, ik laat ze niet aan hun lot over dus begin ik daar gelijk mee. Daar zijn kosten mee gemoeid en die zullen gemaakt worden voor de kwestie goed en wel is opgelost.

marita5
door marita5 - Jun 11, 2019 om 17:18
11507 Antwoorden / 15 Vragen
ge
door gertusje - Jun 11, 2019 om 17:50
4 Antwoorden / 1 Vragen

Met de website van klachtkompas is iets mis, ik kan met geen mogelijkheid inloggen of een klacht plaatsen. Ik krijg steeds weer de melding: Oeps, er is iets fout gegaan. Bij klacht.nl kan het bedrijf niet gevonden worden en kan ik niet doorgaan met het plaatsen van de klacht. Het bedrijf zelf heeft geen mailadres op haar site en heeft de mogelijkheid van vragen stellen op haar facebook pagina geblokkeerd. Een recensie heb ik al op google geplaatst maar daar wordt door Welle niet op gereageerd.

marita5
door marita5 Jun 11, 2019 om 19:28
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@gertusje , ik zie nu dat ik een foutief e-mailadres heb geplaatst welleRdiertotaal@hotmail.com , moet zijn wellediertotaal@hotmail.com ( zonder r )

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2019 om 18:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niets mis met de site van Klachtenkompas en u kunt toch een review plaatsen op Facebook?

marita5
door marita5 - Jun 11, 2019 om 18:21
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Gertusje

Het bedrijf zelf heeft geen mailadres op haar site ,

Staat wel op de site : wellerdiertotaal@hotmail.com

Plaats hier uw klacht op klachtenkompas ,

https://www.klachtenkompas.nl/klachten/intake/je-klacht

Op klacht.nl kunt u ook een klacht plaatsen  bij naam invullen kiezen voor : staat niet in de lijst ,  met pijltje helemaal naar beneden scrollen , klik op staat niet in de lijst

https://www.klacht.nl/klacht-melden/#step-1

aurora1
door aurora1 - Jun 11, 2019 om 18:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom gaat u niet met die beesten terug naar de winkel voordat er nog meer tijd verstrijkt?
De winkel heeft toch nog helemaal niet garantie geweigerd o.i.d.? En u heeft ook geen dierenartskosten gehad toch?
Wie heeft ontdekt dat de vogels bloedluis hebben en hoe?

Magnum007
door Magnum007 - Jun 11, 2019 om 19:07
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Gertusje,

Ik ken toevallig deze dierenwinkel.
Mijn ervaring qua service is ook niet zo goed:

Drie jaren geleden kocht ik er 2 “Campbelli” dwerghamsters.
Wij wilden 2 vrouwtjes, die samen konden in 1 kooi:dus 2 zusjes.
Dit zou goed kunnen volgens een verkoopster.....

De verkoopster probeerde ons eerst een oudere hamster te verkopen, maar door ervaring trapten wij daar niet in.
Dus wij gingen naar huis met 2 “zusjes”.
Zij vochten elkaar “de kooi uit” tot bloedens toe....

Dus ik bel de dierenwinkel:”Nee,wij nemen geen dieren terug”......
Moest ik toch weer extra kosten maken door een extra kooi te kopen met toebehoren.....

gerbera
door gerbera - Jun 11, 2019 om 22:06
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb een paar vragen, wanneer konstateerde u bloedluis, hadden ze deze bij aankoop al dan is zoiets vrij snel (binnen 1dag) merkbaar. Hoe worden de dieren in de winkel gehouden, zijn het goed onderhouden en schone kooien. Zo ze in de winkel al bloedluis hadden moeten zo'n beetje alle vogels besmet zijn. Omdat u pas 2 weken later hierover contact zoekt met de verkoper kan deze zich beroepen op het feit dat de vogels dit bij u hebben opgelopen. Dat er 2x per week gecontroleerd wordt op parasieten , daar heb ik zo mijn twijfels over. Dit zou er op kunnen wijzen dat de hygiënne daar niet zo bijster is, bloedluis zit veelal tussen naden en kieren van de kooi en dan kun je de vogels sprayen wat je wil maar daar los je niets mee op. De enige remedie is dan de kooi leeghalen vogels behandelen en in quarantenne zetten en de kooi goed ontsmetten. Mocht u echt twijfels hebben over de hygiënne daar is een tip richting de voedsel en waren autoriteit een mogelijkheid.  En ja garantie het is uw welles tegen hun nietes

lees hier  de reacties van anderen welke wel opvallend tegenstrijdig zijn.

brainless
door brainless - Jun 12, 2019 om 00:35
324 Antwoorden / 0 Vragen

Kosten zijn 3,99 (voor 10 vogels) en een goede schoonmaakronde voor de kooi.
alles tegen bloedluis

Eventueel kunt u de kieren van de kooi met de fohn warm maken, daar kan de mijt niet tegen.

audb
door audb - Jun 12, 2019 om 12:17
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Had u een oude kooi of een nieuwe?

Maar de kosten van een dierenarts krijgt u pas terug na overleg met de verkoper.

brainless
door brainless Jun 12, 2019 om 15:47
324 Antwoorden / 0 Vragen

Met bloedluis hoef je niet naar de dierenarts.
Net zoals met vlooien op een kat.

Bloedluis is een mijt welke leeft in de omgeving van het dier.
Overdag verstopt de mijt zich in de kieren van het hok en komt te voorschijn als het donker is om bloed te drinken.
De kans is groter dat de bloedluis bij TS zit ipv dat de vogels ze hadden bij aankoop .

mo
door mof - Jun 12, 2019 om 13:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dieren worden gezien als product. Als uw product beschadigd is door bloedluis moet de leverancier het probleem verhelpen, “reparatie”, dus de kosten van parasietbestrijding dragen. Of u krijgt een nieuw product, omruil. O f u krijgt uw aankoopbedrag terug, dus retour aan leverancier.

1paul
door 1paul - Jun 12, 2019 om 16:15
3134 Antwoorden / 0 Vragen

NEE, niemand kan aantonen wanneer de vogels besmet zijn geraakt namelijk, u niet en de winkelier niet...

Kan heel makkelijk bij u thuis gebeurd zijn, dit zijn nu eenmaal kosten die horen bij het houden van levende have...

wimmi20
door wimmi20 - Jun 12, 2019 om 18:32
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Laat ik eens beginnen met een vraag :
hoe heeft u bloedluis geconstateerd.
Want die zijn overdag niet te zien.

ge
door gertusje - Jun 12, 2019 om 19:02
4 Antwoorden / 1 Vragen

Antwoord op diverse vragen.

Waarom heb ik de mijten zo laat ontdekt?

Ik heb na een paar dagen van aanschaf van de vogels gemerkt dat ik plotseling jeukbultjes had, daar het juist die dagen erg warm was weet ik de bultjes aan het warme weer, daar heb ik wel vaker last van gehad. Nooit gedacht aan bloedluis tot na het warme weer toen de bultjes niet verdwenen maar er nieuwe bijkwamen. Door gericht te zoeken op Google kwam ik op een link waar een vrouw ook klaagde over bultjes bij haar huisarts. Bleek dat er een nest met een dode duif vlak bij haar slaapkamerraam was, de link was snel gelegd, bloedmijt. Nest en duif werden weggehaald en mevrouw was van haar klachten af. Ik legde meteen ook een link naar de door mij aangeschafte agapornissen. Het laat ontdekken van de mijten is dus te wijten aan diverse oorzaken en ervaringen uit het verleden. De mijten hebben dus al vanaf het begin gezeten, hetgeen aannemelijk is aangezien ik na een paar dagen van binnenkomst van de vogels al bultjes had.

Hoe ik wist dat het bloedmijten waren?

Na de vorige stap, het lezen van de klacht van de vrouw met de bultjes ben ik informatie over de bloedmijt gaan verzamelen via Google. Door simpel een wit vel papier onder in de kooi te leggen (tip vanaf het internet) en toen het donker was deze zorgvuldig met een loep te onderzoeken ontdekte ik kleine rode "vlekjes" en daar ik een microscoop bezit (relikwie uit mijn jeugd) heb ik dat vlekje bekeken door de microscoop, het kon niet missen. Een beestje met acht poten welke precies overeen kwam met beschrijvingen en afbeeldingen, opgezocht via Google.

Had ik een oude of een nieuwe kooi?

Een nieuwe, tegelijkertijd aangeschaft met de vogels.

Zoals u kunt constateren is Google mijn beste vriend, wellicht ook de uwe.

Welle claimt dat de vogels twee maal per week worden gecontroleerd en dat de vogels allemaal behandeld zijn middels spray en pipetjes. Ik kan dit niet controleren dus is het een kwestie van goed geloof. Het is dan echter wel vreemd dat, áls de vogels al behandeld zijn, er toch bloedmijt verschijnt. Ik heb vandaag pipetjes van Beaphar gekocht en deze toegediend, dat leverde me een fikse knauw van mr Red op, mr Orange was wat coulanter. Tevens heb ik de kooi en de omgeving grondig gereinigd met een handstoomreiniger. Op de verpakking van het goedje staat dat het tot 20 dagen werkzaam is dus als ze al behandeld waren zou een nieuwe besmetting geen kans hebben gehad. De claim van Welle faalt hier dus.

Een verdere update:

Ik heb een mailwisseling gehad met Welle, deze wil echter tot driemaal toe) van geen garantie weten en wijst elke verantwoordelijkheid van de hand. Inmiddels heb ik ook telefonisch contact gehad met een medewerkster van het Juridisch Loket hier ter plaatse en deze wist mij te vertellen dat ik volledig in mijn recht sta wanneer ik een beroep doe op garantie. Ik heb daarop een laatste mail naar Welle verstuurd met wederom een dringend verzoek tot medewerking. Ditmaal heb ik ze wel het advies gegeven ook eens contact op te nemen met een juridisch adviseur, ik heb nog geen antwoord. Wel heb ik heden de kwestie aangekaart bij de klachtencommissie van de Consumentenbond, ik wacht op een eerste reactie.Het is inmiddels duidelijk dat Welle elke wet of regel met betrekking tot het consumentenrecht aan haar laars lapt. Daar moet een eind aan komen, dat is mijn bedoeling, ik hoop dan ook dat de klacht gegrond wordt verklaard hetgeen zeer waarschijnlijk is volgens de jurist van het Juridisch Loket, en dat Welle daaruit haar lesje leert. Ik heb recensies gelezen op Google en er zijn teveel mensen de dupe geworden van deze handelswijze, en dan met name mensen die er dieren hebben gekocht en tegen een soortgelijk probleem vochten maar nul op het rekest kregen.

costnix
door costnix Jun 12, 2019 om 20:21
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Aha, u wil het bedrijf de grond in boren. Ik krijg mijn zin niet, dus zal ik het bedrijf failliet maken.
HEEL kinderachtig.
Heb zelf jarenlang dwergparkieten gehad, die soms bloedluis hadden. Gewoon er tegen behandeld. De kooi een extra schoonmaakbeurt en klaar is Kees.

ge
door gertusje Jun 12, 2019 om 20:30
4 Antwoorden / 1 Vragen

@Costnix. U benadert de zaak vanuit een wel heel negatief perspectief. Als consument heb ik rechten en daar mag ik gebruik van maken, dat doe ik dan ook. Hoe zou u het vinden als u op een dergelijke manier als klant werd behandeld? Wellicht is het personeel niet goed op de hoogte van het consumentenrecht, dan is dit het moment daar iets van op te steken. Met andere woorden, goed beschouwd bewijs ik ze een dienst zodat dergelijke zaken in de toekomst voorkomen kunnen worden en dat komt dan ten goede van het bedrijf.

gerbera
door gerbera Jun 12, 2019 om 22:25
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@costnix, dit heeft niet met "de grond inboren" te maken. Een zaak die geen gezonde dieren verkoopt en zich aan de verantwoordelijkheden ontrekt is het bestaansrecht niet waard. Het gaat hier om 2 vogels maar wie weet wat zich in die zaak allemaal afspeeld op basis van hygiëne.

1paul
door 1paul Jun 13, 2019 om 07:24
3134 Antwoorden / 0 Vragen

En als u nu zelf uw agopornissen besmet heeft door de luis mee te nemen van uw slaapkamer waar de dode duif buiten lag!!!

ge
door gertusje Jun 13, 2019 om 08:37
4 Antwoorden / 1 Vragen

@1paul

Er lag geen dode duif bij mij buiten.

gerbera
door gerbera Jun 13, 2019 om 11:45
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@1paul, wat is lezen toch moeilijk, die dode duif lag bij een geheel andere persoon door de TS gelezen op internet! En bloedluisbesmetting ontstaat vooral, door slechte controle van "nieuwe aanvoer", als er veel dieren in een te warmte ruimte en niet schone kooi bij elkaar zitten.

gerbera
door gerbera Jun 13, 2019 om 13:16
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@gertrusje, even ter zijde maar u heeft het over mr Red en mr Oranje, maar ik denk zo dat mr Red een vrouwtje is en mr Oranje een mannetje. Bij parkietachtigen zijn de vrouwtjes wat agressiever dan de mannetjes. Dit is verder niet persoonlijk bedoeld maar mijn ervaring;-))

panter22
door panter22 - Jun 13, 2019 om 08:33
6599 Antwoorden / Vragen

Wat je eerst had moeten doen is teruggaan met die vogels naar de dierenwinkel. Daar hadden ze  de vogels kunnen bekijken en dan hadden ze de vogels kunnen behandelen. Zou je niets hebben gekost.
Je had de kooi kunnen ontsmetten en het probleem was opgelost.
Nu maak je er een drama van.  Wat is de schade? Flesje anti-parasiet?

ge
door gertusje Jun 13, 2019 om 08:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ten eerste is uw reactie een achteraf reactie. Verder is het allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt. Ik heb spierziekte en vervoer is een probleem. De winkel is nou niet vlak bij mij om de hoek, mijn buren waren vorige maand bereid met mij mee te gaan om ze daar te gaan kopen. Ik had wederom een beroep op mijn buren kunnen doen maar deze waren toen net met vakantie. Reizen met een spierziekte met het openbaar vervoer en dan ook nog eens met een kooi met vogels is niet echt een optie. Verder gaat uw stelling dat het niets gekost zou hebben niet op daar dit nu juist het hele probleem is, de dierenwinkel wil niets vergoeden. Het ontsmetten van de kooi alleen is niet voldoende, ook de omgeving moet ontsmet worden en ja, dat kost geld en u raadt het al, geld wat de dierenwinkel niet wil vergoeden. Voorlopig zijn alle kosten die hiermee gemoeid gaan en al zijn gegaan nog steeds voor mijzelf geweest. U opmerking dat ik er een drama van maak kan ik niet waarderen, ik heb rechten, daar maak ik gebruik van.

panter22
door panter22 Jun 13, 2019 om 09:10
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt recht op een goed product. Als het product, de volgels, niet goed zijn dan moet je eerst de winkelier de gelegenheid geven om het probleem op te lossen.
Er was niemand anders die even met je mee kon gaan naar de dierenwinkel, geen andere buur of familielid? WMO vervoer? Dat je een spierziekte hebt is heel erg naar voor je, maar dat is niet het probleem van de dierenwinkel.
Je zegt dat er sprake is van bloedluis. maar kun je dat ook aantonen? Kun je zulke kleine beestjes op een foto zien?
Hoe ben je aan het bestrijdingsmiddel gekomen? Bij een andere dierenwinkel?

ge
door gertusje Jun 13, 2019 om 11:43
4 Antwoorden / 1 Vragen

@panter22
Lees al mijn antwoorden op alle vragen hier maar goed door, dan heeft u alle antwoorden op uw vragen. Bestrijdingsmiddelen zijn in zo'n beetje iedere dierenspeciaalzaak te verkrijgen.

aurora1
door aurora1 Jun 13, 2019 om 12:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar daar moet je dan ook toch heen en dat is, naar u zegt, toch een probleem? En “achteraf reactie”? U heeft veel relevante informatie verzuimd te melden toen u uw vraag stelde, dus uzelf geeft achterafinformatie en dan ook nog op cynische toon? Direct is al iets over terug met die vogels gezegd. Is het niet eerder dat u eigenlijk een “ schadevergoeding” wilt?

panter22
door panter22 Jun 13, 2019 om 16:12
6599 Antwoorden / Vragen

@Gertrusje,
Natuurlijk wijst de winkelier in eerste instantie de verantwoordelijkheid af. Die heeft de vogels niet gezien. Je kunt wel van alles roepen,. Hoeveel schadevergoeding wil je wel niet? Daar geef je geen antwoord op. Ik neem aan dat je meer wilt dan een paar euro.

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2019 om 09:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U stelt hier op 11 juni ‘s middags een vraag. Het eerste antwoord is dat u recht hebt op garantie enzovoort.

Maar ipv dat u met die vogels teruggaat naar de winkel,hebt u contact met het Juridisch Loket en de Consumentenbond.

Ook koopt u spul om die vogels te behandelen. En als die behandeling succesvol is, hebt u geen poot meer om op te staan tegen die winkel.

Schermen met uw gezondheid schiet u echt niet mee op.

ge
door gertusje Jun 13, 2019 om 11:40
4 Antwoorden / 1 Vragen

Alvorens de vraag door mij werd geplaatst is er al uitvoerig telefonisch en schriftelijk contact geweest via e-mail. Ik heb dus al lang getracht mijn recht bij de dierenwinkel te doen gelden maar helaas tevergeefs en er is ook geen enkel zicht op verandering van standpunt van de winkel, daarom onderneem ik nu meer actie. Uiteraard koop ik spul om de vogels te behandelen, ik laat de dieren niet lijden onder een besmetting. Ik begrijp niet goed waarom ik nu ineens geen poot meer heb om op te staan tegen die winkel, dat moet u me eens nader uitleggen. De laatste opmerking omtrent mijn gezondheid zal ik maar negeren, ik heb daar niet voor gekozen en ik scherm er niet mee.

aurora1
door aurora1 Jun 13, 2019 om 13:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U doet toch zelf hier mededelingen uw gezondheid?
Maar heeft u uit de reacties dan niet kunnen begrijpen wat bedoeld wordt met “geen poot meer om op te staan”?

ge
door gertusje - Jun 13, 2019 om 11:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou deze vraag graag als beantwoord willen beschouwen. De opmerkingen die ik nu nog lees doen niet veel meer terzake en beginnen persoonlijk te worden, met name over mijn gezondheid en persoonlijke situatie. Ik heb er vertrouwen in dat deze zaak opgelost gaat worden, ik dank allen voor het meedenken of niet meedenken. Ik wens u een fijne dag.

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2019 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U begint zelf over uw gezondheidstoestand, dus niet er over vallen als dat aangehaald wordt.

Ga naar een advocaat, haalt u vast uw recht.

aurora1
door aurora1 Jun 13, 2019 om 13:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@ts, u begint zelf over uw gezondheid, dus u reageert ietwat vreemd daarover met uw misplaatste kritiek.
Voorts is het niet aan u om te bepalen wie welke reactie geeft.
Bent u nu zuur omdat u niet te horen krijgt wat u wilt horen? Hoeveel geld wilt u van deze winkel?