Vr
door Vraagje1655302 Sep 4, 2020 om 17:32
Vrije tijd & tuin

Mag woningbouw verbieden een boom te kappen?

Ik huur sinds een aantal jaar een sociale huurwoning. In de tuin stond destijds al een boom van een meter of 15. Bij bezichtiging heb ik de aanwezige dame van de woningbouw gevraagd wie verantwoordelijk was voor het onderhoud van de boom, dit zou de woningbouw zijn. Helaas is dit destijds alleen mondeling besproken en wil de woningbouw er nu niet meer aan, hier is al veel contact over geweest. Spijtig, maar dit had ik schriftelijk vast moeten leggen, les geleerd.

Nu het probleem: De boom zorgt voor ontzettend veel overlast door bladverlies, ontnemen van licht, omhoog duwen van tegels bij buren en neemt bij mij de tuin volledig over. Hoewel de woningbouw niets aan de boom wil doen geven zij wel aan dat ik de boom niet mag kappen. Ik heb al bij de gemeente gecheckt en de boom mag vanuit hen zonder vergunning worden gekapt. Ik heb de boom al eens laten snoeien en dit heeft mij ruim 600 euro gekost, dit kan ik uiteraard niet jaarlijks herhalen.

Mag de woningbouw mij verbieden de boom te kappen? Hebben zij dit recht gezien zij mij aangeven dat ik zelf verantwoordelijk ben voor tuinonderhoud?

8253 17 Rapporteer

simon55
door simon55 - Sep 4, 2020 om 17:38
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Als u die boom weg wilt hebben , neem dan een bedrijf in de arm , die dat tegen redelijke kosten doen. En daar heeft de woningbouw vereniging niets over te zeggen.

rj
door rjw Sep 4, 2020 om 17:52
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Ga jij TS helpen als de WBV daar toch wat over heeft te zeggen? De boom is niet van TS.

Donuts
door Donuts Sep 4, 2020 om 18:02
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Daar heeft de verhuurder alles over te zeggen!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 4, 2020 om 23:24
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Simon,

Uw antwoord is niet juist.

Zonder toestemming van de woningbouwvereniging mag de boom niet worden gekapt. Ik praat uit eigen ervaring.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2020 om 17:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Vr
door Vraagje1655302 Sep 5, 2020 om 12:42
Antwoorden / 1 Vragen

Dank, dit is duidelijke informatie!

Donuts
door Donuts - Sep 4, 2020 om 18:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen

De boom is niet van u, dus de wbv moet toestemming geven tot kappen van de boom. U bent wel verantwoordelijk voor onderhoud van de tuin, dat maakt ook onderdeel uit van de huurovereenkomst. Snoeien mag, of door uzelf of door iemand in te huren.

sw
door swat1500 - Sep 4, 2020 om 19:52
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Tijger1 heeft u alle informatie gegeven die u nodig hebt.

me
door mein33 - Sep 4, 2020 om 20:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Vreemd misschien, maar alles wat in de voor en achtertuin van een huurwoning staat is het eigendom van de eigenaar/verhuurder.
Dit houdt dus in dat u de boom niet mag laten weghalen zonder toestemming van de eigenaar/verhuurder en ook kunt u de noodzakeljke kapvergunning niet  aanvragen omdat u de eigenaar niet bent.

rj
door rjw Sep 5, 2020 om 14:30
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom zou dit vreemd zijn?

me
door mein33 Sep 5, 2020 om 14:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@RJW,

Er had 'vreemd voor u misschien' moeten staan en dan bedoel ik met 'voor u' de topic starter'. ;-))

tenormin
door tenormin - Sep 4, 2020 om 21:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Zelfs als eigenaar van huis en tuin mag men in de meeste Gemeentes niet zomaar een boom kappen. Dus als bewoner van een huurhuis al zeker niet. Zoals de anderen ook al zeggen: de WBV blijft eigenaar van de boom. U "mag" hem snoeien, dat is alles.

alfatrion
door alfatrion - Sep 5, 2020 om 21:35
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De boom is hun eigendom, dus dat mogen ze verbieden.

audb
door audb - Sep 7, 2020 om 11:52
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Je moet de boom onderhouden tot zo ver het in je mogelijkheid ligt.

Echter groot onderhoud aan de boom moet de verhuurder op zich nemen en dat kan je ook eisen.

Je mag de boom nooit zelf of laten kappen zonder toestemming van de verhuurder EN met vergunning van de gemeente.

Ahoewel iedereen denkt dat je eigenaar bent van een boom is dit echter in de wet anders geregeld.

Wilt de verhuurder niet mee werken aan de onderhoud van de boom dan is het mogelijk om dit via een advocaat als nog te laten doen, immers is een boom van meer dan 10 meter niet door jou te onderhouden.

rj
door rjw Sep 17, 2020 om 23:05
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens mij denken maar heel weinig mensen dat een huurder de eigenaar is van een boom. Dat hoeft ook niet expliciet in een wet te staan. En de vraag gaat niet over onderhoud aan de boom, maar om het kappen er van.

mesjeu crocc
door mesjeu crocc - Sep 7, 2020 om 13:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ook een huurhuis. Berkenboom werd te groot. Op kosten van de verhuurder is de boom verwijderd.

Ja
door Janitavfh - Sep 7, 2020 om 15:17
37 Antwoorden / 21 Vragen

Dien officieel een aanvraag in bij de gemeente. Geen lichtinval is wel degelijk een gegronde reden tot kappen. Zijn al diverse uitspraken over gedaan. Bladoverlast en kosten voor snoeien zijn geen gegronde reden.
Er is wel kans dat u de kapkosten zelf moet betalen.

Tr
door Trostomaat Sep 7, 2020 om 15:35
239 Antwoorden / Vragen

Volgens vraagsteller heeft de gemeente aangegeven dat er geen kapvergunning nodig is.
De gemeente kan natuurlijk niet bepalen dat de boom weg moet zonder dat de eigenaar daar bij betrokken is. Dus dat van die aanvraag bij de gemeente kan ik niet plaatsen.

Ja
door Janitavfh - Sep 7, 2020 om 16:21
37 Antwoorden / 21 Vragen

Hetzelfde geldt voor de verhuurder. Ook die moet toestemming geven als het woongenot dusdanig negatief beïnvloed wordt door de boom.

panter22
door panter22 - Sep 7, 2020 om 18:32
6599 Antwoorden / Vragen

Toen je er kwam wonen, stond er al een boom van 15 meter hoog.
Je hebt de woning met tuin en boom aanvaard. En als je maar 1 keer de boom hebt laten snoeien en er al een aantal jaar woont,
dan groeit die boom door. Dat is uit de hand gelopen. Dus aan onderhoud, waar je verantwoordelijk voor bent, heb je niet veel gedaan.
De boom mag van de eigenaar niet verwijderd worden. Wil je minder overlast, dan zul je de boom weer eens moeten laten snoeien.
Hoe wil je zo'n enorme boom trouwens kappen? Toch niet zelf met een bijl?

VDjelmar
door VDjelmar - Sep 15, 2020 om 14:10
1 Antwoorden / Vragen

Hoi Vraagje1655902, een goed vraagje!

Ik denk dat het antwoord hierboven al is gegeven dus ik sluit me hier ook bij aan. Vooral even belangrijk om even goed in samenspraak met de verhuurder actie te ondernemen. Jij neemt bijvoorbeeld de komende snoeibeurt op je en de verhuurder de volgende. Het is altijd fijn om een beetje vrede te houden in en om het huis.

Met vriendelijke groet,

Djelmar

gerbera
door gerbera Sep 15, 2020 om 15:57
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zie ff het verband niet tussen uw link "in en om het huis" en een boom die al dan niet gekapt mag worden. Lijkt mij dat u hier op slinkse wijze reclame maakt voor uw eigen toko en dat is niet toegestaan.

rj
door rjw - Sep 17, 2020 om 23:07
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Aangezien de trend is dat de temperaturen steeds hoger worden moet je wellicht toch ernstig overwegen om de boom te laten staan. Het is immers al heel lang bekend dat bomen voor verkoeling zorgen. Als we alle bomen gaan kappen, en dan bij voorkeur ook nog eens alle tuinen gaan betegelen worden de komende zomers nog heel leuk....

mo
door mof - Sep 23, 2020 om 13:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, de boom is van de woningbouwvereniging. Vaak ligt de verantwoordelijkheid voor onderhoud dan wel bij de huurder, contractueel. Als het niet in uw contract staat dan de woningbouwvereniging.