Be
door Bernd50 Jun 21, 2021 om 20:01
Vrije tijd & tuin

Mag een muur op de erfgrens 4.40 meter hoog zijn?

Mijn buren willen hun woning vergroten. Hiervoor moet er een muur op de erfgrens komen van 4.40 meter hoog.
Mogen mijn buren vergunningvrij en zonder overleg/toestemming deze muur bouwen?

20145 13 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 21, 2021 om 20:04
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Wat staat er in de gemeenteregeltjes? Effe opvragen

Een muur OP de erfgrens mag niet, TEGEN de erfgrens aan zou mogelijk kunnen zijn, echter als er ramen op bepaade afstand zitten wordt dat anders.

tenormin
door tenormin - Jun 21, 2021 om 20:18
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt mij veel te hoog en, zoals @mahadma al schrijft, zeker niet op de erfgrens. Ze mogen ook niet bij u naar binnen kunnen kijken (weet natuurlijk niet of er ramen op de planning staan in die muur). Maar "meten is weten", dus even bij uw Gemeente vragen over de hoed en de rand. Of, makkelijker, even uw Gemeente googelen en op de juiste rubliek zoeken.

Be
door Bewaklu - Jun 21, 2021 om 20:50
131 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, dat mag niet. Verplichte bouwvergunning met bezwaarprocedure. Kijk op de site van de gemeente of vereniging Eigen Huis.

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2021 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Overleg is niet verplicht, wel zo aardig.

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2021 om 21:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zonder vergunning mag voor die uitbouw een hoogte gehanteerd worden van maximaal 30 centimeter boven de verdiepingsvloer.

Dus voor hoger moet er een vergunning gevraagd worden.

Uw toestemming is helaas, voor u, niet van belang.

mi
door miennaamishaaz Jun 21, 2021 om 22:08
725 Antwoorden / 1 Vragen

exact, bijna voor elk bouwsel, zelfs iets wat geen 4.4 meter hoog is, zoals een serre met dak moet er een vergunning worden aangevraagd. {althans in mijn gemeente}

tijger1
door tijger1 Jun 21, 2021 om 22:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor de meeste aanbouwsels hoeft dus juist helemaal geen vergunning meer aangevraagd te worden.

Maar voor de hoogte die de Ts vermeldt dus wel.

Be
door Bernd50 Jun 22, 2021 om 17:00
Antwoorden / 1 Vragen

Ga na hoe hoog u mag bouwen.

Er is een onderscheid in de maximaal toelaatbare bouwhoogte van bijbehorende bouwwerken binnen een afstand van 4 meter vanaf het oorspronkelijk hoofdgebouw en daarbuiten.

a. Binnen een afstand van 4 meter van het hoofdgebouw Binnen een afstand van 4 meter mag er niet hoger worden gebouwd dan 30 cm boven de hoogte van de vloer van de eerste bouwlaag). Heeft het hoofdgebouw maar één bouwlaag (bijvoorbeeld bij een bungalow), dan mag binnen de afstand van 4 meter het bijbehorende bouwwerk niet hoger zijn dan het hoofdgebouw. Verder geldt altijd de eis dat er zonder vergunning nooit hoger gebouwd mag worden dan 5 meter. De afstand van 4 meter wordt loodrecht uit het hoofdgebouw gemeten.

Bron: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Be
door Bernd50 Jun 22, 2021 om 17:23
Antwoorden / 1 Vragen

Hoogte erfafscheiding:

Een schutting, muur of hek naast en achter een huis mag maximaal 2 meter hoog zijn.

Als u de erfafscheiding op de erfgrens plaatst, is deze van u en uw buren samen. U moet het daarom eens zijn over de erfafscheiding.

https://www.juridischloket.nl

tijger1
door tijger1 Jun 22, 2021 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat niet over een erfscheiding.

mi
door miennaamishaaz - Jun 21, 2021 om 22:07
725 Antwoorden / 1 Vragen

Mischien even controleren op:
https://www.omgevingsloket.nl/

Daarnaast hebben ze wel uw toestemming nodig,
omdat dit nieuwe bouwwerk mogelijk zonligt in uw tuin verminderd:
https://www.handelbouwadvies.nl/wetgeving-onrechtmatige-schaduwhinder/

regels mbt bouwen op de erf-grens:
https://www.das.nl/wonen/regels-bouwen-erfgrens

Als u op vakantie gaat en er staat ineens een muur op de erfgrens kunt u een klacht indienen bij de gemeente, uw buurman moet dan het bouwsel afbreken, {zonder schade aan uw perceel te brengen} en de vergunning aanvragen om het te bouwen.

afhankelijk van hoe goed de relatie is met uw buren, kan dit wel problemen verooraken als de buurman niet tot reden vatbaar is.
Indien hij begrijpt dat u liever niet hebt dat de muur  op de erfgrens hebt, maar er geen bezwaar tegen hebt dat hij de woning uitbreid [mits er geen ramen zitten aan uw kant van de muur]. kan u als suggestie geven om de Muur 10cm op zijn kant van de Erfgrens te zetten.

Kunt u tevens een  schets maken in Paint met de situatie. inclusief of de tuin op het noorden. oosten westen of zuiden staat.

Hierdoor weten wij meer hoe de situatie is mbt schaduw/licht inval van de woning uitbreiding van uw buurman.

tijger1
door tijger1 Jun 21, 2021 om 22:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toestemming buren is niet vereist als er tegen de erfgrens wordt aangebouwd.

Be
door Bernd50 Jun 21, 2021 om 22:46
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie. Er wordt dus op de erfgrens gebouwd en de muur is al circa 2.65 meter hoog.
Dit mag volgens de buren vergunningsvrij.

Be
door Bernd50 Jun 21, 2021 om 23:08
Antwoorden / 1 Vragen

Er is veel informatie te vinden op het Internet, zoals deze Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Oef, wat een lijst!

mi
door miennaamishaaz Jun 22, 2021 om 12:12
725 Antwoorden / 1 Vragen

@TIJGER1 TS zegt dat zijn buurman het op de efgrens wil plaatsen.
er is idd vrijwel geen toestemming nodig van de buren als dit 10cm van de ergrens af is gebouwd, tenzij er een Raam in komt. dan is het een nader verhaal

@BERND50   Nee dit mag eigenlijk niet De huidige muur is al 2.65 meter hoog. maar de buren willen dit hoger maken, Dus wat uw buren zeggen klopt niet.

vrijwel in elke gemeente moet je voor bijna alles een vergunning aanvragen. ze mogen niet zomaar ineens zonder toestemming hun huis vergroten.

Het beste wat u zelf kan doen is via het omgevingsloket kijken wat wel en wat niet mag. dmv de postcode/adress van uw buren.

Daarnaast verwacht ik ook als ze de muur willen vergroten en verhogen ze toegang moeten hebben tot uw tuin. om zo aan uw kant de muur te verhogen.
U kan deze toegang zonder enigste problemen weigeren. Maak wel genoeg foto's van uw tuin voordat uw buurman gaat verbouwen. als er schade is kunt u dit op uw buurman verhalen.

ma
door malty Jun 22, 2021 om 12:36
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De buren niet in de tuin laten om de muur te metselen en af te werken is niet slim.
Dan kunnen de buren de muur niet voegen en blijft de TS tegen een lelijke muur aankijken.

panter22
door panter22 Jun 22, 2021 om 12:38
6599 Antwoorden / Vragen

@miennaamishaaz,
Denk je nu werkelijk dat als je een uitbouw laat plaatsen door een bouwbedrijf, dat ze de wettelijke regels niet kennen? Niet weten wanneer er een vergunning aangevraagd moet worden of wanneer een aanbouw vergunningvrij is?
En gebruik maken van het ladderrecht mag je niet weigeren.

panter22
door panter22 - Jun 22, 2021 om 08:28
6599 Antwoorden / Vragen

Vergunningvrij uitbouwen is gewijzigd in 2021.Lees het artikel eens door:
2. De hoogte van de uitbouw grens is verhoogd van 4 meter naar 5 meter hoog;
https://www.uitbouw.com/vergunning/
Overleg moet de buren hoeft niet, maar er zal toch wel een schutting op de erfgrens hebben gestaan.
Hebben de buren die plotseling weggehaald?

Be
door Bernd50 Jun 22, 2021 om 17:12
Antwoorden / 1 Vragen

De informatie op https://www.uitbouw.com/vergunning is niet volledig.

De bestaande muur op de erfgrens is zonder overleg weggehaald onder het mom van vergunningvrij bouwen.

panter22
door panter22 Jun 22, 2021 om 17:35
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt het steeds over een muur. Het is toch niet een losse muur?
Als de muur die weggehaald is door de buren een deel van hun huis was, dan mogen ze dat zonder toestemming van jou doen. Die muur is onderdeel van hun huis ook al staat hij op of over de erfgrens.
Daar heb jij niets over te vertellen.
Een nieuwe muur van een nieuwe uitbouw moet wel op eigen terrein staan.
Weet je precies waar de erfgrens loopt? Heeft het kadaster een grensreconstructie gedaan?
Waarom kun je er niet mee leven dat er niet een uitbouw op dezelfde plaats komt? De buren willen dus niet alleen een aanbouw van de kamer, maar ook de slaapkamer aanbouwen? Dat is dan een etage te hoog. Zijn de buren zelf aan het klussen of laten ze het over aan een bouwbedrijf. Als je vindt dat de buren illegaal bezig zijn om zo te bouwen, dan kun je de gemeente vragen een bouwstop op te leggen. Dat krijg je geheid ruzie. Is je dat waard? https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/376 Na de bouwstop kunnen de buren een vergunning aanvragen. Als zij een vergunning krijgen, kunnnen ze gewoon verder bouwen. Je kun dan wel bezwaar maken, maar met goede argumenten. Dus denk even na voordat je wat gaat doen.

tijger1
door tijger1 Jun 22, 2021 om 17:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Veel huizen hebben aan de schterzijde een stuk muur als scheiding tussen de tuinen. Als de buren gaan aanbouwen, moet uiteraard dat stuk muur verwijderd worden en komt er een nieuwe muur voor in de plaats.

Niets bijzonders.

Iv
door Ivo W - Jun 22, 2021 om 21:12
729 Antwoorden / Vragen

Dit is mogelijk vergunningvrij toegestaan wanneer de plafondhoogte op de begane grond van de woning van uw buren minimaal 4,1 meter hoog is. De meeste woningen hebben bij lange na niet zo'n hoog plafond op de begane grond, en dan is het dus niet vergunningvrij toegestaan.

Althans: de buren mogen bij een heel hoog plafond zo'n muur tegen de erfgrens bouwen. Maar buren mogen nooit zonder elkaars toestemming op de erfgrens bouwen. Ofwel: elke baksteen, elke schroef en elke goot en boeideel van de buren moet boven het eigen erf van die buren bevestigd worden en mag niet uitsteken boven het naastgelegen erf.

mo
door mof - Jun 23, 2021 om 11:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee.

Lambert vos
door Lambert vos - Jun 23, 2021 om 12:02
10 Antwoorden / 1 Vragen

In de meeste gevallen kan je tot 425 verguning vrij bouwen maar toesteming buren is verplicht anders 120 cm vanaf erfgrens

tijger1
door tijger1 Jun 23, 2021 om 12:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar haalt u dat vandaan?

frits
door frits Jun 23, 2021 om 16:37
146 Antwoorden / 5 Vragen

dit is inderdaad niet waar !

jp
door jpls - Jun 23, 2021 om 12:10
9 Antwoorden / 1 Vragen

Dat mag niet als het als arfafscheiding is bedoeld, maximum hoogte is normaliter tussen 180 en 200 cm.
Dat mag wel als het een deel van het bouwwerk wordt (het huis dus) maar dan alleen als er in dit geval een aanvraag hiervoor wordt indgediend en deze uiteraard wordt goedgekeurd. Ik denk niet dat dat gaat lukken. Altijd bezwaar aantekenen of accepteren wanneer U geen ruzie wilt met de buren.
Belangrijk is ook of het aan de zijkant van het huis is en vanaf de straat zichtbaar of aan de achterkant, minimaal, ik dacht 500 cm, van de openbare weg.
Ramen mogen nooit binnen 200 cm van de erfafscheiding.
Op de erfgrens mag niet zonder toestemming. Het voordeel van het bouwen op de erfgrens toe te staan is dat U deze muur dan zelf kunt gebruiken als buitenmuur voor Uw eigen uitbouw.
Dit soort dingen geeft bijna altijd problemen met de buren.
Succes!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 23, 2021 om 12:31
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Vraag even of Jij zelf een Muur van 4.40 M hoog mag bouwen zonder  vergunning.

Bij  dit via E mail te doen  heb je bewijs, want als jij het niet mag, zij ook niet.

Probleem opgelost  en tegen bouwaanvraag kun je protesteren.
Denk op  99% zeker een afwijzing tegen deze hoogte.

Muur mag mits  vergunning.

1paul
door 1paul - Jun 23, 2021 om 14:20
3134 Antwoorden / 0 Vragen

een aanbouw mag vergunningsvrij geplaatst worden mits deze aan bepaalde eisen voldoet, informeer bij je gemeente welke eisend at zijn, hoogte van de muur lijkt me fors eerlijk gezegd....

Ook kan het zijn dat ie niet op de erfgrens mag staan maar geheel op eigen grond gebouwd moet worden, sommige gemeente's hebben dan ook nog de eis dat ie een bepaalde afstand uit de erfgrens moet staan....

al met al, bel de bouw afdeling van je gemeente op....