Ti
door Tine-79 Jun 16, 2019 om 23:22
Vrije tijd & tuin

Meerprijs nav offerte

We hebben samen met verschillende buren werk in onze tuin laten uitvoeren. We hadden hiervoor een offerte ontvangen en akkoord gegeven. Helaas hebben alle buren nu een rekening ontvangen die hoger uitvalt dan de offerte. Het bedrijf had 2 offertes uitgebracht. Een voor buren die het eventueel alleen wilden laten uitvoeren door dat bedrijf en een offerte voor als we het gezamenlijk zouden laten uitvoeren (4 woningen totaal). Het was een mooi aanbod dus alle buren wilden het grondwerk gezamenlijk laten uitvoeren. Op de offerte staat dan ook: offerte voor de bewoners van de Boslaan.... Geen huisnummers expliciet genoemd. We zijn er allemaal vanuit gegaan dat dit de offerte voor ons 4-en was. Nu is de uitleg van de aannemer dat er akkoord gegaan is met beide offertes. Een voor de individuele offerte en de andere (gezamenlijke) offerte zou dus betrekking hebben op de overige drie woningen. Dit lijkt mij erg onlogisch maar nergens staan specifiek huisnummers genoemd. Vervelend voor beide partijen maar hoe krijgen we helderheid?

4936 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 16, 2019 om 23:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die hogere offerte is toch niet getekend, neem ik aan? En is het werk gezamenlijk voor alle bewoners uitgevoerd?

Rare aannemer. Alleen betalen voor de getekende offerte en meer niet.

Ti
door Tine-79 Jun 17, 2019 om 07:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja vind het echt krom. Hopelijk gaat hij dit zelf ook inzien.

tenormin
door tenormin - Jun 16, 2019 om 23:36
16811 Antwoorden / 108 Vragen

Door weer contact te zoeken met de hovenier en om uitleg vragen lijkt mij de meest voor de hand liggende reden? Als er 4 huishoudens accoord zijn gegaan met de offerte is 1 offerte voor 4 bewoners geldig, lijkt mij dan. De uitleg van de aannemer is natuurlijk alleen in zijn voordeel, wat uiteraard niet uw (en andere 3 partijen) de bedoeling was.

Ti
door Tine-79 Jun 16, 2019 om 23:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja we gaan uiteraard weer contact opnemen maar zou graag goed beslagen ten ijs willen komen.

tenormin
door tenormin Jun 17, 2019 om 01:05
16811 Antwoorden / 108 Vragen

Goed beslagen ten ijs willen komen? Dan even met het papierwerk langs Juridisch Loket. Of bellen met hen. Maar let op, dat kost wel geld, dat bellen. Anders even Google gebruiken voor waar jullie het beste terecht komen voor gespecialiseerd advies.

Ti
door Tine-79 Jun 17, 2019 om 07:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Thx. Hopelijk komt het niet zo ver. Wordt vervolgd.

Ti
door Tine-79 - Jun 16, 2019 om 23:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het werk is idd voor 4 woningen in deze straat gezamenlijk uitgevoerd. Het lastige is dat het grootste deel van de communicatie mondeling is gegaan. We hebben alleen deze offerte op papier. En we gingen er vanuit dat dit voor alle vier was. We hebben nog om een uitsplitsing gevraagd maar die kwam na de uitvoering van de werkzaamheden. Met zo'n kromme redenatie hadden we geen rekening gehouden. Als ik hun berekening zou volgen zou individueel uitvoeren nog goedkoper uitvallen dan gezamenlijk:s

tijger1
door tijger1 Jun 16, 2019 om 23:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat voor uitsplitsing wilt u dan, als er een offerte voor vier woningen is? Dan moet ieder gewoon ēénvierde betalen van het bedrag van de offerte en klaar.

Als iemand meerwerk heeft laten doen, dat moet hij dat apart betalen.

ma
door malty Jun 17, 2019 om 00:03
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem aan dat er in de offerte staat welke werkzaamheden er voor die prijs gedaan wordt. Kan me voorstellen dat ieder zijn eigen wensen heeft en daarom afzonderlijke offertes worden gemaakt met b.v. een bepaalde korting daarop wanneer alle 4 woningen meedoen.

Ti
door Tine-79 Jun 17, 2019 om 11:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het probleem zit hem in de uitsplitsing. Ze hebben het door 3en gedeeld terwijl we met z'n vieren het hebben laten uitvoeren. De hoofdaanvrager had individueel een  offerte aangevraagd en een offerte voor wanneer het gezamenlijk zou worden uitgevoerd. Nu is hun redenatie dat de ene offerte voor 1 woning is en de andere voor 3. Maar goed dit lijkt mij erg onlogisch want je gaat het natuurlijk niet individueel laten uitvoeren als de rest ook mee doet.

panter22
door panter22 Jun 17, 2019 om 12:48
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een misverstand.
Dan moet die offerte voor 4 woningen per woning wel een stuk lager geweest zijn dan de offerte voor 1 woning.
En degene die de offertes gevraagd heeft, heeft nu een rekening gekregen van de individuele offerte?
En die rekening komt overeen met jullie 1/3 deel?
Of was het 4 voor de prijs van 3?Er is een vergissing gemaakt. Het is nu een kwestie  van bespreken met de buren en met het bedrijf.
Ieder een beetje water bij de wijn doen en dan komen jullie er wel uit.

ma
door malty Jun 17, 2019 om 13:31
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe verhouden zich de offertebedragen.
Het totale offertebedrag voor de 3 woningen zou dus lager moeten zijn dan 3 keer het offertebedrag van de hoofdaanvrager.
Uitgaande dat voor de 4 woningen dezelfde materiaalprijzen zijn gebruikt.
Ga met die offertes eens voor advies naar het Juridisch Loket in uw gemeente.

tijger1
door tijger1 - Jun 16, 2019 om 23:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zit met zijn vijven aan tafel om iets te bespreken, de aannemer en vier bewoners. En dan is het nog niet duidelijk wat er afgesproken is?

Ti
door Tine-79 Jun 17, 2019 om 07:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Staat nergens in het verhaal dit. De situatie is vervelend genoeg zonder dat jij van die flauwe opmerkingen plaatst.

deexpert
door deexpert Jun 17, 2019 om 13:02
104 Antwoorden / 2 Vragen

Whaaaaaa Tine-79 helemaal gelijk

ho
door holy53 Jun 18, 2019 om 08:37
68 Antwoorden / 1 Vragen

Niet op reageren Tine.

jo
door jorisw Jun 18, 2019 om 14:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als er aan het einde van de bespreking niet nadrukkelijk de afspraken worden samengevat (en het liefst op papier gezet), is het heel goed mogelijk dat er 5 verschillende versie van de werkelijkheid gaan leven... Zelfs als iets opgeschreven wordt kan er nog weleens een andere interpretatie aan worden gegeven. Dat gebeurt zelfs op hoog niveau (dat is dan ook de reden dat bedrijfsjuristen zo'n goede boterham kunnen verdienen).

ma
door malty - Jun 16, 2019 om 23:59
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Verteld hij datzelfde verhaaltje aan alle 4 bewoners die meegedaan hebben?
Vertel hem maar dat hij een offerte uitgebracht heeft met een gereduceerde prijs wanneer alle 4 woningen mee zouden doen.
Dat is nu het geval dus niet accoord gaan met die hogere prijs.
Afgezien daarvan, op de offerte staat toch: Offerte voor de bewoners van de Boslaan, dit is zo algemeen, dat je kunt aannemen dat de offerte dus geldt voor elke afzonderlijke bewoner van de Boslaan.

Ti
door Tine-79 Jun 17, 2019 om 07:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankje. Zo zien wij het ook inderdaad.

marita5
door marita5 - Jun 17, 2019 om 05:38
11485 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tine-79 ,

 Helaas hebben alle buren nu een rekening ontvangen die hoger uitvalt dan de offerte.

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-kosten/prijzen/wanneer-mag-dienstverlener-prijs-verhogen

Neem eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente .

https://www.juridischloket.nl/contact/#

Ti
door Tine-79 Jun 17, 2019 om 07:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel die bovenste link is erg handig!

marita5
door marita5 Jun 17, 2019 om 07:17
11485 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 17, 2019 om 06:58
7143 Antwoorden / 3 Vragen

Wisten de bewoners van de overige drie woningen van niets?
Zij hebben nu ook een mooie opgeknapte tuin.

Ti
door Tine-79 Jun 17, 2019 om 07:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Tuurlijk weten zij niet van niets. Voor iedereen valt de rekening hoger uit.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 17, 2019 om 07:42
7143 Antwoorden / 3 Vragen

Dan moeten zij dus ook meebetalen en de rekening door 7 delen.

lo
door lovewinnie Jun 17, 2019 om 07:54
1201 Antwoorden / 1 Vragen

Ben nu toch wel benieuwd na de offerte prijs. Te mooi om waar te zijn wellicht om te delen door 4?
Er wordt eigenlijk nooit een offerte gemaakt voor 4 huizen op een papier. Dit omdat elke tuin toch weer andere wensen heeft of is dit bij allemaal gelijk??

gerbera
door gerbera - Jun 17, 2019 om 08:51
7342 Antwoorden / 14 Vragen

Welke offerte is er getekend als dit de gezamenlijke is, en derze door alle buren is ondertekend is alleen die geldig. Maar mogelijk dat er in die offerte een meerwerk clausule is opgenomen en er door de buren extra werk is laten verrichten. In dat geval zou het per woning natuurlijk kunnen verschillen. Mocht dat niet het geval zijn volg dan de tip van @marita5. Veel suc6 en laat u niet overdonderen door allerlei mondelinge afspraken want dan wordt het zijn woord tegen die van u allen, alleen wat op papier staat is geldig.

panter22
door panter22 - Jun 17, 2019 om 08:55
6599 Antwoorden / Vragen

Nu is de uitleg van de aannemer dat er akkoord gegaan is met beide offertes. Een voor de individuele offerte en de andere (gezamenlijke) offerte zou dus betrekking hebben op de overige drie woningen.
Dan lijkt het er op dat er iets mis is gegaan. Een van de bewoners heeft de verkeerde offerte getekend.
Hebben jullie alle 4 wel een rekening met hetzelfde bedrag gekregen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 17, 2019 om 09:22
16756 Antwoorden / 202 Vragen

Ook naar mijn mening is de gezamenlijke offerte de geldende offerte voor iedereen en dan ook vooral gelet op het feit dat er in de gezamenlijke offerte geen huisnummers worden genoemd. Het lijkt mij echter wel zinvol om een nader advies te vragen bij een rechtsbijstandsverzekeraar (als u of buren daar verzekerd zijn) en/of bij de Ver. Eigen Huis als iemand van u daar lid van is. Eventueel kan ook nog een kort gesprek met een advocaat (die de intake gratis doet) uitkomst bieden.

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2019 om 12:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar staat er in die gezamenlijke offerte dan wel dat het voor VIER huizen is?

panter22
door panter22 - Jun 18, 2019 om 08:29
6599 Antwoorden / Vragen

Er was wel een gezamenlijke offerte, maar ts schrijft dat het grootste deel mondeling is gegaan. Er is dus meerwerk gevraagd. Anders kom je niet hoger uit dan de offerte.
Het bedrijf heeft het meerwerk niet verder uitgewerkt en de bewoners hebben geen nieuwe offerte gevraagd.Kennelijk was het meerwerk voor alle 4 de buren gelijk en op dat moment wel duidelijk.
Maar nu de rekening komt, is het allemaal niet zo duidelijk meer.
En nu willen de buren allemaal 1/4 deel van de oorspronkelijke offerte betalen. En er desnoods een rechtzaak van maken?

jo
door jorisw - Jun 18, 2019 om 14:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hebben jullie met elkaar duidelijk richting de aannemer gecommuniceerd dat je voor de gezamenlijke offerte ging en niet voor die andere offertes?