Je
door Jes90 Sep 18, 2022 om 08:55
Vrije tijd & tuin
Mag Fletcher zich uitzonderen van herroepingsrecht door geen retour clausule?

14 september kocht ik online via een aanbiedingsvoucher van Fletcher een hotelbon. Nachtje weg voor 2 personen + ontbijt, €56,90. Toen ik wilde reserveren zag ik dat er nergens plek is en dat er ook minimaal een toeslag van 15 euro bijkomt, en van vrijdag op zaterdag of zaterdag op zondag zelfs 25 euro bij komt. Om deze redenen wilde ik van de aankoop afzien, zodat ik gewoon rechtstreeks bij een hotel kon boeken zonder deze beperkingen. Toen ik contact op nam met Fletcher en mij wilde beroepen op het herroepingsrecht verwezen zij naar een opgenomen clausule in de algemene voorwaarden welke ik heb geaccepteerd door de aankoop af te ronden namelijk: "gekochte vouchers worden onder geen enkele voorwaarde retour genomen."

Mag Fletcher mijn aanspraak op herroepingsrecht weigeren op grond van deze clausule?

4344 12 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 18, 2022 om 09:21
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jes90 ,

Let goed op de voorwaarden!

Je moet heel goed, voordat je zon bon koopt, de voorwaarden lezen. Check hoelang de bon geldig is en voor wanneer je moet boeken. Bekijk of er extra toeslagen zijn zoals administratiekosten of een toeslag als je in het weekend wil overnachten. Meestal staat in de voorwaarden dat je de bonnen niet kan retourneren. Verwacht niet dat je bij deze goedkope hotelbonnen voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Zoals de Autoriteit Consument & Markt ook al suggereert, dit zijn bonnen voor flexibele consumenten die geen eisen hebben waar ze willen overnachten.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/let-goed-op-als-je-hotelvouchers-koopt/

Je
door Jes90 Sep 18, 2022 om 09:25
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie, je hebt helemaal gelijk en ik zal hier in het vervolg op letten. Maar de mate van beschikbaarheid was vooraf niet in te zien, en mijn vraag of Fletcher met de clausule mag afwijken van mijn herroepingsrecht blijft bestaan.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 18, 2022 om 09:38
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Als u deze reviews leest denk ik dat u veel ergernis bespaard is.
De omgevig is mooi maar je wilt toch ook binnen wat comfort in die zin dat het minstens hygiënisch is.

https://www.reisorakel.nl/reisorganisatie/Fletcher

marita5
door marita5 - Sep 18, 2022 om 09:41
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Jes90 ,

Lees ook hier , m.n . het antwoord van @monique , u heeft de voorwaarden geaccepteerd .

https://community.consumentenbond.nl/consument-recht-28/voucher-fletcher-hotels-voorwaarden-aankoop-op-afstand-18458

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 18, 2022 om 10:26
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij een ook boeiende zaak voor https://www.maxmeldpunt.nl/meld-uw-klacht/ waar men zich vak met dit soort zaken bezig hgoudt.
 Ik zie dar er bij Radar ook al aandacht aan is besteed en u bij 'aankoop' de voorwaarden heeft geacepteerd.

U zou kunnen nagaan of de daarvoor bedoelde clausule in de algemene voorwaarden wel redelijk is volgens de wet en zie dan deze info: https://www.wetrecht.nl/algemene-voorwaarden/

Een punt in uw voordeel kan zijn dat men iets toezegt dat men niet waar kan maken en mogelijk kunt u dan dit benutten met aantekening dat aangetekend verzenden ca. € 10,00 aan porto kost: https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/voorbeeldbrief-ongeldig-maken-van-onredelijke-algemene-voorwaarden    (zie ook nog: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Je
door Jes90 Sep 18, 2022 om 10:41
Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel, ik ga me hier verder in verdiepen!

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 18, 2022 om 11:32
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom nog even bij u terug na dat ik op het i-net heb gekeken met zoeknaam 'fletcher voucher actie 2022 klachten' en ik zie dat u bij lange na niet de eerste en enige bent met soortgelijke problemen. Dat zijn dan klkachten die o.a. zijn neergelegd bij klacht.nl, klachtenkompas.nl en dit rioet ook de nodige ??? op : https://nl.trustpilot.com/review/fletcher.nl

Mogelijk kunt u uit de diverse reacctie uw voordeel doen omdat er m.i. wel degelijk iets aan te merken kan zijn op de redelijkheid van de gestelde voorwaarden. En ook tevens nog of inderdaad voor deze on-line aankoop het herroepingsrecht niet van toepassing is.

En zo dat wel het geval is en zie dan o.a. http://consumentenjurist.nl/varia/nieuws/herroepingsrecht-voor-consumenten is het een kwestie van het ingebreke stellen van Fletcher Hotels wegens niet nakomen van de wetgeving en zie dan: http://consumentenjurist.nl/varia/nieuws/herroepingsrecht-voor-consumenten en kunt u deze benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 18, 2022 om 11:38
16774 Antwoorden / 202 Vragen

En nog een keer gelet op een mogelijke 'adder onder het gras' dat u 'kan worden tegengeworpen':  u kunt het voucher wel benutten op een ander tijdstip en indien dat hotel dan niet volzet is.  In dat geval m.i. Zo u nadere actie onderneemt, laat u dan niet intimideren.

ne
door neodutchio - Sep 18, 2022 om 10:40
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een voucher is geen vervanging voor een reguliere boeking. Een voucher is bedoeld om tegen een lagere prijs de hotels te vullen op momenten dat het nodig is. Dus voor een spontane overnachting op een willekeurige plek is het te doen, anders niet.
En ja, vouchers vallen buiten het herroepingsrecht.

me
door meganega - Sep 18, 2022 om 10:50
43 Antwoorden / Vragen

het gaat hier niet om een boeking maar een voucher, dus dit mag niet
je hebt bedenktijd, en je mag je hier op beroepen

tevens kan het uitsluiten van de bedenktijd alleen bij digitale levering, zoals online een film huren of een computerspelletje kopen, en moet dit heel erg duidelijk worden gemaakt
een vermelding ergens in de voorwaarden is niet voldoende

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 18, 2022 om 11:06
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Waar baseert u dat op? Ik ben daar wel benieuwd naar om dan ook van te leren.

panter22
door panter22 Sep 18, 2022 om 11:56
6599 Antwoorden / Vragen

De aankoop van de voucher kan ts herroepen. Dat worst ook vermeld door Fletcher .

De voucher wordt nu besteed en dan gelden de voorwaarden van de voucher.

me
door meganega Sep 18, 2022 om 13:35
43 Antwoorden / Vragen

ik baseer het op de wet, die is heel duidelijk over uitzonderingen van het herroepingsrecht bij levering van digitale inhoud en de informatieplicht welke ook van toepassing is op het te komen vervallen van dit recht
je moet dit tijdens het bestelproces vermelden, niet ergens verstoppen in een clausule
dat ziet de consument niet

panter22
door panter22 Sep 18, 2022 om 15:24
6599 Antwoorden / Vragen

Er wordt toch niets verstopt. Duidelijk op de site staat dat als je een voucher koopt, dat je dan binnen 14 dagen mag herroepen.
Wat Jes90 gedaan heeft, is met die voucher een boeking proberen te maken, dus de voucher gebruiken.
Op het moment dat je de voucher gaat gebruiken, gelden de voorwaarden voor die voucher.
Toen er niets van zij/haar gading was, wilde Jes90 de voucher herroepen.
Jes90 had nog niets geboekt, maar wel de voucher gebruikt. En kan dan niet meer gebruik maken van het herroepingsrecht.

me
door meganega Sep 18, 2022 om 18:07
43 Antwoorden / Vragen

dat is een grijs gebied, er is namelijk niks geboekt en dus is er nog geen prestatie geleverd
totdat hier jurisprudentie over is ga ik lekker uit van mijn mening
mijn mening is, een voucher is pas verzilvert op het moment dat deze is omgezet in een dienst of product, oftewel de prestatie is geleverd

hoe moet je er anders achter komen dat de keuze zo beperkt is, en er zo veel kosten bijkomen?
ik kan het bijna nooit terugvinden, ook niet in de voorwaarden, omdat prijzen nagenoeg altijd dynamisch worden bepaald

ro
door ronny530 - Sep 18, 2022 om 11:00
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Ik vraag me wel af of voor een aanbiedingsvoucher die algemeen geldig is herroepingsrecht van toepassing is. Een nachtje weg voor twee personen kan zolang de aanbiedingsvoucher geldig is verzilverd worden en het hotel mag in de weekenden een toeslag in rekening brengen en de koper van die voucher heeft de keuze om een andere datum te kiezen. De week heeft zeven dagen en dat maakt dat de voucher ook buiten het weekend geldig is. Het kan dus niet zo zijn dat als het hotel op de dag van de gewenste reservering niet beschikbaar is of op weekend dagen een toeslag in rekening brengt de aankoop herroepen kan worden omdat op een later tijdstip de voucher wel gebruikt kan worden. De grote vraag is of een voucher een product is of een vooruitlopende betaling op een nog af te nemen dienst waarbij de voucher een bepaalde waarde vertegenwoordigd die bij inlevering als zijnde betaling geaccepteerd wordt. M.i. zijn vouchers niet hotel gebonden en kunnen als een reservering op een bepaalde datum niet mogelijk is ingezet worden op een latere datum wel verzilverd worden.

mo
door mof - Sep 19, 2022 om 12:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja want Fletcher is geen winkel.

wi
door wim koelewijn - Sep 20, 2022 om 09:12
67 Antwoorden / Vragen

feit is, en dit wordt mij niet in dank afgenomen..boek gewoon bij de accomodatie zónder tussenkomst van "goedkopere vouchers"daar zitten bijna altijd addertjes onder het gras..in welke vorm dan ook..kreeg een B....-weekendjeweghotelbon voor mijn pensioen..inclusief 1x diner..achteraf een afgekloven diner, alleen een hoofdgerecht..hoofdgerecht door het hotel met dezelfde naam uitgezocht,andere hoofdgerechten+ bijbetaling...

rj
door rjw Sep 23, 2022 om 22:44
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Klopt helemaal. Gewoon via Google Maps een hotel zoeken, dan krijg je de links naar de diverse boekingssites en daar kies je de beste aanbieding. En hoef je ook niet te eten in het hotel, dat doe je normaal alleen als je moet eten, niet omdat het zo lekker is.

Ke
door Keesje39 - Sep 23, 2022 om 20:55
24 Antwoorden / Vragen

Als ik zo'n bon zou willen kopen, zou ik eerst contact opnemen met de gewenste accommodatie om te vragen of we op de gewenste dag kunnen komen.
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat we rechtstreeks bij het hotel konden boeken voor dezelfde prijs, geen bon/voucher nodig. Maar dat betrof niet Fletcher.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 23, 2022 om 21:39
2010 Antwoorden / Vragen

Volgens mij staan vouchers niet bij de uitvoeringen dus zou u zich op uw retourrecht moeten kunnen beroepen. Vermoedelijk zult u wel moeite moeten doen ze daarvan te overtuigen.. Een goed opgestelde brief lijkt mij het beste vertrekpunt, discussiëren aan de telefoon zal waarschijnlijk nergens toe leiden.