vi
door vitesse Sep 5, 2006 om 09:12
Vrije tijd & tuin

Strijkstokken

Ik tob er al jaren mee. Het aanstrijken van een gespannen snaar op een viool is niet afhankelijk van de richting om de juiste toon te krijgen. Toch gaan de strijkstokken in een orkest, SOMS op een enkele na, alle dezelfde richting uit. Hoe weten ze dat? Volgens mij, ik speel orgel, staat het niet in de partituur. Ik heb in het verleden diverse mensen hierover benaderd maar nooit een afdoende antwoord gekregen. Het beste was nog: "Dat doen we gewoon zo". Wie weet de oplossing?

2457 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 5, 2006 om 09:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Vitesse,

Ik denk dat dit inderdaad een vorm van gewenning is. Als in een orkest iedereen maar in de richting strijkt die men zelf wil, dan kan dit voor het aanschouwend publiek zeer onrustig worden. Automatisch zet men dit ook voort in de studio.

Ik denk dat je dit kunt vergelijken met het fenomeen, dat de meeste mensen in een drukke winkelstraat net als in het verkeer rechts gaan lopen. Puur uit gewenning.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Sep 12, 2006 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb even gewacht op meerdere reacties. Maar nee hoor. U begint met "Ik denk dat..." en dat is precies wat ik al 40 jaar als antwoord krijg. Op dit soort instrumenten zijn er twee mogelijkheden om één en dezelfde toon te produceren. Toch maken violisten in een orkest allen dezelfde keuze op een enkele keer na als iemand in de fout gaat. Dus het bewijs van een "afspraak". Als iemand door zelfstudie op een onbewoond eiland, verstoken van enig contact met de buitenwereld, viool gaat leren spelen zal hij, die "afspraak" niet kennende, anders gaan spelen. Denkt u daar maar eens over na. Het rechtslopen is kuddegeest als gevolg van een "verkeerswet". Bedankt dat u de moeite heeft genomen een antwoord te geven maar u begrijpt zeker wel dat uw antwoord mij niet bevredigd. Misschien kom ik André Rieu nog eens tegen.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2006 om 20:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hai,

Ik heb eens met mijn vriend zitten overleggen en wij denken dat het volgende wel eens aan de hand kan zijn:

Het lint van een strijkstok is gemaakt van paardenhaar. Als u wel eens een haar (om het even van welke diersoort inclusief de mens) onder een microscoop hebt gezien, dan weet u dat een haar uit schubben bestaat.

Het lijkt ons logisch dat je met de schubben mee een andere toonsoort (timbre/gevoel noem maar op) krijgt bij het aanstrijken van de snaren van de viool dan als je tegen de schubben in de snaren van de viool aanstrijkt.

Als het goed is staat er in de partituren wel een aanduiding van het "gevoel" dat met het betreffende deel van de muziek moet worden overgebracht, en daarom zou het voor mij niet meer dan logisch zijn als je dat betreffende muziekstuk (naar goeddunken van de dirigent waarschijnlijk) allemaal op dezelfde manier inzet.

Linda

Maar eh, heeft u voor deze vraag al eens contact opgenomen met een orkest in de buurt, of met een van onze conservatoria?

ve
door verwijderd - Sep 12, 2006 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Precies het heeft te maken met hoe het geleerd wordt.
Het lesgeven gaat op een marnier die voor iedereen het zelfde is, en zal dus de aanzet over het algemeen op de zelfde wijze plaats vinden.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2006 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is nu de menelijke geest. De mens is nu eenmaal van nature een kuddedier, hoe individualistisch we soms ook claimen te zijn. Rechtsrijden op de weg is een afspraak die we samen hebben gemaakt. Maar we hebben ook ongeschreven afspraken, die we onbewust nakomen. We geven elkaar een hand als we elkaar gedag zeggen. Motorrijders zwaaien naar elkaar op de snelweg. De jeugd verzamelt zich in hokjes (waarbij ik de alto's nog het leukst vind: door zich te onderscheiden als groep, zijn ze juist net zo min alternatief als hiphoppers or rockers). En we strijken met een strijkstok dezelfde kant op. Tja, de mens is volgzaam, en daar maken politici ook dankbaar gebruik van. Zolang de evolutie ons kudde-bewustzijn nog niet heeft doen verwijderen, zullen we dit vooralsnog moeten accepteren.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

(mijn eigen ervaring in het jeugdorkest meenemende hierin)

al speel ik dan zelf wel geen viool (ik ben harpiste) het antwoord blijkt vaak erg simpel, allereerst: het verschil in aanstrijken en klank bij een viool is miniem (voor een leek) en indien er niet met zijn allen in een en dezelfde richting wordt gestreken kun je elkaar lelijk de ogen uitsteken. violisten zitten vaak dicht naast elkaar, ruimtegebrek en het samendoen met een enkele lessenaar zorgen ervoor dat het dezelfde richting opgaan noodzaak is. als een van de twee de partituur wil omslaan en de ander gaat de verkeerde richting uit dan wil er nog wel eens een ongelukje gebeuren.... over het algemeen met alle hilariteit van dien, ikzelf heb hier in mijn orkest periode een hoop lol aan gehad, stel jezelf een groep van 40 jongeren voor, 18 violisten waarvan de strijkstok een volledig eigen leven lijd :D ... het duurde dan ook weken voordat alles in het gareel stond ...

in het kort dus: het is makkelijker, voorkomt ongelukken, staat mooier, staat niet in de partituur en het hangt er vanaf hoe lang je een toon moet aanhouden en op welk deel van je strijkstok je je bevind...

Mirage

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meest redelijke verklaring heb ik binnen deze Vr&Antw te hebben gelezen,namelijk;

Een haar heeft kleine schubjes (onder de microscoop duidelijk zichtbaar)die als dakpannetjes in 1 richting liggen.  Dat zal hoogstwaarschijnlijk ook van invloed zijn op de  toon want "tegen de haren instrijken" zal ongetwijfeld een ander effect op een zuivere toon hebben dan het aanstrijken met de "haren"lees schubjes mee.

Hou mij ten goede, ik ben geen violist, kan zelfs niet eens viool spelen want hoe zou ik dat moeten doen?

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 11:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit betwijfel ik. Het zou betekenen dat bij de fabricage van de strijkstokken de haren stuk voor stuk onder de microscoop bekeken moeten worden om in de juiste richting gelegd te kunnen worden. Hoe deed Stradivarius dat? Ook heeft niet ieder paard dezelfde structuur van schubben op zijn haar. Rassen verschillen. Alle orkest leden zouden haar van hetzelfde paard moeten gebruiken voor een optimaal resultaat (daar wordt naar gestreefd) etc etc.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk zijn er verschillende redenen om het strijken synchroon te laten verlopen. Uw antwoord sluit aan bij het beste wat ik ooit als antwoord heb gekregen. "Dat doen wij gewoon zo". Ik heb dit toen kennelijk niet goed begrepen. Volgens u zou de wijze van strijken met de repetities ingestudeerd worden. Dit patroon  kan dus per muziekstuk per orkest anders zijn. Heb ik dit goed begrepen? Bepaalt de dirigent dit of de violist? Het klinkt voor mij best aannemelijk.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat alle violen een beetje anders klinken is nou juist de kracht van een orkest, want daarom krijg je een mooi vol geheel, als je de violisten los van elkaar zou beluisteren dan zou je horen dat er een aantal af en toe behoorlijk vals spelen, maar in het geheel maakt dit nou juist dat mooie chorus effect.
Verder worden de haren natuurlijk willekeurig op de stok gespannen.

Bij elke aanzet van een toon wisselt de richting van de stok dus als iedereen op dezelfde manier klaarzit om te gaan spelen zullen ze de rest van het stuk tegelijk opgaan, dus om er tegen in te strijken moet je andersom beginnen en dat zullen ze nooit doen.
Het is de bedoeling dat een orkest als een geheel klinkt en zitten ze dus niet te wachten op eigenwijze lieden die tegen de draad ingaan, een beetje vals is niet erg maar wel in de pas blijven, anders wordt het een zooitje.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vitesse en anderen......

trek eens een lange haar uit uw hoofd en laat eens met uw nagels deze haar navoelen terwijl u deze strak houdt.
Het is dan niet alleen zichtbaar te maken maar het is ook voelbaar!
Zeker bij paardenhaar.

Diskussie gesloten.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Grootvader & Vitesse,

De richting van de schubben op de haar moet niet uitmaken: de beharing van de strijkstok moet namelijk regelmatig geharst worden om voldoende wrijving te genereren met de snaren. Omdat deze hars dus over de paardenharen komt te liggen, wordt het geluid dan ook voor het grootste gedeelte voortgebracht door de wrijving tussen hars en snaar.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als enige LINKShandige is het altijd dat ik de meeste aandacht trek, wel gelijk op en neer, maar net spiegelbeeld, en dat is al erg genoeg, vele orkesten willen geen LINKSE want dat verstoorde het beeld, en hoe goed je speelde maakt niet uit...

Ik kan ook geen viool kopen in winkel, ze worden speciaal gemaakt,en zijn 2e ahnds vrijwel onverkoopbaar, en als iemand er een zoekt die met spoed een nodig heeft weer plotseling onbetaalbaar, maar ik had nog een oude, dus die man was heel erg. blij met mijn oude, want een bouwen kost toch al snel 3 maanden...

Een Violist die ook politiek hetzelfde is....

ve
door verwijderd - Nov 8, 2006 om 09:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier geloof ik niets van. Per streek worden soms meerdere tonen geproduceerd en soms meerdere tonen in dezelfde richting voortgebracht. Dat de constructie van de strijkstok niet in het geding is, is nu wel duidelijk. Wat ik wil weten is wie, wat en hoe wordt de strijkrichting bepaald. Er heeft zich een violist gemeld die vertelt dat hij wel gelijk mee op en neer gaat, maar hoe hij dit doet vertelt hij niet. Kijkt hij met zijn ooghoeken naar zijn buurman of kunnen violisten dit ook blind doen? Aleen "Mirage" licht een tipje van de sluier op.
Mijnheer de violist vertelt u nu eens precies hoe u dit doet. Waar kijkt u naar, wat heeft u afgesproken, wat heeft u geleerd. wat voelt en hoort u?
Het blijft gek dat niemand dit precies kan zeggen. En het moet zo vanzelfsprekend zijn. De hele wereld doet het. Ik hou het voorlopig bij "Mirage".

ve
door verwijderd - Nov 8, 2006 om 09:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier geloof ik niets van. Per streek worden soms meerdere tonen geproduceerd en soms meerdere tonen in dezelfde richting voortgebracht. Dat de constructie van de strijkstok niet in het geding is, is nu wel duidelijk. Wat ik wil weten is wie, wat en hoe wordt de strijkrichting bepaald. Er heeft zich een violist gemeld die vertelt dat hij wel gelijk mee op en neer gaat, maar hoe hij dit doet vertelt hij niet. Kijkt hij met zijn ooghoeken naar zijn buurman of kunnen violisten dit ook blind doen? Aleen "Mirage" licht een tipje van de sluier op.
Mijnheer de violist vertelt u nu eens precies hoe u dit doet. Waar kijkt u naar, wat heeft u afgesproken, wat heeft u geleerd. wat voelt en hoort u?
Het blijft gek dat niemand dit precies kan zeggen. En het moet zo vanzelfsprekend zijn. De hele wereld doet het. Ik hou het voorlopig bij "Mirage".

ve
door verwijderd - Nov 8, 2006 om 09:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb niet beweerd dat er voor elke toon een nieuwe streek nodig is.
En natuurlijk kun je proberen met een streek meer noten te spelen dan de buurman, maar dat is niet verstandig als er een geheel van probeert te maken. Als het de bedoeling is om er een geheel van te maken is het niet meer dan logisch dat je zo gelijk mogelijk probeert te strijken, je moet het ook niet gecompliceerder maken dan het is.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2006 om 10:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Vitesse,

Ik ga nu toch mijn vraag herhalen die ik al eerder heb gesteld:

Heb je wel eens geinformeerd bij de muziekschool of bij een van onze conservatoria? Voor al het Koninklijk Conservatorium in Den Haag lijkt mij wel antwoord te kunnen geven op uw vraag. Ze leiden daar niet alleen musici op, maar ook dirigenten en componisten.

Linda

ve
door verwijderd - Nov 8, 2006 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

de reactie:

Beste Linda,

even kort een antwoord.

Bij het strijken op een strijkinstrument kan je 'naar beneden strijken' = afstreek en 'omhoog strijken' = opstreek. In principe is de klankkwaliteit hetzelfde, maar sommige 'effecten' krijg je beter voor elkaar bv. met afstreek.

De aanvoerder van elke strijkersgroep bepaalt hoe de streken er uit zien en schrijft dat in de partijen. Dat heeft dus te maken met effecten die bepaalde streken te weeg brengen en dat iedereen datzelfde effect dus doet. Daarnaast ziet het er gewoon mooier uit als iedereen hetzelfde doet; het zal te veel afleiden als iederen maar doet waar hij/zij zelf zin in heeft.

Tot zover!

Else

Else van Ommen
Koninklijk Conservatorium
projectleider afdeling Klassiek

ve
door verwijderd - Nov 8, 2006 om 11:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoewel ik als LINKS handige wel opval, geen idee, maar het hoorde gewoon zo, op het conservatorium in Leningrad, nu Sanct Pietersburg...  en de Russen leren het zo, maar ik ga hoewel gespiegeld, wel automatisch bij de eerste inzet, naar de eerste viool kijken, en daarna hoor je wel of je gelijk loopt, muziekaal gehoor, dus als je goed luisterde, hoor je de eerste vioolist hoe deze starte, dus zelfs een blinde kan nog foutloos meegaan!

Iedereen die nog twijfelde, zoek een andere hobby want deze mensen zagen meer dan dat ze muziek maken, je kunt alleen in de  humoristische Andre van Duin Reveu nog iets doen....!

ve
door verwijderd - Nov 8, 2006 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Solar
Dit is iets wat ik niet durfde en de weg niet wist.. Maar u dus wel.
Het is dus heel simpel: een leider bepaald op welke wijze gestreken zal worden en vermeldt dit in de partituur.
Met enig oefenen loopt dus iedereen gelijk.
Iedereen bedankt voor de genomen moeilte.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2006 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

vitesse, ik heb net zelf de vraag maar even voorgelegd aan mevrouw Elze van Ommeren van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.

Mijn vraag was:

Geachte mevrouw Van Ommen,

Langs deze ongebruikelijke weg wil ik graag een vraag stellen over violen en wel speciaal over de wijze van aanstrijken.

Het is mij meermaals opgevallen dat, in een orkest, alle violisten op de zelfde manier een toon aanzetten. Dus zeg maar, alle strijkstokken wijzen op hetzelfde moment in dezelfde richting.

Wat ik mij nu afvraag:

heeft dit te maken met de opbouw van de snaren van de viool

heeft het te maken met de opbouw van de snaren van de strijkstok

heeft het te maken met de dirigent, bepaald hij/zij hoe de strijkstokken bewegen?

Ik dank u alvast hartelijk voor het beantwoorden van mijn vraag.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2008 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste Vitesse

In een orkest wordt de streekrichting, het aantal noten op een streek, de hoeveelheid streek/streeksnelheid, de plaats op de stok wáár de streek wordt uitgevoerd en de (schrik niet) streeksoort voor het bereiken van speciale effecten in opdracht van of in overleg met de dirigent door de concertmeester/aanvoerder van de 2de violen/altviolen/cello's (dit is de violist/cellist die op de rechterstoel van de eerste lessenaar van die groep zit) bepaald doormiddel van tekens, woorden of simpelweg door het systeem "alles doen wat concertmeestertje/aanvoerdertje doet". De overige strijkers uit de groep moeten dan ook tijdens de orkestrepetitie altijd een potlood bij zich hebben, om dit in hun muziek aan te tekenen. Ze moeten dan natuurlijk zó achter hun muziekstandaard zitten, dat ze èn de dirigent èn hun concertmeester/aanvoerder over hun lessenaar heen zien bewegen.

Strijkers in orkest worden wel eens geluidsvee genoemd, maar hoe meer eenheid in beweging, des te gelijker klinkt het resultaat en des te gemakkelijker wordt het ook gelijk te spelen en als groep één te worden met de viool/cellopartij.

Het doel is natuurlijk het zo mooi en goed mogelijk uitvoeren van een muziekstuk met aan de ene kant het tot klinken brengen van wat de componist lijkt te willen en aan de andere kant wat de dirigent voor opvattingen heeft over zo'n componist en de tijd waarin die geleefd heeft.

En over "linkshandige violisten" als antwoord op de vraag van Gozika: een goede violist kan niet uitgesproken links- of rechtshandig zijn, aangezien de hele viooltechniek op dit punt dubbelzijdigheid vereist. Een goede violist zal dus na een ongeluk met vingers van de linkerhand, na enige studie een evengoede andersom violist kunnen worden. En iderdaad dient de viool dan in- en uitwendig geheel omgebouwd te worden. In een orkest zal zo'n violist niemand in de weg zitten en hoeft zeker geen ongelukken te veroorzaken. In een strijkkwartet ziet het er zelfs heel goed uit!Iemand die uitgesproken rechts of links handig is, kan beter een ander muziekinstrument kiezen.

groetjes, Geugjes/violiste

ve
door verwijderd - Apr 7, 2008 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geugjes,

De vraag is van 05.09.2006 en al beantwoord.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 10, 2008 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beter kan het niet uitgelegd worden. Bedankt.