ja
door jank May 26, 2006 om 17:15
Vrije tijd & tuin

Schutting tegen de heg aangebouwd.

Er stond een heg als afscheiding tussen de onze tuin en die van de buren. Waar wij overigens niet op goede voet mee leven, helaas.

Op een dag kwam de buurman bij mij aan de deur met de vraag, om als afscheiding een schutting te plaatsen, i.p.v. de heg. Want de heg was aan zijn kant niet mooi. Daar heeft hij ook weinig aandacht aan besteed, terwijl ik de heg aan mijn kant altijd heb bijgehouden.

Ik heb dit voorstel dan ook afgekeurd, als argument heb ik aangevoerd, dat ik met se andere buren ook een schutting als afscheiding heb en ik er niet veel voor voel om tussen 2 schuttingen in te zitten. Ik wil graag de heg behouden, als stukje groen in de tuin. De buurman zou omzien naar andere mogelijkheden. Maanden gebeurde er niets, maar toen wij terugkwamen van vakantie had de buurman over de hele lengte de heg afgezaagd en alsnog een schutting aan zijn kan van de heg geplaatst. De hoogte van de heg, 1,80 - 2 meter is wel behouden, maar de heg is er niet mooier op geworden. Daarbij is het knippen van de bovenkant moeilijker geworden, omdat je met de schutting rekening moet houden. Tevens heb ik de indruk, dat zij aan hun kant takken van mij heg, die door de schutting heenkomen zelf afknippen, maar wel nadat zij die zelf eerst nog een stuk aantrekken en dan afknippen. Dus takken vanaf mijn grondgebied naar hun toetrekken. En dan kortwieken. Mag en kan dit allemaal?

27007 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 26, 2006 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst een vraag: staat de heg op de erfafscheiding? Zo ja dan is die gezamenlijk eigendom en mag de buurman niet zonder uw toestemming daar iets mee doen.

Waar is de schutting geplaatst? Ik weet niet de exacte afstand maar bij het plaatsen van een schutting zonder toestemming dient er een minimale afstand te zijn tussen erfgrens en de schutting. Voor zover ik mij herinner is dat 50 cm maar daar kan ik fout mee zitten. U kunt dan vorderen dat de schutting op minimaal die afstand wordt geplaatst en de vordering zal naar ik aanneem ook worden toegewezen. De buurman heeft klaarblijkelijk eigen rechter gespeeld.

Ik ben benieuwd wat o.a. Vladja, Louse2 en eventueel ook Brynnar hier aan tie te voegen hebben.

M.i., als uit mijn reactie op te maken zit de buurman goed fout en is dit een boeiende vraag voor de rijdende rechter.

ve
door verwijderd - May 26, 2006 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Jank,

uw buurman is gerechtigd om op zijn grondgebied een schutting te plaatsen, mits deze voldoet aan de gestelde eisen en dat houdt meestal in: niet hoger dan 2 meter. Daarboven is meestal een vergunning voor nodig. Maar dat kan per gemeente verschillen.

Alle takken van die heg, die boven zijn grond oversteken, mogen door hem verwijderd worden. Het is echter natuurlijk niet toegestaan om aan die takken te trekken en dan vervolgens af te knippen, zodat die takken, als deze weer terug gesprongen zijn, een stuk korter zijn. Hij mag die takken afknippen als deze boven zijn grondgebied groeien zonder hieraan te gaan trekken.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - May 26, 2006 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gerrit,

een schutting mag op zijn grond geplaatst worden. Dit houdt in, dat er geen minimale afstand nodig is tot aan de erfgrens.

Hij mag zelfs een schutting plaatsen op de erfgrens, echter dan wordt Jank automatisch mede-eigenaar van die schutting.

De door jou aangehaalde afstand van 50 cm geldt voor struiken. Dit kan echter ook per gemeente verschillen.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - May 26, 2006 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als men geen gezamenlijke schutting plaatst, dan mag de scutting tegen de erfgrens worden geplaatst en niet erop. Hiervoor is geen afstand van 50 cm voorgeschreven. Alleen zolang de schutting maar niet op de gezamenlijk erfgrens staat, maar op eigen grond. Dan mag er gewoon een schutting worden gezet.

Voorts mag de buurman takken van uw heg, die boven zijn grond hangen afknippen. Eerst ze een eind de grond op trekken en dan afknippen mag niet. Maar bewijs dat maar eens.

Vladja

ve
door verwijderd - May 26, 2006 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hutch, dank voor de correctie. Ik verkeerde in de veronderstelling dat dat ook voor schuttingen geldt, een foute veronderstelling dus. Ik vraag me alleen nog af hoe dan zit met een schutting op de erfafscheiding, die is toch dan wel gezamenlijk eigendom?

Blijft wel het probleem van de heg die klaarblijkelijk op de erfscheiding staat en gezamùenlijk eigendom.

ve
door verwijderd - May 26, 2006 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

User,

Rustig, denk om je bloeddruk. Met sommige buren valt geen redelijk woord te wisselen. Ik spreek helaas uit ervaring.

Vladja

ve
door verwijderd - May 26, 2006 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Jan,

Wat een achterbakse buren heb jij! Wachten tot je op vakantie bent en dan de heg halveren om er een schutting tegenaan te plaatsen. Geen wonder dat je er niet mee overweg kunt! Waren zeker te lui om de boel te onderhouden!  Hoe het juridisch in dit rare land zit weet ik niet; het getuigt echter m.i. niet van goed fatsoen.Hoe user 123 een dergelijke handelswijze goedkeurt kan ik niet begrijpen of heeft hij zelff zo'n prachtige, omheinde en liefst nog betegelde luchtplaats? Of je heg een dergelijke rigoureuze ingreep overleeft weet ik niet, hij wordt er echter zeker niet mooier op. Mocht de heg echter doodgaan dan mag je de gezamenlijke erfafscheiding herplaatsen en de helft van de rekening moeten de buren dan vergoeden! Jammer van de mooie heg; vele vogels en andere dieren zullen hun broed en schuilplaats missen. (Misschien dat er wel spontaan snelgroeiende klimop o.i.d. tegenaan wil groeien!)

Sterkte ermee,

Hendrik

ve
door verwijderd - May 26, 2006 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

User, de vorige bewoners/buren hadden een mooie heg, die ik voor hen bijhield. De huidige buren hebben deze verwaarloosd, mede ook doordat hun kinderen erin sprongen. En met alle andere buren heb ik wel contact. Het valt wel mee met mij. En mijn argument omwege een stukje groen in de tuin vind ik alleszins redelijk. De heg staat op de erfafscheiding, dit nog voor de volledigheid.

ve
door verwijderd - May 26, 2006 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat mag dus allemaal.

Had u zich maar iets soepeler moeten opstellen. U dacht zeker dat uw buurman tegen een lelijke heg blijft aankijken ?

U praat verder nooit met de buren zeker ?

ve
door verwijderd - May 26, 2006 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja, je hebt gelijk ik zal aan mijn bloeddruk denken ;-)

Wat ik bedoel te zeggen :

1. Buurman's heg ziet er erg lelijk uit aan zijn kant.
2. Wat of Wie daarvan de oorzaak is, is niet relevant. Lelijk is lelijk.
3. Hij wil overleggen met de buren over een oplossing en doet een voorstel.
4. Dat voorstel wordt resoluut van tafel geveegd, met als argument "maar dan heb ik aan 2 kanten een schutting"

Sorry, maar dan ben je vrij naief om te denken dat de buurman die lelijke heg op termijn wel mooi zal gaan vinden.

De TS heeft zelf de deur dichtgegooid met zo'n flauw argument. Voor de TS zal die heg vast wel belangrijk zijn, maar waarom niet samen gezocht naar een oplossing ? De buurman kwam notabene overleggen !

Waarschijnlijk dacht de TS: dan had je de heg maar beter moeten onderhouden aan jouw kant, dus nu zoek je het maar lekker zelf uit.

Nu, dat is precies wat er is gebeurd.

ve
door verwijderd - May 26, 2006 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

User, hoe naief moet je zijn, om op termijn 2 houten schuttingen aan weerszijde van je tuin wel mooi te vinden? En als mijn buurman in alle redelijkheid handelt, waarom eerst maanden wachten en beginnen met zagen in een gemeenschappelijke heg, als ik op vakantie ben.

ve
door verwijderd - May 26, 2006 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jank,

u heeft gelijk. Als uw buurman een voorstel doet, wil dit niet zeggen dat u het er mee eens bent c.q. moet zijn...... Wel had u mogelijk beter met de buurman naar een oplossing kunnen zoeken.

Ik, in tegenstelling tot anderen, kan mij heel goed voorstellen dat er mensen zijn die een schutting aan weerszijden van de tuin, niet mooi vinden. U heeft net zoveel recht om die schutting lelijk te vinden, als uw buurman die heg.

Probeer zoveel mogelijk die heg netjes te houden, dat is het enige wat u nu nog kunt doen.

Hutch

ve
door verwijderd - May 26, 2006 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@user123

Natuurlijk mag je van de buurman verwachten dat hij aan zijn kant de gezamenlijke heg onderhoudt! Lijkt me eerlijk en logisch, of niet? En mocht er een andere oorzaak zijn dan nalatig onderhoud voor de slechte staat van de heg (bijv. een plantziekte o.i.d.)  dan had er toch als eerste optie een herplanting van de heg voor de hand gelegen?

 Maar tja, dat was niet de bedoeling .....lekker veel beton en carboleum, makkeulluk tog. Nu de klapstoeltjes, kratje bier en ghettoblaster erbij, das pas geniettehheuu!!

ve
door verwijderd - May 27, 2006 om 02:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Jank,

2 dingen:

1. als de heg op de erfgrens stond, dan had uw buurman beslist niet het recht om aan zijn kant alles te kortwieken om de schutting te plaatsen! Op de erfgrens betekent gezamenlijk eigendom en dus had hij daarvoor (het kortwieken) uw toestemming nodig.

2. Waarom geeft u User wel de punten voor beste antwoord als zijn reactie er duidelijk 1 is die beslist niet oplossingsgericht was voor uw vraag?

Groet, Cannacampo

ve
door verwijderd - May 27, 2006 om 07:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zeg nergens dat de TS het voorstel van de buurman had moeten accepteren.

Ik zeg nergens dat de buurman gelijk heeft.

Wat ik zeg :

1. de buurman kijkt tegen een zeer lelijke heg aan.
2. wie of wat daar de oorzaak van is maakt niet uit: lelijk = lelijk
3. de buurman stapt naar de TS om het probleem te bespreken en doet een voorstel.
4. de TS zegt in feite : "nee hoor, ik wil niet tegen 2 schuttingen aankijken" en gooit vervolgens de deur dicht.

Hoe naief ben je dan wanneer je denkt : "probleem opgelost"

Die heg van de buurman wordt daar toch niet mooier van ?

De TS had (NET ALS DE BUURMAN) beter moeten overleggen.

Lees dit stukje nog eens :

"....Daar heeft hij ook weinig aandacht aan besteed, terwijl ik de heg aan mijn kant altijd heb bijgehouden. Ik heb dit voorstel dan ook afgekeurd"

Het voorstel is afgekeurd OMDAT de buurman zijn heg (volgens de TS dan) niet goed heeft onderhouden. Het argument van de 2 schuttingen is voor de TS minder van belang.

Wat ik zeg : TS heeft zijn kop in het zand gestoken en dat had hij beter niet kunnen doen.

ve
door verwijderd - May 27, 2006 om 09:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier ud weer het merkwaardige fenomeen van "het beste antwoord".

Ik ben benieuwd waaom Jank dat zo heeft aangegeven, om van te leren en dat is dan meteen mijn vraag. De meesten van ons zijn toch bekend met het puntentelmanco?

Als een aantal anderen al stellen als v. en c. etc. De heg is gezamenlijk eigendom. Daarmee is "de buurman" mede verantwoordelijk voor het onderhoud. Hij is strikt gesproken onrechtmatig bezig als hij zonder toetsemming in de vakantie van de andere buur gaat zagen. Hij mag de heg "niet verminken", zeker niet indien dat opvalt aan de kant van de andere buurman.

Maar hoe in deze je recht halen?? De rijdende rechter dan toch maar?

ve
door verwijderd - May 27, 2006 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een heg op de erfscheiding wordt als mandelig beschouwd en is dus van beide buren eigendom. Dat betekent ondermeer dat beide buren recht hebben om de heg te snoeien zowel in de breedte als de hoogte. Als de heg bestaat uit coniferen die aan een kant langere tijd niet gesnoeid zijn dan is het bijna niet meer mogelijk om goed terug te snoeien want dan kom je met kale takken te zitten.
Grote punt is natuurlijk het communicatieprobleem tussen de buren. De ene wil iets anders dan de ander en het wordt niet in overleg met elkaar opgelost. De schutting mag op zijn eigen grond geplaatst worden.

ve
door verwijderd - May 27, 2006 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste TS, misschien heb je wel gelijk en had ik de buurman zijn zin moeten geven en niet op mijn eigen wens/standpunt af moeten gaan. Gewoon hem de schutting laten zeten en de totale heg verwijderen, dan had hij zijn zin. En ik dan?

Ik troost mij in de gedachte, dat ik niet echt mijn kopp in het zand streek. Als je als huizenblok van 6 gezamenlijk afspreekt in welke kleur je de huizen schildert en mijn buurman al meteen de kleuren omdraait bij zijn woning en later zonder overleg met de overige 5 zelfs hele ander kleuren erop smeert, ach dan geeft dat toch ook wel een bepaald beeld.

Het ging/gaat mij er niet om, of hij de heg lelijk vindt en ik de schutting, maar of zijn manier van handelen aanvaardbaar is. Voor de volledigheid, het gaat om een beukenhaag.