Ja
door Janneke1111 May 7, 2018 om 09:35
Vrije tijd & tuin

Roken recht onder ons balkon

Wij wonen 1 hoog en onder ons rookt de buurvrouw in haar tuin onder ons balkon. Onze slaapkamer is bij het balkon. We kunnen dus nooit een raampje open gooien, want dan ruiken we de rook. Ze rookt veel. Dat wil zeggen iig. elke ochtend voor 10 uur, wanneer ze terug komt van haar werk en na 10uur.

We hebben gepraat; proberen te denken in oplossingen (aangeboden vaper te kopen, 2 euro per week als ze niet doet), maar eigenlijk zegt ze dat gewoon wil roken onder het balkon.
Ik ben zwanger en ik wil graag in de zomer een raampje open kunnen doen. Overigens is de buurvrouw ook zwanger en rookt steevast door.  Wat raden jullie aan? Bemiddelaar? Of toch beroep doen opende ASO wet? Meerdere buren hebben last van de rook. Graag advies!

30943 54 Rapporteer

Topantwoord

ja
door jackyh - May 7, 2018 om 10:01
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dit vind ik zo schijnheilig. Als jezelf roker zou zijn zou je dan ook zo behandeld willen worden?

heremietkreeft
door heremietkreeft May 7, 2018 om 14:23
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Topantwoord? Denk ik toch van niet.

je
door jezus_4865547 May 9, 2018 om 19:19
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe behandeld? Dat je gevraagd wordt of je niet onder het balkon wilt roken?

Topantwoord

newmikey
door newmikey - May 7, 2018 om 10:03
830 Antwoorden / 0 Vragen

De buurvrouw heeft gewoon recht om in haar eigen tuin te doen en te laten wat ze wil. Dat u zwanger bent is géén argument. U mag dan af en toe iets van de rook ruiken, op die afstand en in die verdunning zal het op uw zwangerschap géén invloed hebben. Op de hare waarschijnlijk wèl maar dat is niet uw zaak. Ik zou zeggen, gooi het raampje open en zorg ook voor verse lucht vanaf een andere zijde. Probeer niet al te veel op de geur te letten en na verloop van tijd zult u het niet meer merken.

Ja
door Janneke1111 May 7, 2018 om 10:17
Antwoorden / 1 Vragen

Die afstand is hemelsbreed natuurlijk minder dan een meter. Waardoor de slaapkamer gevuld wordt met rook. U kunt u voorstellen als je zwanger bent secundaire rook zeer schadelijk is! Dit is wetenschappelijk bewezen.

Het is zo dat we het allemaal gemoedelijk willen houden en denken in oplossingen.

tijger1
door tijger1 May 7, 2018 om 10:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@janneke

De afstand is minder dan een meter? Woont u in een poppenhuis dan? En de slaapkamer wordt gevuld met rook, wat een onzin. .

de luchtstroming is in die tuin dan wel heel bijzonder, alle rook trekt uw slaapkamer in, maar ook de andere buren hebben last van die rook. Staan ze daar dan met hun tienen te roken?

newmikey
door newmikey May 7, 2018 om 10:30
830 Antwoorden / 0 Vragen

Als de buurvrouw in haar eigen tuin zit, in een stoel, blaast zij haar rook uit op zo'n 1.50m van de grond. Er vanuit gaand dat u niet in een hobbithuisje woont is de wettelijke afstand tussen verdiepingen 2.52 - de enige manier dat er dus "minder dan een meter" tussen zit is als uw raampje op de grond is en u gaten in de vloer van uw balkon heeft geboord.

Overdrijft u niet schromelijk met de slaapkamer die gevuld wordt met rook? Zelfs vroeger toen ik nog rookte, kreeg ik het niet voor elkaar om de kamer waar ik in rookte te vullen met rook. U bent niet meer in staat tot redelijk denken. Als u het "gemoedelijk wilt houden" dan zult u zelf toch actie moeten ondernemen. Buurvrouw moet helemaal niets. Het gaat om een slaapkamer met een balkon - kom op nou!

Ik zeg niet dat u niets ruikt maar enige geuroverlast van buren in een flatgebouw heeft u voor lief te nemen. Uw vrijheid eindigt waar die van uw buren begint en u kunt niet iedereen onder het mom van de trefwoorden "redelijk" en "gemoedelijk" uw wil opleggen.

En anders moet u als de sodemieter verhuizen naar een vrijstaand huis in de polder.

Ja
door Janneke1111 May 7, 2018 om 10:42
Antwoorden / 1 Vragen

Die 2.25 heeft u gelijk in. Maar als je staat onder het balkon, die openingen heeft en zelf 1.70-175 bent, dan is het dus minder dan een meter.

Gevuld met rook is niet overdreven. De luchtstroom is niet ideaal.

U gaat ervan uit dat er een wil opgelegd wordt. Daar is geen sprake van. We gaan juist in gesprek. En zoeken naar oplossingen.

Ik merk dat dit nog steeds een gevoelig onderwerp is. We willen niemands vrijheid belemmeren maar je eigen gezondheid gaat toch voor?

We zijn al op zoek maar een vrijstaand huis. Dus dat proces is al gaande.

tijger1
door tijger1 May 7, 2018 om 11:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan dat balkon maar dichtmaken.

Ja
door Janneke1111 May 7, 2018 om 11:13
Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou iets helpen aan de onderkant. Verder ddicht maken zou de brandveiligheid ondermijnen.

ko
door korenbloem2000 May 9, 2018 om 12:59
33 Antwoorden / Vragen

NEWMIKEY , Dan heeft mevrouw waarschijnlijk last van kraaiende hanen, loeiende koeien en mestgeur....

ji
door jiocharana May 9, 2018 om 20:41
11 Antwoorden / 0 Vragen

Nou dan hoop ik dat je gauw je vrijstaande woning krijgt, want ik ben ook echt van mening dat je erg sterk aan het overdrijven bent. Gewoon zo een zeikwijf dat haar zinnen wilt door drijven! Je reukvermogen is idd sterker als je zwanger bent, maar blijkbaar vermenigvuldigd bij jou ook de sigaretten rook. Kom op mens en probeer even normaal te leven ipv te zeuren over domme dingen. Je gezondheid loopt echt geen gevaar hoor rn dat van je kindje ook niet.. Dan had ik al dood moeten zijn van de wietgeur van mijn beneden buren. Ik zou zeggen sterkte ermee en probeer nog even vol te houden tot je een vrijstaande woning hebt gevonden, want waarom zou je vijanden willen creëren?

mathijs_b
door mathijs_b May 10, 2018 om 12:29
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik krijg de indruk dat bovenstaande antwoorden door verstokte rokers gegeven zijn.

Ik kan me het probleem van Janneke heel goed voorstellen. Het STINKT gewoon. En dat is vies.

Ik kan niet begrijpen dat roken nog getolereerd wordt. Je veroorzaakt overlast voor anderen en de kans dat je uiteindelijk eem langzame verstikkingsdood sterft is erg groot. Maar rokers beweren "dat nooit bewezen is dat er ooit iemand overleden is door roken".

Een goede kennis van mij beweerde dat ook altijd...... tot hij stikte.....

lottesanne
door lottesanne May 11, 2018 om 11:40
438 Antwoorden / 47 Vragen

@Mathijs, jij behoort samen met TS waarschijnlijk tot de fanatieke anti-rook lobby. Nu is het zelfs al zo ver dat je in je eigen huis en tuin ook al niet meer zou mogen roken? Het wordt steeds gekker. Dat anti-rook gedoe loopt zo langzamerhand alle spuigaten uit. Voor de duidelijkheid: ik ben beslist geen roker, maar de vrijheid van rokers wordt nu wel heel erg aan banden gelegd. Laat elkaar een beetje vrij. Als je zelfs in de buitenlucht niet meer mag roken......

Topantwoord

Gerry1969
door Gerry1969 - May 7, 2018 om 10:04
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ben bang dat u weinig kunt bereiken. Het is eenieder toegestaan om te roken in eigen tuin.

Ja
door Janneke1111 May 7, 2018 om 10:50
Antwoorden / 1 Vragen

Echt heel jammer.

sjjoppy
door sjjoppy - May 7, 2018 om 10:05
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Buurvrouw heeft in de tuin een rookruimte gecreëerd om het huis rookvrij te houden en dat is volgens mij toegestaan.

Ja
door Janneke1111 May 7, 2018 om 10:18
Antwoorden / 1 Vragen

Fijn dat ze idd haar huis rookvrij houdt. En nu niet meer die van haar buren.

besseldekker
door besseldekker May 9, 2018 om 15:22
123 Antwoorden / 0 Vragen

Precies.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 7, 2018 om 10:09
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas en nog een helaas lijkt hier nog steeds weinig aan te doen al is het roken een inbreuk op uw woongenot.
Daarbij komt ook nog 'om de hoek kijken'dat secondair roken, u ruikkt het, ook schadeliujk is voor uw gezondheid.
Huurt u, raadpleeg dan uw verhuurder, of brng dit in de de VvE.
Probeer steun te krijgen van de andere bewoners die er volgfens u ook last van hebben.

(Ik neem aan dat JACKYH roker/rookster is?)

Ja
door Janneke1111 May 7, 2018 om 10:23
Antwoorden / 1 Vragen

Dit ook al besproken bij VVE. Die kwamen met een ‘bemiddelaar’. Nu zelf eerst de stap genomen en ‘normaal’ gepraat.

We hebben gesproken over ventilator, waar ze haar rook dan tegen uitblaast onder het balkon. Dat gaan we nu testen.

Ik hoop dat dit werkt.

Als hier niet aan gehouden wordt, waar ik bang voor ben. Dan houdt het op.

Ik zie dat de ASO wet ook geen soelaas biedt?

ja
door jackyh May 7, 2018 om 16:48
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben geen rookster. Ik stoor mij aan het feit, dat zelfs je vrijheid in en nabij je huis beknot wordt.  Straks mag je niet meer roken of sterk gekruid eten bereiden in je huis.  Ik woon 3 hoog en gisteren was men op 1 hoog aan het barbecueën.  Ik dacht dat er brand was. Rookwolken en een stank niet mooi meer.  Moet het daarom meteen verboden worden?  Toch wel vreemd dat als je iets afwijst je dan, in dit geval, roker moet zijn. Zo kortzichtig.

tijger1
door tijger1 May 7, 2018 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh. Heel juist. Nog meer regels voor iedereen. :-))

tijger1
door tijger1 - May 7, 2018 om 10:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als ik het goed begrijp staat uw buurvrouw, behalve als zij naar haar werk is, de rest van de tijd in de tuin te roken? En u bent dan juist in die tijden in uw slaapkamer?

Het staat de buurvrouw uiteraard volkomen vrij te doen en te laten in haar tuin wat zij wil. En nu maar hopen dat niet andere buren in hun tuin gaan barbecuen of een vuurkorf laten branden.

Beroep doen op de Aso wet? Wat is dat voor dwaas idee. Ga verhuizen naar een vrijstaande woning, of een hutje op de hei. Dan kunt u voorschrijven wat er rondom u gebeurt.

Ventileer uw slaapkamer als de buurvrouw naar haar werk is, of deel uw woning anders in.

Ja
door Janneke1111 May 7, 2018 om 10:29
Antwoorden / 1 Vragen

Leuk geformuleerd. Natuurlijk zijn wij thuis voor 10 uur s’ochtends. En na 10 uur s’avonds. Wij werken ook.

BBQ etc. Is geen probleem.
U doet net voorkomen alsof de vraag om voor 10 uur s’ochtend niet te roken en Na uur s’avonds heel gek is, terwijl dit ook de geluidsregels zijn.

Tevens is het luchten en dus secundair roken, lastig als de ruimte eerst gevuld wordt met rook.

als je met elkaar leeft. Moet je aanpassen, dat moet van beide kanten. Wij zijn zelfs bereid geld te investeren.
als dat geen goede buur is?

tijger1
door tijger1 May 7, 2018 om 10:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, u bent een dwingeland. Geluidsregels hebben niets van doen met roken in de tuin.

U zult zich moeten aanpassen, of verhuizen.

Ja
door Janneke1111 May 7, 2018 om 10:45
Antwoorden / 1 Vragen

Roken in de tuin is prima.
onder het balkon is het probleem.

iets verder in de tuin zou echt geen probleem zijn.

tijger1
door tijger1 May 7, 2018 om 10:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u niets beters te doen dan ‘s morgens tot tien uur te kijken of uw buurvrouw onder het balkon staat, en of zij daar staat als zij van haar werk komt en dan na tienen ‘s avonds ook weer? Lijkt wel stalken.

Ja
door Janneke1111 May 7, 2018 om 10:53
Antwoorden / 1 Vragen

Nou het gebeurt om 7 uur sochtends ook maar je hoeft niemand te stalken. Je ruikt het. Rookt u ook Tijger1?

tijger1
door tijger1 May 7, 2018 om 11:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb geen balkon en ook geen buren. En om zeven uur slaap ik nog. Maar je kunt mensen simpelweg niet voorschrijven waar en wat ze doen in hun eigen huis en tuin. Hebt u eigenlijk wel gelezen waar die Aso wet over gaat.

Ja
door Janneke1111 May 7, 2018 om 11:09
Antwoorden / 1 Vragen

Voorschrijven? Vanwaar deze gekke redenatie? Ik leg uitvoerig uit dat we in gesprek gaan. En in oplossingen denken.

Maar u rookt dus wel?

tijger1
door tijger1 May 7, 2018 om 11:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of ik al dan niet rook is helemaal niet van belang en gaat u ook helemaal niets aan. Ik woon niet in uw flatgebouw. Maar u wilt dus uw buurvrouw wel voorschrijven waar en wanneer zij mag roken. En of zij dat met een ventilator voor haar gezicht moet doen.

Ventileer uw slaapkamer op een andere manier en op een andere tijd.

Ja
door Janneke1111 May 7, 2018 om 11:22
Antwoorden / 1 Vragen

Ik schrijf niets voor. We komen met oplossingen. Lees; Vaper, geld als ze niet rookt.

ze kwamen zelf met het ventilator idee. Dus we communiceren.

Ik vraag of u rookt omdat ik daarmee uw ingangspunt beter begrijp in dit topic.

Het gaat om gezondheid van mijn kind. Dat neem ik serieus. En vandaar mijn vraag ook. Elke dag om 7 uur soggends een sigarettenlucht waar je niet om vraagt is uitermate vervelend en Voelt oneerlijk.

tijger1
door tijger1 May 7, 2018 om 11:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn “ingangspunt” is dat het iedereen vrij staat om te doen en laten wat hij wilt. In uw topic begint u ook nog over de Aso wet, noem het maar communiceren.

Vaper, geld aanbieden als ze niet rookt, noem het maar geen dwingelandij.

Ja
door Janneke1111 May 7, 2018 om 11:57
Antwoorden / 1 Vragen

Vrijheid voor volksgezondheid kennelijk;)
en fatsoen. Maar dat is relatief.

ASO wet is gewoon een wet voor overlast wat ik aandraag en vervolgens om advies vraag.

Jammer dat u het zo negatief ziet.
Gek dat u niet ingaat op de gezondheid van een ongeboren kindje. Dat is kennelijk niet belangrijk?

tijger1
door tijger1 May 7, 2018 om 12:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u foliumzuur geslikt in de tijd dat u zwanger wilde worden? Veel belangrijker voor zijn of haar gezondheid.

Ja
door Janneke1111 May 7, 2018 om 12:30
Antwoorden / 1 Vragen

Tuurlijk foliumzuur! Dat is standaard zwangerschaps kennis.
kennelijk doet gezondheid van een ongeboren kind u vrij weinig, anders was u erop ingegaan.
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/108429-roken-meeroken-en-roken-voor-tijdens-en-na-de-zwangerschap.html

wat leesvoer voor u.

tijger1
door tijger1 May 7, 2018 om 12:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dank u wel geen belangstelling voor.

kc
door kcdb May 8, 2018 om 19:26
113 Antwoorden / 2 Vragen

“Het gaat om de gezondheid van uw kind”. Leuk argument, maar ik geloof er geen woord van. U wilt koste wat kost uw zin doordrijven en haalt alle argumenten erbij, of ze ter zake zijn of niet. Gelukkig bent u nog in gesprek met uw buurvrouw, maar gebruik a.u.b. dat argument niet, want uw buurvrouw heeft u dan meteen door en zal eerder de hakken in het zand zetten als samen met u werken aan een oplossing.

Weliswaar een wat felle reactie. Maar laat ik het volgende stellen. Zelf ben ik geen roker, sterker nog ik ben mordicus tegen. Gezien mijn leeftijd ben ik meer dan 6 decennia opgegroeid tussen rokers. Sterker nog, door een externe oorzaak heb ik een ernstige longziekte opgelopen. Hoewel ik daarvoor nooit heb geprotesteerd tegen rokers ben ik, sinds ik bekend ben met die longziekte, er wel wat beter op gaan letten. Maar het probleem van de last die ik er van ondervind heb ik altijd geprobeerd zelf op te lossen door de rokers in  mijn directe dan maar wat te mijden en zelf wat minder last te ondervinden. Dat is ook een manier om er mee om te gaan.

Nogmaals bovengenoemd argument dat u gebruikt. Als dat argument werkelijk zo zwaar zou wegen en het gaat echt om de gezondheid, dan zou ik, door het me meer dan 6 decennia begeven onder rokers in mijn omgeving, in combinatie met die ziekte, allang overleden moeten zijn. Op één of andere manier is op dat gezondheid argument dus nog wel wat af te dingen.

Lees verder nog even de tip die ik geef in een reactie verderop.

besseldekker
door besseldekker May 9, 2018 om 15:28
123 Antwoorden / 0 Vragen

Met dwingelandij heeft dit uiteraard niets te maken, en bovendien heeft het geen enkele zin om persoonlijk te worden. Een mens mag trouwens niet doen en laten wat hij wil in zijn leefomgeving: vuilnis laten slingeren bijvoorbeeld. En ja, dat moge een gezochte vergelijking zijn, maar al deze vergelijkingen (barbecueën enz.) gaan mank: iets vergelijken met iets wat ánders is, werpt alleen maar rookgordijnen op.

tijger1
door tijger1 May 9, 2018 om 15:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@besseldekker. Je buren voorschrijven wat ze moeten doen. Is dwingelandij. En die rookgordijnen heeft de Ts al.

ma
door maarten heest - May 7, 2018 om 10:25
463 Antwoorden / 0 Vragen

door jackyh - 7 mei 2018 om 10:01
920 Antwoorden / 3 Vragen

Dit vind ik zo schijnheilig. Als jezelf roker zou zijn zou je dan ook zo behandeld willen worden?

Ik wel hoor! Als meerdere buren, waaronder nota bene een zwangere buurvrouw, last zouden hebben van mijn ongezonde bezigheid dan zou ik daar zeker iets mee doen. Ergens gaan roken waar ik de buren niet lastig val.
Heeft niks met schijnheiligheid te maken maar met hoe je met je buren omgaat, rekening houden met dus.

ma
door maarten heest - May 7, 2018 om 10:37
463 Antwoorden / 0 Vragen

door simon55 - 7 mei 2018 om 10:26
1256 Antwoorden / 4 Vragen

Maar goed dat u niet mijn buurvrouw bent , anders had u waarschijnlijk lopen zaniken dat de barbeque af en toe gebruikt wordt.

Behalve dat er een geslachtsoperatie noodzakelijk zou zijn om uw buurvrouw te kunnen worden is het een vergelijking die aan alle kanten mank gaat.
Structureel overlast, dag in dag uit, bij meerdere buren is natuurlijk totaal iets anders dan af en toe een bbq aansteken.
Alhoewel zelfs die bbq in goed overleg -het woord zaniken daarbij vermijdend- een ander hoekje in de tuin kan krijgen.
Voor een zwangere vrouw doe ik dat meteen.

Dit item gaat overgens over overlast van roken.

ji
door jiocharana May 9, 2018 om 20:43
11 Antwoorden / 0 Vragen

Dus dat! Punt..

sjjoppy
door sjjoppy - May 7, 2018 om 10:52
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Een raamventilator zou een oplossing kunnen zijn.

Ja
door Janneke1111 May 7, 2018 om 10:55
Antwoorden / 1 Vragen

Ok! Goede. Even googlen. Houden die ook lucht tegen? Dank

sjjoppy
door sjjoppy May 7, 2018 om 11:32
7155 Antwoorden / 3 Vragen

De lucht wordt in elk geval naar buiten over een groter oppervlak verplaatst.

me
door mein33 - May 7, 2018 om 12:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Over dit onderwerp wordt al heel lang gesproken en er zal nog heel lang over worden gesproken.
Zolang roken in de "openbare ruimte" (en dat is dus ook in de omgeving van uw balkon) niet wettelijk verboden is, zult u niets kunnen ondernemen om dit tegen te gaan.
Als overleg niets op levert dan houdt het daarbij op.

me
door mein33 - May 7, 2018 om 12:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR TIJGER1 - 7 MEI 2018 OM 10:23

. Ga verhuizen naar een vrijstaande woning, of een hutje op de hei. Dan kunt u voorschrijven wat er rondom u gebeurt.

Tegen dit advies wil ik zeer ernstig bezwaar maken, niet alles en iedereen die het ergens niet mee eens is naar een "hutje op de hei" sturen.
Gelukkig zijn er niet al te veel van die hutjes beschikbaar, maar ook hier is er aan klagers (over van allles en nog wat) geen gebrek.
En ook hier kan Ts. aan niemand voorschrijven of er wel dan niet gerookt mag worden in de openbare ruimte.
Wel wordt er regelmatig gewaarschuwd voor gebruik van "open vuur" in bos en op de heide.

Een klein "hutje" bewoner.  ;-))

Ge
door Genee - May 7, 2018 om 13:37
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De oplossing die zou kunnen werken is als u van woning ruilt met uw onderbuur.

me
door mein33 May 7, 2018 om 13:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Let wel, des te lager je gaat wonen, des temeer last heb van uitlaatgassen en vooral die sterk vervuilende tweetakt motortjes maken je het ademhalen heel vaak moeilijk.
Ik ben bang dat dit een 'van de regen in de drup' oplossing is. ;-))

ji
door jiocharana May 9, 2018 om 20:46
11 Antwoorden / 0 Vragen

Even wachten tot ze haar vrijstaande woning heeft zou een betere oplossing zijn denk ik, maar nee mevrouw zeikt graag.. Zullen de hormonen wel zijn..

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 7, 2018 om 14:28
16772 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. SJOPPIE@ een raamventilator die dan de 'verse' lucht naar binnen blaast? Afgezien daarvan, als een ventilator naar buiten blaast wordt dan te ontstane onderdruk weer opgegeven door het elders binnenkomen van rooklucht.

gerbera
door gerbera - May 7, 2018 om 14:43
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u een open (spijlen)hekwerk op uw balkon sluit dit dan af door er een doek of plastic scherm door te weven. De onderkant van uw balkon is dan afgesloten wat al een hoop zal schelen. Als u er dan ook nog bloembakken aan kunt hangen zal de rook hierdoor voor een groot deel van uw balkon worden afgedreven. Ik garandeer geen rookvrij balkon maar het zal zeker minder worden. Als ook andere er last van hebben blijft het vechten tegen een verstokte roker die daar maling aan heeft. Maar helaas verbieden kunt u het niet en een bemiddelaar zal ook geen zoden aan de dijk zetten als er al geen rekening met meerdere bewoners wordt gehouden.

we
door weethet - May 9, 2018 om 12:55
107 Antwoorden / 2 Vragen

Gevalletje van jammer dan.... tis niet fijn maar is niet anders. Zelf weggaan , raam dichtlaten dan maar...

ko
door korenbloem2000 - May 9, 2018 om 12:55
33 Antwoorden / Vragen

Ff een maitje naar de rijdende rechter........

Cookies
door Cookies May 9, 2018 om 12:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoezo? Roken in je eigen tuin mag gewoon, daar verandert ook een RR niets aan.

jo
door jorisw May 9, 2018 om 17:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De RR lost het inderdaad niet op, maar deze case levert wrs wel leuke televisie :-)

Ro
door Roelofs.weurt - May 9, 2018 om 13:07
7 Antwoorden / Vragen

Wat ben jij een watje als je zelf had gerookt dan was de wereld te klein geweest denk ik als ze dan tegen jou zeiden verboden te roken.
de oplossing is heel eenvoudig koop zelf een ventilator en zet deze in het raam dan komt er ook geen rook binnen.
Groeten
Een niet roker.

pe
door pebk - May 9, 2018 om 13:13
579 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas kunt u er zelf niets aan doen. Als uw buurvrouw niet sociaal genoeg is om rekening te houden met haar omgeving, dan kunt u niets beginnen. Ze veroorzaakt overlast. Er zijn normen voor geluidproductie, maar tegen roken helaas nog niet.

Een bemiddelaar is een optie. Rijdende rechter misschien ook. Het is haar terrein en haar recht daar te roken.

Wij kunnen ook onze ramen zelden open zetten vanwege houtkachels die (met name in de winter) de hele dag zowat aanstaan. In de zomer zijn het 's middags de bbq's. Er is wel sprake van een aanstaande regeling voor houtkachels, maar dat zal nog lang duren.

Wat ik nog asocialer vind is de reacties hier dat u een zeur zou zijn, schijnheilig. Verschrikkelijk medelevend weer. Dat is het resultaat van de individualisering, iedereen moet maar zeggen wat hij of zij denkt. Bah!

ji
door jiocharana May 9, 2018 om 20:52
11 Antwoorden / 0 Vragen

Klagers zijn zielig! De buren betalen net zo hard aan huur als ieder ander en heeft dus recht om op haar balkon te roken! Ze doet nog moeite om niet in huis te roken! Zielig hoor al dat geklaag! Niks zinnigs te doen zekers! Klagen is pas slecht voor je gezondheid! Daar word je te vroeg een oud beverig mensje van.

pe
door pebk May 21, 2018 om 10:53
579 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt geen idee waar je het over hebt. Klagen over mensen die klagen is een stuk zieliger.

reivi22
door reivi22 - May 9, 2018 om 13:28
66 Antwoorden / 0 Vragen

Tja heel vervelend dat wel,maar uw buurvrouw mag gewoon roken in haar eigen tuin ondanks dat u in verwachting bent.
Ze zou wel wat meer empathie kunnen tonen voor uw situatie.
Theoretisch kunnen er ook vervuilende diesel auto's door uw straat rijden en dat kan ook schadelijk zijn voor het ongeboren kind.
Maar om dan de hele straat af te sluiten voor vieze auto's gaat te ver.
We leven nu eenmaal in een vervuilende en ongezonde maatschappij .
Dat is de prijs die we met zijn alle betalen.

billieboy
door billieboy - May 9, 2018 om 13:41
84 Antwoorden / 29 Vragen

Beste Janneke,

Rookoverlast is heel vervelend. Zonder dat je dat wil rook je mee en het vervelende is dat je daar niet voor kan weglopen. En het laatste is wat jouw ongeboren kind nodig heeft is nicotine en andere gifstoffen die in sigarettenrook zit.
Ik werk als vrijwilliger bij de Buurtbemiddeling. Met bemiddeling worden heel goede resultaten bereikt, meestal komen buren er uit. En het is gratis. In jouw woonplaats is (hopelijk) ook vast buurtbemiddeling. Ik raad je aan om daar contact mee op te nemen en  de andere buren die daar ook overlast van ervaren .te vragen dat ook te doen.

ho
door honda98 - May 9, 2018 om 13:53
103 Antwoorden / 1 Vragen

in een vrij staand huis gaan wonen of op een onbewoond eiland. dan heb je nergens last van.

ronpunt
door ronpunt - May 9, 2018 om 13:59
6 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is dus duidelijk een voorbeeld hoe het is doorgeslagen in dit land.
Deze mevrouw wil ongezond roken in haar eigen tuin en dat is haar goed recht.
Wil je helemaal nergens last van hebben dan moet je in een vrijstaand huis op de hei gaan wonen maar dan kan er misschien wel een schaapskudde voorbij komen.

Redacteur
door Redacteur - May 9, 2018 om 14:39
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Graag inhoudelijk en beleefd op elkaar reageren, nieuwe reacties graag alleen over de aan de orde gestelde vraag.

De redactie

el
door eloise May 9, 2018 om 15:43
5 Antwoorden / 2 Vragen

[edit, off topic - redactie]

besseldekker
door besseldekker - May 9, 2018 om 15:18
123 Antwoorden / 0 Vragen

Een dergelijk onderwerp is al eens eerder ter sprake geweest, en toen is de topic starter zo'n beetje weggehoond. Daar ben ik het niet mee eens: u kunt wel degelijk last hebben van die rook, en dt lijkt me ook geenszins onredelijk. Toch denk ik dat hier weinig aan te doen is. Je zou je kunnen afvragen waarom de benedenbuur niet binnen rookt, maar daarover heb je nu eenmaal geen zeggenschap. Het enige dat me nog mogelijk lijkt, is die andere buren inschakelen, en zo respectvol mogelijk nog eens met de benedenbuur praten. (Conflict werkt natuurlijk averechts.) Het is zeer de vraag of dit gaat werken. Maar dan is misschien bemiddeling, zoals boven al gesuggereerd, een idee? Ik wens u toch veel succes.

el
door eloise May 9, 2018 om 16:03
5 Antwoorden / 2 Vragen

[edit, off topic - redactie]

tenormin
door tenormin - May 9, 2018 om 15:56
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@janneke1111, heb dit onderwerp, als wel rookster, nu een paar dagen gevolgd. 't Lijkt me dat er moeilijk een oplossing voor te vinden is. Maar u schreef ergens: verderop in de tuin zou u er geen last van hebben als de buurvrouw daar dan zou kunnen roken. Uiteraard, dat blijft zo, is het haar goed recht te roken in de tuin waar zij dat wil maar omdat jullie nog on speaking terms zijn: vraag ik me in gemoede af waarom ze dan niet verderop in de tuin gaat roken. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn voor haar. Kunnen jullie redelijk buren blijven, tot je verhuist en het probleem zich vanzelf oplost. Hoop echt dat er alsnog een oplossing komt en wens je, ondanks je zorgen, een goede zwangerschap en een gezonde baby toe. Maar ook wel beseffen dat je buiten natuurlijk ook allemaal fijnstof inademt etc. Men kan niet alles wat van buiten komt, tegenhouden.

Ka
door Kareltjes - May 9, 2018 om 16:32
1 Antwoorden / Vragen

Dan zet je toch je raam open open van 12 uur middags dan is haar rook wel weg,tot Avonds 10 uur want dan rookt ze weer zegt u. En als u nachts wakker wordt kunt u ook het raam weer los gooien.

ma
door mario47 - May 9, 2018 om 19:01
56 Antwoorden / 2 Vragen

Gewoon een luchtverfrisser gebruiken

tenormin
door tenormin May 10, 2018 om 00:05
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Da's net zo ongezond, al die spuitbussen, luchtverfrissers en hoe je zo wilt noemen.

je
door jezus_4865547 - May 9, 2018 om 19:17
3 Antwoorden / 0 Vragen

Janneke heeft last van de rook van de buurvrouw. Dat hoeft niet betwist te worden door anderen, dit is een feit. En dat jullie je dat niet voor kunnen stellen, daar gaat het hier niet om. Er is overlast, er is gepraat, er is een oplossing geboden, maar buurvrouw wil blijkbaar niet een paar meter verderop gaan roken, wat m.i. de oplossing is. Dus: hou op met discussieren OF er een probleem is, er IS een probleem en hoe los je dit op? En weet je hierover niks zinnigs te zeggen, hou dan aub gewoon je mond.

ga
door gastonf - May 9, 2018 om 19:21
20 Antwoorden / 6 Vragen

En de lucht die u zelf inademt als u ergens anders bent? Zou die wel gezond zijn? Kijk even hoeveel Co2 er dagelijks uit gestoten word, ik zou me daar drukker over maken...

bo
door bornsol - May 9, 2018 om 19:39
133 Antwoorden / 35 Vragen

Wat een gezeik,vroeger hoorde je daar nooit iets over,en toen waren er VEEL meer Rokers, MAAR TOEN WAS GELUK NOG HEEL GEWOON

gerbera
door gerbera May 10, 2018 om 11:11
7348 Antwoorden / 14 Vragen

gerbera
DOOR REDACTEUR - 9 MEI 2018 OM 14:39
755 ANTWOORDEN / 57 VRAGEN

Graag inhoudelijk en beleefd op elkaar reageren, nieuwe reacties graag alleen over de aan de orde gestelde vraag.

De redactie

wi
door wil45 - May 9, 2018 om 19:52
19 Antwoorden / 2 Vragen

Hutje op de hei huren.?
Mijn buurvrouw kookt spruiten en mijn buurman gebruikt vieze deo.
het leven is geven en nemen.!!

ci
door cieta - May 9, 2018 om 20:30
14 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind dat iedereen in zijn tuin mag roken.Je bent op je eigen grond en ik denk niet dat je daar een verbod op kan leggen.Je schrijft dat de buurvrouw ook werkt,dus dan zullen er geen 20 sigaretten per dag gerookt worden in die tuin.Ik rook zelf niet,maar ik heb er geen probleem mee.Bij mij 2 huizen verder rookt een gepensioneerde man (dus wel de hele dag thuis) de hele dag door sigaren,dat ruik ik ook,maar heb er geen probleem mee.Allebei mijn buren hebben een open haard,nou daar heb je nog meer overlast van.Maar ik denk altijd,leven en laten leven.Prettig wonen met goede buren is goud waard,al doen ze iets wat jou niet aanstaat.

Ge
door Genee - May 9, 2018 om 22:24
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U zou samen met de andere buren die ook stankoverlast van dat roken ondervinden naar de gemeente kunnen gaan.(ASO wet?)
Het is gewoon onwil van de onderbuur om niet verder te tuin in te gaan voor dat roken.
De enigste oplossing voor uw slaapkamer is ramen luchtdicht maken en voor het luchten slaapkamerdeuren open en ramen aan de voorkant openzetten.
Ik begrijp heel goed uw probleem, hebben iets soortgelijks meegemaakt.

ri
door riameul - May 9, 2018 om 22:41
5 Antwoorden / 5 Vragen

Veel Wijsheid voor dit probleem.

vg
door vg1971 - May 10, 2018 om 09:01
10 Antwoorden / 0 Vragen

Aso wet?? En denken dat u met geld uitgeven (vaper en die onbegrijpelijke € 2,- p/w) uw zin wél krijgt? Vreselijk. Niet alles is te koop, hoor! en roken een heel serieuze verslaving waar je niet zomaar vanaf komt, hoe graag je ook wilt.

Ge
door Genee May 10, 2018 om 10:08
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Serieuze verslaving, geen probleem zolang andere er geen hinder van hebben.
Wanneer het gaat over verslaving moet men het maar accepteren, u bent zeker een roker die maar niet van die verslaving af kan komen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 10, 2018 om 11:14
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn vraag aan degenen die ??? Hebben jullie afgelopen maandag de uitzending van Radar gezien?

tenormin
door tenormin May 10, 2018 om 11:32
16816 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. Nee, geef maar een directe link naar de uitzending.

tijger1
door tijger1 May 10, 2018 om 12:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft die uitzending hiermee van doen?

me
door mein33 May 10, 2018 om 13:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nee Gerrit, heb ik iets gemist wat te maken heeft met de inhoud van dit topic ?

joost12
door joost12 - May 10, 2018 om 11:40
52 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt bij het tuincentrum Intratuin een fles wat je in je tuin kan doen om katten en honden af te schrikken, het zijn druppels die je overal kan druppelen, het stink best wel, probeer dat eens over je balcon in haar tuin te druppele, misschien houd ze dan op

gerbera
door gerbera - May 10, 2018 om 16:32
7348 Antwoorden / 14 Vragen

DOOR GERRITALTENA - 10 MEI 2018 OM 11:14
7470 ANTWOORDEN / 138 VRAGEN

Mijn vraag aan degenen die ??? Hebben jullie afgelopen maandag de uitzending van Radar gezien?

Ja ik wel, maar ging dat niet over hoe je belazerd wordt met APK keuring, een koffer die na lang zoeken boven water kwam en het feit dat het RIVM uit de tabakscommissies is gestapt. Zie ff het verband niet want volgens mij staat het RIVM niet onder dat balkon te roken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 10, 2018 om 18:17
16772 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. Gerbera@ (en ook anderen):
De essentie van het verhaal in RADAR was het aangetoonde gesjoemel van de tabaksindustrie om de nadelige gevolgen 'te versjoemelen'.  Helaas voor de klaarblijkelijk verstokte rokers onder een aantal van ons: roken is en blijft schadelijk en je zult maar een ademhalingsprobleem zoals bijv.astma hebben.

(P.s. ik heb ooit ook gerookt en rook heel af en toe nog een sigaar maar dan niet in de nabijheid van anderen. Ik geniet maar iemand anders behoeft niet mee  te genieten van mijn genieten)

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 10, 2018 om 18:18
16772 Antwoorden / 202 Vragen

P.s. (2e): Degenen die roken hebben wel het voordeel voor ook mij dat zij behoorlijk fiscaal bijdragen.