be
door bensommer Oct 8, 2017 om 20:41
Vrije tijd & tuin

Valt schade veroorzaakt door een motorboot ook onder een WA verzekering

als ik met een motorboot vaar en onverhoopt schade veroorzaak dekt een WA verzekering deze schade dan?

2514 13 Rapporteer

ge
door george321 - Oct 8, 2017 om 20:47
390 Antwoorden / 1 Vragen

Ik verwacht dat een motorvoertuig, dus ook een motorboot, een eigen verzekering moet hebben. En dus niet onder de wa valt.
Google leert dit: https://www.anwb.nl/verzekeringen/blog/is-een-bootverzekering-verplicht
Wellicht (om een correct antwoord te krijgen) heeft u een probleem, als ja, graag een korte omschrijving.

jo
door jorisw - Oct 8, 2017 om 20:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zal wel in je polis staan.

tenormin
door tenormin - Oct 8, 2017 om 20:50
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Denk dat u hier een aparte WA verzekering moet hebben. Lees onderstaande eens door, of, misschien nog beter, neem eens contact op met de Waterkampioen.

https://financieel.infonu.nl/verzekering/27172-schade-door-bootjes-boten-en-pleziervaartuigjes-en-de-avp.html

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2017 om 21:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En over welke WA verzekering hebt u het dan? De wettelijke aansprakelijkheidsverzekering voor uw auto of brommer? Of de aansprakelijkheidsverzekering particulieren, oftewel AVP?

Deze verzekeringen dekken geen van alle schade die u met een motorboot toebrengt. Daarvoor hebt u een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering, oftewel pleziervaartuigenverzekering, voor de boot nodig.

Overigens eisen de meeste jachthavens dat u zo’n verzekering hebt afgesloten, anders mag u daar niet eens aanleggen.

kv
door kvjapio - Oct 8, 2017 om 21:21
281 Antwoorden / Vragen

Bel uw verzekeraar.

tijger1
door tijger1 Oct 8, 2017 om 21:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welke?:)) Maar hoeft niet hoor. Is niet gedekt.

Gr
door Grunn1 - Oct 8, 2017 om 23:00
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nee, in Nederland is het niet wettelijk verplicht om een bootverzekering af te sluiten. Het is wel mogelijk dat in bepaalde situaties een WA-dekking verplicht wordt gesteld door een beheerder. Bijvoorbeeld bij wedstrijden of in een jachthaven. Daarnaast is het de vraag of het verstandig is om niet verzekerd te zijn. In geval van schade moet je zelf de kosten, zoals bereddingskosten, betalen

costnix
door costnix - Oct 8, 2017 om 23:02
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als de schade niet kunt betalen, dan verkoopt u toch de boot?!

ge
door george321 Oct 8, 2017 om 23:29
390 Antwoorden / 1 Vragen

Zeker een rentaboat.

tijger1
door tijger1 Oct 8, 2017 om 23:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je kunt natuurlijk heel wat meer schade veroorzaken, denk aan fysieke schade, dan de opbrengst van je boot.

costnix
door costnix Oct 9, 2017 om 00:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn motorboten et een waarde tot 1 miljard Euro:
https://www.alletop10lijstjes.nl/10-duurste-jachten-in-de-wereld/

tijger1
door tijger1 Oct 9, 2017 om 09:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@costnix. Grappig. En wie koopt dat “wrak” dan, zodat je de schade kunt vergoeden?-:))

Me
door Mevrouw Opdendijk Oct 9, 2017 om 16:34
9 Antwoorden / Vragen

deed die boot niet iets met gymmen ? je weet wel flik-klak en dubbele rietbergers?

aurora1
door aurora1 - Oct 8, 2017 om 23:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees dit eens door: https://www.anwb.nl/verzekeringen/blog/is-een-bootverzekering-verplicht
Ik zou echter zsm een verzekering afsluiten. Immers bij ongelukken met schade en/of persoonlijke ongevallen kan de schade zo groot zijn dat u jarenlang ervoor in de schulden kunt belanden.

edrick3
door edrick3 - Oct 9, 2017 om 10:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

als ik met een motorboot vaar en onverhoopt schade veroorzaak dekt een WA verzekering deze schade dan?
Als je zo'n verzekering voor je motorboot hebt afgesloten wel.

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2017 om 10:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is het wel “uw” boot?

ge
door george321 - Oct 9, 2017 om 14:49
390 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u een vaarbewijs? en dat ook nodig?

tijger1
door tijger1 Oct 9, 2017 om 15:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een vaarbewijs hoort bij een persoon en niet bij een boot.

mo
door mousevdm - Oct 9, 2017 om 15:21
21 Antwoorden / 0 Vragen

Neem een vaartuigenverzekering . All risk voor een niet al te grote motorboot kost je ongeveen €60 per jaar.

tijger1
door tijger1 Oct 9, 2017 om 15:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zet er nog maar een nul achter.

ficus
door ficus - Oct 12, 2017 om 00:34
147 Antwoorden / 2 Vragen

U kunt het ook navagen bij de verzekering.