Ro
door RosaDeJager Jul 15, 2018 om 13:04
Vrije tijd & tuin

Mijn buren lokken vogels, wat kan ik doen?

Ik woon al ruim achttien jaar in hetzelfde huis, nooit echt problemen gehad met de buurt. Al die tijd heb ik ook al dezelfde buren. Ze voerden de vogels altijd wel, maar nooit meer dan acceptabel. Echter, de laatste tijd trekt hun tuin steeds meer vogels aan. De vogelpoep komt ook bij mij in de tuin terecht en 's morgens is het één groot gekwetter. Ik erger me er mateloos aan. Heb ik even een CD'tje opstaan, kwetteren er vijftien kauwtjes doorheen. En als ik 's middags naar buiten loop, moet ik oppassen dat ik niet wordt ondergepoept door een van de velen duiven.

Ik heb al met de buren gepraat, maar helaas is er niks veranderd. Ik heb ook al een nepvogel geplaatst, maar dit schrikt ze ook niet af. Weet iemand wat ik kan doen?

26090 22 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 15, 2018 om 13:12
7155 Antwoorden / 3 Vragen

De vogels gaan inderdaad na enige tijd naast de nepvogel zitten omdat deze niet beweegt.
Zelf heb ik een donkere handdoek aan een punt op het balkon gehangen en dat helpt omdat er altijd door de wind of briesje beweging inzit.

tenormin
door tenormin - Jul 15, 2018 om 13:24
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hang, als u boven een balkon heeft, wat oude c.d. op aan een draadje. Die blijven wel bewegen. Alleen, dan kan er een ander probleem optreden als er overburen zijn en de zon schijnt op die c.d.'s . Krijgt men weerkaatsing. Maar op zich helpt het wel. En ook, hoe jammer dat men vogels bijvoert; zo volledig onnodig. Jammer dat de buren en u er samen niet uitkomt.

aurora1
door aurora1 Jul 15, 2018 om 15:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Volgens vogeldeskundigen is het goed om te blijven voeren tot de jongen uitgevlogen en zelfstandig zijn.
Bij mij ruziën o.a. de eksters om glimmende dingen. Ik doe nu nog alleen maar aan (kinder)windmolentjes en dan nog de versies waar geen schittering en glitter in- en aan zit.

tenormin
door tenormin Jul 15, 2018 om 21:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@aurora1, bij ons zijn geen "vogels meer". Alles krijsende en poepende meeuwen en duiven. Heb al jaren hier geen musjes meer gehoord, of de groenachtige parkiet vogels. Ook reigers en ooievaars zijn verdwenen. Dat komt omdat de Turkse broden en wat voor zaden ook, over het balkon gesmeten worden, evenals overgebleven voesel, wat kan varieëren tussen rijst, nasi, bami en noem maar op. Het barst hier van de ratten. Dus ik denk dat ook de TS hier op doelt. Je zou mijn balkon niet willen zien (of ramen); vol van witte flodders of poep van die krengen. Zou er een vermogen, nou ja, voor over hebben om weer eens een normaal huismusje te zien: hier: geen kans. Allemaal verdreven door de grote zeemeeuwen.

tijger1
door tijger1 Jul 15, 2018 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat hier niet over voer van balkons. Het gaat hier over twee huizen naast elkaar met tuin.

Dat je geen eten van een boven woning naar beneden in de tuin van de buren gooit, spreekt voor zich.

Maar hier doet iemand iets in zijn eigen tuin,

Boesta
door Boesta Jul 16, 2018 om 12:04
27 Antwoorden / Vragen

Dat de meeuwen de musjes weg hebben gejaagd of wegjagen is complete onzin!

De meeuwen komen naar de stad omdat ze verdreven worden van de kustlijn door o.a. allerlei bouwwerken, overbevissing, etc... Er is aan de kust niet genoeg te eten meer te halen voor meeuwen vandaar dat ze naar de steden aan het verhuizen zijn. De platte daken die veel hoogbouw heeft zijn voor de meeuw de meest ideale broedplekken in de steden. Meeuwen zijn beschermd dus die zullen alleen maar in aantal toenemen.

Dat u geen musjes meer ziet komt o.a. doordat veel tuinen betegeld worden en er steeds minder groen (en dan voornamelijk struikgewas) aanwezig is in de woonwijken en tuinen.

Reigers komen gewoon overal nog veel voor, ooievaars juist weer steeds meer....

tenormin
door tenormin Jul 16, 2018 om 12:49
16816 Antwoorden / 108 Vragen

De flats die hier staan, sinds 1960, hebben dus geen tuinen. Tot 2011 hadde we wel mussen, parkiet-achtigen en veel reigers en ooievaars. Sinds er een park is gemaakt, wat erg mooi is: de vogels zijn allemaal verdwenen. Het zal best complete onzin zijn, maar wel opvallend "die onzin". Als ik een mus wil zien moet ik op een terrasje gaan zitten in het winkelcentrum: daar zijn ze wel volop. Dus echt begrijpen doe ik het niet.

aurora1
door aurora1 Jul 16, 2018 om 15:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@boesta, uw verhaal over waarom de meeuwen naar de steden verhuizen is complete onzin. Dat van musjes en betegeling is ook maar een half verhaal.
Heeft u nu 2 accounts? En nu een andere naam?
U had eerst toch eentje met een avatar met u in de badkuip en na kritieken
daarover tussen de zonnebloemen gedoken? En nog steeds geen antwoorden op gestelde vragen geven maar wel commentaar op reacties?

r.kemperman
door r.kemperman - Jul 15, 2018 om 13:32
423 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi Rosa
De tips van Sjoppie en TEnmorin zijn goede gratis tips.
Eventueel kan je ook bij een grote zoekmachine eens de woorden “roofvogel vogelverschrikker” intikken.
Deze kan je aan een stang hangen en het lijkt alsof hij echt vliegt.

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2018 om 13:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In het hele land is men bezig meer vogels van alle soorten te krijgen. Nu is het een lusthof naast u voor vogels. Is het weer niet goed. Vogels komen op meer zaken af dan voer wat voor hen neergelegd wordt. Wellicht hebben ze nestkastjes en veel insecten in de bomen en struiken.

Beter naar het kwetteren van vogels luisteren dan een cd opzetten.

En dan is alles ook nog maar van korte duur.

Wat u kunt doen? Binnenblijven en de deur dicht.

ma
door manwijf Jul 17, 2018 om 11:21
574 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt duidelijk nog nooit meegemaakt waar TS het over heeft. Kauwen, kraaien en meeuwen kwetteren niet, die schreeuwen! En niet zo een beetje ook. Weet niet of u een nestkastje wel eens goed bekeken heeft, maar daar past echt geen kau of meeuw in.
Door bij te voeren verstoor je het biologisch evenwicht. Bij eenden is het probleem inmiddels ook al heel groot. Ze vermenigvuldigen zich van nature al heel snel. Niet doen dus!

tijger1
door tijger1 Jul 17, 2018 om 12:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft het over kwetteren.

edrick3
door edrick3 - Jul 15, 2018 om 14:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zeker ook een betegelde tuin? ;-)
Vogelpoep is natuurlijk vervelend, maar dat zal toch wel meevallen?
Geniet liever van de puur-natuur-geluiden dan van een cd met .... zou ik zeggen.

marita5
door marita5 Jul 15, 2018 om 14:47
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@edrick3 , Vogelpoep is natuurlijk vervelend, maar dat zal toch wel meevallen , nou ik had er veel last van . Ik kan u verzekeren dat dit geen pretje is . Kon nog niet eens met mijn was naar buiten .

edrick3
door edrick3 Jul 15, 2018 om 14:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Uiteraard ligt het aan de hoeveelheid overlast. Als het TE is, dan is het logisch dat men naar maatregelen zoekt.

aurora1
door aurora1 Jul 15, 2018 om 15:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die vogeldrukte is doorgaans maar tijdelijk tot de jonkies uitgevlogen en zelfstandig zijn.

ma
door manwijf Jul 17, 2018 om 11:29
574 Antwoorden / 1 Vragen

Meeuwenkenners komen hier niet van de kust merk ik wel. Meeuwenpoep is bv een enorme hoeveelheid en brengt als je het niet direcht verwijderd schade toe aan bv auto's, want het brandt in de lak.
@Edrick Je moet juist voorkomen dat het te erg wordt! Het ongebreideld laten vermenigvuldigen is juist wat je niet moet willen. En helemaal niet dat de ene soort het onderspit moet delven ten favure van een groter soort. Een weg terug is er niet nl. Ieder beest moet een plekje hebben op deze aardbol, maar het ingrijpen van de onnozele mens die alles zielig vindt, is niet op z'n plaats en brengt op termijn alleen maar schade toe.
Wij mogen in ieder gevak niet eens meer een tafellaken met kruimels uitschudden. En terecht.

edrick3
door edrick3 Jul 17, 2018 om 12:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Het gaat niet over meeuwen, maar over duiven. Maar die poepen natuurlijk ook. ;-)

Ge
door Genee - Jul 15, 2018 om 14:40
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U zou een rookmelder kunnen kopen en kijken of ze van dat geluid weggaan.
U moet wel telkens naar buiten met de rookmelder, met de testknop zet u dan het geluid aan.
Kauwen zullen niet zo bang zijn voor roofvogels anders zouden ze geen voorkeur hebben om in schoorstenen te nestelen.

marita5
door marita5 - Jul 15, 2018 om 14:45
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo RosaDeJager ,

Volg het advies van @sjoppie en @tenormin .
Wanneer dit niet helpt schakel dan buurtbemiddeling in , of als u een woning huurt de bouwvereniging .

tijger1
door tijger1 Jul 15, 2018 om 15:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kunt u toch niet menen. De huisbaas inschakelen omdat er bij de buren teveel vogels in de tuin zitten?

marita5
door marita5 Jul 15, 2018 om 15:35
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zou niet weten waarom niet , ze lokken vogels die overlast veroorzaken voor Ts .

Gr
door Grunn1 Jul 15, 2018 om 17:08
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@tijger, bij veel wbv is het verboden vanaf bijvoorbeeld balkons te voeren ivm overlast.

tijger1
door tijger1 Jul 15, 2018 om 21:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De buren voeren niet vanaf balkons. Volgens de Ts voeren ze teveel in de tuin. Maar ik heb persoonlijk nog nooit een huurcontract gelezen waarin staat dat je in je tuin geen vogels zou mogen voeren.

ne
door neodutchio Jul 15, 2018 om 21:12
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een soortgelijk geval is al eens behandeld bij de Rijdende Rechter. Helaas is er geen verbod op het voeren van vogels.

panter22
door panter22 - Jul 15, 2018 om 15:29
6599 Antwoorden / Vragen

Eigenlijk vond je het nooit leuk dat gevoer, maar nu brengen mn die kauwtjes 's morgens je op de rand van hysterie
Een cd knoeperhard aanzetten om ze niet meer te horen, lijkt mij ook geen oplossing. Klagen de buren straks ove geluidoverlast.
Je hebt met de buren gepraat. Ze trekken zich, ook al zijn jullie 18 jaar buren, nergens iets van aan?
Wat wil je nu precies. Dat de buren ophouden met dat gevoer of dat ze er voor zorgen dat ze geen hompen brood in de tuin strooien zodat alleen de kleine vogels in de tuin overblijven?
Hebben meer buren last van die vogels? Dan kunnen jullie samen eens met deze buren gan praten.

gerbera
door gerbera - Jul 15, 2018 om 15:47
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Bij mij vliegen de meeuwen af en aan en over mijn tuin. Sc..ten daarnaast ook nog op mijn kop en tegen de ramen zonder dat ik, of de buren, ze voeren. De kauwtjes komen gezellig bij het konijn in het hok zijn voer opeten. Probeer nu de Ekster te lokken blijven de kauwtjes wel uit de buurt. M.a.w. vogels in de tuin kan best gezellig zijn en een cd in de tuin afspelen kan hinderlijk zijn. De tip van          @sjoppie en @tenormin is een oplossing. Glimmende cd's werken prima op mijn volkstuin zeker met zeer slechte muiziek er op;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 15, 2018 om 18:37
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Een ietwat andere reactie: ik ken een geval in Leiden waar na klachten over veel hinder door erg veel voeren aan de dame die dat een aantal keren per dag deed een verbod is opgelegd na klachten bij bij de Gemeent.

Ik vind het opvallend dat u schrijft dat uw buren nooit meer dan acceptabel voeren maar uw klacht geeft iets anders weer. Er wordt kennelijk zeer overdadog gevoerd. Ga na of er meer buren/aanwonenden hinder hebben om eventuele klacht bij Gemeente kracht bij te zetten.

Let wel, ik ben ook een vogelliefhebber.

marita5
door marita5 - Jul 15, 2018 om 18:55
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@rosadejager ,

moet ik oppassen dat ik niet wordt ondergepoept door een van de velen duiven

Lees ook hier ,

https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/640817/wet-vogels-voeren-tuinhuurhuis-zomer/

ti
door tijgerboom - Jul 16, 2018 om 12:45
11 Antwoorden / 0 Vragen

Walgelijk hè die natuur. Leefden we maar in een complete betonjungle.
Dan zou de wereld helemaal alleen van de mens zijn!

J.
door J.M.Rietberg - Jul 16, 2018 om 13:45
1 Antwoorden / Vragen

Verhuizen naar de Mookerhei !!!!!!!!!

tenormin
door tenormin Jul 16, 2018 om 13:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Maar daar mekkeren de schapen. ;-)

sjjoppy
door sjjoppy Jul 16, 2018 om 14:45
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Of blaten de geiten.

aurora1
door aurora1 Jul 16, 2018 om 15:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daar hoeven ze - terecht - zulke mensen niet (en ook niet in Drenthe e.d.).

gerbera
door gerbera Jul 20, 2018 om 11:34
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Maar ik lees niets over duiven;-))

Op de Mookerheide kunt u dassen, gladde slangen, zandhagedissen en ringslangen tegenkomen. Een deel van de Mookerheide wordt begraast.

tdmduc
door tdmduc - Jul 16, 2018 om 14:37
703 Antwoorden / 2 Vragen

Neem een kat. Werkt bij ons prima.

wi
door wilhelmina59 - Jul 16, 2018 om 16:27
507 Antwoorden / 0 Vragen

Heb met een buurman te maken gehad die ook overdadig voerde wat resulteerde in jawel die grijze mormels.
Na een simpele uitleg  geen voerbeurten meer en de tuingenoten zijn weggehaald door de ongedierte bestrijding

tijger1
door tijger1 Jul 16, 2018 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat zijn tuingenoten?

wi
door wilhelmina59 Jul 16, 2018 om 16:30
507 Antwoorden / 0 Vragen

Ratten

tenormin
door tenormin Jul 16, 2018 om 19:44
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@wilhelmina, bij ons zijn die ratten groot en bruin. De muisjes zijn grijs. En ook bij ons is een dame tot de orde geroepen. Waar ze zich overigens keurig aan houd.

tijger1
door tijger1 Jul 16, 2018 om 19:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus die gooit niets meer over de balkonrand? Lijkt me logisch.

wi
door wilhelmina59 Jul 16, 2018 om 19:54
507 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas deze was echt (blauw)grijs en echt geen muis gezien zijn grootte.

edrick3
door edrick3 - Jul 16, 2018 om 17:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wees creatief:

Image result for vogelverschrikker

tenormin
door tenormin Jul 16, 2018 om 19:45
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Je hoeft toch niet van jezelf te schrikken @edrikck3?

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2018 om 19:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts klaagt helemaal niet over ratten, maar over vogelpoep en luidruchtig kwetterde vogels.

Je kunt maar ergens over klagen.

simon55
door simon55 Jul 18, 2018 om 16:46
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Bij mij ook kwetterende vogels bij de buren in de boom. Ik zet lekker hard CD aan , en na afloop vragen buren , zet die nog eens aan. Zij blij, ik blije vogel -) Zo snijdt t mes aan twee kanten. Ook handig met eten.

ag
door agapon - Jul 16, 2018 om 20:52
115 Antwoorden / 0 Vragen

Kauwtjes zijn beschermde vogels aangezien vroeger nogal eens zo over bejaagd werden dat op uitsterven kwamen te zitten.
De raaf is daardoor ook verdwenen maar gelukkig weer hier en daar te vinden. Als ik de keuze heb tussen die afschuwelijk herrie van Cd en kraaien dan klinken de laatste als muziek in mijn oren en in de vroege ochtend wakker worden met het gekoer van duif eindeloos ook de merels heerlijk helaas door ziekte dedecimeert. Zullen we het ok even over de katten hebben die maar ongilimiteerd vogels ena ndere dieren doden op plaatsen waar mensen graag de vogels zien, zo beetje hele park uitgeroeit van al dat mooie fijne grut met hun gezang. Zo ook de verkavelingen hebben enorme schad toegebracht. Weet U wat de grootste ergenis DE MENS met zijn stinkende barbeques, stinkende vieze gore sigarettenrook van camel sigaretten warin zowat stikt, de onegschoftheid die emnigeen zich maar meent aan te kunnen meten, hebzucht enz ook die rot CD die knetterhard bij de buren aanstaat en stappel wordt van het boem boem boem de ganse dag door. Mogelijk snapt U waar ik heen wil wees blij dat de vogels er zijn,mensen zijn vele malen lastiger. Blijf je last van hebben even een valkenier zijn vogel een paar rondjes alten vliegen en je hebt kans dat alles oplost nog leuk voor de kinderen ook. Overigens moet hier wel toestemming voor gevraagd worden. Stop beiden met voeren van de vogels anders dan in de wintermaanden. Neem ook een paraplu mee de vogels zitten altijd op een vaste plaats dus even opsteken niets aan de hand.

simon55
door simon55 Jul 18, 2018 om 16:43
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn buren vragen meestal " kan ik die CD nog n keer horen " Da s andere koek

simon55
door simon55 - Jul 16, 2018 om 21:31
1556 Antwoorden / 5 Vragen

ik heb geen last van vogels ook de buren niet , maar de buurvrouw zelf is al n vogel verschrikker

gerbera
door gerbera Jul 17, 2018 om 12:13
7348 Antwoorden / 14 Vragen

maar de buurvrouw zelf is al n vogel verschrikker

Ik zoek er nog een voor mijn volkstuin;-))

simon55
door simon55 Jul 17, 2018 om 17:00
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Geef adres en ik breng ze :))

gerbera
door gerbera Jul 17, 2018 om 21:47
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik wil ze wel vooraf op zicht hebben zodat ik geen last met de tuincommissie krijg;-))

simon55
door simon55 Jul 18, 2018 om 16:39
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Komt op zicht......no problem

Essie_V
door Essie_V - Jul 18, 2018 om 16:54
25 Antwoorden / 2 Vragen

Wat vervelend, ik kan me voorstellen dat u hier zeker last van ondervindt.

Op het industrie terrein waar ik werkzaam ben, zie ik op bijna alle daken een groot zwart gevaarte rondfladderen wat -lijkt mij- door moet gaan voor grote roofvogel. Het schijnt goed te werken, maar of u zo'n eng ding ook in de tuin zou willen hebben? ;-))

gerbera
door gerbera - Jul 21, 2018 om 16:46
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien nog een tip, er bestaat lint dat als dit strak gespannen is, in de wind (hoeft maar weinig te zijn, een toon produceerd wat zeer hinderlijk voor vogels is en voor de mens nauwelijks hoorbaar. Heeft u een schutting kunt u dat er boven spannen. Is vaak te koop in winkels die tuinzaden verkopen