ha
door habrajoh Sep 8, 2005 om 16:52
Vrije tijd & tuin

Tussentijdse prijsverhoging abonnement

Hallo, ik ben waarschijnlijk niet de enige met dit probleem vandaar deze vraag. Ik ben 2,5 jaar lid van de leesmap Leesnet. Dit  abonnement was voor minimaal 52 weken en daarna onbepaalde tijd met opzegtemijn van 3 mnd. Nu is dit abonnement tussentijds twee keer in prijs gestegen en nu vorige week opnieuw. In de voorwaarde staat dat prijsstijging geen reden tot opzeggen is. Ik heb toch opgezegd maar moet toch nog tot 01-01-06 lid blijven. Kunnen ze zomaar steeds blijven verhogen, wat als ze nu ineens een onacceptabel bedrag omhoog zouden gaan? Ik dacht dat elke prijsstijging ongeacht de voorwaardes een directe opzegging kan hebben. Ze kunnen wel voorwaardes bedenken dat je er nooit onderuit kunt. Moet ik het abonnement inclusief de verhoging blijven betalen tot januari of hebben zij alleen recht op het bedrag wat ik laatst betaald heb?

1135 3 Rapporteer

cassandra_1
door cassandra_1 - Sep 8, 2005 om 18:50
117 Antwoorden / 1 Vragen

Als de verhoging uitkomt op een paar procent per jaar zult u er niets tegen kunnen doen. Als de productiekosten stijgen, zijn zij genoodzaakt die kostenstijging ook door te berekenen aan de klanten. Het zal ook geen onacceptabele verhoging zijn, want dan zou iedereen waarschijnlijk opzeggen. De regel die bijv. bij verzekeringen geldt, dat je kunt opzeggen zodra de premie stijgt en je het er niet mee eens bent, geldt hier niet.

Opzeggen moet volgens hun voorwaarden minimaal 13 weken van te voren, dus als u nu pas hebt opgezegd zit u er inderdaad tot 1 januari 2006 aan vast.

brynnar
door brynnar - Sep 9, 2005 om 08:28
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Habrajoh,

Zoals je wet, zijn de energieprijzen fors gestegen. De olieprijs rijst de pan uit en ook de daaraan gekoppelde gasprijs neemt flink toe. Dit heeft twee grote gevolgen voor de productie en distributie van tijdschriften.

Als eerste de tijdschriften zelf, de uitgevers hiervan hebben ook te kampen met de hoge energieprijzen, die zwaar wegen op de productiekosten. Een drukkerij en een uitgeverij wordt ook verwarmd, om maar een zijstraat te noemen. Nu kunnen zij deze prijsstijgingen wel redelijk opvangenen, maar op een gegeven moment zijn zij ook genoodzaakt om de kosten door te gaan berekenen.

Ten tweede, de distrubutie is ook vele malen duurder geworden. De auto's van Leesnet (en andere leesmappen) en van alle andere logistieke dienstverleners die in de schakel tussen uitgeverij en abonnee zitten rijden ook niet op water. Een tank benzine is voor mij ook EUR 20.00 duurder geworden in het afgelopen jaar. Geloof mij, de auto's van Leesnet maken flink wat kilometers en rijden niet zuinig: korte stukjes van huis naar huis in woonwijken.

Leesnet is een commerciele instelling, die ook zijn kosten moet dekken, zijn personeel moet betalen, etc., vandaar de verhogingen. Ik moet u helaas mededelen, dat deze kostenstijgingen ook in andere sectoren (zullen) plaatsvinden.

Om twee voorbeelden te geven uit mijn eigen vakgebied (exporteur): als ik 1000 kg aan goederen naar Dubai stuur, ben ik meer kwijt aan brandstoftoeslagen (50 ct/kg) dan aan de kale vracht (45 ct). Ook als ik een container naar het verre oosten verstuur dan zijn de brandstoftoeslagen ongeveer gelijk aan de kale vracht.

We krijgen hier overal met de hoge olieprijzen te maken, direct of indirect.

Brynnar

st
door stas - Sep 25, 2005 om 16:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan het sentiment van bovenstaande heren zeer goed begrijpen. maar
in nederland word daar geen rekening mee gehouden. Je hebt een contract
getekend voor een bepaald bedrag. dat bedrag mag men tussentijds
wijzigen maar daar hoef je als consument niet mee accoord te gaan. dat
is hetzelfde als de AV in negatieve zin wijzigen.

alzs het zo zou gaan als het nu gaat dan begin ik morgen een bedrijf en
ga iedere maande de prijzen omhoog gooien (bij wijze van)

Beste advies is een klacht aangaan. daar zul je ongetwijfeld een
standaard antwoord op krijgen. Daar kun je zelf een Rapel op sturen
zodat ze de klacht serieus behandelen.  Dit hefet alles te maken
met dat men niet wilt dat de klant bij de klantenservice al de
mogelijkheid krijgt om op te zeggen. alleen de volhouders hoeven ze zo
hun recht te geven