ch
door christelann Jun 8, 2023 om 20:28
Vrije tijd & tuin

Verkoop puppy wordt door verkoper geannuleerd

Gedachte heer/ mevrouw,

 

Gisteren bezochten wij, samen met onze dochter van 9 jaar ons toekomstig puppy Bella voor de 2e keer, die wij 21 juni a.s. met 8 weken zouden ophalen. Mijn dochtertje telt al weken de dagen af.

 

Mevrouw was die middag bij de dierenarts en schreef in de groepsapp van alle nieuwe baasjes dat ons hondje traanstreepjes had en dat het Entropion zou zijn. Later zei ze dat het niet Entropion was, dat zij zich vergist had.

Ik gaf haar aan graag zeker te zijn dat het geen Entropion zou zijn. Zij stuurde mij het kopie van het paspoort van Bella, met het telefoonnummer van de dierenarts. 

De dierenarts bevestigde dat de traanstrepen geen Entropion was, maar dat puppies vaak last hebben van hun haartjes, omdat het hoofdje nog zo klein is. Dat zij daar vaak geen last meer van hebben als ze wat groter zijn.

Diezelfde avond bood zij haar excuses aan voor de verwarring die zij teweeg had gebracht.

 

Tot mijn verbazing kreeg ik vandaag dit bericht;

Betreft pup blauw, beste Christel.

 

Wij kiezen zelf de mensen uit die een hondje bij ons mogen kopen, wij zijn erg gesteld op onze honden. Wij hebben de verantwoording en vinden het belangrijk te weten of de hondjes voldoende liefde, ruimte en aandacht krijgen. 

Het zijn onze “dierbaren”, en mogen alleen verhuizen naar een huisje waarvan wij zeker weten dat er in het gezin een liefdevol thuis wordt geboden voor de rest van hun leven. De huisjes die wij zoeken voor onze pups moeten voldoen aan hoe wij ook met onze hondjes omgaan. De nestjes die wij hebben gehad met Chica (moeder van Gin) daarvan hebben wij nog steeds een groepsapp waarbij met één ieder nog steeds contact hebben. We weten waar de hondjes naar toe zijn gegaan, hoe het met ze gaat enz.

Helaas heeft de periode van contact met jullie, ons niet het juiste en voldoende gevoel van vertrouwen gegeven, om een pup naar jullie over te dragen, de wederzijdse klik, zelfde manier van omgaan met een pup, zoals boven beschreven, ontbreekt bij ons. Nu bevinden we ons nog in de onderzoekende aftastende fase, die wij bij deze willen afsluiten. 

We beseffen dat het voor jullie een tegenvaller is, daarvoor ons excuus.

Ons besluit staat vast, na veel wikken en wegen willen wij afzien van enige verplichtingen tov elkaar. Piet en Agnes

-------

Vandaag werd ik en ook mijn dochtertje uit de groepsapp verwijderd. U begrijpt, mijn dochtertje is ontroostbaar en begrijpt niet dat wij ons hondje niet meer mogen ophalen.

Wij hebben geen voorlopige koopovereenkomst.

Ik heb wel alle berichtjes waaruit blijkt dat Bella ons toekomstige hondje wordt. En dat wij de verkoper geen aanbetaling hoefde te doen.

Kan ik de verkoper verplichten om alsnog de pup aan ons te verkopen? Welke stappen kan ik hierop ondernemen?

 

Vriendelijke groeten,

 

Christel

4038 12 Rapporteer
Be
door Bewaklu - Jun 8, 2023 om 20:58
132 Antwoorden / 1 Vragen
4

Stappen ondernemen heeft geen enkele zin. Verkoper bepaalt.
Dochter komt er wel overheen, koop elders.

sira
door sira - Jun 8, 2023 om 21:05
2336 Antwoorden / 24 Vragen
4

Nee, u kunt de verkoper niet dwingen, maar zou u dat willen? Het is de verkoper zijn goed recht om te bepalen naar wie de pup gaat. Waarschijnlijk wil hij problemen in de toekomst voorkomen en cancelt nu liever.
Zou ik een nest pups hebben, gaan ze ook niet met iedereen mee, want dat bepaal ik.

Uw dochtertje is 9 jaar, maar je neemt een hond in huis voor het gezin en niet voor uw dochtertje alleen. Dit zal inderdaad best een teleurstelling voor haar zijn, maar ze zal in haar leven nog met vele andere grote en kleine teleurstellingen te maken gaan krijgen.

Ik weet niet of u vaker honden heeft gehad, maar bezint eer gij begint. Het gaat niet alleen om alle (on)kosten, maar nu bent u vrij te gaan en te staan waar u wilt en met een hond heeft u verplichtingen en ik weet waar ik over praat (met een hond en een kat (en tot eind vorig 2 geiten) kun je niet zonder meer op vakantie en voor ieder dagje weg moet je een horloge bij je hebben.

mahadma
door mahadma - Jun 8, 2023 om 21:07
11540 Antwoorden / 51 Vragen
1

U heeft geen kans op dit hondje. Er staat NIETS op papier (ik vermoed dat ze van een ander baasje meer euro's kunnen vangen, maar dat terzijde). Procederen gaat u ook niet helpen. Ga naar een andere BETROUWBARE fokker en leg zaken vast op papier.

Mabelle
door Mabelle Jun 8, 2023 om 21:18
422 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een achterdocht. Ik zie alleen maar een eigenaar die het beste wil voor haar honden. En terecht.

rj
door rjw Jun 8, 2023 om 22:35
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Blijkbaar ken je de verkopers gezien je uitspraak over de euro's. Of het is een gevalletje "zoals de waard is...". Het zou bij mij niet de eerste gedachte zijn.

tenormin
door tenormin Jun 8, 2023 om 22:36
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@mahadma, zo te lezen heeft de fokster redelijk het beste voor met de puppy's. Struikel alleen over : na 8! weken al bij de moeder vandaan, daar ben ik het dan weer niet mee eens. (12 weken). Voor de rest: de fokster lijkt me begaan met haar nestje (s), dus TS heeft geen enkel recht. Dus betrouwbaar is bezijden de waarheid, waar je naar verwijst.

Iv
door Ivo W Jun 9, 2023 om 17:35
729 Antwoorden / Vragen

@Mahadma: hoezo staat er niets op papier?
In de openingspost staan letterlijke kopieën van berichten waaruit blijkt dat er op zijn minst een wederzijdse intentie was voor de (ver)koop van de pup.

Wat dat betreft is er dus zeker juridisch wel wat te halen. 

Alleen praktisch gezien gaat dat nóóit en never een succes worden. De pup zal aan een ander verkocht worden lang voordat de zitting van een eventuele rechtszaak zal kunnen plaatsvinden en dan zal een rechter kunnen concluderen dat de verkoop weliswaar onjuist heeft gehandeld door eenzijdig de overeenkomst in te trekken (dat is wettelijk immers niet toegestaan), maar tegelijkertijd zal de rechter de pup die zich inmiddels bij een ander gezin thuis voelt en waar dat andere gezin zich aan is gaan hechten niet alsnog toewijzen aan de eerste koper.
En een vergoeding voor emotionele schade is waarschijnlijk niet haalbaar. Wat dan rest is dat koper in het gelijk gesteld wordt en met lege handen staat. Verkoper wordt veroordeeld voor de kosten van de rechtszaak. Dat alle partijen veel tijd, stress en energie kwijt zijn. Maar dat voor koper het eindresultaat hetzelfde is.


ne
door neodutchio - Jun 8, 2023 om 21:22
5150 Antwoorden / 12 Vragen
0

U zou een jurist in de arm kunnen nemen met het bewijs dat u heeft. Maar de vraag is wel, hoeveel tijd en geld hebt u over om het recht te halen? Dat is altijd een afweging.

tenormin
door tenormin - Jun 8, 2023 om 22:47
16829 Antwoorden / 108 Vragen
1

Beste Christellan, ik denk dat de fokster van de pup gelijk heeft. Op 1 punt na ben ik het met alles eens wat ze u schrijft. Wat @sira ook schrijft: uw dochtertje komt er wel overheen. Alleen: waar ik het dan niet mee eens ben is dat zij, de fokster, de pup al met 8 weken laat gaan. N.m.m. (bekend met) is dat echt te vroeg voor de pup. Op zijn vroegst minimaal 10, liefst 12 weken bij de moeder. Toen ik mijn pup had gekocht zei de fokster wel eens: "u kunt beter komen logeren". M.a.w. Ik kwam veel te veel! Wees blij voor de pup die u nu niet krijgt: zij is bezorgd voor haar puppies en u voldoet kennelijk niet aan haar normen. Naar om te lezen maar beter voor de pup. Het is in ieder geval geen broodfokker.

ti
door tibby Jun 9, 2023 om 11:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de Nederlandse wet mag een pup weg met 7 weken. Meeste fokkers doen dat met 8 a 9 weken en sommige zelfs nog iets later. Ligt aan het ras en de pup hoe zelfstandig ze zijn.

Boesta
door Boesta Jun 9, 2023 om 13:26
27 Antwoorden / Vragen

@TIBBY,

Iedereen die een beetje verstand van honden heeft weet dat puppy's toch echt 12 weken oud moeten zijn als je ze bij hun moeder weg gaat halen. Als ze eerder weggehaald worden, missen ze een groot stuk van de zeer belangrijke socialisatie die ze van hun moeder krijgen.

Puppy's die eerder dan 12 weken van hun moeder weg worden gehaald, worden zeer vaak probleemhonden! Dit is daarom dan ook zeer onwenselijk!!

tenormin
door tenormin Jun 9, 2023 om 13:53
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@tibby, gelukkig lijkt me dit best een serieuze fokker echter, ook ik vind het veel te vroeg om de pup al met 8 weken te laten gaan. Toen ik mijn pup kocht "ik kon op mijn hoofd gaan staat" maar 12 weken en niet eerder.

JMA2
door JMA2 - Jun 9, 2023 om 00:07
116 Antwoorden / 2 Vragen
0

Niet dat ik u niet geloof maar we horen alleen uw zijde van het verhaal. Misschien heeft u de fokster wat wantrouwend behandeld.
Verder, los van uw verdriet vind ik het een goede fokster. Alleen al het feit dat ze u meermalen laat kijken naar de pup 3n geen aanbetaling vraagt is top. Verder lijkt ze echt het beste met de hondjes voor te hebben.

tenormin
door tenormin Jun 9, 2023 om 01:00
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@jmaz2, ik denk zeker dat het een echte fokker is, geen broodfokker. En ook, dat de koopster kennelijk in het "voor proces" te weinig interesse heeft getoond. 2 keer komen? Voor iets wat iemand dolgraag wil? Dan ligt men "tig maal"opde stoep, zeker weten.

Iv
door Ivo W Jun 9, 2023 om 17:43
729 Antwoorden / Vragen

@Tenormin: Leuk dat je als enthousiaste koper dolgraag dagelijks zou willen komen kijken, maar...

- Een fokker zit er waarschijnlijk niet op te wachten om dagelijks meerdere mensen op bezoek te krijgen bij de pups
- De pups en moeder hond zitten ook niet op al dat bezoek te wachten.
- De reisafstand en reistijd kan een belemmering zijn.

In principe houdt de fokker waar wij onze hond hebben gehaald ook maar twee "kijk dagen" aan. De eerste keer één op één als de pups 3 a 4 weken zijn. De tweede keer een dag in het weekend met 'open huis' als de pups ongeveer 6weken oud zijn. Voor alle nieuwe baasjes, zodat die ook elkaar kunnen ontmoeten.
Omdat mijn partner op de dag van het open huis niet kon ivm een vakantie die al lang voor de komst van de puppy gepland was, zijn wij een week later nog een keer langs gegaan.
Elke keer 1,5 uur heen en 1,5 uur terug rijden. Dus doordeweeks na werk even op bezoek gaan, was ook sowieso geen optie.

Ja
door JannyBoe - Jun 9, 2023 om 08:12
515 Antwoorden / Vragen
0

Hallo, de vreugde van de aanschaf van een hondje is nu al totaal bedorven door de gang van zaken zou ik denken.
Mijn persoonlijke advies is om het hierbij te laten.

Uw dochter heeft het even pittig maar komt vast wel over de teleurstelling heen.
Zeker als u een nieuwe zoektocht naar een pup met haar start.
Succes.

ze
door zeemannetje - Jun 9, 2023 om 11:36
120 Antwoorden / 0 Vragen
1

Nee, geen contract. En het gaat hier ook om de manier van met elkaar omgaan, mogelijk dat er dus een bepaalde manier van omgang van u is die de fokker heeft doen besluiten geen contact meer met u te willen hebben?

marianne martens
door marianne martens - Jun 9, 2023 om 12:09
4 Antwoorden / Vragen
2

In het asiel zit vast een hondje dat bij uw dochter past en andersom. Een puppy is natuurlijk leuk, maar dat blijft geen puppy.
Bovendien hebben hondjes uit het asiel al vaak een zekere mate van opvoeding gehad.
k zou zeker eens gaan kijken bij u in de buurt.

Meanderaar
door Meanderaar Jun 9, 2023 om 13:57
5 Antwoorden / 1 Vragen

Wat fijn dat u dit oppert!

Zeker de komende periode van zomervakantie zal het helaas weer druk worden in het asiel.
Zo is een vriendin van mij aan de tofste chiwafwaf gekomen die ik ken (heb het niet zo op die hondjes). Zijn vorige eigenaar was overleden. Mijn vriendin laat hem de hond zijn die hij is en die twee zijn echt twee-handen-op-een-buik. Hij is enorm sociaal en binnen goede grenzen lekker eigenzinnig. Top hondje! 

mo
door mof - Jun 9, 2023 om 12:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen
0

Dat hangt ervan af of de verkoper bijvoorbeeld een professionele fokker is of niet. Uiteindelijk mag iedereen zelf beslissen of die iets verkoopt en aan wie. Ik zou op zoek gaan naar een andere pup. Overigens, het gaat niet om het verdriet van uw kind. Het gaat puur om de zakelijke afspraken: in hoeverre mag daarvan worden afgeweken. Uw verdriet van uw kind gebruiken is een vorm van emotionele chantage.

Iv
door Ivo W Jun 9, 2023 om 17:46
729 Antwoorden / Vragen

Iedereen mag inderdaad zelf beslissen aan wij hij iets verkoopt. Maar eenmaal de deal gesloten, dan is dat in beginsel wel gewoon rechtsgeldig en kun je daar niet zomaar meer onderuit.

Alleen wordt een procedure daarover starten in dit geval waarschijnlijk zinloos voor de koper. Want de pup zal naar een ander gaan en dan valt er door de verkoper niets meer te leveren. Wat dan rest is dat de verkoper eventueel aansprakelijk gesteld kan worden voor gemaakte kosten, maar de puppy komt er daarmee niet.

lo
door lovewinnie - Jun 9, 2023 om 13:04
1210 Antwoorden / 1 Vragen
1

Enen puppie hoort tot 12 weken bij de moeder. Zn goede fokker is het dus niet. Dat gaat echt hechtingsproblematiek geven. Vind het heel snel maar eelrkjk, van zo iemand moet je geen pup willen . Een fokker zou nooit een puppy weg doen met 8wk. 

Ook bent u wel erg weinig geweest. Wij zijn vanaf uitzoeken tot aan 12wk elke week langs gegaan om een band op te bouwen. 

Misschien zijn ze geschrokken van u reactie op de aandoening. Alsof het hondje dan ineens niet goed genoeg zou zijn. En u dit heeft gecontroleerd ipv geloven op hun woord dat het toch niet zo was. Hun vertrouwen in u is daarom wellicht niet meer zoals in het begin

1paul
door 1paul - Jun 9, 2023 om 16:00
3144 Antwoorden / 0 Vragen
1

er is tussen u en de verkoper een overeenkomst tot stand gekomen, nu wil de verkoper hier onderuit en volgens de wet mag dat niet maar moet de pup geleverd worden. koop is koop immers en dat geld voor beidde partijen, zou het andersom zijn kan de verkoper ook de koop afdwinen OF een schadevergoeding eisen!!

het gaat hier weliswaar om levende have maar voor de wet is dit gewoon een "zaak"zoals een fiets of bergmeubel.

u heeft schriftelijk bewijs dat er een koopovereenkomst is, whatsapp verkeer en dus moet de verkoper leveren.

of het wijs is om deze zaak af te dwingen is een geheel ander verhaal!!!

Iv
door Ivo W Jun 9, 2023 om 17:47
729 Antwoorden / Vragen

Wijze woorden!

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Peteri
Peteri - Apr 24, 2024 om 11:24
Geldzaken & recht

Overschrijvingsfomulier fraude

Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer