we
door wendymiranda Feb 18, 2017 om 11:20
Vrije tijd & tuin

Prijsverschil medicijnen Belgie en Nederland

Ik ben een man van 76 jaar.
na een hartinfarct in februari 2016 gebruik ik het medicijn Xarelto 20 mg.
Voor bovengenoemd medicijn betaal ik bij mijn apotheek voor 56 stuks 129,07 euro.( 2,30 euro per tabletje )

nu lees ik op Mijn Medicijn.nl dat er in Belgie voor het zelfde medicijn bij de apotheek voor 96 tabletjes Xarelto 20 mg
9,60 euro betaald wordt. ( 0,10 euro cent per tabletje ).

Hoe kan dat verschil zo groot zijn?.

28682 17 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Feb 18, 2017 om 11:35
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De naam van het medicijn kan dan hetzelfde zijn maar er kan verschil in fabrikant zitten wat het prijsverschil kan veroorzaken.  Vindt overigens het prijsverschil wel erg groot.

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 18, 2017 om 12:04
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ga maar eens in Spanje medicijnen kopen, je kunt heel veel vrij verkrijgen voor een appel.en een ei.
Ik neem vaak voor.een vriend die nachtdiensten draait en soms moeite heeft met overdag slapen slaapmiddelen mee. Hier niet los verkrijgbaar maar ze kosten per 30 rond de 10 euro in Nederland, in Spanje 30 stuks voor net geen 3 euro.
Volgens mij is er geen winstgevender product als medicijnen.

ja
door janf43 - Feb 18, 2017 om 12:04
733 Antwoorden / 0 Vragen

Marktwerking noemen ze dat in de zorg. Overigens mag de apotheker niet inkopen in het buitenland. En niemand weet waarom de ziektekosten in Nederland zo hoog zijn. Het geldt niet alleen voor medicijnen, maar ook veel andere middelen zoals protheses zijn in Nederland veel duurder dan in de ons omringende landen.

jo
door jorisw Feb 18, 2017 om 14:27
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De ziektekosten zijn in Nederland helemaal niet zo hoog. Wat wel zo is, is dat de kosten veel inzichtelijker zijn. In bijvoorbeeld Belgie wordt er veel meer door de overheid betaald (en in Belgie betaal je dan ook meer belasting). Het is dus helemaal niet transparant wat de kosten daar zijn.

edrick3
door edrick3 - Feb 18, 2017 om 12:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Er staat m.i.: 9.70 euro voor 98pillen van 20mg (Bron) en vraag me af of dit wel klopt.

reflecs
door reflecs - Feb 18, 2017 om 12:14
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ik denk dat die meneer het verkeerd heeft opgeschreven:https://www.mijnmedicijn.nl/bloed-stolling-thrombose-bloedstolsels/xarelto/2
Hij bedoelt waarschijnlijk het "remgeld" :https://www.medibib.be/producten/xarelto-20-mg-98-tabletten

ja
door jackyh Feb 18, 2017 om 12:17
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik gebruik pijnstillers en die kosten in Spanje 1/3  van de nederlandse prijs en  vrij verkoopbaar. Probeer al heel lang een apotheek in Spanje te vinden die ook aan het buitenland levert. Is me tot op heden niet gelukt.

reflecs
door reflecs Feb 18, 2017 om 12:43
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien hebben ze hier een tip: spanjeforum(PUNT)nl/gezondheid/

no
door nokkie Feb 20, 2017 om 13:32
14 Antwoorden / 0 Vragen

@MARLEENVANH--U scheert wel heel gemakkelijk zieke mensen over een kam. Klein voorbeeld, mijn man heeft 2 stoma's en heeft daar behoorlijk wat duur materiaal voor nodig voor opvang en verzorging. Hij kan hier niet op bezuinigen en is dus inderdaad "grootverbruiker" zoals u dat noemt. Geloof me, de meeste "grootverbruikers" doen dit echt niet voor de lol en hebben niet om hun ziekte of gebrek gevraagd.

En bovendien is na het eigen risico betaald te hebben ( al in de eerste maand van elk jaar! ) de rest van de zorg echt niet gratis want er worden nog heel veel niet vergoedde kosten gemaakt!!

ja
door jackyh Feb 20, 2017 om 14:43
953 Antwoorden / 4 Vragen

Reflecs, Zal het zeker daar proberen. Dank.

reflecs
door reflecs Feb 20, 2017 om 15:48
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@jackyh, graag gedaan :). @nokkie, ik zal uw reactie even kopiëren naar het antwoord van marleenvanh.

ro
door ronny530 - Feb 18, 2017 om 12:26
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Die 9 euro 60 is het remgeld die een belg voor het medicijn betaald het restant wordt uit de ziektekostenverzekering betaald. Het medicijn kost in Belgié  249,51 euro per 98 tabletten dus +/_  2 euro 50 per tablet en dat is beduidend meer dan de 2 euro 30 die u betaald. Het zorgstelsel is in Belgié anders geregeld dan in ons land want zij hebben niet voor een eigen risico gekozen maar voor het remgeld die voor elke vorm van zorgverlening in rekening wordt gebracht.

marita5
door marita5 - Feb 18, 2017 om 12:42
11507 Antwoorden / 15 Vragen

edit

edrick3
door edrick3 - Feb 18, 2017 om 13:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ter info:
Het remgeld is in België de term die in verband met ziektekosten wordt gebruikt om het eigen aandeel van de patiënt aan te duiden. Via het remgeld poogt de overheid de (over)consumptie van medische tussenkomsten te beïnvloeden, en toch een betaalbare geneeskunde te verzekeren.

  • Een raadpleging bij de huisarts kost (2012) circa 22 euro (inkomsten voor de arts). Het ziekenfonds betaalt hiervan circa 17 euro terug aan de patiënt. Het remgeld voor de patiënt is dus 5 euro. Wordt de huisarts op huisbezoek gevraagd, dan is het remgeld proportioneel hoger, om een rem te zetten op (voor de maatschappij) dure huisbezoeken.
  • Ook voor door een arts voorgeschreven geneesmiddelen geldt een remgeld. Dit is proportioneel hoger voor merkgeneesmiddelen dan voor generische geneesmiddelen.
  • Raadplegingen bij de tandarts vallen daar ook onder. Een maatregel van tandpreventie is dat er voor kinderen onder de 12 jaar geen remgeld wordt gevraagd bij jaarlijkse gebitscontrole.

(Bron)

wi
door wilhelmina59 - Feb 18, 2017 om 15:26
512 Antwoorden / 0 Vragen

Zyrtec(cetirizine) is ook zo'n middel wat in Belgie niets kost en waar je hier de hoofdprijs voor betaald, plus dat het ook gewoon bij de drogist te krijgen is.
Alleen zou er wel mee uitkijken medicatie zelf kopen zeker voor je rikketik. Dit soort zaken staan niet in uw dossier en als er wat fout gaat wordt het een lang en naar verhaal.

fikfeeks
door fikfeeks Feb 20, 2017 om 14:16
16 Antwoorden / 6 Vragen

In België kun je geen medicijnen bij een drogist kopen ( nog geen paracetamol) hiervoor moet je naar een apotheek. Gelukkig zit er zo ongeveer op iedere hoek van de straat 1.

audb
door audb Feb 20, 2017 om 16:02
1668 Antwoorden / 5 Vragen

cetirizine is gewoon te koop bij de Lidl, kuidvat, etos, da en alle andere drogisterijen onder eigen merk.

Maar wat weinig mensen weten is dat middelen zoals Bisovol +/- €8  Broomhexine is en dat kan je ook als eigen merk vinden zo kost het doorgaans niet meer dan €5,- als eigen merk.

Maar fluimucil (acetylcysteïne) wat aangeraden wordt als slijm verdunner ka u beter in de schappen laten liggen.

Van dit middel is niet aangetoond dat het werkt voor het verdunnen van slijm dan kan u beter Broomhexine nemen waarvan de werking wel is aangetoond.
En nog een weetje
acetylcysteïne wordt gebruikt voor het onderdrukken van softdrugs verslaving,,,,,

wi
door wilhelmina59 Feb 20, 2017 om 16:20
512 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt, maar nog steeds veel duurder dan in Belgie, zelfs met verzendkosten erbij.

ma
door marleenvanh - Feb 20, 2017 om 13:10
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie hierboven ergens staan dat in België geen eigen risico is maar dat je GEWOON VOOR ALLES een bijdrage betaalt (zg. remgeld). Prima systeem. Wie gebruikt betaalt ALTIJD zelf een deel. En geen maximum (!) van 385,- zoals bij ons, waarna het voor de grootgebruikers GRATIS (!!!) is. De Nederlanders denken altijd dat ze 'gepakt' worden.... Bij ons worden alleen de gezonden (die weinig zorg nodig hebben, dit niet zelden door een GEZONDE LEEFSTIJL en niet bij elke scheet die er dwars voor hun kont zit naar de dokter rennen) gepakt door 'de zorgkosten'.

fikfeeks
door fikfeeks Feb 20, 2017 om 14:20
16 Antwoorden / 6 Vragen

Ik mag voor u niet hopen dat u een ziekte krijgt die ook bij een GEZONDE LEEFSTIJL voorkomt, en die hoge kosten met zich meebrengt. Mocht dit toch gebeuren dan wil ik nog weleens met u van gedachten wisselen.

ou
door oudewouter Feb 20, 2017 om 14:23
52 Antwoorden / Vragen

Alsof de chronisch zieken er om gevraagd hebben. Buiten het eigen risico, wat de meesten volledig gebruiken , hebben die ook nog eens veel extra kosten door eige bijdragen.
Gezonde mensen , die dus hun eigen risico niet gebruiken, mogen hier alleen maar dankbaar voor zijn!

reflecs
door reflecs Feb 20, 2017 om 15:49
1859 Antwoorden / 4 Vragen

(kopie)

door nokkie 20 feb. 2017 om 13:32
5 Antwoorden / 0 Vragen

@MARLEENVANH--U scheert wel heel gemakkelijk zieke mensen over een kam. Klein voorbeeld, mijn man heeft 2 stoma's en heeft daar behoorlijk wat duur materiaal voor nodig voor opvang en verzorging. Hij kan hier niet op bezuinigen en is dus inderdaad "grootverbruiker" zoals u dat noemt. Geloof me, de meeste "grootverbruikers" doen dit echt niet voor de lol en hebben niet om hun ziekte of gebrek gevraagd.

En bovendien is na het eigen risico betaald te hebben ( al in de eerste maand van elk jaar! ) de rest van de zorg echt niet gratis want er worden nog heel veel niet vergoedde kosten gemaakt!!

sitan
door sitan Feb 20, 2017 om 16:58
28 Antwoorden / 4 Vragen

@MARLEENVANH ; Wel heel erg de bocht afgesneden met uw mening ! Blijkbaar heeft u niemand in uw omgeving die chronisch iets heeft te lijden of langdurige gevolgen ondervonden heeft door een val / ongeluk enz? Gefeliciteerd dan! B.v. ik heb polio gekregen en nu vele jaren later PPS. Jarenlang geen arts bezocht maar nu des te meer. Volgens uw mening had ik toen als baby van 10 mnd al moeten eisen dat ik inenting (die er toen nog niet was in Indon.) kreeg of dat men lang genoeg een kussen op mijn gezicht had moeten drukken. Dan had u nu niet meebetaald aan mijn zorgkosten,  zo jammer toch....

costnix
door costnix Feb 21, 2017 om 11:09
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Wacht maar tot u zelf (chronisch) ziek wordt, dan piept u wel anders.

sp
door spikkel Feb 21, 2017 om 22:32
148 Antwoorden / 5 Vragen

Scheten zitten mij regelmatig dwars omdat ik laxeermiddel moet gebruiken. Een specialist zie ik echter nooit en ook bij mijn huisarts kom ik nooit. Wat ik nodig heb kan ik in 2 e-consulten krijgen. Kosten ? Nog geen 20 euro PER JAAR.
Kun je nu weer lekker slapen Marleen ?

danielle1960
door danielle1960 - Feb 20, 2017 om 13:32
19 Antwoorden / 1 Vragen

dat komt wellicht omdat als je een medicijn in belgie koopt op recept dat je een gedeelte zelf betaald en een gedeelte door het ziekenfonds betalld word.
hoeveel je zelf moet betalen hangt af of het een a, b, c medicijn is . die zijn onderling ook verschillend omdat het hier afhangt in welke categorie jijzelf en het medicijn valt.

in belgie betaal je voor elk medicijn apart doordat het ziekenfonds er een gedeelte van betaald. ik ben belgische en soms is het voordeliger in belgie , kan je ook medicijnen voorgeschreven krijgen die heel goed werken maar ze hier niet kennen, maar hier in nederland kan je in elke supermarkt wel medicijnen kopen zonder recept en zonder je weet wat er juist in zit en zonder controle. in belgie zijn generieke medicijnen , medicijnen waarvan het patent verlopen is en die mogen dan door anderen ook gemaakt worden, maar de ingredienten en werkzame stoffen zijn 100% hetzelde als de originele, terwijl hier in nederland de generieke medicijnen niet indentiek zijn aan de originele kwestie van ingrindienten wat maakt dat  hier de kans veel groter is op neveneffecten.

ou
door oudewouter Feb 20, 2017 om 14:26
52 Antwoorden / Vragen

Kletskoek!
Je kunt in Nederland GEEN medicijnen kopen in een supermarkt. Alleen zg. hulpartikelen waar geen recept voor is verplicht, zoals:  Paracetamol, Rennies, etc.

fikfeeks
door fikfeeks - Feb 20, 2017 om 14:23
16 Antwoorden / 6 Vragen

De Belgische regering heeft bedacht dat dit jaar de medicijnen duurder worden.
Voor veel medicijnen wordt het remgeld fors hoger. En in België is er geen maximum bedrag wat je per jaar aan remgeld betaalt.

ha
door harrie48 Feb 20, 2017 om 16:40
10 Antwoorden / 1 Vragen

In Belgie heb je de maximum factuur deze heeft met inkomen te maken,bij een minimum inkomen betaal je tot 450 Euro aan remgeld zelf, alles daarboven krijg je terug van de ziekenfons.
Het bedrag loop op bij meer inkomen.

do
door don45 - Feb 20, 2017 om 15:16
57 Antwoorden / 21 Vragen

In Belgïe hebben ze geen kabinet Rutte dat alles zo duur maakt

costnix
door costnix Feb 21, 2017 om 11:12
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In België heb je vier regeringen :-(

ha
door harryromijn - Feb 20, 2017 om 15:16
272 Antwoorden / 0 Vragen

En zo komen de fabeltjes in de wereld.
In het ene land betaal je gewoon alles, en in een ander land enkel de eigen bijdrage ( remgeld), terwijl de rest door de Belastingbetaler wordt betaald.

Ik ken er nog een: bij mijn moeder in Houten zijn de pilsjes gratis en op het carnaval in Breda kosten ze € 3,50

audb
door audb - Feb 20, 2017 om 16:09
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Probeer van uw arts een recept te krijgen onder de mom van een vakantie in Belgie en lever dan het recept daar in :)

Maar het gaat hier om het merk niet over de stof :Rivaroxaban (bron Google) en ik vermoed dat het zelfs octrooivrij is en dan mag iedere fabrikant het maken.

ge
door gerriede - Feb 20, 2017 om 16:31
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb een aantal jaren geleden een afslankmiddel op recept gehad, maar het werd niet vergoed. Hier kostte het toen € 120 per maand. Toen ik het Frankrijk kocht met hetzelfde recept kostte het € 80. Weer een verschil.   wIE VERDIENT ER IN nEDERLAND ZO AAN DE MEDICTIE?  Regering apothekers?

costnix
door costnix Feb 21, 2017 om 11:14
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Van afslankmiddelen valt alleen uw portemonnee af.

pk49
door pk49 - Feb 20, 2017 om 19:04
243 Antwoorden / 2 Vragen

hetzelfde geval in Groot Brittanië. Vaak zijn medicijnen waar je een recept voor moet halen bij je huisarts, gewoon bij de supermarkt te koop. En veel goedkoper. Ik sla altijd een flinke voorraad in als ik daar op vakanite ben.