el-zorro
door el-zorro Nov 20, 2018 om 00:06
Vrije tijd & tuin

Pieten vraag

elk jaar komt de pieten discussie weer terug

er is een vraag die nooit word gesteld  die antwoord moet geven op alle vragen

alle mensen die voor  1935 en en zelfs voor 1925  geboren zijn dat zijn 60 + of oudere boven de 80 jaar

toen die mensen geboren waren waren er alleen maar roetveeg pieten
dat was de originele oorsprongkelende traditie

waarom worden deze generatie mensen nooit ondervraagd hoe het was om sinterklaas te vieren met alleen roetveeg pieten
toen was er ook nooit een discussie dat pieten pik zwart moet zijn zoals het nu door veel mensen word aangepraat
iedereen die dit leest ga je ouders of opa of oma vragen die vroeger niet beter wiste dat het normaal was dat sinterklaas gevierd werd met roetveeg pieten

wat ik als klein jongentje vreemd vond als pieten door de schoorsteen gaan waren gezichten altijd vies van het roet

terwijl hun kleren altijd schoon bleven
als ik een pop door de schoorsteen liet vallen bleven zijn kleren ook nooit schoon
door deze fout wist ik al dat er iets niet klopte
daar had ik nooit een goed antwoord op gekregen

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/203526/1925-witte-pietjes-brengen-cadeautjes-zwarte-pietjes-meppen-met-de-roe

https://www.ad.nl/binnenland/oudste-witte-piet-is-van-1925-en-komt-uit-tilburg~a8eaf24c/

https://joop.bnnvara.nl/kijk-nou/wat-nou-traditie-in-1935-was-zwarte-piet-nog-spierwit

http://www.welingelichtekringen.nl/opinie/376007/opzienbarende-video-de-intocht-van-de-sint-in-1935-geen-zwarte-piet-te-bekennen-wel-veel-witte-pieten.html

elk jaar komt de pieten discussie weer terug

er is een vraag die nooit word gesteld  die antwoord moet geven op alle vragen

alle mensen die voor  1935 en en zelfs voor 1925  geboren zijn dat zijn 60 + of oudere boven de 80 jaar

toen die mensen geboren waren waren er alleen maar roetveeg pieten
dat was de originele oorsprongkelende traditie

waarom worden deze generatie mensen nooit ondervraagd hoe het was om sinterklaas te vieren met alleen roetveeg pieten
toen was er ook nooit een discussie dat pieten pik zwart moet zijn zoals het nu door veel mensen word aangepraat
iedereen die dit leest ga je ouders of opa of oma vragen die vroeger niet beter wiste dat het normaal was dat sinterklaas gevierd werd met roetveeg pieten

wat ik als klein jongentje vreemd vond als pieten door de schoorsteen gaan waren gezichten altijd vies van het roet

terwijl hun kleren altijd schoon bleven
als ik een pop door de schoorsteen liet vallen bleven zijn kleren ook nooit schoon
door deze fout wist ik al dat er iets niet klopte
daar had ik nooit een goed antwoord op gekregen

volwassen mensen vrerschuil je niet meer achter kleine kinderen
een klein kind intreseert hem niet of hij of zij een kado krijgt van een pitte of zwarte piet

volwassen mensen stop met jullie gezeur dat pieten zwart moeten zijn

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/203526/1925-witte-pietjes-brengen-cadeautjes-zwarte-pietjes-meppen-met-de-roe

https://www.ad.nl/binnenland/oudste-witte-piet-is-van-1925-en-komt-uit-tilburg~a8eaf24c/

https://joop.bnnvara.nl/kijk-nou/wat-nou-traditie-in-1935-was-zwarte-piet-nog-spierwit

http://www.welingelichtekringen.nl/opinie/376007/opzienbarende-video-de-intocht-van-de-sint-in-1935-geen-zwarte-piet-te-bekennen-wel-veel-witte-pieten.html

ben benieuwd hoeveel mensen van de oude generaatie een een serieus bericht achter laten met uitleg hoe het vroeger was met sinterklaas feest

 dat weten heel goed
vind het onzin dat het in de doofpot moet blijven

2011 6 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 20, 2018 om 00:18
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo El Zorro,

Bedankt,dat je deze belangrijke maatschappelijke discussie weer op gang brengt.
Zoals op het journaal te zien is geweest, begint nu eindelijk de politiek er zich ook mee te bemoeien.....
Ik hoop,dat Kassa dit Topic open houdt voor discussie!

We hebben allemaal kunnen zien wat een ellende dit "Sinterklaas feest" geeft in het land.
Een oplossing zou kunnen zijn om Sinterklaas en Kerst te combineren.

Dus volgend jaar de intocht van Sinterklaas op 25 december!

tenormin
door tenormin - Nov 20, 2018 om 00:45
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Helaas voor u, ik ben in 1940 geboren en sinds ik 4 jaar was "mijn zwarten pieten waten zwart", met mooie rode lippen, gouden oorbellen enz. Dus ben ik waarschijnlijk "te jong" voor uw doelgroep. ☻ Maar voor mij" zwarte pieten moeten zwart blijven/ Al dat gezeur over discriminatie is pure nonsens. Al zeker voor de kinderen waar het feest voor is bedoeld.
P.S. Als je in 1932 geboren bent ben je al 86, dus begrijpen doe ik uw vraag al helemaal niet. En als je in 1925 geboren bent (dan ben je 93) denk ik niet dat die mensen het überhaupt interesseert.

bultn
door bultn - Nov 20, 2018 om 01:20
54 Antwoorden / 9 Vragen

Discriminatie/racisme is het allerminst.
Mensen refereren vaak naar slavernij en dat dat vaak de opgegeven reden is dat zwarte piet racisme is..
Echter, er waren immers meer blanke dan zwarte slaven.
Daar gaat de hele retoriek van veel anti Pieten.
Daarnaast is zwarte piet ieders kindervriend <3
Ik had liever zwarte piet met hun pepernoten dan die ouwe saaie blanke man. Wat is daar nou racistisch aan?
Het is gewoon een groepje beroepshuilers dat graag hun zin doorduwd zonder zinnige argumenten, daar moeten we niet aan toegeven.

jo
door jorisw - Nov 20, 2018 om 08:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben van een veel jongere generatie maar je hebt wel een punt. Als we dan toch een verhaal verzinnen voor kinderen (zwarte piet is zwart doordat hij door de schoorsteen komt) wees dan consequent en gebruik roetvegen. Absoluut ongeloofwaardig dat je tot in je nek onder de schmink kan zitten doordat je door een schoorsteen bent gekomen.

En voor de mensen die het woord traditie zo graag gebruiken om de huidige sinterklaasviering te behouden zoals die is: het hele circus met tientallen pieten en grote feesten is ook pas iets van de laatste 20-30 jaar. Daarvoor kwam Sinterklaas met 1, maximaal 2 pieten langs. Die vervolgens met de roe en zak kinderen bang maakten als ze stout waren. Laten we gewoon naar die traditie terug gaan. Geen Sintfestivals in Ahoy meer, niet iedere jaar tig films over Sinterklaas. Gewoon weer traditioneel klein gaan vieren.

newmikey
door newmikey - Nov 20, 2018 om 08:38
830 Antwoorden / 0 Vragen

Het kàn een sterk discussiepunt zijn maar màg wat overzichtelijker geplaatst worden. Natuurlijk is de Sinterklaas traditie eeuwenoud en de toevoeging van zwarte pieten een semi-moderne toevoeging die ook nog eens gedeeltelijk per ongeluk is ontstaan. De hele kuddes zwarte pieten zijn trouwens van nòg recentere datum - van vlak na WOII. Daar gaat het ook helemaal niet om, het is slechts een schaamlapje om de hooligan uit te hangen.

Het gaat niet aan iemand anders te vertellen wat hij of zij aanstootgevend moet of mag vinden. Zodra er een redelijk aantal mensen aanstoot neemt aan zo'n "Hollandse traditie" (wat het dus niet is) om wàt voor reden dan ook zou het helemaal géén gek idee zijn om over een periode van 5-10 jaar de inhoud en uitvoering van het feest ieder jaar een pietsie aan te passen. In zo'n periode zijn er pakweg 2 generaties kleintjes uit hun geloof "gevallen" en blijft het feest gewoon een kinderfeest.

In de afgelopen 100 jaar zijn er wel grotere "tradities" aangepast aan de moderne tijd zonder dat we er langdurig psychische schade van hebben ondervonden. We kijken anders tegen kunst van 200 jaar geleden aan, onze zeehelden hebben een realistischer achtergrondverhaal gekregen, de "heldhaftige" strijd in Indonesie heeft toch een wat minder heldhaftig karakter gekregen.

Ook het langzaam aanpassen van de Sinterklaastraditie en de eigenschappen van zijn metgezellen is géén nieuwe ontwikkeling, dat is al minstens sinds de jaren 70 van de vorige eeuw aan de gang. We werden (en worden) daar niet door aangetast in onze nationalistische trots. Ik hoorde niemand over tradities mekkeren toen Piet zijn roe kwijtraakte of de zak en toen kindertjes niet meer bang gemaakt werden voor ontvoering naar het verre en enge Spanje.

Sterker nog, een democratisch bestel dat rekening houdt met de behoeften en gevoelens van minderheden is vele malen sterker dan een land dat geregeerd wordt door de wil van de absolute meerderheid. Als we even naar onze grote oranje vriend in de VS kijken of naar de uitkomst van de wil van 52% (de meerderheid) van de Britten, zien we wat een simpel "de meesten willen het zo, dus doen we het zo" beleid tot gevolg heeft.

Als we nu eens durven toe te geven dat we allemaal van nature wat racistische trekjes of op z'n minst vooroordelen hebben (en kom dan niet aan met het welbekende "mijn beste vrienden zijn zwart, Turks, joods, Marokkaans, Duits etc."). We vinden iedereen met een kleurtje, geloofje of ander nationaliteitje helemaal OK zolang ze maar niet met onze dochter of zus willen trouwen, vreemde winkeltjes in onze straat openen, vlak naast ons komen wonen, rare muziek maken of vreemd eten bereiden. We vinden ze al helemaal niet OK als ze ook nog eens hun "vreemde" mond open doen in onze oer-Hollandse 2e Kamer en gaan meebeslissen.

De pro-zwarte-pieters kunnen hun activisme wel op creatievere manieren uiten en de anti-zwarte-pieters schieten niets op met hun associatie met voetbal-hooligans en extreem-rechtse clubjes. Uiteindelijk zal de tijd z'n werk doen en zien we over een jaar of twintig wel wat het geworden is. Dat het dan anders zal zijn dan nu is eigenlijk eerder een zekerheid dan een voorspelling. Maak die verandering dan ook soepel en geleidelijk zodat we er allemaal mee kunnen leven en de honderden jaren oude kern van de 5 december viering, Sinterklaas zèlf, gewoon een kindervriend blijft (die trouwens óók met z'n tijd mee gaat). Dat scheelt ook in aantallen- en heftigheid van- demonstraties trouwens. Kunnen kinderen èn ouders gewoon weer allemaal genieten.

Redacteur
door Redacteur - Nov 20, 2018 om 09:16
1054 Antwoorden / 62 Vragen

Dit forum is bedoeld voor consumentenvragen -en problemen. Deze discussie valt hier helaas niet onder. Daarom sluiten we het topic.

De redactie