jb
door jboerefijn Dec 1, 2022 om 17:54
Vrije tijd & tuin

Nat gras valt plotseling buiten waterdichtgarantie wandelschoenen

Er wordt 2 jaar garantie gegeven op waterdichtheid, maar die blijkt niet te gelden voor wandelen in nat gras.

Dat stond nergens vermeld.

Nu wordt er beweerd dat :

Geen enkele lederen schoen is bestemd tegen wandelen in nat gras.

Deze klacht valt dus niet onder [http://garantie.</i>]garantie.

Wat nu?

5105 14 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 1, 2022 om 17:57
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Over welk merk schoen gaat dit? Wie is de verkoper? Hoe lang zijn die schoenen gebruikt?

va
door vanlotjegetikt - Dec 1, 2022 om 17:58
809 Antwoorden / Vragen

Wat is de rest van de vraag. Wat is hier aan vooraf gegaan.( Mijn stalschoenen kunnen zelfs tegen paardenmest )  Met zo weinig info  komt men niet veel verder.

sira
door sira - Dec 1, 2022 om 18:01
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Het is logisch, misschien heeft u iets aan deze uitleg: https://ecktiv.nl/hoe-waterdicht-is-waterdicht-in-wandelschoenen/

Ik heb ook 2 paar waterdichte wandelschoenen, maar in nat gras of grote plassen water draag ik rubberen laarzen, die zijn daar wel geschikt voor.

Sowieso moet u regelmatig de schoenen met een (waterafstotende) spuitbus behandelen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 1, 2022 om 20:25
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Waterdicht betekent in feite dat indien men er mee in water loopt de voeten niet (direct) nat worden. Dat mag dan m.i. echre ook niet als er mee in nat gras wordt gelopen en er geen behandelvoorschrift bij is gegeven. In beginsel dient alle schoeisel, m.u.nv. laarzen en klompen behandelt te worden met vochtwerende spree.

De vraag van mij is echter ook: wie stelt dat, welke verkoper, welk merk schoenen?

M.b.t wetgeving inzake de aankoop van een ondeugdelijk product dus ook schoenen waarvan wordt gesteld dat zij water dicht zijn en dat niet zo blijkt te zijn deze info en is het aan u of u er wel actie op neemt als aan het einde gezegd of niet:

Wettelijke garantie, zie  dit: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa  en eventueel verder ook

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

justmeagain
door justmeagain Dec 1, 2022 om 22:54
623 Antwoorden / 8 Vragen

Lees de link van Sira even. Gras is juist een van de oorzaken van natte voeten.
Verder weer alle onzinnige links. Lees eerst eens de gegeven antwoorden.

gerbera
door gerbera - Dec 1, 2022 om 21:48
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Uit de link van @SIRA

Wandelschoenen zijn primair gemaakt voor wandelingen op droog terrein, maar soms kom je wel eens een nat stukje tegen, zoals een plas of een beekje. Dankzij membranen wordt dit water tegengehouden en heb je niet meteen natte voeten als je er doorheen stapt. Maar tegen doordringend vocht, zoals nat gras en regen,
zijn de meeste membranen nog niet bestand en krijg je in normale wandelschoenen op den duur toch natte voeten.

Iv
door Ivo W - Dec 1, 2022 om 22:47
727 Antwoorden / Vragen

Mijn ervaring is dat je met geen enkele schoen droge voeten houdt tijdens een goede wandeling in vochtige omstandigheden.

Ofwel is het materiaal enigszins ademend en dan helaas in nat gras of bij langdurige regenval niet volledig waterdicht.
Ofwel is het materiaal volledig waterdicht, met als bijkomend nadeel dat het niet of nauwelijks ademt. En je voeten dus nat worden van het eigen zweet tijdens een stevige wandeling. Ja, ook bij lage buitentemperatuur.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 2, 2022 om 03:00
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ivo W.

Er zijn toch uitzonderingen,zoals legerkistjes.

sira
door sira Dec 2, 2022 om 11:11
2289 Antwoorden / 24 Vragen

@GA
Waterdichtheid hangt af van de omstandigheden.

Ik ben 3 weken geleden in het donker per ongeluk in een grote plas water gestapt met mijn waterdichte wandelschoenen, toch had ik droge voeten, maar lopen door gras is een ander verhaal.

Ik heb wel een tip voor je. Zwarte schoenen willen nog weleens beschadigen, kale plekken op neus en hakken. Met schoenpoets krijg je die kale plekken niet weg, met name als je ze gaat uitpoetsen om glans te krijgen, dan zie je de kale plekken weer. Ik gebruik daar kachelpoets voor en alle beschadigingen zijn weg, de schoenen zijn weer als nieuw. Kachelpoets trekt in het leer en je kunt de schoenen tot en met hoogglans uitpoetsen en nog zijn de kale plekken weg, ook zijn ze waterafstotend. Wel goed uitpoetsen, want kachelpoets geeft af als je de schoenen niet goed uitpoetst.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 2, 2022 om 03:10
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte J. Boerefijn,

Om welke schoenen gaat het?

Er zijn maar enkele schoenen ,die daar tegen kunnen,zoals legerkistjes (zie bijgevoegde foto) : deze laarzen zijn van echt dik leer en de tong zit tot aan de bovenkant vast, zodat er ook geen water in kan komen als je door een diepe plas loopt.

Toen ik in het leger zat,kreeg ik er 2 paar van: ik heb er 5 jaren mee gelopen : toen kwam er pas een gat in de zool.

Echte goede zijn echter moeilijk te vinden.

Bij een legerdumpwinkel kocht ik een paar "imitatie"- legerkistjes, die na een paar maanden al stuk waren.

Daarna heb ik ze nooit meer gekocht omdat ik ze te duur vind.

Franske1958
door Franske1958 - Dec 2, 2022 om 07:58
414 Antwoorden / 2 Vragen

Ikzelf wandel al vele jaren tot volle tevredenheid op werkschoenen die ik haal in de winkel van Cranenbroek. De pasvorm is voor mijn voeten precies goed en zijn vaak veel beter en sterker als een "echte" wandelschoen. En worden verkocht voor een belachelijk lage prijs.  Kijk maar eens op hun website. Helaas is bestellen daar hiet mogelijk. Dus verplicht zelf daar langs gaan. Wel een tip om er gelijk een paar meer te kopen want het duurt minimaal twee dagen voor een natte schoen weer is opgedroogd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 2, 2022 om 10:42
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Franske1958,

Ik heb zelf ook ervaring met werkschoenen: deze zijn in 3 categorieen:

S1 : verstevigde neus.

S2 : stalen neus of van composiet

S3 : stalen/composiete neus en stalen zool/composiet

Deze S3 schoenen vind ik niet geschikt om lange afstanden te lopen : mijn voeten deden er pijn van.

Ik gebruik nu S2 laarzen voor op mijn brommer in de winter,maar de zool slijt sneller dan legerkistjes

Dus S1 of S2 schoenen kun je wel gebruiken om te wandelen ,maar slijten sneller ,is mijn ervaring.

ma
door marleenvanh - Dec 2, 2022 om 10:56
451 Antwoorden / 1 Vragen

Dan zou het gras het probleem moeten zijn. Met welke schoenen mag je niet over gras lopen?? De natheid kan voor waterdichte(!!) schoenen het probleem niet zijn. Dit lijkt mij een redelijk, excusez-le-mot, LULVERHAAL van de verkoper. Waterdicht is waterdicht. Je mag met de schoenen dus wel door een plas water lopen, want waterdicht, maar niet door nat gras. En dan de regel Geen enkele lederen schoen is bestemd tegen wandelen in nat gras Wahblief? Chinese vertaalservice gebruikt. OF de aanduiding waterdicht is een leugen dan wel op zijn minst een veel te rooskleurige voorstelling van zaken. ..........

sira
door sira Dec 2, 2022 om 11:14
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Lees eerst de uitleg in deze link, dan snap je waarom waterdichtheid niet altijd op gaat: https://ecktiv.nl/hoe-waterdicht-is-waterdicht-in-wandelschoenen/

mo
door mof - Dec 2, 2022 om 11:12
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En als je elke dag in de regen loop zouden ze wel waterdicht zijn? Als het nergens in de garantie voorwaarden staat dat je niet door nat gras mag lopen zou u gewoon garantie horen te hebben!

Yv
door Yvonne_909 - Dec 2, 2022 om 11:57
42 Antwoorden / 2 Vragen

Wat voor wandelschoenen heb je?
Ik heb al jaren hoge wandelschoenen van de AB klasse van één van de betere merken wandelschoenen.
Juist omdat ik 2 x in de week meerdere uren les sta te geven op gras, ook als dit nat is, zelf les heb en daarnaast altijd met mijn hond wandel.
Schoenen worden altijd goed onderhouden met de juiste middelen. Ik heb daarin nog nooit natte voeten gehad, zelfs niet op momenten dat het trainingsveld bijna een zwembad leek en wij op de minst natte plekken liepen en stonden.
Schoenen gaan jaren mee.

rj
door rjw - Dec 2, 2022 om 16:41
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit echt waterdichte schoenen van leer gehad. De beste waterdochte schoenen wordt van kunststoffen gemaakt. Ik heb een paar redelijke goedkope wandelschoenen van Decathlon en daarmee heb al vaak door nat gras gelopen zonder natte voeten te krijgen. Ik heb ook nog veel duurdere leren wandelschoenen en daarbij heb ik na een uur toch natte voeten.