Re
door Renaat De Smedt Aug 8, 2021 om 11:21
Vrije tijd & tuin

Snoeien

Geachte, heb de grote planten gesnoeid aan de achterkant die tegen de eigendom van mijn buur stonden maar omdat die moeilijk toegangkelijk waren zijn de blaren op zijn eigendom gevallen. Zijn eigendom is een grote weide waar dieren (paarden) op staan. Heb zoveel mogelijk snoeisel proberen te recupereren maar hetgeen bij de buur viel  kon ik niet terug nemen. Wat de buur gedaan heeft is dat snoeisel terug gesmeten bij mij. Mijn vraag is : MAG DAT?
Zo JA is het geen probleem voor mij.
Zo NEE , wat moet ik doen?
VG,
Mr. De Smedt
[Edit redactie: contactgegevens verborgen]

2903 11 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 8, 2021 om 11:37
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Renaat,

Het antwoord op uw vraag is : ja (dat mag).

Ik raad u aan om een doosje Merci chocola met een excuusbriefje erbij in de brievenbus van uw buren te doen of nog beter, even aan te bellen : goed voor de verstandhouding......

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Aug 8, 2021 om 11:45
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Je weet dat als je gaat snoeien en er geen scherm tussenzet, dat dit gebeurt.
Gewoon oprapen is toch voldoende.

Wel kunnen bepaalde planten giftig zijn dus, dat hij dit niet wilde?
Maar voor paarden zou ik liever dichte wand hebben dan gaas of zo.

Ik zou volgende keer alles laten groeien en mag hij dit zelf op zijn erf opruimen.
Maar ik weet niet hoe de overlast van overhangende groen in België is geregeld,

maar giftige planten,  moet hij als Paarden liefhebber  wel weten  en U mededelen

als hij bepaalde resten  om die reden niet wilde hebben.

Zomaar terug pleuren, en  flinke wind en weer bij hem?

Ga eens in gesprek  en vraag of U volgende keer op zijn erf mag of dat hij dit zelf gaat doen.
Ruzie maken kan altijd nog....

gerbera
door gerbera - Aug 8, 2021 om 12:09
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Wat uw buur gedaan heeft mag maar waarom vooraf niet even contact met uw buur opgenomen bespaard mogelijk ergenis onderling.

getty
door getty - Aug 8, 2021 om 12:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja dit mag. Volgende keer voor het snoeien even overleggen met buur.

me
door mein33 - Aug 8, 2021 om 13:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Veel planten en struiken zijn slecht voor paarden, zij kunnen er ziek van worden of zelfs dood aan gaan.
De buur zal de P in hebben dat uw afval op zijn perceel ligt en wat is het probleem dat uw buur uw bladgroen terug aan uw kant van de vree gooit i.p.v. hiermee zelf te gaan sjouwen.
Het is uw rotzooi en dat kunt u simpelweg even zelf opruimen en niet gaan hakketakken of dit wel of niet mag.
Als u verstandig was geweest dan was u even persoonlijk naar de buur gegaan en had melding gemaakt van het groen dat aan zijn kant was terecht gekomen, dan zou hij zeer waarschijnlijk anders hebben gereageerd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 8, 2021 om 14:33
2011 Antwoorden / Vragen

Zelfs als je het niet opbrengt om de buren te melden dat je een plant op de erfgrens gaat snoeien en dat er mogelijk wat bij hun kant kan vallen lijkt mij even aanbieden het aan hun kant even op te ruimen wel het minste. Direct dan, niet later. Nu treft iemand de troep aan, maar grappig genoeg lijkt mij teruggooien van hun kant niet toegestaan. Als er wetgeving bestaat die het verbiedt rommel over de heg te gooien dan geldt dat ook voor uw buren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 8, 2021 om 15:26
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Ja dat mag (ook in België). Hoe dan ook is het snoeisel ook nog uw eigendom.

Dan iets anders dat van belang is: verwijder zo snel als het kan uw e-mail adres omdat u dit op eenvloor iedereen in de gehele wereld zichtbare site is en er dus ook kwaadwilligen kunnen zijn die u dan overstelpen met spam. Laat weten of het u lukt, zo niet stuur dan een e-mail naarkassa-online@bnnvara.nl om het voor u te doen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 9, 2021 om 13:35
2011 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat je helemaal niets over de schutting mag smijten, nooit. Heeft u wellicht een referentie die laat zien dat het in deze omstandigheden wel toegestaan is? Ik kan het namelijk nergens vinden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 9, 2021 om 16:47
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Beste @HENKDEZEVENDE  u mag denken wat u wilt maar helaas denkt u nu toch echt verkeerd. Snoeisel afkomstig van struiken of bomen van buren dat in andermans tuin komt is hoe dan ook eigendom van de buren en het kan ook worden gezien als overlast.
Het is wel totaal anders als het niet afkomstig is resp. eigendom is van die buren. Een klassiek voorbeeld is bijv. een bal die in een andere tuin komt en dan ook teruggegeven moet worden. Bovendien kan het ook kosten betekeken voor de buren indien het veel is dat ze dan zeelf weg zouden moeten brengen..

 Kunt u ergens vinden dat het niet is toegestaan?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 9, 2021 om 22:08
2011 Antwoorden / Vragen

Laten we simpeler beginnen, ik kan mij niet voorstellen dat ik rommel over de schutting mag gooien. u kunt mij ongetwijfeld vertellen volgens welke regels dat dan verboden is. Of vergis ik mij en is dat in principe toegestaan?

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 10, 2021 om 09:45
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Rommel van u zelf over de schutting gooien naar de buren is heel iets anders dan dat hier aan de orde is! Hier is sprake van snoeisel dat bij de buren terecht is gekomen en dat kan en mag dan worden teruggegooid. (Al zou ik dat zelf niet doen als het erg weinig is).

Dit kan feitelijk ook worden gezien als rommel van de buren dat in de tuin van Ts terecht is gekomen. En die rommel is en blijft toch ook eigendom van de buren.
Het kan worden opgevat als ondervinden van overlast van de buren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 10, 2021 om 10:48
2011 Antwoorden / Vragen

"Rommel van u zelf over de schutting gooien naar de buren is heel iets anders dan dat hier aan de orde is! ”

Dat noemen we een gedachteexperiment, en ik begrijp dus dat dit inderdaad niet mag maar waar is dat dan gereguleerd?

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 10, 2021 om 11:09
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Re: kijk eens naar deze info m.b.t. overlast (med gelet op een e-mail adres van Ts dat naar België verwijst https://www.politie.be/5906/vragen/overlast/wat-is-overlast-en-hoe-kan-ik-die-melden (dit verwerken tot link lukt niet bij bewerken en ook deze m.b.t. regulering in Nederland: https://www.vivare.nl/stel-een-vraag/mijn-woning/leefbaarheid-en-overlast/wat-moet-ik-doen-als-ik-overlast-van-mijn-buren-heb/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 10, 2021 om 16:06
2011 Antwoorden / Vragen

Wellicht is dingen over de schutting gooien dus slechts "overlast geven" maar moet je eerste in gesprek en er andere mensen bijhalen voordat het je verboden kan worden. In dat geval is teruggooien dus ook geen probleem aangezien je dat dus (nog) niet verboden is.

mahadma
door mahadma - Aug 8, 2021 om 17:44
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Wat de buur gedaan heeft is dat snoeisel terug gesmeten bij mij. Mijn vraag is : MAG DAT?

Kort antwoord: Ja dit mag (en zou ik ook gedaan hebben).

aurora1
door aurora1 - Aug 9, 2021 om 00:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja natuurlijk mag dat. Iig in Nederland, kan in België zomaar anders zijn.

Mogelijk zijn die planten zelfs giftig voor paarden en dan heeft u ook nog een flink probleem.
Waarom niet even van te voren met de buur leuk contact opgenomen? Dat is wel zo goed voor de verstandhoudingen en ook wel zo beleefd.

Maar misschien is dit alles in België anders dan in Nederland?

sira
door sira - Aug 9, 2021 om 10:49
2291 Antwoorden / 24 Vragen

Uw buurman zal hier inderdaad niet blij mee zijn geweest. 95% van de tuinplanten zijn giftig voor dieren. Ik weet er alles van, heb recent een geit moeten laten inslapen door snoeiafval van de buren. Als ik het had gezien, had ik het ook over de afscheiding teruggegooid.
Volgende keer eerst overleggen met de buurman, dan kan hij tijdens uw werk desnoods even een schrikdraad spannen, zodat de paarden er niet bij kunnen zolang u bezig bent en u het nog niet hebt opgeruimd.

Hier een overzicht van planten die giftig zijn voor dieren: klik hier. U weet zelf het beste welk snoeiafval er bij hem in de wei terecht is gekomen en u begrijpt dan ook waarom de buurman hier een beetje "giftig" over was.