ru
door rubber Jul 30, 2012 om 20:49
Vrije tijd & tuin

Schutting plaatsen

hallo,
tussen de tuin van de buren en die van ons staat een schutting. nu is die schutting lelijk en ik wil graag aan mijn kant van de schutting een nieuwe kunststof schutting zetten, mag de buurman dan zonder mijn toestemming de oude schutting weghalen of moet die gewoon blijven staan, ik wil nl de oude schutting laten staan omdat door toedoen van de buren de huidige schutting aan het verrotten is en wij op voet van oorlog leven met die mensen
ik wil voorkomen dat zij straks gratis, op mijn kosten dus een mooie nieuwe schutting hebben.

5626 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo rubber,

Hebben we het over een koop- of een huurwoning?
Wie heeft de huidige schutting geplaatst?

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

het gaat om een huurhuis en de schutting is geplaatst door de vorige bewoner en door mijzelf, ik heb dus betaald en de huidige buren niet, die woonden hier toen nog niet

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 21:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een schutting onderhouden is niet verplicht. Tevens is het plaatsen van een schutting niet verplicht, maar als jij (jullie) de huidige schutting hebben geplaatst dan kan deze niet eenzijdig door je buren worden verwijdert.

OT: maar jah, een schutting weghalen is in een uurtje gebeurt.... Geen garanties dus dat wat niet mag ook niet zal gebeuren. Misschien eens met de wbv praten om het conflict met de buren zo goed als mogelijk op te lossen?

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

tja lastig! zouden ze echt zo vervelend zijn hun schutting later weg te halen en te genieten van jouw schutting? ik zou zeggen probeer eerst te praten met ze en overleggen... misschien met hulp van de buurtcoach/buurtagent?

succes in elk geval!

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, u kan nieuwe schutting natuurlijk neerzetten met alle kans van van u vertelt (op voet van oorlog leven) dat zij de oude verwijderen en "genieten" van een mooie nieuwe. Aan de andere kant, u heeft zelf uitzicht op uw schutting en niemand kan u het genot ontzeggen door er plezier van de hebben. Zij mogen daar immers niet aankomen, vooral niet als het goed op uw gedeelte van de tuin staat.

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

van wat u vertelt, sorry.

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zet dan in ieder geval de nieuwe schutting op jouw erf, dus 5cm van de erfgrens tussen de beide woningen. Je mag bijvoorbeeld de achterkant van jouw schutting geel/paars met witte stippen verven zonder dat je buren daar iets aan mogen doen aangezien het op jouw grond staat. Wellicht gaan je buren dan klagen bij de woningstichting maar dan kan jij direct aanvoeren dat de oude schutting zonder jouw toestemming is verwijderd en daar eventueel aangifte van doen. De oude schutting is een gedeelde schutting: jij bent verantwoordelijk voor jouw kant en zij voor hun kant (onderhoud zou in overleg moeten gebeuren..).

Andersom kan ook: als jouw buren een nieuwe schutting op de erfgrens zetten zonder jouw toestemming is het gedeelte aan jouw zijde van jou. Je mag het dan verven, er iets aan hangen of in schroeven zolang het hek niet stuk gaat.

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

De schutting ligt op de erfgrens, is daardoor gezamenlijk bezit en mag door geen van beiden zonder toestemming worden verwijderd.

Dat is helaas geen garantie dat het ook niet gebeurt. Als je daar werkelijk bang voor bent, dan kan je natuurlijk wel die schutting gebruiken als basis voor jouw nieuwe schutting. Maak je nieuwe schutting er aan vast.

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 21:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een kinderachtig gezeur, wat kan u het nou schelen dat zij ook meegenieten van die nieuwe schutting? Als zij die oude weghalen nadat u de nieuwe heeft geplaatst, dan is dat toch geen ramp, die oude dient dan nergens meer voor.
Dwaas gekissebis.
Maar als uw buren uit lamlendigheid de boel hebben laten verrotten, dan zijn ze waarschijnlijk ook te lui om die oude schutting weg te halen.

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ramonnetje en @winterman: het gaat om een huurhuis. Er is dus geen sprake van "jou erf" of "erfgrens".

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Edit:
Er is dus geen sprake van "jouw erf" en "erfgrens".

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

rubber schreef op maandag 30 jul 2012, 20:49: ik wil voorkomen dat zij straks gratis, op mijn kosten dus een mooie nieuwe schutting hebben.

Schilder de achterkant van de schutting dan gewoon knaloranje of kleurtje die ze niet aanstaat
of zet er een mooie tekst erop ;-)
- goede buur is beter dan verre vriend -
Dan laten ze vast de oude schutting wel staan en doen ze het niet dan hebben ze er vast niet veel plezier van als hij op Jouw deel staat en ze hem niet mogen overschilderen of versieren met klimop of iets.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2012 om 00:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

naitsoezn schreef op maandag 30 jul 2012, 22:28: @ramonnetje en @winterman: het gaat om een huurhuis. Er is dus geen sprake van "jou erf" of "erfgrens".

Je huurt het van de woningbouw. Woningbouw levert met een stukje grond wat je zelf mag inrichten. Gezamenlijk plaats je een schutting. Er bestaat wel degelijk een grens. Die schutting is niet van de woningbouw, dus aan jouw kant heb jij het rtecht te doen wat je wil.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2012 om 07:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Informeer bij de woningbouwvereninging. In mijn geval komt er een schutting op eigen grond. Dan is toestemming van de buren niet nodig. Wel vooraf overleg gepleegd met de woningbouwvereniging.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2012 om 08:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoek een schutting die jij mooi vindt maar je buren spuuglelijk. Of als je ze echt haat neem dan een de allerlelijkste schutting die je kunt vinden. Dan heb jij weliswaar ook geen mooie schutting maar je buren in ieder geval ook niet....

ve
door verwijderd - Jul 31, 2012 om 08:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

U gaat sowieso een nieuwe schutting plaatsen dus die kosten heeft u toch.
Flauw dat de buurman niet 'gratis' mag genieten.

Ga naar buren en geef aan dat jij de kosten voor de schutting op je neemt als hij de oude afvoert en zorgt voor koffie tijdens de plaatsing van de nieuwe.

Kom je misschien weer in gesprek en scheelt het je een hoop ergernis dat de buurman de schutting weghaalt en jij met een kleinere tuin zit.

vwb het verven van de schutting dan krijg je te maken met een oplaaiende burenruzie en mogelijk problemen met de woningbouw.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2012 om 08:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ rubber
Misschien is overleg mogelijk via mediation.

Als dat niet mogelijk blijkt te zijn dan heeft u uw goede wil getoond en zal de woningbouwvereniging waarschijnlijk niet moeilijk doen als u naast de oude een kunststof schutting op uw kant zet.