ge
door gelito Nov 30, 2012 om 20:01
Vrije tijd & tuin

Noten leren lezen?

Wie kan mij een goed advies geven? Ik ben een ruime 65++, speel al een aantal jaren met veel plezier op een Keyboard, allerlei soorten muziek. Ik kan geen noten lezen, maar speel de nummers die ik hoor en zelf ook wil spelen gewoon na, zoek de betreffende accorden daarbij, en noteer vervolgens alle instellingen én de muziek door de noten met letters (CDEFGAB) op te schrijven. Zo speel ik al jaren met veel plezier. Nu ben ik gevraagd om met anderen te gaan samenspelen, maar die kunnen alleen maar van bladmuziek spelen, en ik begrijp daar weinig van! Wie kan mij uit eigen ervaring vertellen of het zinvol is om dat nu nog te gaan leren, is dat moeilijk, is dat via Internet-programma's makkelijk te leren?

5080 15 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Nov 30, 2012 om 21:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag gelito,

Wat je zou kunnen doen is in de bibliotheek kijken of ze de liedjes die gespeeld gaan worden als bladmuziek hebben met erbij een simpeler versie vermeld waarvan je een kopie kunt maken. Voor gitaar bestaat dat ook, nl dat bijv. onder de notenbalken plaatjes staan van waar de vingers op de snaren te plaatsen. Mogelijk zijn in de bibliotheek ook cursusboeken om het op eenvoudige wijze wat te leren.
Verder kun je n.m.m. gewoon je eigen beproefde methode aanhouden als je eenmaal de melodie kent.
Verder eens op internet zoeken naar: noten leren lezen. Er zijn wat sites die je wat dingen daaromtrent verduidelijken.
En kijk anders ook nog even naar: KLIK HIER.
Voor zover ik weet zijn er zelfs wereldberoemde bands waarvan de meesten geen noten kunnen lezen en die lukt het ook om samen songs te spelen. Het zal jou vast ook wel lukken met je eigen methode.

Vr.gr.

poltol
door poltol - Dec 1, 2012 om 14:14
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Er bestaan alternatieve muziek notaties.
Maar die moet u ook aanleren.

Sommige bands [bv de Jostiband] gebruiken kleurtjes op de notenbalk en kleuren de toetsen.
Maar ook dat is niet eenvoudig aan te leren.

lees dit maar eens door

Misschien is een [ver]korte cursus bij een muziekschool mogelijk. U kunt immers al spelen en dan is het mogelijk dat u heel snel ziet wat er op de notenbalken komt te staan.

Succes, poltol

zoekster
door zoekster - Dec 1, 2012 om 14:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het notenschrift op zich is niet zo moeilijk te leren, ook niet op uw leeftijd. Zelfs met een internetcursus is het te doen, hoewel een echte leraar altijd beter is.
Het hangt helemaal af van de stukken die de andere leden van de muziekgroep spelen. Als het ingewikkelde composities zijn zal het niets worden, bij eenvoudige liedjes kunt u waarschijnlijk heel goed aansluiten. En misschien met uw manier van aanpak nog enige improvisaties aanbrengen.
Veel plezier er mee.
(maak er geen zwoegwerk van, muziek (spelen) is om van te genieten)

jo
door jorisw - Dec 1, 2012 om 16:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou gewoon tegen die anderen zeggen dat ze muziek moeten leren maken i.p.v. plaatjes kijken ;-) Paul McCartney kan ook geen noten lezen en hij heeft het toch aardig ver geschopt in de muziek.

nu
door nuilerveld - Dec 7, 2012 om 11:40
9 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn grootste vraag is met wie wil je samen spelen.
En met wie bedoel ik ook welke andere instrumenten.
Want als je bij het spelen op je keyboard ook de begeleiding (ritme) gebruikt kan dat voor de andere muzikanten een probleem geven om maat te houden.

aurora1
door aurora1 - Dec 7, 2012 om 11:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@ruilerveld, waarom zou dat voor andere muzikanten een probleem geven om maat te houden?

tdehond
door tdehond - Dec 7, 2012 om 12:38
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Kijk eens of u met deze site uit de voeten kunt:

http://www.keyboardclub.nl/notenleer/: klik

nu
door nuilerveld - Dec 7, 2012 om 13:41
9 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=aurora1 schreef op vrijdag 7 dec 2012, 11:49]@ruilerveld, waarom zou dat voor andere muzikanten een probleem geven om maat te houden?

Als je de automatische ritmebegeleiding hebt ingeschakeld heb je een zeer strikte maatverdeling.
Als er ook een 'echte' drummer aanwezig zou zijn kan je beter de begeleiding op het keyboard uitschakelen want de 'echte' drummer gaat onherroepelijk uit de maat lopen.
Dat geldt ook voor bijvoorbeeld een gitarist.
In de automatische begeleiding zijn ook accoorden te horen.
Daar zal de gitarist niet vrolijker van worden.

jo
door jorisw - Dec 7, 2012 om 13:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=nuilerveld schreef op vrijdag 7 dec 2012, 13:41][quote=aurora1 schreef op vrijdag 7 dec 2012, 11:49]@ruilerveld, waarom zou dat voor andere muzikanten een probleem geven om maat te houden?

Als je de automatische ritmebegeleiding hebt ingeschakeld heb je een zeer strikte maatverdeling.
Als er ook een 'echte' drummer aanwezig zou zijn kan je beter de begeleiding op het keyboard uitschakelen want de 'echte' drummer gaat onherroepelijk uit de maat lopen.
Dat geldt ook voor bijvoorbeeld een gitarist.
In de automatische begeleiding zijn ook accoorden te horen.
Daar zal de gitarist niet vrolijker van worden.

Ik ken eerlijk gezegd geen keyboards waar de begeleiding automatisch begint mee te spelen. Je moet het altijd bewust aanzetten. Het lijkt me dus een beetje een non-probleem.

nu
door nuilerveld - Dec 7, 2012 om 14:55
9 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 7 dec 2012, 13:43][quote=nuilerveld schreef op vrijdag 7 dec 2012, 13:41][quote=aurora1 schreef op vrijdag 7 dec 2012, 11:49]@ruilerveld, waarom zou dat voor andere muzikanten een probleem geven om maat te houden?

Als je de automatische ritmebegeleiding hebt ingeschakeld heb je een zeer strikte maatverdeling.
Als er ook een 'echte' drummer aanwezig zou zijn kan je beter de begeleiding op het keyboard uitschakelen want de 'echte' drummer gaat onherroepelijk uit de maat lopen.
Dat geldt ook voor bijvoorbeeld een gitarist.
In de automatische begeleiding zijn ook accoorden te horen.
Daar zal de gitarist niet vrolijker van worden.

Ik ken eerlijk gezegd geen keyboards waar de begeleiding automatisch begint mee te spelen. Je moet het altijd bewust aanzetten. Het lijkt me dus een beetje een non-probleem.

nu
door nuilerveld - Dec 7, 2012 om 14:57
9 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 7 dec 2012, 13:43][quote=nuilerveld schreef op vrijdag 7 dec 2012, 13:41][quote=aurora1 schreef op vrijdag 7 dec 2012, 11:49]@ruilerveld, waarom zou dat voor andere muzikanten een probleem geven om maat te houden?

Als je de automatische ritmebegeleiding hebt ingeschakeld heb je een zeer strikte maatverdeling.
Als er ook een 'echte' drummer aanwezig zou zijn kan je beter de begeleiding op het keyboard uitschakelen want de 'echte' drummer gaat onherroepelijk uit de maat lopen.
Dat geldt ook voor bijvoorbeeld een gitarist.
In de automatische begeleiding zijn ook accoorden te horen.
Daar zal de gitarist niet vrolijker van worden.

Ik ken eerlijk gezegd geen keyboards waar de begeleiding automatisch begint mee te spelen. Je moet het altijd bewust aanzetten. Het lijkt me dus een beetje een non-probleem.

Ja, hoor je hebt groot gelijk.
Je kan ook een piano nemen, dat is nog makkelijker, groetjes

jodidijk
door jodidijk - Mar 8, 2014 om 17:24
24 Antwoorden / 2 Vragen

Ook Gerswin ( een van de grootste opera componisten aller tijden van o/a de rockopera Porky and Bess ) kon geen noot lezen zo groot als een koe.
U zou met uw muzikale vaardigheden toch prima muziek moeten kunnen maken in een band

christin
door christin - Apr 1, 2014 om 03:07
105 Antwoorden / 4 Vragen

Je bent nooit te oud om te leren. En trouwens noten leren lezen is echt heel makkelijk hoor. Neem wat lessen bij een muziekdocent of vraag het aan iemand die je kent en weet hoe het werkt. Het zijn maar 8 nootjes en die herhalen zich steeds op de muziekbalk. Ik leerde het al op school en daarna op pianoles. Dat mensen geen bladmuziek kunnen lezen kan ik me niet voor stellen omdat ik er mee op groeide. Knap vind ik wel, dat u speelt op gehoor. Want dat kan ik nou weer niet.

di
door digioma - Apr 1, 2014 om 11:13
646 Antwoorden / 29 Vragen

En dat na anderhalf jaar... zal TS vast blij mee zijn.

ge
door gelito - Apr 1, 2014 om 11:51
33 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=gelito schreef op vrijdag 30 nov 2012, 20:01]Wie kan mij een goed advies geven? Ik ben een ruime 65++, speel al een aantal jaren met veel plezier op een Keyboard, allerlei soorten muziek. Ik kan geen noten lezen, maar speel de nummers die ik hoor en zelf ook wil spelen gewoon na, zoek de betreffende accorden daarbij, en noteer vervolgens alle instellingen én de muziek door de noten met letters (CDEFGAB) op te schrijven. Zo speel ik al jaren met veel plezier. Nu ben ik gevraagd om met anderen te gaan samenspelen, maar die kunnen alleen maar van bladmuziek spelen, en ik begrijp daar weinig van! Wie kan mij uit eigen ervaring vertellen of het zinvol is om dat nu nog te gaan leren, is dat moeilijk, is dat via Internet-programma's makkelijk te leren?

Ik ben erg blij met alle reacties tot nu toe. Sinds een paar jaar zing ik ook in een koor, en ik heb gemerkt dat ik ook daar moeiteloos muziek 'opneem' en onthoud, dus waar zal ik me druk om maken! Ik geniet van het spelen en zingen zolang als ik kan. Iedereen bedankt voor de support.