de
door dear Sep 3, 2021 om 17:40
Vrije tijd & tuin

Onkruid buurvrouw

Ik woon in een appartementje van een corporatie. Aan de achterzijde van de woning (begane grond) is een terras van ca. 2 mtr breed en 4,5 mtr lang. De vorige bewoonster heeft samen met de buurvrouw (86 jr) ca. 10 jaar terug een schutting geplaatst die ca. 3 mtr lang is. Mijn buurvrouw heeft het aan haar kant van de schutting vol staan met plantenbakken. Waar overal onkruid tussendoor groeit. Achter haar 'tuin' heeft ze een soort tuin die bestaat uit een boom en.... onkruid ! Als het twee dagen niet heeft geregend gaat ze met de tuinslang in de weer. Verder bestaat hetgeen terras zou moeten zijn uit een droogmolen die tekort komt aan de breedte van 2 mtr dus aan mijn kant over de schutting steekt en hangt er allerlei verroeste rommel aan de schutting. Verder is het daar achter een vieze troep bij haar waardoor ongedierte etc.. Omdat ze met die tuinslang ook bij mij de boel nat spoot heb ik gevraagd dat niet te doen waarop ze antwoordde er rekening mee te zullen houden. Het is een eigenzinnig mens waarmee ik geen zin heb in verdere duscussie. Een klacht indienen bij de verhuurder verwacht ik weinig van. Mijn grootste bezwaar is dat ik in de 4,5 jaar dat ik hier woon continue bezig kan blijven onkruid te bestrijden/verwijderen. Wie weet raad ?

4928 20 Rapporteer

de
door dear - Sep 3, 2021 om 17:43
13 Antwoorden / 2 Vragen

Achter haar 'tuin' moet achterin haar 'tuin'zijn.

ne
door neodutchio - Sep 3, 2021 om 18:14
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Raad is heel simpel, klagen bij de woningcorperatie. Geen idee waarom u dat niet zou willen, maar u hebt recht op woongenot. Als dat door onkruid verpest wordt, dan is de verhuurder de aangewezen persoon om aktie te laten nemen.

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2021 om 18:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp het best. U hebt last van het onkruid van uw buurvrouw in uw postzegeltje. En aan haar kant van de schutting hangt rommel.

Donuts
door Donuts - Sep 3, 2021 om 18:17
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Denk dat klagen bij de wbv inderdaad weinig tot niets oplevert. Die lopen niet zo hard. Onkruid blijft sowieso zeer lastig te bestrijden. Heb zelf een tuin gehad, alle middeltjes geprobeerd die goed zouden helpen, nou niks nada. Ben gelukkig van die tuin af.

Je hebt 1 voordeel, ze is behoorlijk op leeftijd.

tenormin
door tenormin Sep 3, 2021 om 19:32
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Charming answer.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 4, 2021 om 08:26
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Mijn schoonmoeder van 93 heeft al vele jongere buren overleeft.

Ze weet nu hoe Crematoria en begraafplaatsen eruit zien dus 86 is nog erg jonge meid.

Maar ik weet van buren, jongeren onder de 30 die  voor de BBQ elke keer gehele natuurreservaat  plat snoeien

en dat herstelde weer...

Dit heeft niets met leeftijd te maken en als ze overlijden zou,  eerst huis opknappen en inrichten en die tuin komt wel.

sw
door swat1500 - Sep 3, 2021 om 18:25
3776 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, als uw buurvrouw graag een onkruid tuin wil hebben kunt u daar niets tegen doen. U kunt uw buurvrouw niet laten verplichten een tuin aan te leggen die aan uw smaak voldoet. In hoeverre ondervind u overlast van die overstekende droogmolen? Wat voor een ongedierte ziet u feitelijk?

ro
door ronny530 - Sep 3, 2021 om 18:36
2777 Antwoorden / 41 Vragen

De buurvrouw is niet eigenzinnig maar heeft gezien haar leeftijd een andere opvatting van de 'tuin' dan de opvatting van een 'tuin' die u heeft. Als u de buurvrouw aanspreekt op het onderhoud van de 'tuin' dan zegt ze er rekening mee te houden maar gezien haar leeftijd is dat niet altijd even gemakkelijk. Als u een handreiking zou doen en de buurvrouw voorstelt om samen eens het onkruid te gaan wieden dan leert u haar ook kennen als zijnde de buurvrouw die best wel aardig kan zijn en voor verandering vatbaar is. Gezien haar leeftijd een klacht bij de verhuurder indienen kan een 86 jarige er echt niet bij hebben want ze doet op haar manier haar best om een goed huurster te zijn en wellicht mist ze het contact die ze met de vorige bewoonster had.

sira
door sira - Sep 3, 2021 om 18:59
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Mijn grootste bezwaar is dat ik in de 4,5 jaar dat ik hier woon continue bezig kan blijven onkruid te bestrijden/verwijderen.

Ook al had de buurvrouw een perfect onderhouden tuin zonder onkruid, was u die 4,5 jaar toch continue bezig geweest met onkruid bestrijden. Dat zijn nu eenmaal de "ongeneugten' van een tuin, maar daar staat tegenover dat u ook de geneugten heeft van een tuintje in plaats van een balkonnetje waar u tenauwernood 1 stoeltje kunt neerzetten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 3, 2021 om 20:30
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Dear,

Ik raad u aan om "uw" helft goed te onderhouden.

Misschien kunt u voorstellen om "haar" helft (dus van de buurvrouw) ook te onderhouden.

Kunt u een foto plaatsen van de situatie?

U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.

tenormin
door tenormin Sep 4, 2021 om 01:19
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Alweer een foto?Schiet je toch niets mee op. De problemen doen zich aan de kant van de niet bewoonster op, althans: ze zou niet kunnen zien dat er plantenbakken hangen en roest en wat al niet meer. Vanwege de schutting. Mevrouw, (TS) leeft gewoon zoals veel mensen en zij moet haar straatje, en buuf haar straatje moeten schoonhouden. Alleen, buurvrouw is 86 en TS schrijft er ook natuurlijk niet bij dat ze misschien niet goed ter been meer is. Er zijn altijd twee kanten van een verhaal, De mevrouw van 86 jaar heeft geen idee wat haar buurvrouw heeft geschreven over haar. Sneu allemaal.

gerbera
door gerbera Sep 4, 2021 om 16:21
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Ja hoor met een foto kan @ga het probleem oplossen, is nml een medium die met het betasten van de foto het onkruid kan verwijderen☺

de
door dear - Sep 3, 2021 om 22:05
13 Antwoorden / 2 Vragen

Beste mensen dank voor uw reacties. Zoals ik al opmerkte is het géén tuin. Destijds, bij de bouw, heeft de corporatie de ruimte achter de woningen volledig laten betegelen met gewone trottoirtegels. Zelf noem ik dat een terras.

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2021 om 22:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan snap ik dat gezeur over onkruid al helemaal niet.

tenormin
door tenormin Sep 4, 2021 om 01:21
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Ik ook niet. Moet dat mensje dan tussen de tegels gaan raggen met het een of andere schrapper of zo?

gerbera
door gerbera - Sep 3, 2021 om 22:14
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Laten we voorop stellen dat "onkruid" niet bestaat en wat u als slordige tuin vindt is uw smaak. Uw buurvrouw kan daar anders over denken en gelet op haar leeftijd is zij mogelijk niet in staat de tuin zodanig te onderhouden zoals u dat graag wenst te zien. Onkruid zijn plantjes die vaak daar staan waar men, en in dit geval u, ze niet wil hebben. Verder heeft ze al aangegeven rekening met het sproeien te houden dus zo eigenzinnig lijkt ze mij niet. Bent u al ongedierte tegengekomen en onkruid in uw tuin zal echt niet alleen van de buurvrouw komen. Kort gezegd, hoe iemand zijn tuin er op na houd is een persoonlijke zaak en zou ik als ik u was iets minder over de schutting kijken, of de buurvrouw aanbieden haar tuin naar uw smaak in te richten. En troost u ik heb zelf al ruim 50 jaar een volkstuin van 350 mtr² en ook daar groeit "onkruid" m.a.w. het komt zo maar aanwaaien cq wordt uitgepoept door vogels dus valt er heel wat te wieden tussen al de groente.

tenormin
door tenormin Sep 3, 2021 om 22:33
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, zou eigenlijk "on"kruit moeten heten, ontplofte het vanzelf.

tenormin
door tenormin - Sep 3, 2021 om 22:56
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@dear, ik heb haar gevraagd dat niet te doen waarop ze antwoordde er rekening mee te zullen houden. Het is een eigenzinnig mens waarmee ik geen zin heb in verdere discussie. Ze lijkt me dus én welwillend én ook eigenwijs? Waarop baseert u dit dan? En met welk soort ongedierte heeft u last van vanwege dat tuintje? Ratten, muizen, meeuwen e.a. vogels? Een mogelijkheid om het bij een van de kinderen of kleinkinderen aan te kaarten? U kan natuurlijk niet in de portemonnee kijken van uw buurvrouw, een hovenier is best prijzig. En planten aan de schutting aan haar kant vol staan: hoe durft ze. ;-(( En ook nog verroeste spullen aan haar kant van de schutting. Weet u, sommige heel oude mensen zijn zo kras dat er zelfs t.v. programma's worden opgenomen. En misschien is die tuinslang nog wel iets wat ze kan, en wil, doen. Dat is niet zwaar én ze hoeft niet te bukken. Wat ben ik dan een lucky bird met mijn buurvrouw: zij doet allerlei hand- en spandiensten voor me. En ik zit alleen maar met een heel groot balkon, volledig onder de algen en schijt van meeuwen en duiven.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 4, 2021 om 08:29
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Koop gras tapijt, rol het uit en tussen deze  tegels een heerlijk tapijt voor blote voetjes.

Ook kreeg onkruit  geen kans meer,  en  vind het heerlijk terras vloertje.

Dit is eenmalige kosten en je kunt het oprollen en mee verhuizen ooit.

En als je bloemen wilde,  alles in potten en emmers doen en dat is mooi op hoogte bij te houden.

sira
door sira Sep 4, 2021 om 17:47
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Ook op grastapijt kan onkruid groeien. Onkruid komt niet alleen uit de grond groeien, maar valt ook uit de lucht (wind, vogels etc.).
Enige voordeel van kunstgras: je hoeft niet te maaien.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 5, 2021 om 09:12
16838 Antwoorden / 202 Vragen

@PHetc.... Is dit een antwoord op de vraag? Het lijkt mij dat bedoelde buurvrouw echt geen (kunst) gras zal uitrollen in haar stukje 'tuin'.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 5, 2021 om 09:15
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Heel kort gelet op de al gegeven antwoorden: m.b.t. het inrichten en nonderhouden van tuinen verschillen smaken en indien u echt van mening bent dat het 'een rommetje'is, dan is er maar één manier en dat is toch uw verhuurder benaderen met uw probleem. U loopt dan uiteraard het risico dat men het niet met u eens zal zijn.

Uw eigen tuin en onkruid is uw zaak. Maar ook: is een gesprek met uw buurvrouw niet zinvol met het daarbij aanbieden van hulp?

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2021 om 20:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Buurvrouw moet geen kunstgras uitrollen, maar de Ts.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 6, 2021 om 07:34
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Zowel  Topic starter  als die  onbekende buurvrouw zouden van veel  onkruid af zijn.

Als er geen grond tussen de stenen of tegels is  word het lastig groeien.

Ook is met Water & Zeep boenen elke vorm van  groei  of  aanslag te verwijderen.

Ik zie op de Kunstgras velden nooit een foute paardenbloem ondanks de  Covid19 periode van nauwelijks gebruik.

Alleen als ik bij het vullen van plantenbakken zou morsen is  iets mogelijk.

Het dikke voetbal veld  bleef droog, mijn 2e hans gekochte dus ook, maar in de  bouwmarkten verkrijgbare dunnere in diverse soorten  is dichter en minder sterk.

Vraag Uw gemeente of Voetbal club of je stukje mag kopen.

De oude velden worden elke 10~15 jaren afgevoerd als duur vervuilde  en  verkopen is leuk voor de Clubkas die Bieromzet miste.

Voor minder geld een echte, en  wel de  gemalen autobanden eruit schudden,  voor de zwarte Kliko...

Kurk  kun je als ze dat hebben ter plaatse achterlaten voor hergebruik.

Ook voor het Milieu,  als je 2x  langer met een veld doet is dat geen materiaal nodig,

en laat beter water door dan  tegels  en  die mogen er onderuit.

Als je op vettige klei grond woonde en die dicht slipt door  slagregen  is de afvoer ook  weg.

Heb een laag klei grond gemengd met  ruwe grove zand  en dan gras erover!

Door mijn auto is er een spoor enkele kuilen gekomen, even oprollen,  aanharken tot de ondergrond weer vlak is,
en terug pleuren!

Alleen mijn BMW K75 is er niet blij mee, die prikt met de standaard er dwars doorheen en zal om pleuren!

Maar 1 tegel van 40x40cm  is ingraven na  uitsnijden gras voldoende als vaste plek.

Maar een stukje gras kopen, zonder maaien en onkruid vrij houden is vele malen makkelijker dan  nu!

aurora1
door aurora1 Sep 6, 2021 om 17:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Er is een schrijver aan u verloren gegaan....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 8, 2021 om 09:37
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Schrijver?

Microfoon open en kletsen maar.

Na afloop alle  Ehhh en zo weg halen en  andere zooi... en dan  op knop rechtsonder drukken.

Ik laat geen gras over deze Techniek groeien!

tijger1
door tijger1 Sep 8, 2021 om 10:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Pinokkio is er niets bij.

panter22
door panter22 - Sep 4, 2021 om 08:32
6599 Antwoorden / Vragen

De tuinen zijn 4,5m lang. Waarom 10 jaar geleden maar 3m schutting geplaatst?
Of is die laatste 1,5m gemeentegroen die de vorige bewoonster bij haar terras heeft getrokken?
Want het is opvallend dat de buurvrouw achter haar terras een boom met onkruid heeft en voor de rest wel stenen.
En die stenen van haar terras onderhoudt ze niet en zijn ook overwoekerd met onkruid?
Als je je ergert aan die laatste 1,5m, waar je dus zo in de tuin van de buurvrouw kunt komen, zet dan een schutting op eigen grond.
Heb je last van onkruid in je stenen tuin, koop een fles schoonmaakazijn. Boor in de dop een klein gaatje en je sproeit perfect het onkruid tussen de stenen.
Hebben de andere buren ook allemaal een terras dat doorloopt tot de straat?

sira
door sira Sep 4, 2021 om 17:49
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Een probleem met een langere schutting is dat je er niet meer omheen kunt kijken.

va
door vanlotjegetikt Sep 5, 2021 om 09:23
809 Antwoorden / Vragen

@panter22

(Schoonmaak)azijn sloopt het bodemleven en daar hebben ook goede/gewilde planten last van.

panter22
door panter22 Sep 5, 2021 om 09:30
6599 Antwoorden / Vragen

Ts heeft een stenen tuin en wil geen groen er tussen.

me
door mein33 - Sep 4, 2021 om 10:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR DEAR 3 SEP. 2021  Mijn grootste bezwaar is dat ik in de 4,5 jaar dat ik hier woon continue bezig kan blijven onkruid te bestrijden/verwijderen. Wie weet raad ?

@DEAR,

Iedereen met een tuin weet dat je regelmatig ongewenste plantengroei moet verwijderen.
Dat is zo en dat zal ook zo blijven.

Over hetgeen er aan de andere kant van de schutting gebeurt kunt u, bij een huurwoning een klacht indienen bij de verhuurder en bij een koopappartement een klacht indienen bij de VVE.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 5, 2021 om 17:41
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Niet elke koopwoning heeft VVE.

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2021 om 20:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij appartementen dus wel.

pe
door peentjes - Sep 4, 2021 om 11:25
421 Antwoorden / 0 Vragen

U verwacht weinig van een klacht bij de corporatie. Al is die wel de enige die eens met uw buurvrouw zou kunnen gaan praten (al dan niet met u erbij). In elk huurcontract staat dat de bewoners geacht worden hun tuin netjes te onderhouden.

mahadma
door mahadma - Sep 4, 2021 om 11:27
11539 Antwoorden / 51 Vragen

U begint hier niets tegen, helemaal niets, IEDEREEN heeft het recht om zijn/haar tuin in te richten zoals hij /zij dat wil. Volgens mr. F Visser.

aurora1
door aurora1 - Sep 5, 2021 om 01:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U niet druk maken over andermans zaken? U heeft toch niets met haar tuin te maken? Laat die mevrouw met rust en bemoeit u u liever met uw eigen zaken. Anders dan maar verhuizen naar ergens op een zoveelste etage? "Problem" solved.
Bent u niet de eigenzinnige ipv de buurvrouw? U wilt haar uw wil zelfs opdringen, dat kan toch niet?
Zoek een leuke hobby ipv u met de zaken van uw hoogbejaarde buurvrouw bezig te houden en u aan vanalles en nog wat te ergeren.

Zij is met u als buur in de aap gelogeerd.

gerbera
door gerbera - Sep 5, 2021 om 16:12
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Het voordeel van onkruid is dat het zaden produceerd waar vogels dan weer dol op zijn dus in het najaar en de winter barst het daar van de vogels en is het onkruid afgestorven.

sira
door sira Sep 5, 2021 om 21:08
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Ze willen allemaal buiten wonen, maar er zijn op deze planeet ook mensen die niet gediend zijn van vogels.
En zo is er altijd wel iets om over te mekkeren.

gerbera
door gerbera Sep 5, 2021 om 22:12
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Als een Hollander niets heeft om te klagen is die ziek.

aurora1
door aurora1 Sep 6, 2021 om 17:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar gelukkig zijn er dan Nederlanders én nog veel meer dan Hollanders.