helmafleer
door helmafleer Jan 20, 2013 om 16:41
Vrije tijd & tuin

Snijbloemen

Ik ben gek op rozen, maar om ze goed in een vaas te houden vind ik moeilijk. Ze laten snel hun kopjes hangen en komen dan niet uit. Ik snij ze heel schuin af. Wat kan ik doen, heeft iemand een goede tip?

7366 20 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 20, 2013 om 16:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

In lauw water zetten. En met dit koude weer zijn rozen sowieso niet lang houdbaar. Met die kou eerst laten acclimatiseren op de meest koude plek in huis en in lauw water.

ja
door jans2 - Jan 20, 2013 om 16:47
311 Antwoorden / 4 Vragen

Rozen altijd in glas zetten en in flink warm water.

helmafleer
door helmafleer - Jan 20, 2013 om 16:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de snelle reacties, dat ga ik zeker proberen.

dearagain
door dearagain - Jan 20, 2013 om 19:18
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*koop bij de Jumbo

*zij garanderen 7 dagen staan, dus de 6de dag kun je terug als de kopjes hangen

ja
door jannet1977 - Jan 21, 2013 om 09:46
64 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Helma,

Een gemalen aspirientje in het water doen. Zie bron. En hier vind je nog meer tips.

kloske
door kloske - Jan 21, 2013 om 13:07
150 Antwoorden / 33 Vragen

Toevallig heb ik vorige week zaterdag en zondag in totaal 3 bosjes bloemen gekregen, ik kwam uit het ziekenhuis, vandaar. Daar was een boeket bij gemengd met o.a. rozen, een boeket gele roosjes en een boeket trosroosjes. Alledrie de boeketten kregen bij mij dezelfde behandeling als álle boeketten die ik koop of krijg: ze gaan linea recta met koud kraanwater in een vaas, aardewerk, glas of porselein, zónder stelen afsnijden of wat dan ook, zelfs de bijgeleverde 'voeding' doe ik er niet in, en als ik mn boeketjes nu, na ruim een week dus, bekijk, zien ze er nog steeds goed uit. Ben ik jaren geleden al mee begonnen doordat vooral de gemengde boeketten nooit meer zo mooi in een vaas te plaatsen zijn als je elke bloem apart gaat afsnijden en kwam op die manier tot de ontdekking dat ze dan gek genoeg langer mooi blijven! Het komt dan ook maar zéér zelden voor dat ik maar een paar dagen plezier heb van een boeketje bloemen.

gompy2
door gompy2 - Jan 21, 2013 om 13:15
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@Kloske,

Even voor de goede orde en duidelijkheid.
Je gaf deze reactie op maandag 21 jan 2013, 13:07.
In je reactie heb je het over vorige week zaterdag en zondag.
Heb je het dan over 19 en 20 januari of over 12 en 13 januari.

jeuneke
door jeuneke - Jan 21, 2013 om 13:20
64 Antwoorden / 34 Vragen

Ik doe een drupje chloor bij het water en dat helpt ook bij de levensduur.

miekmol
door miekmol - Jan 21, 2013 om 13:20
201 Antwoorden / 50 Vragen

Helma,

Dit onderwerp is al vaak aan de orde geweest.

Bekijk inderdaad de tip van Edrick die ik heb gegeven.
Koud water is de oplossing en géén voeding!!!

@Edrick, ik weet niet hoe ik dat hier moet doen net zoals jij doet... deze tip Ik heb je link gekopieerd en krijg dan de pagina te zien als ik hem plak.

kloske
door kloske - Jan 21, 2013 om 13:22
150 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 21 jan 2013, 13:15]@Kloske,

Even voor de goede orde en duidelijkheid.
Je gaf deze reactie op maandag 21 jan 2013, 13:07.
In je reactie heb je het over vorige week zaterdag en zondag.
Heb je het dan over 19 en 20 januari of over 12 en 13 januari."

Ik had er al bij gezet: "nu, na ruim een week". Ik heb het dus over bloemen die ik 12 en 13 januari gekregen heb.

kloske
door kloske - Jan 21, 2013 om 13:24
150 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=jeuneke schreef op maandag 21 jan 2013, 13:20]Ik doe een drupje chloor bij het water en dat helpt ook bij de levensduur.

Ik doe geen drupje chloor bij t water als ik er bloemen in zet, maar ik maak wel de vaas goed schoon en spoel m na met een beetje chloor in t gloeiend hete water voor ik de vaas droog en wel weer in de kast zet.

gompy2
door gompy2 - Jan 21, 2013 om 13:29
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@Kloske,
Overheen gelezen, sri..

kloske
door kloske - Jan 21, 2013 om 13:31
150 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 21 jan 2013, 13:29]@Kloske,
Overheen gelezen, sri..

Kan gebeuren ;)

ah
door ahoog - Jan 21, 2013 om 13:59
11 Antwoorden / 0 Vragen

Door bacteriën raken de voedingskanaaltjes verstopt in de steel na verloop van tijd. Opnieuw aansnijden kan helpen, maar vaak niet.
Remedie: een paar druppels chloor METEEN bij het lauwe vaaswater doen. Dan blijft het water helder en vrij van bacteriën.

Werkt bij bijna alle bloemen.

edrick3
door edrick3 - Jan 21, 2013 om 14:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[edit - redactie]

Kijk eens bij deze tip.

Met vr.gr.

ja
door jans2 - Jan 21, 2013 om 15:35
311 Antwoorden / 4 Vragen

Tip voor degenen die hun bloemen afsnijden: veel handiger is het om het hele bosje/boeket tegelijk (evt. een beetje schuin) af te knippen met een snoeischaar. Zo doet de bloemist het ook.

engelinde
door engelinde - Jan 21, 2013 om 15:52
21 Antwoorden / 6 Vragen

Na gebruik van n vaas met bloemen erin... ...spoel die goed schoon met warm water.
Vul de vaas weer met lauw warm water en een scheut gloor erin doen..
Laat die zo een aantal uren staan,zo heb je voor het volgende gebruik altijd n schone vaas!

ja
door jangmcoolen - Jan 21, 2013 om 17:00
77 Antwoorden / 12 Vragen

Veel mensen denken dat ze met schuinsnijden van een slechte bos bloemen een goede bos bloemen maken.
Koop allereerst een goede bos bloemen; die zijn duur maar inderdaad Jumbo biedt een heel acceptabele oplossing en mijn ervaring (en van vele naderen) is dat ze inderdaad een heel betaalbare en vooral heel goed bos bloemen verkopen.
Dat zakje kun je er gerust bijdoen en inderdaad lauw water en schuinsnijden en toch wel wat op een lichte plaats.

helmafleer
door helmafleer - Jan 21, 2013 om 20:29
2 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen heel hartelijk bedank voor de reacties. Ik heb heel wat geleerd, vooral over schone vazen, daar was ik nogal makkelijk in. Even afspoelen en wegzetten, zo van"het is maar een vaas". Sorry dat de vraag al eens behandeld is, het is allemaal nieuw voor me, maar vind het enorm leuk om antwoord te krijgen op diverse vragen.
Vriendelijke groeten,
Helma.

AZ
door AZZ - Jan 22, 2013 om 12:55
26 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo
Gehoord van een bloemist: schuin afsnijden, doorn verwijderen, warm water en een PAAR DRUPPELTJES BLEEKWATER!

Beslist geen plantenvoeding: ze bloeien veel eerder uit!