Ma
door Margreet Siebring Sep 14, 2022 om 22:08
Vrije tijd & tuin

Prieel vida xl

Ik heb een prieel gekocht bij vida xl op 30 juni. Na 1 zware regenbui is het frame compleet ingestort. Van vida mag ik een zelfde exemplaar maar wil liever bij betalen voor een steviger uitvoering. Mag dus alleen hetzelfde prieel,maar ben bang dat deze hetzelfde probleem veroorzaakt. Wat kan ik doen.

1510 7 Rapporteer

sira
door sira - Sep 14, 2022 om 22:28
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Blijven volhouden dat u wilt bijbetalen voor een duurder prieel. Volgens de wet heeft u recht op reparatie of vervanging, dan krijgt u hetzelfde prieel. In dit geval vraagt u niet om een gratis duurdere, maar u heeft aangegeven bij te willen betalen. Dat vind ik een redelijke vraag.
Stuur ze een brief en email waarin u nogmaals uw wens uit en indien zij hier niet mee akkoord gaan, gooit u het op non-conformiteit en dat u dan liever uw geld terug wilt. Een prieel van 30 juni al binnen 3 maanden stuk is niet normaal en een prieel ga je niet binnen zetten met een zware regenbui.

Als u vindt dat u in uw recht staat, moet u dat ook uiten.

marita5
door marita5 - Sep 14, 2022 om 23:41
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Margreet Siebring ,

De voorwaarden :

Neem contact op met onze klantenservice om een garantieclaim in te dienen, als het probleem onder de standaard wettelijke garantie valt. vidaXL zal je probleem oplossen door jou de meest geschikte oplossing te bieden, hetzij door vervangende onderdelen te leveren, een gedeeltelijke terugbetaling te doen of een geheel nieuw product aan te bieden.

Mocht deze oplossing je niet schikken, dan kan het ODR-platform je verder helpen.

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2022 om 23:50
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Er zal toch zeker ook nog een garantie op zitten? Klinkt leuk dat u eenzelfde exemplaar kan "krijgen". Maar volgens mij gaan ze voorbij aan die garantie. U had ze ook geen "met bijbetaling van" moeten voorstellen. Ze voldeden sowieso niet aan de voorwaarden van levering. En "maar drie maanden garantie". Althans zo lees ik het. Dus "gratis" een nieuwe of ontbinding koop.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 15, 2022 om 09:28
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Volgens de wettelijke garantie heeft u recht op vervanging indien er niet kan worden gerepareerd. En aangezien een product volgens dezelfde wetgeving ook moet voldoen aan normaal te stellen verwachtingen (conforiteitsbeginsel) hben dus niet instort zoal bij u gexdat betekent naar mijn mening niet meer en niet minder dan dsat u recht heeft u naar mij mening zonder meer recht oip een deugdelijk product en dan zelfs zonder bijbetaling!
Zie voor u rechten op basis van de wetgeving o.a.  - en wijsa de verkoper daarop:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

panter22
door panter22 - Sep 15, 2022 om 09:34
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je wel bij de omschrijving gekeken van het prieel.
Ik zal bij een prieel staan:
LET OP: dit product mag NOOIT worden gebruikt in slechte weersomstandigheden, zoals sterke wind, zware regen, sneeuw of storm.

marita5
door marita5 Sep 15, 2022 om 10:38
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , Bij garantie staat :

Houd er rekening mee dat schade veroorzaakt door weersomstandigheden niet onder de garantie valt. Er is dan dus geen sprake van schade of een niet functionerend product. Neem contact op met je verzekeringsmaatschappij om dit soort problemen op te lossen.

panter22
door panter22 Sep 15, 2022 om 16:28
6599 Antwoorden / Vragen

Keurig toch, dat Margreet Siebring een nieuw prieel krijgt.

marita5
door marita5 Sep 15, 2022 om 17:00
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , dacht ik ook . gezien de garantie voorwaarden .

atlas1302
door atlas1302 - Sep 15, 2022 om 12:01
341 Antwoorden / 13 Vragen

Een zware regenbui is ook niet normaal, zware omstandigheden! De koper had hier ook van te voren even over na kunnen denken, en kan de duurdere wel tegen een zware regebuien en harde windstoten? Volgens mij zijn ze daar niet voor bedoeld, de lichte uitvoeringen tenminste.

Ik zou het aanbod accepteren, en bij slecht weer inknikken de zaak...je gaat toch niet buiten zitten in de stortregen, ik niet tenminste.
Of constructief stevig bouwwerk, als het voor een lange tijd moet meegaan.

ju
door juliomariner - Sep 15, 2022 om 19:23
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou Vidaxl vragen of ze de koop niet willen ontbinden en dan geld terug.
Deze firma is een dozenschuiver.
Ze kopen containers vol handel in China.
De kwaliteit is dan ook meestal maat zo zo.
Dus ik zou gaan voor geld terug en dan zelf bij een tuincentrum kijken naar een beter product.