pi
door pictures Jun 18, 2012 om 14:53
Vrije tijd & tuin

Slakken bestrijden

Wie weet hoe ik op een diervriendelijke manier slakken uit de tuin kan weren ?

2338 12 Rapporteer

vladja
door vladja - Jun 18, 2012 om 14:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Leeg fris/bierblik openen met een blikopener aan 1 zijde. Laagje bier erin en ingraven. Regelmatig verversen.

Vladja

tdehond
door tdehond - Jun 18, 2012 om 15:53
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Diervriendelijk voor de slakken is bier niet. :)

Ik gebruik naast bier, ook Escar-Go tegen slakken. Is niet diervriendelijk voor de slakken, maar kan geen kwaad voor huisdieren in de tuin.
Werkzame stof: ijzerfosfaat.

sk
door skyjack - Jun 18, 2012 om 15:53
121 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja
Of dat bier diervriendelijk genoeg is weet ik niet, die slakken kruipen daarin en verdrinken dan. Ik weet niet of hier bedoeld werd dat de slakken het zelf ook moeten overleven. Het werkt overigens wel erg goed weet ik van vroeger.

Mocht je de slakken ook in leven willen houden, heb ik gehoord dat je kapotte eierschalen kan strooien. Het schijnt dat slakken daar niet overheen kruipen.

zwemmer
door zwemmer - Jun 18, 2012 om 16:13
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Typ het onderwerp in het zoekveld hierboven in een je ziet nog wat tips naast de 'verzuiptip' van vladja.

nico s
door nico s - Jun 18, 2012 om 16:17
87 Antwoorden / 26 Vragen

eierschalen onzin dikke vette maar ook kleine dunne kruipen over het scherp van een nieuw scheermesje maar wel met een slakkegangetje en niet plat liggend
grtjes nico.s

ja
door jannet1977 - Jun 18, 2012 om 16:44
64 Antwoorden / 0 Vragen

Zie hier enkele tips, o.a. zemelen. Zie ook de reacties onder het artikel voor meer info.

sa
door saturnus - Jun 18, 2012 om 18:26
72 Antwoorden / 12 Vragen

Als de zon ondergaat, een theedoek in de tuin leggen en doordrenken met bier.
zo'n 2 uur later zul je zien dat de theedoek vol slakken zit.

diumenge
door diumenge - Jun 18, 2012 om 18:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=saturnus schreef op maandag 18 jun 2012, 18:26]Als de zon ondergaat, een theedoek in de tuin leggen en doordrenken met bier.
zo'n 2 uur later zul je zien dat de theedoek vol slakken zit. Slakkenfeestje?

gr
door groot zevert - Jun 18, 2012 om 19:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

slakken hebben een hekel aan koffie prut,het is dier vriendelijk en doet niets verkeert aan de leefomgeving van derden.

sa
door saturnus - Jun 18, 2012 om 19:23
72 Antwoorden / 12 Vragen

Haha, zo klinkt het wel. Maar het werkt en daar gaat het om.

=diumenge schreef op maandag 18 jun 2012, 18:31:
=saturnus schreef op maandag 18 jun 2012, 18:26: Als de zon ondergaat, een theedoek in de tuin leggen en doordrenken met bier.
zo'n 2 uur later zul je zien dat de theedoek vol slakken zit.
Slakkenfeestje?

pi
door pictures - Jun 21, 2012 om 15:08
2 Antwoorden / 4 Vragen

Alle mensen die met een tip hebben geantwoord, hartelijk dank !
Sommige tips ga ik uitproberen, van een enkele (eierschalen) weet ik dat dit niet werkt. Enne ... slakkenbestrijdingsmiddelen zijn natuurlijk in het geheel niet diervriendelijk; het is wel mijn bedoeling om de slakken in leven te laten en ze elders, op een plek waar ze minder schade veroorzaken weer uit te zetten.

ab
door abcde - Jun 21, 2012 om 15:19
146 Antwoorden / 11 Vragen

Ik heb enorme overlast van slakken. Vorig jaar had ik 120 zonnenbloemen, ze zijn allemaal opgegeten door de slakken al voordat ze echt kans hadden om te groeien. Complete families zaten op de bladen: ooms, tantes, nichten, neven, .... Je kon ze gewoon horen smakken! (naja, bij wijs van spreke dan...)

Dit jaar heb ik mijn koffieprut rond de zonnenbloemen gestrooid. Ik kan u dus uit de praktijk vertellen dat dit trucje bij mij UITSTEKEND werkt, er is nog geen enkele zonnenbloem opgepeuzelt!!! Een leuke bijwerking is dat ik ook geen last meer heb van kattenpoep. De koffieprut komt nl tussen de tenen van een kat, en dat vind een kat erg onprettig!