anita555
door anita555 Aug 9, 2022 om 22:52
Vrije tijd & tuin

Waarom heeft mijn plant, de Japanse "Marieke"(Enonymus) veel bladverlies?

Ik heb in het tuincentrum dit jaar een plant gekocht voor op mijn balkon. Hij krijgt elke dag water, het is geen bloeiende plant, maar het is een soort heester die in een grote terracotta pot staat. Het is de Japanse Marieke zoals het op het kaartje staat.
De officiële naam is de Enonymus.
Helaas verliest hij heel veel blad.

4405 6 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Aug 9, 2022 om 22:58
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Er is wat u beschrijft, wel iets met uw Eunonymes aan de hand want ik lees dat het een sterke plant is die veel kan hebben. Niet te nat maar wel eerst hydrokorrels op de bodem, zodat de wortels niet rotten Maar denk dat u dit er al heeft ingedaan. Het lijkt mij, voor u, het beste als u een tuincentrum belt en vraagt wat u er aan zou kunnen doen, want wat ik schrijf, ik ben geen deskundige op dit gebied. Hoop dat uw plant weer "opkalefatert".

anita555
door anita555 Aug 9, 2022 om 23:13
47 Antwoorden / 44 Vragen

Geachte Tenormin,

Ik heb inderdaad ook hydrokorrels onderin de pot gezet.

sira
door sira - Aug 10, 2022 om 08:29
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk toch dat uw plant te veel water krijgt.

Heeft de pot wel gaatjes waar het overtollige water weg kan? Vaak hebben potten onderin de bodem een gat, maar dat is eigenlijk de verkeerde plaats, beter is 1 of 2 stuks aan de zijkant en dan op ca. 10 cm van de bodem. De kleikorrels blijven dan vochtig en de rest van het water kan weglopen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 10, 2022 om 09:28
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij ook dat iedere dag water teveel van het goede is en dat de wortels in de pot zijn gaan rotten. Ik neem aan dat de plant in een binnenpot staat en u zou daar dan een laag water in moeten zien.

anita555
door anita555 Aug 10, 2022 om 12:55
47 Antwoorden / 44 Vragen

Beste Hetemietkreeft,

De plant staat niet in een binnen pot, maar in een grote terracotta pot met hydrokorrels
Terracotta is het beste voor de planten omdat het poreus is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 10, 2022 om 14:00
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dat wil dus niet zeggen dat de aarde in de pot niet te nat is. In een terracotta pot zonder afvoergaatje kan teveel water niet weg. En benut de reactie die @GERBERA na mij gaf!

gerbera
door gerbera - Aug 10, 2022 om 12:59
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Uw plant is aangetast door "wortelrot", afhankelijk hoelang dit zo is, is er een kleine mogelijkheid de plant nog te redden. Verwijder de plant uit de pot en spoel de wortels goed af zodat de "oude" grond is afgespoeld, zet hem vervolgens terug in schone potgrond en geef de eerste week geen water en daarna slechts 1x per week een beetje water. Bij potgrond is het probleem dat het lijkt dat de grond droog is maar woel even met een stokje over de bovenkant en u zult zien dat de grond daaronder nog vochtig is. En dat is wat uw plant nodig heeft vochtige, dus niet natte, grond. Even een misverstand over de Terracotta pot, u schrijft dat deze poreus is maar dat wil niet zeggen dat deze overtollig water afvoert maar vasthoud en pas afvoert als deze zelf verzadigd is.

ju
door juliomariner - Aug 10, 2022 om 15:06
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Of inderdaad te nat of de plant staat op de tocht. Daar kunnen veel planten ook slecht tegen. Bladverlies is een teken van stress, u doet dus toch echt wat fout.