Ee
door Eelke_jande_graaf May 13, 2020 om 17:58
Vrije tijd & tuin
Mijn vrouw krijgt maar de helft van inschrijfgeld Slachtemarathon retour, magdit

Mijn vrouw heeft/had twee kaarten voor de Slachtemarathon van 13 juni 2020.
door de uitbraak van corona is deze editie geannuleerd. Hier hebben wij ook alle begrip voor. Echter kreeg mijn vrouw afgelopen vrijdag via de mail een kennisgeving dat de deelnemers de maar de helft van het inschrijfgeld retour krijgen. Het overige bedrag gaat volgens de organisatie op aan de reeds gemaakte kosten die in de voorbereidende werkzaamheden zitten.
Nogmaals begrip om de marathon te annuleren, zij kunnen als organisatie niets anders doem. Het ligt buiten hun macht, overgeleverd aan de corona situatie.

Maar de wijze hoe dit gaat voelt niet helemaal goed. Maar mijn vraag, staat de organisatie van de Slachtemarathon in hun recht om de helft van de inschrijfgeld uit te keren

1996 11 Rapporteer

diumenge
door diumenge - May 13, 2020 om 18:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vermoedelijk niet, maar persoonlijk vind ik dat de stichting die deze marathon organiseerde het keurig netjes oplost. Overigens komt de mededeling op mij helemaal niet over als 'opleggen van' en ze vorderen ook niet de helft van inschrijfgeld in, maar ze betalen de helft terug.

Ee
door Eelke_jande_graaf - May 13, 2020 om 18:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bij nader inzien is invorderen geen juiste bewoording. Misschien is
'keuze' een beter woord.

de stichting heeft inderdaad ook maar te dealen met de situatie net zoals iedereen. Maar het voelt als het verschuiven van een probleem.
wanneer een exploitant (los van de rechtsvorm) van een winkel in deze tijd aangeeft de huur niet te (kunnen) betalen moet de verhuurder de klap opvangen. Verschuiven van de rekening.
ik zal persoonlijk niet snel wakker liggen van het bedrag, maar vroeg mij af of de organisatie dit (op deze wijze) mag doen

tijger1
door tijger1 - May 13, 2020 om 18:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die stichting zal het nodige geld al uitgegeven hebben.Waar moeten ze die andere helft vandaan halen?

Topantwoord

tenormin
door tenormin - May 13, 2020 om 18:46
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Evenementen komen sowieso niet in aanmerking voor steun van de Staat en ik geloof ook zeer zeker dat men al geld heeft gepompt in de voorbereidingen. Ook ik sluit me aan bij @diumenge: de stichting lost het keurig op. En de toevoeging dat; als men T-shirts en hoodies had besteld dat wel geheel terugbetaald zal worden. Dus kortom: keurige oplossing.

marita5
door marita5 - May 13, 2020 om 20:56
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Eelke_JanDe_Graaf ,

Lees ook hier , klik op de rode regel .

https://www.slachtemarathon.frl/annulering/

aurora1
door aurora1 - May 13, 2020 om 23:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als die stichting dat geld al uitgegeven heeft en er niet meer in kas zit, over is, dan de helft van het inschrijfgeld, wat moeten ze dan doen? Daarbij komt waarschijnlijk ook nog dat het vele werk ervoor door vrijwilligers gedaan is. Bovendien probeert de stichting door fondsenwerving meer geld in te zamelen om meer terug tevkunnen geven. En om zoveel geld gaat die inschrijving toch niet?

alfatrion
door alfatrion - May 14, 2020 om 08:00
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, dat mag niet. Ontbinding brengt een ongedaanmakingsverplichting met zich mee (artikel 6:265 e.v. BW) en dus moet het volledige nedrag worden terugbetaalt.

panter22
door panter22 - May 14, 2020 om 08:57
6599 Antwoorden / Vragen

Het is een vrijwilligersorganisatie die afhankelijk is van sponsors en subsidies.
Als er door de noodzakelijke voorbereidingen en de daarmee gepaard gaande kosten geen geld meer over is om alle kaartjes helemaal terug te kunnen betalen, wat moet er dan volgens jou gebeuren?
Maar ophouden met het organiseren van de slachtemarathon? De vrijwilligers moeten bijpassen?
Klagen is gemakkelijk, Maar heb jij een beter plan?

redfloor
door redfloor - May 14, 2020 om 09:35
166 Antwoorden / 21 Vragen

Bij veel sportevenementen, ook waar ik bij betrokken ben, staat standaard in de AV dat bij annulering door onverhoopte omstandigheden er geen inschrijfgeld terugbetaald kan worden. Precies vanwege de reden dat de kosten vaak al gemaakt zijn. In dit geval zijn nog niet alle kosten gemaakt en kan dus een deel terugbetaald worden. Er zijn echter ook legio voorbeelden van organisaties die pas last minute hun evenement moeten annuleren (vanwege slecht weer bijvoorbeeld). Dan zijn álle kosten al gemaakt en is er helemaal geen geld meer om terug te betalen.

pino123
door pino123 - May 14, 2020 om 09:35
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het betreft hier een stichting en geen bedrijf, dat betekent niet dat het mag, maar wel dat zij er met eidereen graag willen uitkomen en zodanig dat ze misschien volgend jaar weer een marathon kunnen organiseren. Dit heeft een financiële afwikkeling gehad wat heel vervelend is voor de deelnemers, maar het zijn en blijven bijzodnere tijden, voor iedereen.

sira
door sira - May 15, 2020 om 14:24
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Vierdaagselopers die reeds ingeschreven hadden, krijgen van de betaalde € 100,- ook maar € 60,- terug. U moest eens weten hoeveel geld er al aan diverse zaken is uitgegeven nog voor een evenement daadwerkelijk van start gaat.