Guido Plat
door Guido Plat Aug 20, 2020 om 19:02
Vrije tijd & tuin

Waar kan ik mijn aangekochte tuintegels extern laten keuren op productiefouten?

Wij hebben iets meer dan een jaar geleden sierbestrating gekocht bij Hornbach van het merk Diephaus.

Op deze tegels zit 10 jaar garantie.

Nu een jaar later zit op elke tegel op precies dezelfde plek en met dezelfde vorm en grote een grote witte vlek.

Er is verleden week iemand vanuit de tegel fabriek Diephaus bij ons langs geweest om hiernaar te komen kijken, en gaf ook aan dat het wel erg vreemd is dat elke tegel dezelfde vlek heeft op dezelfde plek.

We zouden via de email antwoord krijgen over hoe dit opgelost zou worden, maar helaas was het antwoord dat onze aanleg van de tegels goed was gedaan en op de juiste manier draineerd, maar dat er toch kalk uitbloei kan ontstaan.

Alleen kalk uitbloei ontstaat niet standaard op elke tegel op precies dezelfde plek in dezelfde vorm..... Dan zouden er door heel de tuin kalk lekken moeten zitten op verschillende plekken.... Dus ik wil dit graag extern laten onderzoeken.
Ze willen er namelijk niks aan doen.

5847 5 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 20, 2020 om 21:02
2039 Antwoorden / Vragen

Ik ben heel verbaasd dat de fabrikant toegeeft dat die kalk uitbloei u niet verweten kan worden, waarmee ze wat mij betreft zeggen zelf verantwoordelijk te zijn, en dan niets doet. Ik zou naast uw zoektocht naar een deskundige ook nog eens schriftelijk uitleg vragen. Zij geven garantie, als het probleem niet aan u te wijten is moeten ze die garantie gestand doen.

Guido Plat
door Guido Plat Aug 20, 2020 om 23:35
Antwoorden / 1 Vragen

Dat dacht ik dus ook... Alles ligt zoals voorgeschreven volgens de fabrikant op grind om de beste drainache te verkrijgen.

gerbera
door gerbera - Aug 20, 2020 om 21:39
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Mogelijk heeft u hier wat aan om u gerust te stellen. Hier is ook te lezen hoe het op dezelfde plaats kan ontstaan.
Anders hier nog een artikel daarover.
En dit schrijft Hornbach er zelf over;
Betonproduct; kalkuitbloei niet uit te sluiten. Bij het verwerken van meer dan 1 pallet, de stenen gemixt leggen of straten voor een geleidelijk kleurbeeld. Let er op dat de stenen op meer dan 1 pallet hetzelfde chargenummer hebben om kleurafwijkingen te voorkomen controleer dit voor het verwerken van de stenen.

Guido Plat
door Guido Plat Aug 20, 2020 om 23:33
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de info????

ne
door neodutchio - Aug 20, 2020 om 21:45
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Oftewel een gevalletje goedkoop is..... Het is dus een producteigenschap die te verwachten is bij goedkopere massaproductie. Maar zoals u kunt lezen is er iets aan te doen.

Guido Plat
door Guido Plat Aug 20, 2020 om 23:32
Antwoorden / 1 Vragen

55 euro per vierkante meter is helaas niet heel goedkoop....

ne
door neodutchio Aug 21, 2020 om 07:17
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U hoeft het niet goedkoop te vinden, maar voor het type tegel kan het wel goedkoop zijn. In de eerder gegeven link staat beschreven hoe dit ontstaat. Het heeft te maken met het productieproces. Bij een identieke tegel die wel rustig heeft staan uitharden met ventilatie heb je dit probleem niet. Maar dan heb je meer ruimte nodig en langer de tijd. Dus automatisch een duurdere tegel.

Guido Plat
door Guido Plat Aug 21, 2020 om 12:50
Antwoorden / 1 Vragen

Oké... Maar kan dit dan dus wel tegen hun gebruiken.
Niet mijn probleem als hun het uithardingsproces verkeerd of te kort aanpakken.
Dus misschien kan ik daar iets mee????

ne
door neodutchio Aug 22, 2020 om 10:54
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Helaas, het is een producteigenschap. Als u geen sluier wilt zou u dus een duurdere tegel moeten nemen die anders gemaakt wordt. Aan kwaliteit hangt een prijs. Je kan dus kiezen voor een goedkope variant met de bijbehorende eigenschappen of een duurdere die het niet heeft. Het heeft dus niets met verkeerd aanpakken te maken. Zo worden de tegels gewoon gemaakt.

Gu
door Guido306 Feb 28, 2021 om 08:34
Antwoorden / 1 Vragen

Slechte zaak...

ne
door neodutchio Feb 28, 2021 om 08:36
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Tja Guido306, dan zal je bij de consument moeten zijn. Die wil namelijk meer voor minder geld.

panter22
door panter22 - Aug 21, 2020 om 08:39
6599 Antwoorden / Vragen

Hornbach is aangesloten bij de geschillencommissie consumentenzaken.
Daar kun je een klacht indienen.
https://www.degeschillencommissie.nl/
Kijk ook in de algemene voorwaarden van Hornbach.
Je hebt toch bij Hornbach geklaagd.

Guido Plat
door Guido Plat Aug 21, 2020 om 12:52
Antwoorden / 1 Vragen

Super????!!!

Bedankt, ik ga even kijken wat ik daarmee kan doen????

Groeten Guido

gerbera
door gerbera - Aug 23, 2020 om 10:47
7358 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft het over een prijs van € 55 per vierkante meter. Als het echt om die prijs, exclusief legloon, gaat kom ik uit bij keramische tegels en die mogen en kunnen geen kalkuitslag vertonen. Mag dus aannemen dat de prijs die u noemt inclusief legloon is als het om betontegels gaat want dan kom ik nog niet op € 30 per vierkante meter exclusief legloon.

Gu
door Guido306 Feb 28, 2021 om 08:32
Antwoorden / 1 Vragen

Dit was enkel de prijs per m2 voor de tegels.... Geen andere kosten verder

gerbera
door gerbera Feb 28, 2021 om 10:35
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje laat met uw reactie maar als het om € 55,- m² gaat zijn het wel erg dure betontegels en die kunnen kalkuitslag vertonen. Maar hoe is het nu afgelopen,is de zaak opgelost?

hutch
door hutch Feb 28, 2021 om 11:46
4515 Antwoorden / 29 Vragen

'Guido Plat' en 'Guido306' is één en dezelfde persoon / gebruiker.

Is een beetje verwarrend.........

Gu
door Guido306 Mar 1, 2021 om 09:46
Antwoorden / 1 Vragen

Ja sorry... Ben er al een jaar mee bezig.
Vandaag om 12:00 uur komt een expert via de geschillencommissie samen met de tegenpartij.
Het is een betontegel met een gladde coating.... Vandaar dat de prijs hoger is denk ik.

We gaan het zien vandaag.

Met vriendelijke groet,

Guido Plat

gerbera
door gerbera Mar 1, 2021 om 10:58
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Suc6 ik hoop voor u dat het wordt opgelost. Door de coating zijn de tegels vuil-, mos- en algwerend dus zou er, naar mijn mening, ook geen "kalkvlekken" mogen ontstaan.

Gu
door Guido306 Mar 1, 2021 om 15:36
Antwoorden / 1 Vragen

Ze zijn vanmiddag geweest, en de persoon van de geschillencommissie wist volgens mij niet heel goed wat hij ervan moest vinden... Hij gaf aan kalkuitbloei oké... Maar op elke tegel in hetzelfde patroon op dezelfde plek wel heel erg toevallig is, zoals ik al aangegeven had.... Hij neigde meer naar een mening productiefout... Dus even afwachten op het rapport waar het verlossende antwoord in komt te staan.

gerbera
door gerbera Mar 1, 2021 om 16:20
7358 Antwoorden / 14 Vragen

bedank voor het beicht, ik wacht met u af. suc6

Gu
door Guido306 May 13, 2021 om 22:18
Antwoorden / 1 Vragen

Nu pas het verlossende antwoord van de geschillencommissie.....

Aanklacht ongegrond verklaard
Ze houden het bij kalkuitbloei.... Kan het mijzelf echt niet voorstellen omdat elke tegel dus op dezelfde plek precies dezelfde vorm en grootte een witte vlek heeft.

We halen alles eruit en ik laat 1 tegel onderzoeken... Bij een labratorium of iets....

Met vriendelijke groet,

Guido Plat

gerbera
door gerbera May 14, 2021 om 08:53
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Een heel gedoe met die tegels, ik hoop voor u dat het eindelijk naar wens wordt opgelost. Suc6.