La
door Lannister Mar 13, 2019 om 17:59
Vrije tijd & tuin

Werkopdracht gehandicaptenzorg

Een korte vraag.
Wanneer mag een teamcoach een werkopdracht geven in de gehandicaptenzorg.
Mijn teamcoach dreigt hier al mee als wij een gat hebben in het rooster. (Wat is ontstaan door personeelstekort)

Ik heb begrepen dat ze alleen een werkopdracht mogen geven in acute noodsituaties.
Ja deze situatie is erg vervelend, maar aan personeels tekort kunnen wij ook weinig doen.

Wij hebben 6 man personeel, en we hebben al 4 man personeel per dag nodig on de groep te kunnen draaien. Dus een dag vrij word ook erg gewaardeerd.

Zou iemand mij kunnen helpen om het antwoord te vinden? Ik ben zelf al opzoek gegaan, maar ik kom niet verder.
Wie o wie kan mij helpen?

13690 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2019 om 18:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat mag een Werkopdracht zijn? Valt u onder een CAO?

costnix
door costnix Mar 13, 2019 om 19:06
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1: Een werkopdracht is het burgerlijk broertje van het dienstbevel.

La
door Lannister Mar 13, 2019 om 22:48
Antwoorden / 1 Vragen

Ik val onder de VGN cao.
Daar kan ik niks vinden over werkopdrachten. Daarom vind ik het moeilijk.

In de link van het filmpje van de laatste reacties word ook gezegd sat het alleen in acute noodsituaties verplicht kan worden. En dat gaten in het rooster en personeelstekort hier niet onder vallen.

Maar het kan natuurlijk ook weer zijn dat mijn werkgever hiervoor een andere regeling heeft.
Ik weet niet in hoeverre ze dat aan kunnen passen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 13, 2019 om 18:58
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Lannister,

Jouw vraag is bestemd voor een vakbond of een arbeidsrechtadvocaat.

La
door Lannister Mar 13, 2019 om 22:49
Antwoorden / 1 Vragen

Goed advies!
Ik ga het eens navragen bij de vakbond.
Dankjewel!

costnix
door costnix - Mar 13, 2019 om 19:36
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In dit youtube-filmpje wordt uitgelegd wanneer er sprake is van een noodsituatie is en een werkopdracht terecht mag worden gegeven:
https://m.youtube.com/watch?v=N_hCDU7wm_U
Ook nog dit gevonden:
https://forum.viva.nl/werk-studie/invallen-verplichten/list_messages/405812/3

La
door Lannister Mar 13, 2019 om 22:44
Antwoorden / 1 Vragen

Heel erg bedankt!

costnix
door costnix Mar 14, 2019 om 07:23
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Nog een tip zorg, dat je in je vrije tijd onbereikbaar bent voor je werk.
Ik heb wel eens een opdracht gekregen om mijn vakantie af te breken. Ik zat op dat moment op een zeilboot op de Noordzee. Ik gaf keurig de coördinaten en stelde voor om een helicopter sturen. Mijn leidinggevende gaf het toen maar op :-)

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2019 om 23:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw zogenaamde teamcoach mag natuurlijk helemaal niet dreigen. Hij of zij moet de regels volgen.

panter22
door panter22 - Mar 14, 2019 om 09:13
6599 Antwoorden / Vragen

Wat zou jij doen als je teamcoach was en de noodzakelijke 4 personeelsleden niet beschikbaar zijn voor de groep?
Dan zijn er 2 personeelsleden vrij of ziek. Een derde kan er niet meer bij,
Lijkt mij een dilemma. Wie gaat er voor het personeelslid of de gehandicapte?

La
door Lannister Mar 24, 2019 om 13:35
Antwoorden / 1 Vragen

Aan de ene kant snap ik waarom ze het roept, maar aan de andere kant hebben wij als personeelsleden ook recht op een prive leven en vrije dagen.

Iets meer inhoud erbij:
Binnenkort hebben wij nog maar 5 vaste personeelsleden, terwijl we er 4 op 1 dag nodig hebben.
Terwijl de teamcoach dat weet, stuurt ze wel een vaste flexer weg, die weet wat er speelt op de woning, die de clienten kent, en heel veel diensten voor ons oplost. De vaste flexer zoi ruis veroorzaken binnen het team, terwijl het grootste gedeelte van het team geen moeite heeft met de vaste flexer.
De teamcoach heeft dit besloten "in goed overleg." Maar niet met het vaste team, en ook niet met de desbetreffende flexer.

En ondertussen word de teamcoach boos omdat we de diensten niet rond krijgen. Dus gaat dreigen met werkopdrachten.

Is een beetje tegenstrijdig in mijn ogen.

panter22
door panter22 Mar 24, 2019 om 17:50
6599 Antwoorden / Vragen

Kennelijk kan die teamcoach haar gang gaan zonder overleg met jullie als team.
Het lijkt mij dat de vaste medewerkers in gesprek zullen moeten gaan met de teamcoach en  vragen wat haar plannen zijn om het personeelstekort op te lossen.Voldoende personeel is toch haar verantwoordelijkheid? Kortom de verantwoordelijkheid voor het personeelstekort bij de teamcoach leggen.
Het lastige is dat er vaak ruzie komt van dit soort gesprekken, maar aan de andere kant kan dit niet zo doorgaan.
Als zij moeilijk gaat doen, heeft zij geen hoofd waar jullie terecht kunnen?

marita5
door marita5 - Mar 14, 2019 om 10:18
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Lannister , ,

Lees eens de CAO m.n. Art 7 , pag 34 , klik op de rode regel .

CAO 2017-2019

De schriftelijke uitgave CAO Gehandicaptenzorg 2017-2019

sw
door swat1500 - Mar 25, 2019 om 09:59
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk niet alleen in de Cao maar ook in de eigen arbeidsovereenkomst. Die zou extra bepalingen kunnen hebben.