re
door renate_b60 Jul 7, 2004 om 14:08
Vrije tijd & tuin

Saxofoon kopen

Ik wil al sinds een tijdje saxofoon leren spelen. MAar is dat ook mogelijk zonder muziekles, of is de kans dan sterk om het verkeerd aan te leren? of werkt dat gewoon helemaal niet?

Tevens wil ik een goedkope saxofoon, mag ook best tweedehands. MAar ik krijg sterk het gevoel dat je deze niet onder de 200 euro kan krijgen, of dat het dan van helee slechte kwaliteit zou zijn.

Iemand tips?

10109 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 7, 2004 om 23:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Huren en gewoon proberen ?

ve
door verwijderd - Aug 30, 2004 om 22:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

De kans bestaat dat je fysieke brokken maakt. Al zou je maar een jaartje les nemen op de muziekschool, dan weet je in ieder geval dat je de juiste techniek aanleert om overbelasting te voorkomen

Een tweedehands saxofoon is geen probleem. Als je hem bij een particulier koopt, vraag dan of je hem mag testen. Neem hem mee naar je nieuwe leeraar (!) of vraag advies aan een handelaar.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2004 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is erg moeilijk om zelf saxofoon te leren spelen. De juiste techniek is niet iets dat je uit een boekje kunt leren. Daarnaast kan je lelijke blessures oplopen als je het instrument op een verkeerde manier bespeelt. Het is gewoon beter om les te nemen, al is het maar voor een jaartje.

Naar mijn mening is het niet mogelijk om voor minder dan tweehonderd euro een goede tweedehands saxofoon te kopen. Vaak zijn saxen onder die prijs van slechte kwaliteit of moeten ze eerst opgeknapt worden voordat ze bruikbaar zijn. Uitgebreide reparaties kunnen in de honderden euro's lopen.

Het is beter om een iets duurdere tweedehands studiesax te kopen van een degelijk merk. Deze instrumenten zijn speciaal ontworpen voor de beginnende saxofonist. Ze zijn makkelijk te bespelen en vergen weinig onderhoud. Ik zou op zoek gaan naar een studiesax van Yamaha. Veel saxofoondocenten raden beginners deze saxen aan. Ze zijn wel veel duurder dan 200 euro. Je moet al snel denken aan 600 euro. Er zijn verschillende modellen studiesaxen op de markt van Yamaha:

Sopraansax: YSS475

Altsax: YAS 23, YAS 25 of YAS 275

Tenorsax: YTS 23, YTS 25 of YTS275

Voordat je een saxofoon bij een particulier koopt, moet je hem eerst uitproberen. Als je nog niet kunt spelen, neem dan iemand mee die dat wel kan. Tweedehandssaxen in muziekwinkels zijn al speelklaar gemaakt.

Als je niet meteen een bak geld wilt uitgeven, kan je ook een sax huren. Veel muziekwinkels verhuren saxofoons voor drie of zes maanden.

Succes ermee

ve
door verwijderd - Nov 16, 2004 om 02:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou het niet doen zonder les. Daarvoor is het stomweg te ingewikkeld. Alles wat je jezelf verkeerd aanleerd is heel moeilijk weer af te leren.

Ik zou zeker geen nieuwe sax kopen. Zonde van het geld. Goede reparateurs hebben vaak heel schappelijk geprijsde instrumenten die het goed doen. Neem wel iemend mee die al saxofoon speelt om te luisteren naar het instrument. Als je iemand vindt die je les wil geven is dat meteen de aangewezen persoon om je te helpen met de aanschaf. Ik vrees echter wel dat het pas begint rond de € 600... :-(

Er is een leuk boekje (Tipboek Saxofoon, ben even de schrijver vergeten) waar je heel veel informatie kunt vinden, ook over de aanschaf. Succes.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2005 om 01:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi

je kan zelf leren spelen met behulp van het leerboek A TUNE A DAY verkrijgbaar in elke muziekwinkel. nogmaals het is zelf te doen maar het beste kun je aan iemand vragen die al sax speelt of hij je op weg kan helpen

wat betreft die sax een antwoord Nee een redelijke sax is er niet onder  de 4a500 euro  2dehands

1 WAARSCHUWING pas op er worden saxen aangeboden uit China of pakistan zien er heel netjes uit maar zijn alleen voor decoratie.meestal hebben deze "saxsen" rode leertjes op de kleppen

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik speel zelf al lange tijd rhtyhm&blues , jazz en vanalles op de piano, ik maak arrangementen voor artiesten etc.

Ik geef ook workshops/les ( spelen en componeren op gevoel )

In mijn ogen is het gebruik van bladmuziek of onderricht fataal voor je
emotionele ontwikkeling, alsmede funest voor de maximale exploitatie
van je talent.

Het is net als taalkennis. Als je niet het vermogen hebt om de taal te voelen heb je grammatica nodig.

Muziek komt uit jezelf en je medemens, niet van papier of aangeleerde handelingen en patronen.

Ik heb geregeld problemen met mensen die geschoold zijn als ik ergens moet spelen.

Ze kunnen niet zonder papier en structuur, terwijl je daarbuiten pas echt leeft.

Met vriendelijke groet,

Hans van kesteren

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je buren al ingelicht over je plannen?

ve
door verwijderd - Oct 14, 2005 om 19:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

                      Beste Renate

Ik weet niet of je in een dorp of stad woont , maar er is zeker een fanfare of harmonie in je buurt of iemand die er al speelt die je verder kan helpen .Het instrument krijg je van de vereniging dus dat is nooit te duur en men leert je noten lezen en spelen en het geeft je plezier in muziek maken enne iedere fanfare zit om mensen te springen ik hoop dat je er iets aan hebt Renate maak muziek met plezier tot horens  deplatte!!!!

ve
door verwijderd - Oct 14, 2005 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

na 16 maanden noemen wij dit een oud draadje

ve
door verwijderd - Oct 19, 2005 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

volgens mij ben je zelf een oud draadje.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2005 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Chick,

Het heeft weinig zin om op een 16 maanden oude vraag nog te reageren.
Mensen die vragen stellen hebben op dat moment een vraag, die ze ook op
dat moment beantwoord willen hebben.

Daarom worden deze reacties betiteld als oud draadje. Zo zijn de
gebruiken op deze site. Als je met deze gebruiken problemen hebt, dan
is dit misschien niet de goed esite voor je.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 7, 2005 om 23:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst, les zul je in ieder geval moeten nemen. Neem je geen les, dan zul, je de basistechnieken nooit leren. En daar heb je alleen jezelf mee. Saxoffon (maar dat geldt voor bijn a lle instrumenten) is een complex instrument.

Ten tweede, voor onder de 200 euro koop je dus geen saxofoon, die dat predicaat mag hebben. Voor een redelijke tweedehandse saxofoon moet je toch zeker rekenen op minimaal een 500 euro. Dan heb je ook absoluut geen topmodel, maar in ieder geval een leuk instrument voor beginners.

Overigens de zeurderige opmerking van Valdja onmiddellijk vergeten. Als iemand wil reageren op een vraag - ook al is die een tijd gelden gesteld - dan is daar niets mis mee. en daarom reageer ik dus ook op deze vraag. Wellicht dat anderen (zoals ik) ook in het verleden gestelde vragen nalopen. Dat kan leerzaam en interessant zijn.

Dat er een zeurpiet is, die daar moeite mee heeft. So what. Als hij daar problemen mee heeft, dan moet hij gezoon deze vraag en antwoorden overslaan en negeren.

Wie bepaalt de regels op deze site???

Groet, Miguel.