Dw
door Dwarreltje Oct 15, 2017 om 21:45
Vrije tijd & tuin
Welk onkruid is dit?

Dit onkruid dacht ik over aantal vierkante meters met wortel en al verwijderd te hebben, nadat ik ontdekte dat het met de wortels de planten in de tuin volkomen verstikte. Ondanks dat, blijft het steeds opnieuw opduiken. Onkruid wordt hier gewied op ouderwetste manier (met wortel en al uittrekken), maar dit is te hardnekkig en ik vrees voor mijn gewenste planten (pioenroos heeft het helaas al af moeten leggen..)
Wie weet wat dit is en hoe te bestrijden?

9764 18 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 15, 2017 om 22:24
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien het u hier iets aan.
Onkruid herkennen:
Klik

tenormin
door tenormin - Oct 15, 2017 om 22:27
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Moeilijk te zien. Lijkt mij 7-blads onkruid, maar kan ook de 'gewone' paardenbloem zijn. Hoewel op uw foto geen bloem te zien is. En waar ik de link wilde neerzetten, dat had @ shoppie al gedaan, ik ben, zoals gewoonlijk ben ik weer te laat. ;-)

gerbera
door gerbera - Oct 15, 2017 om 22:38
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Het heeft erg veel weg van "perzikkruid". Het is familie van de duizendknoop. Bestrijding door te blijven schoffelen. Op den duur sterven de wortels door zgn groeimoeheid af. Bij uittrekken kunnen er wortels achterblijven die dan weer doorgroeien tenzij u ze met een steekschepje verwijderd.

simon55
door simon55 - Oct 16, 2017 om 00:02
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Dit is GÉÉN onkruid. Maar wat de mens niet herkend , noemen we voor t gemak onkruid. Alles wat in de natuur groeit is n plant , alleen herkennen we t niet

costnix
door costnix Oct 16, 2017 om 00:41
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zo is dat.

tdmduc
door tdmduc Oct 16, 2017 om 07:48
703 Antwoorden / 2 Vragen

"men" is altijd veel te snel met het label onkruid.

reflecs
door reflecs Oct 16, 2017 om 11:36
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@simon55, dat gaat in dit geval niet op; want niet in de natuur, maar in de tuin ;).

simon55
door simon55 Oct 16, 2017 om 11:57
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@reflecs

Tuin is natuur , weiland bij mij aan de overkant is natuur dus m n tuin ook

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 16, 2017 om 16:08
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Simon maar wat is het dan wel?

simon55
door simon55 Oct 16, 2017 om 16:26
1556 Antwoorden / 5 Vragen

I don t no , maar alles wat groeit heeft n naam. Als TS t wil weten , zou ik zeggen neem t mee naar n tuincentrum waar echte vaklui werken

reflecs
door reflecs - Oct 16, 2017 om 11:28
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ik weet niet wat het is. Heeft de volwassen plant bloempjes?
Misschien komt u hier verder mee:https://www.rhp.nl/nl/determine-weed-by-plant-features

Is het mogelijk om de bovengrondse groei steeds af te knippen?
Of anders dan toch maar zo'n middel kopen bij een tuincentrum. Als u dat apart op het onkruid spuit (windstille dag) verspreidt het zich door de plant.

jo
door joskaa - Oct 16, 2017 om 11:43
80 Antwoorden / 44 Vragen

Betreft het een 'kruiper' of een rechtstandig plantje dat ca 10/15 cm. hoog wordt met witte bloemetjes

su
door suikerspin - Oct 16, 2017 om 12:37
7 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is het een grassoort. Op mijn volkstuin heb ik dat ook. Ik heb maar een remedie, steeds met wortel en al uittrekken en dat volhouden totdat het niet meer terugkomt. Het is heel hardnekkig, maar de aanhouder wint!

aurora1
door aurora1 - Oct 16, 2017 om 12:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@simon55 wat is de naam van deze plant/dit plantje volgens u?
Vraagsteller:op de website die @reflecs noemt vond ik dit (maar de randen zijn wat gekarteld): https://www.google.nl/search?q=test+usb+sticks&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&dcr=0&ei=UonkWd3qJKjc8AeH-5ygCA
Anders is het misschien handiger als u antwoorden geeft op gestelde vragen.

reflecs
door reflecs Oct 16, 2017 om 12:49
1859 Antwoorden / 4 Vragen

(link)

aurora1
door aurora1 Oct 16, 2017 om 12:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Correctie van mijn link: https://www.rhp.nl/nl/onkruid/id#22

dokun
door dokun - Oct 16, 2017 om 12:45
152 Antwoorden / 0 Vragen

Het is te moeilijk om te zien omdat het plantje nog net iets te klein is. Zodra de echte bladeren gaan groeien wordt het een stuk makkelijker om het te kunnen herkennen.

Misschien over een dag of 5 nogmaals een foto maken en die hier plaatsen...?

hi
door hipppo - Oct 16, 2017 om 12:55
303 Antwoorden / 2 Vragen

Het doet mij denken aan lelietje van dalen. Kwestie van blijven uittrekken, heb ik in mijn voortuin ook gedaan en het was al snel verdwenen. Overigens is de betiteling onkruid niet terecht, zoals simon55 al opmerkte.

aurora1
door aurora1 - Oct 16, 2017 om 12:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik vind het ook wel op Lelietje van Dalen lijken, een woekeraar.
Met dank aan @reflecs nu correct de bedoelde link: https://www.rhp.nl/nl/onkruid/id#22

door 311adnan - Oct 16, 2017 om 13:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk aan een eendagsbloem

ma
door malie - Oct 16, 2017 om 15:46
29 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik me niet vergis is dit een jong hosta-plantje. Die wortelen diep en zal dus ook diep verwijderd moeten worden, anders blijft hij terugkomen. Succes!

ou
door oudewouter - Oct 16, 2017 om 16:11
52 Antwoorden / Vragen

Het lijkt mij op de plant die enkele weken geleden uitgebreid in het nieuws was door de volledige overwoekering van tuin en bebouwing. Taste zelfs de voegen in de muren aan. De Overheid is er nog niet uit hoe het bestreden moet worden. Helaas is de naam mij ontschoten.

tenormin
door tenormin Oct 16, 2017 om 16:16
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien de oudewouter kruiper. ;-)

nietechtblond
door nietechtblond - Oct 19, 2017 om 09:24
11 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt wel erg op iets wat ook in mijn tuin groeit. Wordt een kleine meter hoog en krijgt een donkerpaarse/bruinachtige pluim. Heeft wel iets weg van een grote grasplant / rietplant. Ook ik verwijder dit met wortel en al maar gebruik hier wel een spade bij omdat de wortel anders bijna niet te verwijderen is. Toch merk ik dat het regelmatig weer terugkomt, echter het wordt wel steeds minder. Op zich is het wel een mooie plant, maar ook ik heb liever iets anders in de tuin staan.

gerbera
door gerbera Oct 20, 2017 om 16:01
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Toch wel prettig als u antwoordt zou willen geven op mijn vraag.

gerbera
door gerbera - Oct 19, 2017 om 16:26
7359 Antwoorden / 14 Vragen

@nietechtblond,
Is het deze bloem?

gerbera
door gerbera - Oct 23, 2017 om 12:02
7359 Antwoorden / 14 Vragen

@dwarreltje is waarschijnlijk samen met @nietechtblond de plantjes aan het uitspitten. Je hoord niets meer van ze.

ja
door janwin - Nov 20, 2017 om 17:42
7 Antwoorden / 4 Vragen

lelietje van dalen zo te zien