mi
door mij1234 Aug 9, 2019 om 10:07
Vrije tijd & tuin

Scheurtjes betonpaal schutting,garantie?

In maart hebben we een betonpaal schutting laten plaatsen.
Nu we net terug zijn van vakantie en in het in nederland flink gestormd heeft,zagen we dat de schutting heel erg bewoog tussen 2 schuttingdelen,dat was eerder nog niet.
Na goed gekeken te hebben zitten er 2 scheurtjes in 1 betonnen paal.
We hebben het bedrijf op de hoogte gesteld,maar die zegt dat het niet onder de garantie valt.
Dit zijn de voorwaarden:

Garantie:

Beton: Wij geven 10 jaar garantie op al ons beton. Beton is een natuurproduct, waarbij het voor kan komen dat er kleine luchtbellen in het product zitten. Ook het verkleuren van de beton valt niet onder de garantie. Betonproducten worden gemaakt door vermenging van zand, grind, cement en water. Zo gezien dus een volkomen natuurlijk product. Bij beton kan cement een chemische reactie aangaan met water, waardoor vrije kalk wordt gevormd. De kalk zet zich op het betonoppervlak af als witte uitslag (kalkuitbloeing). Dit verschijnsel hoort bij  de productie van beton en verdwijnt vanzelf door het weer of door slijtage. Kalkuitbloeing wordt niet als klacht geaccepteerd. Om dit te voorkomen dient de gehele schutting eenmalig geschilderd te worden met een speciale betonverf. De Combi betonpalen zijn niet leverbaar als eindpaal en de korte Combi betonpalen niet als hoekpaal. Standaard worden de betonpalen met diamantkop geleverd.

Onder de garantie valt:

– Grove scheuren of gaten in de materialen

– Spontaan kapot knappen van het beton (niet door de druk bij hoogteverschillen)

– Betonrot

Hij wil de betonpaal wel vervangen,maar dat gaat 155 euro kosten.
Volgens mij valt het ook niet onder onze verzekering,want daar geldt een eigen risico van 200 euro.
Dus toch maar betalen of is er een andere oplossing?

6583 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 9, 2019 om 10:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar heel erg bewegen door twee kleine scheurtjesin één paal? Ik zou ze eerst maar eens laten komen kijken wat er precies aan de hand is.

edrick3
door edrick3 - Aug 9, 2019 om 10:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Staan die palen dan nog wel stevig in de grond?
Wellicht eens overleggen of je de kosten kunt delen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 9, 2019 om 10:48
16810 Antwoorden / 202 Vragen

Garantie? Hier geldt de consumentenbeschermingswetgeving. Conform ht bw art 7:17 en verder. De verkoper dient te bewijzen dat de oorzaak niet bij u ligt. De verkoper dient een deugdelijk product te leveren. Links naar wetgeving volgt later als u dat wilt.

sj
door sjoppy - Aug 9, 2019 om 10:49
129 Antwoorden / Vragen

Uit een link over beton ter informatie:

Beton

  1. Beton wordt gemaakt in een chemisch proces.
  2. Door het chemisch proces kunnen betonpalen en betonplaten werken.
  3. Door het chemisch proces kan kalkbloei ontstaan (witte vlekken op het beton).
  4. Kalkbloei regent in de meeste gevallen weer weg.
  5. Beton is een ruw product, hierdoor kunnen schilfers en kleine stukjes van het beton zijn afgebroken.
  6. In de betonpalen en betonplaten kunnen krimpscheuren optreden als gevolg van het chemisch uithardingsproces.

https://www.mega-schutting.nl/informatie/productinformatie

mi
door mij1234 - Aug 9, 2019 om 11:00
24 Antwoorden / 12 Vragen

Het zullen dan misschien wel krimpscheuren zijn,maar voordat we terug kwamen van vakantie bewoog de schutting niet.
En nu toevallig bij de paal met scheurtjes bewegen die 2 schuttingdelen dus wel,ligt dus volgens ons wel aan die scheurtjes.
@heremietkreeft graag de link

ma
door malty - Aug 9, 2019 om 11:07
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Zijn dat horizontale scheurtjes over de hele breedte van de betonpaal en kunt u de paal bewegen
Als de wind het kan, moet u het ook kunnen bewegen.

mi
door mij1234 - Aug 9, 2019 om 11:08
24 Antwoorden / 12 Vragen

Ja je kunt de paal een beetje bewegen,zo zie je de scheurtjes ook beter.
Ja horizontaal over de hele breedte,ongeveer 50 cm boven de grond en bovenste op ongeveer 160 cm

ma
door malty Aug 9, 2019 om 11:20
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het zou kunnen dat het beton op die plaats helemaal gescheurd is en de paal alleen nog overeind blijft door het betonijzer.
Kunt u zien of die scheur doorloopt over de hele omtrek van de paal?

ma
door malty - Aug 9, 2019 om 12:14
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Onder de garantie valt:

– Spontaan kapot knappen van het beton (niet door de druk bij hoogteverschillen)

Ik zou de firma maar eens opbellen en uw bevindingen, zoals licht kunnen bewegen van de paal en dat de scheurtjes dan beter zichtbaar zijn doorgeven en dat de firma maar eens moet komen kijken, zoals tijger1 ook al aangaf.
Lijkt me dat op de plaats van de scheur het beton spontaan geknapt is.

mi
door mij1234 - Aug 9, 2019 om 13:34
24 Antwoorden / 12 Vragen

We gaan nu in overleg met de buren,die zijn net thuis en dan het bedrijf vragen om te komen kijken.

aurora1
door aurora1 - Aug 11, 2019 om 23:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Staan al die palen wel stevig in de grond?
Ik kan me niet voorstellen dat 2 scheurtjes in 1 paal de schutting heel erg laat bewegen.
Ik zou een expert die hele schutting eens laten bekijken.