Mo
door MonicaBF May 18, 2019 om 06:40
Vrije tijd & tuin

Uitgang voortuin vrijlaten?

Sinds enkele weken hebben wij onze voortuin veranderd. Er loopt nu een recht voetpad van de voordeur naar de straat. (Zoals bijna iedereen in Nederland) Dit is de enigste manier waarop wij de voortuin uit kunnen. Nu parkeert onze buurvrouw de auto voor ons pad, zodat wij nog maar 20 cm hebben om de tuin uit de kunnen lopen. Onze tuinen grenzen gelijk aan de straat en we hebben dus helaas geen trottoir anders was er geen probleem geweest. We moeten moeite doen om onze tuin in en uit te kunnen lopend, laat staan dat er een fiets, rolstoel, kinderwagen en dienstverlening naar onze voordeur moet. We hebben een koophuis dus alle recht om de tuin te veranderen neem ik aan? We zijn al netjes een aantal keer aan de deur geweest, maar de buurvrouw is het er helaas niet mee eens. We hebben nu buurtbemiddeling ingeschakeld, maar waren benieuwd of ze onze voortuin vrij 'moet' laten? Ze houdt namelijk wel rekening met de andere buren.

21047 31 Rapporteer

costnix
door costnix - May 18, 2019 om 08:08
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als u zelf op de inrit kan parkern, is het plaatsen een bord inrit/uitrit vrijlaten een optie.
Deze zijn gewoon te koop, ook voor particulieren.
Zoek op “verkeersbord uitrit vrijlaten” voor aanbieders.

Mo
door MonicaBF May 18, 2019 om 09:57
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is het geen oprit/uitrit

lo
door lovewinnie - May 18, 2019 om 08:23
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Is het u eigen stoep of oprit?. Zo niet en is het gemeente grond en mag iedereen in de geldige vakken en plekken parkeren. Dat u de voortuin anders inricht is indd aan u maar dat geeft u niet automatisch recht op een eigen oprit of parkeer plek.
Ze kunnen er rekening mee houden maar moeten natuurlijk niks. Als je daar mag parkeren dan veranderd dat niet ineens omdat u u voortuin aanpast. Wil je officieel opritje maken van bijv de weg naar de stoep en dus dat daar niet geparkeerd mag worden (bijv ivm rolstoel) dan kunt u dat aanvragen dmv een vergunning bij u gemeente. In dat geval mag er op dat plekje dan niemand parkeren

ne
door neodutchio - May 18, 2019 om 08:38
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe was de oude situtatie? Ik mag aannemen dat in de oude situatie uw pad uitkwam op een ander plekje waardoor er geen problemen waren met in- en uitlopen. Waarom dan de situatie veranderen zodat anderen zich moeten aanpassen?
Geen idee hoe diep de voortuin in, maar als u perse een recht pad wil hebben die ook nog eens direct op de straat uit komt, waarom dan zelf niet iets van een trottoir maken?

Misschien hard gezegd van mij, maar het komt u over dat u iets veranderd heeft aan een bestaande situatie en dan anderen zich moeten aanpassen aan uw veranderingen. Niemand van ons kent de situatie ter plekke, dus of het uberhaupt mogelijk is wat u wilt kunnen wij niet op antwoorden. Wij weten niet of er andere mogelijkheden zijn om te parkeren. Er is in ieder geval geen wet die verbied voor andermans tuin te parkeren.

Mo
door MonicaBF May 18, 2019 om 10:02
Antwoorden / 1 Vragen

De oude situatie was een grote tegelplaats met een aantal borders, je kon dus op elke manier de tuin in en uit. Maar zelfs dan konden we de tuin niet uit, omdat we vast gereden werden door bewoners. Deze is aangelegd door de vorige bewoners, wij wonen hier nu een jaar en hebben de tuin dus net veranderd. We hebben geen trottoir gemaakt, omdat elke bewoner in deze straat het pad van zich zelf, zijn/haar buren vrij houdt. Behale onze buurvrouw. Haar zoons kunnen het namelijk wel en doen dit ook gewoon netjes iedere keer.

Ook zijn er te weinig parkeerplaatsen in de straat en geen vaste parkeervakken. Dus er is voor de rest vrij weinig mogelijk.
Haar antwoordt op 'Kunt u misschien ons pad vrij houden, want dan kunnen wij de tuin ook uit?' is 'Nee, want ik moet het pad van de buren vrijhouden' dus dat vinden wij nogal krom.

panter22
door panter22 May 18, 2019 om 14:11
6599 Antwoorden / Vragen

Toen je er kwam wonen was het al moeilijk om uit je tuin te komen. Nu woon je er een jaar en nu zet je een hekje om de tuin zodat je er helemaal niet meer uit kunt komen.Dat is niet echt verstandig. Waarom de situatie niet gelaten zoals hij was?

panter22
door panter22 - May 18, 2019 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

Je geeft de buurvrouw de schuld, maar de enige die schuld heeft aan de situatie ben je zelf.
Je verandert je tuin en verwacht dat de buurvrouw maar doet wat jij wilt. Zo werkt het niet. Je kunt heel Nederland er wel bij halen met een tuinpad. Maar daar gaat het niet om. Je hebt voor jezelf een situatie gecreeerd die je zelf weer moet oplossen door bv een stukje van je tuin je bestraten, zodat je weer uit je tuin kunt of het tuinpad weer te verleggen naar de plaats zoals die voorheen was.
Kennelijk heb je niet even met de buurvrouw overlegd dat je je pad wilde verleggen, zodat zij er niet meer kon parkeren.
Wil je dat de openbare weg voor je tuinpad vrij blijft van parkeerders, dan zul je een vergunning aan de gemeente moeten vragen.
En dan is het de vraag of het je in deze situatie gaat lukken. Immers, je onttrekt een parkeerplaats aan de straat.
Rechten heb je op dit moment niet.

sjjoppy
door sjjoppy - May 18, 2019 om 08:53
7155 Antwoorden / 3 Vragen

U hebt alle recht om uw tuin te veranderen maar als er daardoor veranderingen voor de buren ontstaan had dat natuurlijk van te voren overlegd  moeten worden. Hopelijk voor u kan de buurtbemiddeling raad geven.

Mo
door MonicaBF May 18, 2019 om 10:04
Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn helaas geen vaste parkeerplekken, maar wij zitten hun totaal niet in de weg met onze tuin. Ze heeft er zelf geen last van. Het is alleen zo dat ze altijd de auto op 'haar' vaste plaats wil hebben. Dit is niet eens een parkeervak. Deze hebben we nauwelijks in onze straat.

sira
door sira - May 18, 2019 om 09:07
2288 Antwoorden / 24 Vragen

Je schrijft: Sinds enkele weken hebben wij onze voortuin veranderd. Er loopt nu een recht voetpad van de voordeur naar de straat. (Zoals bijna iedereen in Nederland)

Waarschijnlijk had je voorheen een schuin pad door de tuin met een uitgang op een andere plek.

1) Een schuin pad doet je tuin groter lijken
2) Geen problemen met de buurvrouw.

Mo
door MonicaBF May 18, 2019 om 10:06
Antwoorden / 1 Vragen

Nee we hadden overal tegels, maar zelf dan zetten ze ons klem. Nu hebben we een pad en een hekwerk. Net zoals alle mensen hier in de straat hebben.

emcede
door emcede May 18, 2019 om 10:28
959 Antwoorden / 4 Vragen

Maar als je in de oude situatie al problemen had, dan kon je toch voorzien dat met 1 enkele uitgang het probleem alleen maar groter zou worden?

Ik krijg het gevoel dat hier meer speelt. Bijvoorbeeld dat buurtbewoners hun auto’s zo neer zetten dat de meeste tuinen goed begaanbaar zijn maar dat door deze verandering die puzzel door de war is gehaald. En tja, dan  gaan buren niet aan de oplossing meewerken.

ma
door malty - May 18, 2019 om 09:27
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt me niet alleen lastig voor u maar voor alle bewoners van die straat wanneer er geen trottoir is.
Er zit voor u weinig anders op dan die 20 cm ruimte aan de weg te verbreden door een strook van uw tuin te bestraten.

Mo
door MonicaBF May 18, 2019 om 10:05
Antwoorden / 1 Vragen

Maar het is toch te gek voor woorden dat iedereen een tuin heeft zoals wij hem nu hebben aangelegd. En mocht ze ergens anders parkeren dat ze dat pad van die mensen wel vrij houdt en de onze iedere keer blokeerd.

ma
door malty May 18, 2019 om 10:30
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als er al te weinig parkeerplaatsen zijn zal er de meeste tijd wel iemand voor uw tuin parkeren.
Maar hoe vinden de andere bewoners de situatie zonder trottoir?
Ga anders eens bij de gemeente langs wat de mogelijkheden zijn.
Dat elke bewoner b.v. een stukje tuin aan de gemeente afstaat en de gemeente een trottoir aanlegt?
Hoe moet het in de huidige situatie met rolstoelbezitters, achterom?

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 18, 2019 om 10:21
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas maar hoe dan ook heeft bij lange na niet iedereen in Nederland een pad dat recht van straatweg /trottoir naar de voordeur loopt.
Helaas heeft ook niet iedereen geen voetpad zoals bij u kennelijk wel het geval is.
Ook helaas is er naar ik begrijp voor uw huis geen parkeerverbod en mag iedereen daar parkeren.
Ik ben wel benieuwd wat het resultaat van buurtbemiddeling zal zijn maar u heeft zelf een wijziging aangebraacht waardoor het probleem is ontstaan.
En herhaald: iedereen mag er parkeren (indien geen parkeerverbod)

me
door mein33 - May 18, 2019 om 11:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Mo
DOOR MONICABF 18 MEI 2019 OM 10:05
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Maar het is toch te gek voor woorden dat iedereen een tuin heeft zoals wij hem nu hebben aangelegd. En mocht ze ergens anders parkeren dat ze dat pad van die mensen wel vrij houdt en de onze iedere keer blokeerd.

Uw buurvrouw houdt rekening met alles en (bijna) iedereen.
De uitzondering op haar parkeergedrag dat bent u en daar moet een andere achterliggende gedachte achterliggen.
Denkelijk heeft u ook andere problemen met uw buur en is dat o.a. de aanleiding tot het parkeergedrag.
Dit valt in de categorie "buurtje pesten" en de sterkste wint.

tijger1
door tijger1 - May 18, 2019 om 11:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem eens conract op met de gemeente en vraag om het aangeven van parkeerplaatsen, dan moet de uitgang uit uw tuin vrijgehouden worden.

Als u slechts 20 centimeter hebt om langs die auto te schuiven, heeft buurvrouw binnen de kortste keren schade. En waar parkeert u dan uw auto?

aurora1
door aurora1 - May 18, 2019 om 14:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Speelt er niet meer tussen deze buur en u? Het is nl vreemd dat ze met iedereen rekening houdt behalve met u. En hoe weet u dat overal iedereen gemakkelijk zijn tuin in/ en uit kan behalve u? Controleert u dat steeds bij iedereen?
Waar parkeert u uw auto(’s)? Of wilt u uw auto(‘s) pal voor uw tuin parkeren en moet de buurvrouw daarvoor opzij?
U heeft zelf onlangs de situatie veranderd, en u wilt nu dat anderen zich daaraan aanpassen?
Het is een openbare weg dus iedereen is vrij te parkeren waar hij wil, mits gehouden wordt aan verkeersregels.
Ik zou er niet zo’n drukte over maken. Als u die buurvrouw met rust laat en verder u vriendelijk tegen haar gedraagt is de kans groot dat ze op termijn u uw zin geeft. Zet anders uw hekje een stukje terug om meer ruimte te maken, ook als blijk van goede wil en omdat u anders “uw tuin niet in/ en uit kunt komen”. U zou dat nmm al lang gedaan hebben als het zo ernstig is als u hier meldt.

Mo
door MonicaBF May 27, 2019 om 16:45
Antwoorden / 1 Vragen

Niet dat wij weten. Als wij thuis komen is het duidelijk te zien dat iedereen zijn of haar tuin makkelijk ik kan.

Wij parkeren de auto's in de vakken en als het echt niet anders kan dan voor de deur. Dit liever niet, omdat we dan de tuin nooit uit konden, want de buurvrouw is de enige die haar auto zo dicht op de onze zet, zodat wij de tuin moeilijk konden verlaten. We hebben de tuin nu aangepast naar onze smaak in plaats van een grote tegelplaats.

Zelfs als wij ons hek zouden verplaatsen blijft de situatie moeilijk, want dan kunnen we de tuin nog niet in.

me
door mein33 - May 18, 2019 om 15:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik wil u absoluut niet op een idee brengen, maar buurtje terug pesten en gelijktijdig bijna probleemloos uw tuinpad kunnen verlaten doet u door het kopen van een oud aanhangwagentje.
Dat aanhangertje parkeert u  zodanig dat de door de buuf geconfisceerde parkeerplek bezet is en u vanuit uw tuinpad een vrije doorgang geeft.
Het wiel aan de kant van de tuin verwijderen en een slotje op de disselkop, zodat verplaatsen e.o. de kans op diefstal tot een minimum beperkt is/blijft.
Niemand die daar iets aan doet of kan doen, aangezien een aanhangertje vrij geparkeerd mag worden. Zorg er wel voor dat er rondom geen onkruid gaat groeien, maar dat is niet zo moeilijk te voorkomen.
Ik zou ze in uw plaats wel even 'knippen en scheren' als fatsoenlijk overleg niet mogelijk blijkt.

tenormin
door tenormin May 18, 2019 om 15:38
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@mein33, aanhanger of caravan-camper mogen hooguit 3 dagen voor de deur staan, dus dit "advies";-) lijkt mij niet zo handig. Als het langer blijft staan: hier komt er een sticker op met datum wanneer Gemeente dit gaat verwijderen, dus dat gaat centjes kosten.

lo
door lovewinnie May 18, 2019 om 16:00
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Heel slim en duur idee. Dit mag natuurlijk niet. U zult elke 3dg de aanhanger moeten verhuizen. Heeft dus geen enkele zin

jo
door jorisw - May 18, 2019 om 20:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien snap ik het niet helemaal, maar als er slechts 20 cm tussen auto en tuinhek is, dan is het toch ook heel onhandig parkeren. Je kunt dan nooit aan de kant waar slechts 20cm is uitstappen. En als buuv niet haar auto heeft geparkeerd loop je uit de tuin zo de straat op? Wonderlijke situatie. Misschien kan je eens een foto van de straat plaatsen zodat het wellicht wat duidelijker wordt.

Mo
door MonicaBF May 27, 2019 om 16:47
Antwoorden / 1 Vragen

Zie banjostraat in etten-leur. Dan is de situatie wellicht wat duidelijker.

De buurvrouw, zet hem zo voor ons hek, zodat wij er niet uit kunnen. Terwijl wonderlijk genoeg haar zoons ons pad wel vrij kunnen en willen houden. Dus er is genoeg ruimte.

Magnum007
door Magnum007 - May 18, 2019 om 21:03
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Monica,

Plaats eens een foto van de situatie.

panter22
door panter22 - May 18, 2019 om 22:18
6599 Antwoorden / Vragen

Bij ons in de wijk is dezelfde situatie. Een smalle weg zonder stoep en eenrichtingsverkeer. Je moet links vlak naast de tuin parkeren  Alle huurhuizen hebben een verplichte haag tussen de tuinen en de weg, dus is er geen andere mogelijkheid om aan de passagierskant uit te stappen.
De kans is aanwezig dat buurvrouw bij het uitstappen gebruik maakte van de tuin van ts. Die tuin was betegeld.
Door een hekje om de tuin te plaatsen dan kan er niemand meer in de tuin komen bij het uitstappen, maar nu parkeert de buurvrouw voor het paadje. Beetje flauw allemaal.
Jammer dat je met 1 jaar al zo´n conflict hebt met de buren dat buurtbemiddeling ingeschakeld moet worden. Hier heb je niets aan.

tijger1
door tijger1 May 18, 2019 om 23:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij rijden we in Nederland nig steeds rechts en zit de bestuurder links in de auto. Dus als je aan de rechterkant van een straat parkeert, kan de bestuurder altijd uitstappen.

Hij of zij moet hooguit een passagier eerder laten uitstapoen, voordat hij parkeert,

panter22
door panter22 May 19, 2019 om 08:58
6599 Antwoorden / Vragen

Je parkeert aan de linkerkant van de weg.

ne
door neodutchio - May 19, 2019 om 08:28
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Hebben straatgenoten hetzelfde probleem? Het lijkt mij sterk dat alleen uw tuintje direct op de straat uit komt. Elke bewoner zou dan toch last moeten hebben van auto's voor de deur en zeer weinig ruimte.

Mo
door MonicaBF May 27, 2019 om 16:50
Antwoorden / 1 Vragen

Nee iedereen heeft dezelfde situatie, alleen wonen onze buren in een woning die in een hoek staat. Eigenlijk zou je er niet kunnen parkeren, maar zij vind van wel. 'Haar wil is wet, want ze woont al 30 jaar in dit huurhuis.' Dat is wat we naar ons hoofd geslingerd krijgen. In de rest van de straat wordt ook geparkeerd, maar dan naast de paden van de tuinen, zodat iedereen de tuin uit kan.

lo
door lovewinnie - May 19, 2019 om 08:37
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Ipv bij de buren klagen misschien met alle bewoners klacht sturen naar de gemeente voor de parkeerproblemen. Hopen dat ze er wat aan kunnen doen. Al zijn het maar vakken tekenen en duidelijkheid voor iedereen. Wat ik eerder zei, ingang wijzigen aan de straat naar u voortuin geeft u geen recht op vrije doorgaan naar de straat als daar gewoon geparkeerd mag worden

panter22
door panter22 May 19, 2019 om 09:01
6599 Antwoorden / Vragen

Als de gemeente vakken gaat aanbregen op straat dan verdwijnen er parkeerplaatsen.

lo
door lovewinnie May 19, 2019 om 12:43
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Ja logisch. Maar wat wil ze dan? . Ik denk dat alle buren graag ook een plekje vrij willen voor de deur dus overal stukje van 1 meter vrij bij de voortuintjes zodat er ruimte is om rechtdoor de straat op te lopen. Of is het een gevalletje ikke ikke ikke dus alleen deze persoon wil een plekje vrij? Neem aan dat iedereen daar dat zelfde probleem heeft alleen maakt niet iedereen van elk probleempje een drama. Gevolg dat ze waarschijnlijk wijk verder kunnen parkeren ivm plekken te kort naar hé, dan heeft ze wel vrije doorloop..

panter22
door panter22 May 19, 2019 om 18:12
6599 Antwoorden / Vragen

Precies, het is een beetje passen en meten.

tijger1
door tijger1 - May 19, 2019 om 09:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De buurvrouw hoeft uw voortuin niet “vrij te laten”, maar in ieder geval wel het stuk zodat u normaal uw tuin uit kan.

Er zal maar iemand oo een brancard naar buiten moeten, moeten ze dan eerst bij de buurvrouw aanbellen om te vragen of ze haar auto wil verzetten?

lo
door lovewinnie May 19, 2019 om 12:48
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Niet altijd is er een brede stoep maar mag je wel parkeren (meestal half weg op de weg , half op de stoep) waardoor looppad op de stoep beperkt is maar ook toegang tot de voortuin beperkt . Gevolg is dat de stoep heel smal wordt of zelfs uitgestappen aan die zijde onmogelijk . Helaas mag je daar blijkbaar zo parkeren en heeft de buurvrouw dat altijd gedaan. Ze heeft zelf de ingang gewijzigd naar haar voortuin en dan moeten andere zich ineens  aanpassen. Das natuurlijk niet logisch. Parkeer plek blijft gehandhaafd. Veel handiger is geen hekwerk zodat er meer in en uitstap ruimte is voor auto's en je genoeg ruimte hebt je tuin in te gaan. Meestal bij zulke stoepjes waar zo geparkeerd wordt staan bloemperkjes of boompjes op de weg zodat er geen auto geparkeerd kan worden voor de ingang van de voortuin. Gevolg indd minder parkeer plekken

panter22
door panter22 May 19, 2019 om 18:03
6599 Antwoorden / Vragen

Veel handiger is geen hekwerk zodat er meer in en uitstap ruimte is voor auto's en je genoeg ruimte hebt je tuin in te gaan.
Dat was de oude situatie. Maar nu heeft ts een paadje gemaakt vanaf de voordeur en een hekje om de tuin gezet.

Mo
door MonicaBF May 27, 2019 om 16:29
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas hebben wij geen stoep en sluit het pad van de voordeur bij iedere bewoner aan op dr straat. Ik kan geen foto bijvoegen, althans ik weet niet hoe. Zoek u maar op banjostraat in etten-leur dan ziet u hoe de situatie is.

Magnum007
door Magnum007 May 27, 2019 om 18:58
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Monica,

Je kunt een foto van de situatie maken met je smartphone.
Daarna ga je naar deze site en open een nieuw antwoord.
Hierbij upload je de foto.

Dit is meer duidelijk voor ons.

tijger1
door tijger1 - May 19, 2019 om 13:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat helemaal niet om de stoep. Er is geen stoep, maar de Ts kan niet eens op de weg/straat komen. Moet ze dan over die auto heen klimmen?

Iedereen miet zijn huis kunnen verlaten.

panter22
door panter22 May 19, 2019 om 18:03
6599 Antwoorden / Vragen

Ik heb het gevoel dat het hier gaat om een ergernis met een oplossing die niet geslaagd is.

aurora1
door aurora1 May 19, 2019 om 19:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ook. Mogelijk wil TS zelf aan haar eigen tuin parkeren en moet de buurvrouw daar dan voor wijken. Vaak vinden mensen dat de openbare weg voor hun deur/tuin hun eigen weg is waar ze baas over zijn.

jo
door jorisw May 19, 2019 om 19:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zat nog eens over deze situatie te denken. Misschien was er ooit een stoep (of in ieder geval een ruimte tussen straat en tuin) en hebben de bewoners door de jaren heen zelf verzonnen dat het wel prima was om die ruimte bij de tuin te betrekken. Geen ruimte tussen erfafscheiding en straat lijkt me toch heel vreemd. Dat zou betekenen dat een postbezorger (en de buren) tussen auto's door moeten lopen om van het ene naar het andere huis te gaan.

Mo
door MonicaBF May 27, 2019 om 16:36
Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan geen bijlage bijvoegen, maar zoekt u via Google Maps op banjostraat in etten-leur dan ziet u de situatie. Wij parkeren zelf in de paar vakken die er zijn, dit zijn er helaas niet genoeg voor alle bewoners in de straat. De straat wordt aan het einde van het jaar aangepakt en er worden wel geteld 2 parkeervakken toegevoegd. Lost de situatie met de auto's voor onze deur niet op.

Iedere andere bewoner uit de straat houdt de paadjes van de buren vrij, behalve onze buurvrouw. Haar antwoordt als we vragen of ze hem wat naar achter kan zetten is: ' Ik MOET het pad van de buren vrij houden.' Kennelijk ziet ze ons niet als buren. Wij hebben nooit problemen met haar gehad. Ze is pas gescheiden, misschien dat hier haar frustratie vandaan komt? Geen idee.. maar erg vervelend is het wel voor ons.

tijger1
door tijger1 - May 19, 2019 om 20:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar vindt iedereen de situatie in de straat van de Ts heel raar, maar ik kan jullie verzekeren dat daar niets bijzonders aan is.

Mijn zoon woont al bijna 30 jaar in zo’n smal straatje zonder stoepen, met voortuintjes, ondiepe.

Er is voor auto’s éénrichtingsverkeer, logisch, en iedereen parkeert aan de rechterkant van de weg, maar het is niet verboden om links te parkeren, alleen heel lastig want dan moet men slalommen, zodat men gewoon uit de auto kan stappen.

Elk huis heeft uiteraard een pad van de voordeur naar de straat en vóór het einde van dat pad zet je uiteraard niet je auto neer, anders kan iemand zijn tuin niet uit. Sommigen hebben een hekje, anderen weer een heg als afscheiding tussen de weg en de tuin. Een heel enkeling heeft nauwelijks iets, maar hoe je het wendt of keert je parkeert niet voor hun uitgangetje.

Ook mijn broer heeft een jaar of 30 in een dergelijk straatje gewoond. Daar heeft de gemeente uiteindelijk, na een hoop gedoe, parkeervakken gemaakt en bij elk huis, op de straat, dwars een betonnen richel gelegd, zodat daar niet geparkeerd kon worden.

Lijkt me compleet logisch.

pino123
door pino123 - May 20, 2019 om 09:06
2763 Antwoorden / 14 Vragen

U veroorzaakt de overlast zelf en niet uw buurvrouw. U deelt de voortuin anders in waardoor u zelf niet meer de tuin uit kan. Zolang er daar geparkeerd mag worden dient u zich aan te passen aan de situatie die u zelf heeft veroorzaakt.

Mo
door MonicaBF May 27, 2019 om 16:56
Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn geen vaste parkeervakken, anders hadden wij de tuin natuurlijk nooit zo veranderd. Maar zelfs als wij het pad naar de andere kant van de tuin hadden gelegd hadden we een probleem gehad. Dan had er namelijk een andere auto voor gestaan. Dit was gewoon de enige oplossing.

Haar zoons kunnen, met dezelfde auto, het pad wel vrijlaten. Maar zij heeft daar blijkbaar moeite mee

jhogaarts
door jhogaarts - May 20, 2019 om 15:17
101 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat de buurvrouw zeker uw uitgang van het tuinpad vrij moet houden zodat u ongehinderd uit huis kunt. En anders het pad zo maken dat het langs haar tuinafscheiding loopt. of met een steekwagentje met kratten bier erop tegen haar auto laten knallen omdat u het niet meer kon houden.
Is wel voer voor burenruzie. Ik zou mr F Visser raadplegen

ja
door jan24 - May 20, 2019 om 16:18
109 Antwoorden / 4 Vragen

Monicabf gaat echt niet reageren op verzoeken/vragen vanuit het forum. Monicabf weet mogelijk wel wat het correcte standpunt is.
Maar niet geschoten is altijd mis en wie weet komt er iemand hier met een antwoord waar Monicbf op zit te wachten.

En dat is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt op het forum. Het lijkt mij een kwestie van fatsoen, dat de vragensteller sowieso even reageert.
Het is de vragenstellers toe te juichen, die wel de moeite nemen om alsnog te reageren, maar dat zijn er jammelijk maar relatief weinig.

Mo
door MonicaBF May 27, 2019 om 16:57
Antwoorden / 1 Vragen

Sorry, maar was even een weekje op vakantie. ;-)

wa
door walsum107 - May 20, 2019 om 16:37
54 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk heeft u het recht uw tuin in te delen (op eigen grond). Waar ik woon, smalle doorgaande straat, tegen verkeer moet wachten totdat komend verkeer gepasseerd is en anders om. (2 vrachtwagens? gaat nooit lukken) Waarbij de stoep als gedeeltelijke parkeerplaats wordt gebruikt en ja het zijn veelal koophuizen. Dan kan er ook geen kinder/wandel/rolstoel etc. door. Nooit een probleem geweest.  De laatste zin doet mij denken dat het niet zo botert met uw buurvrouw. Zij houdt immers wel rekening met de andere buren. Misschien een item voor Mr. Frank Visser, die alles oplost, denk ik.

wimmi20
door wimmi20 - May 20, 2019 om 19:01
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb mijn twijfels bij dit bizarre verhaal.
Ten eerste : is buurvrouw opeens op een andere plek gaan parkeren, of stond haar auto  altijd al op deze plek ?
Dan is het knap stom om je pad te verleggen.
Wat ik nog vreemder vind : waarom parkeert de buurvrouw niet voor haar eigen huis ?
Voor het verleggen kwam het pad toch ook al uit op de openbare weg?
En stond daar nooit een auto ?
En als de buurvrouw weg is met haar auto, en er staat een auto van een ander, wat dan ?
De aanbeveling van Mein 33 slaat de  plank volledig mis : een aanhanger mag maar 3 dagen op dezelfde plek staan.
En als daar een aanhanger staat, kan je dan opeens wel de weg op ?
En voor diegenen die het over een inrit hebben : het is geen inrit.
Als het een inrit was geweest dan mag daarvoor niet geparkeerd worden.
Ook niet met je eigen auto.

Mo
door MonicaBF May 27, 2019 om 16:38
Antwoorden / 1 Vragen

De buurvrouw heeft altijd netjes geparkeerd, maar sinds enkele maanden gaat ze de auto steeds verder naar voren zetten.

De buurvrouw parkeert voor haar eigen deur, maar woont in een gedeeltelijke hoek. Zie banjostraat in etten-leur. Ze houdt de uitgangen vrij van de woningen die daar op uitkomen, maar ze wil ook die van haarzelf vrij houden. Hierdoor komt ze bij ons voor het pad te staan. Wat voor ons heel hinderlijk is. Als de buurvrouw er niet is, dan parkeert daar niemand. Dit omdat andere mensen dat niet durven denk ik. Ze belt namelijk gewoon aan, omdat er dan andere mensen voor haar deur staan.

mo
door mof - May 21, 2019 om 07:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Dat mag ze niet. zolang uw voetpad recht naar de straat loopt althans. De toegang tot uw woning moet vrij blijven.
ook ivm evt hulpverlening.
als praten niet helpt, ga er dan eens met een roestige fiets tussendoor. Krassen deren de fiets niet, doch de auto ...

gerbera
door gerbera - May 21, 2019 om 11:57
7348 Antwoorden / 14 Vragen

20cm, het is een ½cm smaller dan een A4'tje en daar past een krat bier of roestige fiets, zoals is voorgesteld, niet eens tussen. Ik begrijp dat de TS (met het oog op de klimaatverandering )de tegels uit zijn voortuin heeft verwijderd en alleen een pad heeft gemaakt van de voordeur tot de straat. Daarbij heeft deze om zijn tuin een hek geplaatst om te voorkomen dat ieder door zijn tuin loopt. Dan moet je wel erg simpel zijn om een auto juist voor deze uitgang te plaatsen. Voorheen kon de TS dus op allerlei wijze over de tegels zijn woning verlaten en het lijkt mij onmogelijk om dat via 20cm te moeten doen. Het lijkt mij dus normaal dat je de toegang tot de woning niet blokkeerd. Maar ja de TS zit waarschijnlijk klem tussen de auto en het hekwerk want je krijgt geen enkele reactie meer.

ja
door jan24 May 22, 2019 om 11:00
109 Antwoorden / 4 Vragen

Ik kan er overheen gelezen hebben, maar ik zie nergens het argument: met het oog op de klimaatverandering.
Of staat in de nieuwsbrief alleen een verkorte versie van de vraag?

Dat TS niet reageert heb ik al geopperd. Het blijft al met al een vreemd en vaag verhaal. Dat de buurvrouw wel rekening houdt met de overige bewoners van de straat lijkt ook iets te zeggen over TS zelf. Maar dat is slechts een vermoeden mijnerzijds.

pino123
door pino123 May 22, 2019 om 11:29
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Waar lees jij het woord 'hek'?
Verder.... TS verandert de tuin zodanig dat ze er zelf niet uit kunnen. In de situatie hiervoor zou dat wel gelukt zijn, anders klaagt TS er nu niet over. Verder worden er auto's geparkeerd, zeer waarschijnlijk omdat daar parkeervakken staan. In deze parkeervakken mag iedereen parkeren, ook de buurvrouw, ook bezoekers van andere adressen. Dat heeft niets met simpel te maken, maar met een verkeerssituatie in de straat. Op het moment dat je het huis kocht, weet je hoe de indeling is. Je verandert zelf de indeling en dan ga je tegen de buurvrouw zeggen dat ze er niet mag parkeren. Staat geheel los van het verhaal dat de buurvrouw wel rekening houdt met anderen...

gerbera
door gerbera May 22, 2019 om 16:47
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@Pino123, ik lees ook de reacties, Nu hebben we een pad en een hekwerk. en verder reageerd de TS,  In de situatie hiervoor zou dat wel gelukt zijnNee we hadden overal tegels, maar zelf dan zetten ze ons klem. Zeer waarschijnlijk omdat daar parkeervakken staan.  en geen vaste parkeervakken.
En voor de duidelijkheid, niet ik maar de TS heeft het huis gekocht en heeft ook het probleem dus waarom het onder mijn reactie staat is mij niet geheel duidelijk.
Dus ook ff de reacties lezen alvoren kommentaar te hebben.

@Jan24, staat niet voor niets tussen haakjes,

tijger1
door tijger1 May 22, 2019 om 17:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pino23

Misschien ook even het topic helemaal lezen? De Ts moest voorheen al proberen tussen de borders op straat te komen.

Er zijn GEEN parkeervakken.

Mo
door MonicaBF May 27, 2019 om 17:04
Antwoorden / 1 Vragen

Gerbera, wat u omschrijft klopt. Ik zat gelukkig niet klem tussen de auto en het hekwerk. We waren even op vakantie.

Zie banjostraat in etten-leur voor de situatie. De vorige bewoners hadden er een hele tegelplaats van gemaakt, maar hierdoor dacht iedereen dat we wel over de auto's konden vliegen. Dus hebben we een pad gemaakt met hek er omheen, zodat het voor iedereen duidelijk is dat dat onze uitgang is. Iedereen houdt hier ook netjes rekening mee. Behalve de buurvrouw. Ze woont namelijk bijna in een hoek en wil én voor de deur parkeren én haar eigen pad vrij houden. Waardoor ze nu dus voor onze uitgang parkeert.

tijger1
door tijger1 - May 27, 2019 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat u op nummer 34 woont en dat die rode auto van de buurvrouw is. Ja, er komen nog twee uitgangen van huizen in dat hoekje, maar ze kan simpel een stukje naar achteren, zodat uw uitgang ook vrij is.

Leuke buurt trouwens.

Maar misschien wordt de straat wel anders ingedeeld, als ze daar aan het werk gaan. Het lijkt alsof ze voor in de straat in de voortuin parkeren.

Mo
door MonicaBF May 27, 2019 om 17:09
Antwoorden / 1 Vragen

Goed gezien! Dit is een verouderde versie. Geen idee of deze auto ook van hun was. Ze staan nu ongeveer hetzelfde, maar dan nog net iets verder naar rechts.

Zoals u ziet heeft iedereen op nummer 32, 30 etc. Een afscheiding van de tuin en de straat. Dit hebben wij nu ook gedaan, omdat deze tegels niet onze smaak waren en iedereen dacht dat we, ondanks alles stoep, onze tuin wel in konden.

tijger1
door tijger1 May 27, 2019 om 17:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag me zelfs af of daar uberhaupt wel geparkeerd mag worden. Omdat er aan het begin van de straat rechts parkeervakken zijn. Ik zie nu dat die huizen wat naar achteren staan. En verder zijn er links haakse parkeervakken en ook om de hoek.

Meestal is het zo dat als er parkeervakken zijn, daarbuiten niet geparkeerd mag worden. Ik zou dat eens navragen bij de gemeente.

Persoonlijk zou ik op straat, links en rechts van mij uitgang een flinke bloembak neerzetten, zodat ik op straat kan komen.

Mo
door MonicaBF May 27, 2019 om 17:26
Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat denken wij ook niet. En bij ons voor de deur ook niet, want je mag niet in een bocht parkeren zover ik weet.

Er zijn voor het aantal auto's die er zijn te weinig parkeervakken. Er staan helaas geen borden in de straat dat er niet niet geparkeerd mag worden.

De tuin is nu veranderd en niet meer zoals op Maps te zien is. Er loopt nu een recht pad naar voren en er is rondom de tuin een hek geplaatst dus er is eigenlijk geen andere manier om er uit te gaan.

tijger1
door tijger1 May 27, 2019 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat niet mogen parkeren in een bocht, staat niet in de wet, wel van alles over de afstand bij een kruising.

Er worden op internet veel vragen over gesteld.

Mo
door MonicaBF May 27, 2019 om 18:42
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas geen kruising in de straat.

Hopelijk lost de buurtbemiddeling dit probleem een beetje op. We denken dat ze hier niet aan mee wil werken, maar we zullen zien.

We zouden het gewoon fijn vinden dat mijn opa met rolstoel gewoon naar binnen kan en dat de visite gewoon de fiets bij ons in de tuin kunnen zetten zonder over kun auto te klimmen.

Th
door Thijs124 - May 27, 2019 om 17:09
289 Antwoorden / Vragen

Als er aan het begin van de straat een bord woonerf staat mag er alleen in de vakken geparkeerd worden. Dan is het opgelost. Dus handhaving bellen.

Mo
door MonicaBF May 27, 2019 om 17:21
Antwoorden / 1 Vragen

Die staat er helaas niet en gaat er ook niet komen. We hebben al gevraagd of er in onze hoek een parkeerverbod mag komen, omdat de vuilniswagen, brandweer etc er niet door kan als er een auto voor onze deur staat. Zelf zetten wij hem in de vakken, maar niet iedereen kan hem hier zetten, omdat er teveel auto's zijn. Dit parkeerverbod komt er niet, omdat er te weinig parkeervakken zijn. En het de gemeente blijkbaar niet uitmaakt of er diensten door de straat kunnen.

panter22
door panter22 - May 27, 2019 om 18:45
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een drama. De buurvrouw parkeert op deze plek al minimaal 10 jaar. Ze parkeert strak naast haar paadje en daardoor maar gedeeltelijk voor jullie huis. Jullie houden vrij uitzicht vanuit het raam.
Als je nu jullie paadje een beetje laat kronkelen zodat hij achter de auto van de buurvrouw uitkomt, dan heeft de buurvrouw haar parkeerplek en jullie hebben je paadje naar de voordeur.

tijger1
door tijger1 May 27, 2019 om 20:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als die buurvrouw haar auto een meter naar achteren zet, komen alle paden van die bocht en ook van de Ts vóór haar auto uit. Niemand een probleem.

panter22
door panter22 May 27, 2019 om 20:24
6599 Antwoorden / Vragen

Dan staat ze bij ts voor de ramen en is het uitzicht weg,

Mo
door MonicaBF May 27, 2019 om 21:45
Antwoorden / 1 Vragen

Het interesseert me niet dat er iemand voor mijn deur staat. Dat is het hele probleem niet. Het probleem is dat we onze tuin niet uit kunnen..

panter22
door panter22 May 28, 2019 om 08:41
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe lang is die ruzie met de buurvrouw al bezig. Hoe lang moet dit nog doorgaan.
Je hebt al diverse instanties benaderd, maar nog nergens gelijk gekregen.
Het gaat niet om het tuinpad, maar de ergernis dat de buurvrouw graag voor haar huis wil parkeren en daarvoor een klein stukje voor jullie tuin staat. Die auto van de buurvrouw moet weg, eerder rust je niet. En de buurvrouw heeft de hakken in het zand gezet.
Hou hiermee op, verleg je tuinpad een beetje en ga door met je leven.

Mo
door MonicaBF May 28, 2019 om 18:15
Antwoorden / 1 Vragen

We hebben pas één instantie benaderd en wachten nog op een gesprek.

Het maakt ons niet uit wie waar parkeert, maar ik zou graag door mijn poort gaan in plaats van over de auto van de buren of kan hek te klimmen.

De auto hoeft helemaal niet weg, het zou fijn zijn als ze hem een halve meter naar achter zet. Wat makkelijk kan. En het pad kan helaas niet verlegd worden, want dan stuiten we op hetzelfde probleem met de andere auto's die (normaal en ons pad vrij houden) voor onze deur parkeren.

Magnum007
door Magnum007 - May 27, 2019 om 19:12
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Monica,

Neem eens contact op met de buurtregisseur.
Vaak wil een gesprek met de wijkagent helpen om het gedrag van een vervelende buurvrouw te veranderen.

Mo
door MonicaBF May 27, 2019 om 21:46
Antwoorden / 1 Vragen

We hebben de buurtbemiddeling al ingeschakeld. Wachten nu op een gesprek! Bedankt voor de tip!