be
door bezorgdebuur Jan 22, 2018 om 01:53
Vrije tijd & tuin

Voorkomen van kappen van bomen

Wij hebben een fijne tuin met veel privacy. Dit omdat de tuin aan twee zijden omringd wordt door groenblijvende, hoge bomen van de buren. (hoge taxussen en andere gewone bomen van 4 to 10 meter). We wonen hier ruim 10 jaar. Ik vind de bomen erg mooi. De nieuwe buren echter niet en zij willen de bomen die tegen de erfgrens staan, gaan kappen.
Ik heb gezegd dat ze daar waarschijnlijk een kapvergunning voor nodig hebben, maar zij denken van niet en zijn al begonnen met kappen.
Ik heb al geprobeerd met hen te praten, maar het is duidelijk, zij vinden de bomen niet mooi, nemen te veel ruimte in en moeten weg.
Ik wil geen conflict met de nieuwe buren. Maar is er manier dat ik kan voorkomen dat ze alle bomen kappen of kan ik hier niets aan doen?

11306 13 Rapporteer

sw
door swat1500 - Jan 22, 2018 om 02:35
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Dan zult u de gemeente moeten informeren dat er gekapt wordt zonder vergunning en hopen dat de gemeente snel reageert.

getty
door getty - Jan 22, 2018 om 07:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Voor de lieve vrede zou ik de buren HUN bomen laten kappen. Mogelijk zijn andere buren hier wel blij mee?

ge
door gewicht Jan 24, 2018 om 19:14
170 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals Getty al stelt het zijn hun bomen en op eigen terrein,
Bewaar de vrede, u zult daar jaren profijt van hebben. Grote kans dat als u over een paar maanden er aan gewend bent heel blij bent met het extra zonlicht wat u dan in uw tuin krijgt. Elk nadeel heeft zijn voordeel.

Ge
door Genee - Jan 22, 2018 om 08:14
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Controleer op omgevingsloket online of vergunning nodig is, kijk anders op de site van uw gemeente.
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/koopwoning/kapvergunning/

panter22
door panter22 - Jan 22, 2018 om 09:08
6599 Antwoorden / Vragen

De buren mogen hun tuin inrichten zoals zij dat willen. Tegenwoordig is niet vaak meer een vergunning voor het kappen van bomen nodig. Kijk eens op:https://www.omgevingsloket.nl/
D
e gemeente heeft meestal een bomenverordening. Kijk hiervoor op de site.

Topantwoord

hutch
door hutch - Jan 22, 2018 om 09:14
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"De nieuwe buren echter niet en zij willen de bomen die tegen de erfgrens staan, gaan kappen."

Wel grappig om te lezen dat het deze keer eens de omgekeerde wereld is.

Meestal klagen de buren dat bomen te dicht op de erfgrens staan (i.v.m. de veelal gebruikelijke afstand van 2 meter) en ook nog eens dat zij er last van hebben. 'De Rijdende Rechter' en 'Mr. Frank Visser' hebben het er maar druk mee.

Zoals reeds gesteld: u moet bij de gemeente zijn met deze vraag. En zelfs de eigenaar kan aangeven bij de gemeente, mocht er 'problemen' ontstaan, dat hij zich wil houden aan de afstand (vanaf de erfgrens) van genoemde 2 meter en zelfs dat hij voor die afstand geen vrijstelling wil hebben.

Weet wel dat elke gemeente haar eigen regels hieromtrent heeft en dat bepaalde boomsoorten veelal kapvergunningvrij zijn.

Ik hoop voor u dat u verder samen goede buren zijn/blijven.

hansje klein
door hansje klein - Jan 22, 2018 om 09:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Vooraf: U kunt uw buren inderdaad niet voorschrijven hoe die hun tuin gaan inrichten.

Bij uw Gemeente kunt u beslist informatie over kapvergunningen vinden, maar ook zèlfs wanneer u iets kunt vinden wat een kap zou kunnen verhinderen, gaat uw andere wens in duigen geen 'gedoe' met de nieuwe buren te willen krijgen.

IDEE: Plant volgens de voorschriften op uw eigen terrein eenzelfde soort bomen in een grootte die u kunt berappen. Bomen in een container of met kluit ingepakt kunt u zelfs metershoog door een hovenier/kweker laten planten. Hiermee is nog dit voorjaar al uw omschreven probleem opgelost, zit u dan naast uw eigen bomen en wordt het contact met de nieuwe buren  niet verstoord.

PS. Zoek via websites uw favoriete boomsoort eens op voor een prijsindicatie of laat meteen een onverbintlijke offerte door een hovenier of kweker incl. het planten met garantie maken.  Voorbeeld  Bomen met kluit moeten voor de zomer geplant worden! Bomen in een container kunnen het gehele jaar door gepland worden.

Cookies
door Cookies - Jan 22, 2018 om 09:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De buren hoeven niet voor jouw privacy te zorgen. Dan maar in je eigen tuin bomen en hagen planten.

Gr
door Grunn1 - Jan 22, 2018 om 10:23
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Uw buren hebben de lasten en u heeft de lusten.
Uw buren hebben de bomen in hun tuin en moeten ze onderhouden en ze nemen veel ruimte in en zonlicht weg.
Uw buren willen nu hun tuin anders inrichten en u bent daar op tegen.
Plant bomen in uw eigen tuin, zet ze wel ver genoeg van de erfgrens om problemen met uw buren te voorkomen. Ga in de schaduw van uw eigen bomen zitten en ruim ook de rotzooi van uw eigen bomen op en onderhoud ze ook zelf dan heeft u niets met uw buren te maken.

lo
door loekoek - Jan 24, 2018 om 12:18
30 Antwoorden / 5 Vragen

Inderdaad de omgekeerde wereld. Nou wees vooral blij als u zelf bomen gaat planten. Bedenk wel dat bomen richting de hemel groeien en echte boomliefhebbers dat dus ook toestaan (vorm van egoïsme). Dat betekent tegelijkertijd, afhankelijk van de ligging van huis en tuin, de vraagstelling opwerpen of zonnepanelen voor uw buren nog aantrekkelijk zijn. We moeten o.a. volgens Nuon/Feenstra van het gas af en zelf alternatieven aanboren.
In een woonwijk horen denk ik geen hoge bomen (vangen veel wind) want die horen in een bos. Wie dus een verknocht bomenliefhebber is en er zoveel voor over heeft, gaat beter in het bos wonen.

mi
door misman Jan 24, 2018 om 14:01
1 Antwoorden / Vragen

dit is weer zo'n onnozel antwoord. dit heeft niets met de vraag te maken

stevenhagen_1
door stevenhagen_1 - Jan 24, 2018 om 12:18
3 Antwoorden / 1 Vragen

De tuin van onze buren is een woeste tuin, met teveel hoge bomen (ca.2x zo hoog als het huis).
Zelfs in hoog zomer blijft ons gras nog drijfnat. Ons grasveld is eigenlijk een mosveld.
Alle mos middelen en kalk geven geen oplossing.
Dus van mij mogen ze hier echt een keer behoorlijk aan gaan kappen.

Wil je privacy, dan kan je met fantasie en sierlijke lei bomen een mooie erfscheiding maken.

me
door mein33 Jan 24, 2018 om 14:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dus van mij mogen ze hier echt een keer behoorlijk aan gaan kappen.

Zeg maar even waar we moeten zijn !!

mo
door mof - Jan 24, 2018 om 12:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe niet. Het zijn hun bomen. Als ze een kapvergunning nodig hebben zullen ze van de gemeente een boete krijgen. Als u de bomen zo mooi vind moet u uw eigen bomen planten op uw eigen grond.

jansje
door jansje - Jan 24, 2018 om 13:12
131 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom vraagt u niet aan uw buren, of u ze mag uitspitten. Dan kunt u ze aan uw kant neer zetten.

hansje klein
door hansje klein Jan 24, 2018 om 14:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen
Bo
door Bonte Specht - Jan 24, 2018 om 23:12
45 Antwoorden / Vragen

Het is niet uw tuin. Dus u heeft geen recht van spreken. Als u graag hoge bomen wilt voor de privacy zal u die dan zelf moeten gaan planten in uw eigen tuin