re
door reiskosten May 22, 2015 om 10:03
Vrije tijd & tuin

Vergoeding gemaakte reiskosten

Op 17 mei is de voorstelling van Soldaat van Oranje gecancelled vanwege problemen met de verlichting terwijl alle bezoekers al aanwezig waren.
De kosten van de aangeschafte tickets worden vergoed of je hebt de mogelijkheid om een andere voorstelling te boeken.
Echter we hebben voor € 65 aan reiskosten gemaakt door met het openbaar vervoer en shuttlebus te reizen
Is het niet redelijk dat deze kosten ook terug betaald worden.? Zelfs als je een volgende voorstelling bezoekt moet je weer dezelfde reiskosten maken.

4543 13 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 22, 2015 om 10:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Is het niet redelijk dat deze kosten ook terug betaald worden.?.....
Voor je gevoel natuurlijk wel, maar zoiets levert natuurlijk wel de nodige controleprobleempjes op.
Heb je de organisatie hierover al benaderd?

ge
door gerboe - May 22, 2015 om 10:20
806 Antwoorden / 0 Vragen

Dat valt onder 'overmacht' en die kosten zijn uitgesloten van vergoeding volgens de algemene voorwaarden.

zoekster
door zoekster - May 22, 2015 om 10:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vind dit geen overmacht in de zin van een natuurramp of een terroristische aanslag. Gewoon een technisch probleem dat van te voren goed gecheckt had moeten worden.
Ik heb even rondgespeurd op internet. Het is normaal dat als de voorstelling niet doorgaat, alleen de kaartjes worden vergoed en niet de reserveringskosten en de reiskosten. Wel zag ik dat een paar klagers die veel stampij hadden gemaakt, wel alles hadden teruggekregen. Dus ook reserveringskosten en reiskosten.

Ik vind het ook redelijk dat u de reiskosten vergoed krijgt en waarschijnlijk zou daar juridisch nog wat voor te zeggen zijn, maar of het u gaat lukken...
Flink jengelen zou ik zeggen.

re
door reiskosten - May 22, 2015 om 11:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het boekingsburo Eventim zegt dat de producent heeft bepaald dat de reiskosten niet vergoed worden.
Ik heb contact met gehad met maatschappij van de doorlopende reis- annuleringsverzekring en die vergoed het ook niet alleen als er een overnachting geboekt zou zijn.

mahadma
door mahadma - May 22, 2015 om 13:02
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Ik verwacht dat er op grotere als gewenste wijze misbruik van retour betalen van de reiskosten algemeen goed zou zijn in de situatie als omschreven. ALS, en ik bedoel ALS er een vergoeding zou zijn, zou die OF op basis van km vergoeding van één auto op km basis moeten zijn, OF op basis van OV met bewijzen. Stel je even voor; iemand komt met een privé jet uit verweggistan voor alleen die voorstelling ............ Natuurlijk wordt dit weer als idioot genoemd, maar er zullen altijd "bezoekers" zijn die hiervan schromelijk misbruik gaan maken. Daarom de regel zoals in de voorwaarden. En om voor € 65 naar een rechter te gaan .............

valerius-2
door valerius-2 - May 22, 2015 om 13:10
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat zal wel leuk wezen, maar waar en hoe komt iemand op de plaats van bestemmin. Alleen al om dat uit te zoeken kost een hoop tijd en geld. Overmacht is meestal een rede om het op deze manier alleen de kaarten nog geldig maken voor een volgend voorstelling.

ho
door honza23 - May 22, 2015 om 16:43
259 Antwoorden / 3 Vragen

je zou kunnen proberen om uit coulance b.v. 2 extra kaarten te krijgen voor die gemaakte kosten (kan je die weer verkopen dan wel weggeven)

bo
door boosje - May 22, 2015 om 18:46
80 Antwoorden / 2 Vragen

Staat er niets over in de algemene voorwaarden? Die moeten vast ergens op de site van de producent/organisator staan.

En als drammen helpt: doen! In jullie geval kunnen jullie aantonen dat de kosten ook werkelijk gemaakt zijn, omdat jullie met het openbaar vervoer hebben gereisd. Zelfs met de OV-chipkaart neem ik aan dat je een bewijs van de gemaakte reis en de kosten moet kunnen opvragen of uitprinten. Als je met de auto was gegaan, dan had je geen bewijs, tenzij je in een parkeergarage hebt gestaan: dan heb je de kwitantie van de parkeerkosten als bewijs dat je daar geweest bent. Als ze daar parkeren laten betalen op kenteken (zoals in Rotterdam) dan heb je helemaal sluitend bewijs van de gemaakte reis.

ge
door gerboe - May 22, 2015 om 21:03
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 22 mei 2015, 10:49]Ik vind dit geen overmacht in de zin van een natuurramp of een terroristische aanslag. Gewoon een technisch probleem dat van te voren goed gecheckt had moeten worden.

Overmacht: Overmacht is een juridisch begrip dat een niet-toerekenbare onmogelijkheid aanduidt om een verplichting na te komen, waardoor de persoon in kwestie van deze verplichting bevrijd wordt.

Hoeft niets te maken te hebben met natuurrampen etc. Er kan technisch iets fout gaan wat niet te voorzien was. Dat dat komt omdat van tevoren de dingen niet goed gecheckt waren is een veronderstelling. Overigens niet echt waarschijnlijk want het gaat om een zeer professionele productie.
En ja, overmacht wordt in de algemene voorwaarden genoemd.
Maar vragen om coulance kan natuurlijk altijd. Je weet maar nooit.

alfatrion
door alfatrion - May 22, 2015 om 22:27
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Zoekster heeft gelijk: dit is geen overmacht.

Daarbij moet onderscheid gemaakt worden tussen overeenkomsten waarbij een resultaatsverplichting wordt aangegaan en overeenkomsten waarbij een inspanningsverplichting wordt aangegaan. Ik zie in de feiten aanleiding om van een resultaatsverplichting uit te gaan.

="Artikel 6:75 BW - Overmacht": Een tekortkoming kan de schuldenaar niet worden toegerekend, indien zij niet is te wijten aan zijn schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.[/quote
="HR, 5 september 2008, ECLI:NL:PHR:2008:BD2984 ": Wie zich verplicht een bepaalde zaak op een bepaald ogenblik te leveren, aanvaardt naar algemeen wordt aangenomen een resultaatsverbintenis(9); maar het is bepaald uitzonderlijk dat daarmee beoogd wordt ook alle varianten van een beroep op "overmacht" volledig uit te sluiten, en daarmee het risico voor het niet-bewerkstelligen van het beoogde resultaat volledig bij de debiteur te leggen. Meestal blijft er ook bij een resultaatsverbintenis ruimte voor een beroep op overmacht in het geval van werkelijke "acts of God".

Op zich valt art. 6:75 BW onder regelend recht en kan hier dus van worden afgeweken. Maar wie dat doet met behulp van algemene voorwaarden heeft wel wat uit te leggen op straffe van vernietiging met terugwerkende kracht van die algemene voorwaarden.
="Artikel 6:231 onder a BW": algemene voorwaarden: een of meer bedingen die zijn opgesteld teneinde in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen, met uitzondering van bedingen die de kern van de prestaties aangeven, voor zover deze laatstgenoemde bedingen duidelijk en begrijpelijk zijn geformuleerd;[/quote
="Artikel 6:233 aanhef en onder a BW": Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar indien het, gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden zijn tot stand gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partijen en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij.[/quote
="Artikel 6:237 aanhef en onder f BW": Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat de gebruiker of een derde geheel of ten dele bevrijdt van een wettelijke verplichting tot schadevergoeding;

ge
door gerboe - May 23, 2015 om 08:29
806 Antwoorden / 0 Vragen

@alfatrion: het is mij niet duidelijk in welke feiten u aanleiding ziet om het reisgeld terug te vragen. er gaat iets kapot wat niet te voorzien was en de organisator kon er niets aan doen.
Ik zie in die feiten juist wel een geval van overmacht.

Cookies
door Cookies - May 23, 2015 om 08:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Gewoon een technisch probleem dat van te voren goed gecheckt had moeten worden......

Ik lees nergens dat van tevoren niet goed gecheckt is? Iets wat het 's middags nog goed doet, kan het 's avonds niet meer goed doen.

alfatrion
door alfatrion - May 23, 2015 om 11:17
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gerboe schreef op zaterdag 23 mei 2015, 08:29]@alfatrion: het is mij niet duidelijk in welke feiten u aanleiding ziet om het reisgeld terug te vragen.
Het recht op schadevergoeding bestaat hier omdat er is sprake van een tekortkoming en nakoming reeds blijvend onmogelijk is. Immers, op de afgenomen dag kan niet meer worden geleverd.

[quote=gerboe schreef op zaterdag 23 mei 2015, 08:29]er gaat iets kapot wat niet te voorzien was en de organisator kon er niets aan doen.
Dit komt in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening. Immers, hij kan financieel rekening houden met onvoorziene gebeurtenissen door zijn winst marge niet te laag te maken.

[quote=gerboe schreef op zaterdag 23 mei 2015, 08:29]Ik zie in die feiten juist wel een geval van overmacht.
De Hoge Raad heeft het over een "acts of God", dat is dit niet. Dan zit je meer in de orde grote van natuurrampen en (burger)oorlogen.