mu
door mumbai-cairo May 12, 2016 om 13:43
Vrije tijd & tuin
Schoonmaakazijn tegen onkruid..maar heb nu vlekken op mijn tegels in de achtertuin

Ik zie op heel veel site's dat je schoonmaakazijn kan gebruiken tegen groene aanslag en onkruid.ik heb dit gedaan maar nu heb ik allemaal sporen van het schoonmaak middel.

Terwijl ik daar niemand over hoor,dus ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden.

Groetjes martijn

167024 12 Rapporteer

emcede
door emcede - May 12, 2016 om 13:48
960 Antwoorden / 4 Vragen

Heb je misschien alleen de randjes bespoten? Schoonmaakazijn ken ik juist tegen de groene aanslag, dus: hele tegels besproeien! Ik doe dit ook al jaren met schoonmaakazijn, de goedkoopste die ik vinden kan. Nooit problemen gehad. Heb je dit vandeweek gedaan? Dan zou het kunnen dat het veel te warm was.

costnix
door costnix - May 12, 2016 om 13:54
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik sproei het al jaren op mijn betontegels. Ze worden er wel wat lichter van kleur van, maar dat verdwijnt weer in de loop van het jaar. De suggestie van @emcede is een heel valide.

tijger1
door tijger1 - May 12, 2016 om 13:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wel met water verdund? Wacht dan maar even tot het gaat regenen en ga er dan met de bezem overheen,

mu
door mumbai-cairo - May 12, 2016 om 13:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik heb het gister avond in gespoten en ja alleen de voegen omdat ik alleen het onkruid weg wil halen ,heb geen last van groene aanslag.

Op veel site's (ook de site) staat dat het ook werkt tegen onkruid,en dat je het juist met warm weer als de zon schijnt moet gebruiken.

Maar niemand hoor je over vlekken die het achter laat.of gaat dat weg na een paar regenbuien.

tenormin
door tenormin May 12, 2016 om 19:35
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is inderdaad correct: schoonmaken bij droog, warm weer. Het liefst met ook droge weersvooruitzichten. Maar @emcede heeft gelijk, ook al heeft u verder geen last van groene aanslag, toch de gehele tegel behandelen. De vlekken zullen er dan wel door verdwijnen.

edrick3
door edrick3 - May 12, 2016 om 14:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nog nooit problemen mee gehad.
Denk dat het na een fikse regenbui wel 'opgelost' zal zijn.
Anders even schrobben.

mu
door mumbai-cairo - May 12, 2016 om 14:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

Maar het is wel de bedoeling om het er op te sproeien als de zon schijnt toch??

emcede
door emcede May 12, 2016 om 19:06
960 Antwoorden / 4 Vragen

Klopt, maar de 28 graden van de laatste dagen kan wel eens teveel van het goede zijn!

Ik zou de eerste regenbui afwachten en als dat het niet oplost het hele terras bespuiten en niet alleen de randjes.

marita5
door marita5 - May 12, 2016 om 15:26
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Mumbai-Cairo ,

Stoeptegels en klinkers schoonmaken met azijn

Het schoonmaakmiddel voor een duurzaam huishouden is natuurlijk azijn! Dit ouderwetse schoonmaakmiddel blijft verrassen. En wat blijkt… ook in de tuin! Azijn, huishoud- of schoonmaakazijn, is het aanvalsplan als het gaat om de verwijdering van groene aanslag. Het aanvalsplan luidt als volgt: Veeg je terras of oprit goed en zorg dat deze zoveel mogelijk vrij is van bladeren en vuil. Vul een emmer met azijn en water (1 liter azijn en 1 liter water) en schrob vervolgens de hele bestrating van voor tot achter. Spuit vervolgens het terras niet af en laat het water met azijn opdrogen. Deze methode werkt het beste op een zonnige dag zodat de azijn goed in de tegels kan trekken. Je zult zien dat in de weken erna de groene aanslag en mos langzaam zullen verdwijnen. Hardnekkige plekken kun je nog even inspuiten met een plantenspuit gevuld met azijn. Voor onderhoud is het vervolgens verstandig om iedere keer na het vegen even te schrobben met het azijnwater zodat mos en algen geen kans meer kunnen krijgen.

Eerst uitproberen

Voor alle hierboven vermelde methoden geldt dat het verstandig is deze eerst uit te proberen op een klein stukje voordat je begint. Dit om te kijken of bijvoorbeeld de azijn geen rare, verkleurende uitwerking heeft op je tegels. In principe moet het eigenlijk altijd goed gaan, omdat de meeste genoemde middelen niet erg agressief zijn .

Bron : duurzaamthuis.nl

ekiem
door ekiem - May 12, 2016 om 16:01
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemiddag,

Mijn ervaring is eveneens positief. Ik gebruik de goedkoopste azijn en doe deze in een spuit (  puur azijn ). Hiermee besproei ik onkruid e.d op een droge dag. Dit doe ik op de betegeling en in de borders en inderdaad, het helpt !
Hetgeen bij u op de foto is mij nog nooit overkomen. Maar is dit alléén azijn of is hier iets extra's aan toe gevoegd ? Anders begrijp ik dit niet. Mischien dat na een fikse regenbui de boel schoon spoelt?

groeten Ekiem

chris74
door chris74 - May 12, 2016 om 16:03
564 Antwoorden / 44 Vragen

wij gebruiken ook al jaren puur natuur azijn wat je in de keuken gebruikt om je salade op smaak te brengen. Niet om je keuken mee schoon te maken.

Ook kokend water doet wonderen.

gerbera
door gerbera - May 12, 2016 om 16:25
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik de foto bekijk lijkt het mij dat er veel nattigheid is gebruikt en de randen dus nog niet zijn gedroogd.

mu
door mumbai-cairo - May 13, 2016 om 14:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het gister nog een keer over gedaan..nu heb ik eerst alles ingespoten met pure schoonmaakazijn daarna heb ik er een beetje water over gegoten met de gieter..en toen ben ik wezen vegen met bezem..

Het is nu wel mooi opgedroogd!!

Bedankt voor alle adviezen!

edrick3
door edrick3 - May 13, 2016 om 15:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Fijn dat de vlekken verdwenen zijn.
Bedankt voor het terugmelden.