Bv
door BvdS Jul 8, 2019 om 09:54
Vrije tijd & tuin

Schutting probleem

Enkele maanden geleden zijn wij ingetrokken in onze nieuwe huurwoning. Wat al gelijk duidelijk werd, was dat de tuin, en dan met name de schuttingen in slechte staat waren. Het heeft een tijd terug flinkt gestormt, waardoor aan één kant van de tuin de schutting scheef staat en aan de andere kant is deze gewoon afgebroken en ligt plat in onze tuin. Bij de bezichting is door de een medewerker van de woningbouwvereniging toegezegd dat hier iets aan gedaan zou worden. (Was dit niet toegezegd, dan hadden wij hoogstwaarschijnlijk de woning niet geaccepteerd). Inmiddels zijn we alweer zo'n drie maanden verder en nu blijft de woningbouwvereniging het gooien op dat dit niet de oorspronkelijke schutting is en dat zij er niets aan gaan doen.

In die maanden hebben wij de woningbouwvereniging meerdere malen toegeschreven en hebben diverse keren geen reactie terug gehad. In eerste instantie werd in het begin nog gezegd dat ze geen contact konden krijgen met de buren (omdat toestemming nodig was om in hun tuin te zijn bij het repareren / plaatsen van een nieuwe schutting) Inmiddels is en blijft  hun standpunt. Dit is niet de originele schutting, dus we doen er niks aan.

Zij hebben wel onlangs iemand langsgestuurd om de situatie te bekijken in de tuin en die man zij dat zelfs de schuinstaande schutting niet meer te repareren is, omdat deze rot is. Diezelfde man zij dat de kapotte schutting feitelijk wel de oorspronkelijk schutting is, maar deze is in de loop der tijd waarschijnlijk verstevigd/aangepast door voorgaande bewoners. Daarnaast ligt onze tuinpoort er bijna uit en hangt nog maar aan één scharnier vast.

Nu kunnen wij uiteraard zelf de kapotte schutting vervangen, maar inmiddels is wel duidelijk dat er in feite aan alle kanten werk verricht moet worden. Wij willen dat de woningbouwvereninging zich aan haar eerste toezegging houdt.

Welke stappen zouden wij het beste kunnen ondernemen en op welke gronden kunnen wij hier tegen in gaan.

14584 15 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 8, 2019 om 10:07
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Jammer dat die toezegging niet zwart op wit staat, u zou er wel op kunnen blijven hameren dat er wat aangedaan wordt, misschien samen met de buren want zij zullen toch ook wel last hebben van zo’n gammele schutting.

edrick3
door edrick3 - Jul 8, 2019 om 10:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Bij het huren van een woning is een schutting in de tuin normaal gesproken de verantwoordelijkheid van de huurder.
Als je niets zwart op wit hebt van de verhuurder dan wordt het lastig om iets gedaan te krijgen.
Lijkt me trouwens niet dat je een woning zou afwijzen omdat er geen schutting zou zijn.
Ga eens in overleg met de buren om (samen?) een nieuwe schutting te (laten) plaatsen.

Bv
door BvdS Jul 8, 2019 om 10:22
Antwoorden / 1 Vragen

De afwijzing zou het niet alleen om de kapotte schutting gaan, maar om een opstapeling aan gebreken. Wij hebben naderhand gehoord dat veel gedaan moest worden aan deze worden, door hoe de vorige bewoners het hebben achtergelaten. Wij hebben een waslijst een dingen doorgegeven toen wij hier inkwamen en aan een hoop dingen is wat gedaan, maar hier houd de woningbouwvereniging haar poot stijf.

rf
door rfrijhoff Jul 12, 2019 om 11:29
41 Antwoorden / Vragen

Dat de huurder verantwoordelijk is voor het grootste deel van de huurwoning klopt tot op zekere hoogte. Het geldt nl. niet bij leegstand, dan is de verhuurder verantwoordelijk aangezien er geen huurder is. Zij kunnen wel eventuele kosten die nodig zijn om de woning weer bewoonbaar te maken op de vorige huurder verhalen. V.w.b. de schutting, als de verhuurder toegezegd heeft dit in orde te maken, zijn zij wettelijk verplicht dit ook na te komen. Helaas is het wel zo dat als het niet zwart op wit staat, het moeilijk te bewijzen valt.

Magnum007
door Magnum007 - Jul 8, 2019 om 11:07
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo BVDS,

Is er geen huurdersvereniging in jouw stad?
Of eventueel een huurcommissie?

Iv
door Ivan007 - Jul 8, 2019 om 11:45
47 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe zit het met de schuttingen in de rest van de straat? Is die bij u de enige slechte of is er sowieso sprake van slecht/achterstallig onderhoud?

audb
door audb - Jul 8, 2019 om 11:55
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wat weinig mensen besefen is dat als je zelf een schutting plaatst deze na opzeggen van de huur de schutting niet mee genomen mag worden omdat deze van de verhuurder is na het plaatsen.

Dus kan je stellen dat de verhuurder wel degelijk de eigenaar is van de kapotte schutting.

Echter is deze weer niet verplicht om een nieuwe schutting te plaatsen maar wel hadden de oude moeten verwijderen en vermoedelijk gaat het dan ook bij de toezegging dat ze dat zouden doen daar een kapotte schutting een gebrek van woongenot is.

panter22
door panter22 Jul 8, 2019 om 12:58
6599 Antwoorden / Vragen

Als er niets geregeld is, dan heb je gelijk. Bij particuliere verhuurders zie je meestal dat vervanging de schutting voor rekening van de verhuurder is. Bij een woningstichting is dat anders. De schutting is voor rekening van de huurder en die schutting mag je meenemen als je gaat verhuizen. (tenminste als je die alleen hebt betaald, niet samen met de buren en in eigen tuin staat en niet op de erfgrens)

Be
door Berend1na Jul 12, 2019 om 15:22
5 Antwoorden / 2 Vragen

Panterheeft gelijk met zijn bewering

panter22
door panter22 - Jul 8, 2019 om 13:02
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk in de huurvoorwaarden mbt voor wie welk onderhoud is. Op de website van de woningstichting kun je ze meestal wel vinden.

gerbera
door gerbera - Jul 8, 2019 om 16:46
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De WB kan wel roepen dat het niet de originele schutting is maar als zij dit hebben geaccepteerd van de vorige bewoners dan is herstel voor hun. Anders hadden ze de vorige bewoners opdracht moeten geven de boel in oude staat (al dan niet gammel) op te leveren.

costnix
door costnix - Jul 8, 2019 om 16:56
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Wilt een schutting op de erfgtrens hebben, dan etaald u en de buurman de helft van de kosten.
Zet u hem op eigen terrein, dan betaalt u deze kosten zelf.
De Rijdnde Rechter het in zo’n geval deze uitspraak gedaan.

Wanner woning verlaat, wordt de WBV eigenaar van de schutting oor natrekking.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Natrekking

O
p de webpagina van de verhuurder staat waaraan de erfacheding moet voldoen.

audb
door audb Jul 12, 2019 om 12:25
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Even een fout recht zetten.:

Het gaat om een huurwoning en geen koopwoning waardoor het aan de woningbouw is om aan te geven waar de grens loopt het is immers hun grond en niet zoals velen denken van de huurder deze huurt de woning met tuin in dit geval.

Wel dient de verhuurder aan te geven waar de grens loopt en meestal is dat de helft van de muur van de buren.

Daar komt bij dat als een huurder een schutting plaast deze na het plaatsen geen eigendom meer is van de huurder maar vervalt aan de verhuurder en kan deze ook na een verhuizing niet meer mee nemen als de verhuurder dat niet toestaat.

Echter is daartegen ook zo dat iemand helemaal niet verplicht is om een schutting neer te zetten wel de hoogte kan worden bepaald door de verhuurder welke echter niet de maximale vastgestelde hoogte van een gemeente is wat doorgaans 2 meter voor een achtertuin is maar er zijn ook gemeenten die maximaal 1m80 of zelfs nog lager eisen.

En een tip.

Een kant en klaar schuting is doorgaans zo 1m80 hoog maar het is beter om deze op de 2m hoogte te zetten en daaronder b.v een boderrol of een plastieken rand er onder te doen ivm met spatwater en modder.

luppo
door luppo - Jul 12, 2019 om 12:38
69 Antwoorden / 0 Vragen

Schuttingen zijn meestal de verandwoordelijk van de huurder.
U had van de verhuurder kunnen eisen dat de vorige bewoner de bouwvallige schutting op moet ruimen.
Als nieuwe huurder staat u zelf voor de kosten eventueel gedeelt met uw buren.

Be
door Berend1na - Jul 12, 2019 om 15:20
5 Antwoorden / 2 Vragen

Schuttingen e.d. Horen bij her roerend goed.  De verhuurder is hiervoor niet aansprakelijk. Hiervoor moet men zelf zorgen i.o.m. De buren. Deze zijn verplicht de helft vd kosten mee te betalen.

gerbera
door gerbera Jul 12, 2019 om 16:43
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Schuttingen e.d. Horen bij her roerend goed.

Hoeft dus niet, als de schutting door de WB is geplaatst is deze ook verantwoordelijk voor het onderhoud.

Zeeg
door Zeeg Jul 12, 2019 om 19:27
39 Antwoorden / 0 Vragen

Schutting roerend goed ????

gerbera
door gerbera Jul 12, 2019 om 21:53
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Schutting roerend goed ????

Dat kan best wel, deze kan verplaatst cq verwijderd worden zonder vergunning.

lo
door lovewinnie - Jul 12, 2019 om 17:24
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Schutting is geen plicht. Ze hadden de oude op moeten ruimen en meer niet. Wel had u dan waarschijnlijk de woning niet genomen. Enige wat u kunt eisen, aangezien u niks op papier heeft, is dat ze de oude schutting verwijderen en u plaatst dan zelf een nieuwe

noud evers
door noud evers - Jul 12, 2019 om 19:13
5 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat de woningbouw vereniging geen schuttingen plaats bij oplevering van de woning meestal een paar paaltjes met draad om de grens aan te geven .
En dus de schutting door de bewoners is geplaatst en deze hun verzekering in had moeten schakelen MITS ze een verzekering hadden uiteraard !

janvink1947
door janvink1947 - Jul 12, 2019 om 21:21
5 Antwoorden / Vragen

schuttngen horen helemaal niet bij de verantwoording  van de verhuurder

gerbera
door gerbera Jul 12, 2019 om 21:58
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dit is wat de verhuurder schrijft; Dit is niet de originele schutting, dus we doen er niks aan.
Dus is de schutting ooit door de verhuurder geplaats.

ma
door marie47 - Jul 13, 2019 om 10:38
40 Antwoorden / 0 Vragen

De buren weten toch ook wel of dit de schutting is die er stond toen u in de woning trok.
Ga samen met de buren naar de WB voor een oplossing. Het is voor hun toch ook geen fijne situatie

mo
door mof - Jul 14, 2019 om 13:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de schutting niet met toestemming van de woningbouwvereniging isneergezet dan moet de woningbouwvereniging deze op kosten van de vorige bewoner verwijderen. De woningbouwvereniging hoeft geen nieuwe schutting te plaatsen. Heeft u getekend dat u de schutting heeft geaccepteerd zonder daarbij vast te leggen dat de woningbouwvereniging de schutting zal repareren of vervangen, dan is het verder uw zaak, dan hoeft de vereniging niets te doen.