AZ
door AZZ Oct 9, 2008 om 14:14
Vrije tijd & tuin

Wespen overlast

Hallo iedreen

Sinds een maand hebben wij onder de dakrand vele wespen. Als ze binnen belanden zijn ze heel sloom.

Wat is de beste tijd om ze te bestrijden en welk spul is het beste?

Bedankt

26732 24 Rapporteer

astoria
door astoria - Oct 9, 2008 om 15:40
362 Antwoorden / 55 Vragen

@ Begin om de dieren ambulance te bellen ,succes Fred

stacey
door stacey - Oct 9, 2008 om 16:09
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Lees even info hier;

Een wespennest verwijderen: zelf doen of laten doen?

http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Wespen

Succes,

poltol
door poltol - Oct 9, 2008 om 18:44
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Neem contact met Gemeente werken van uw woonplaats. Of als u huurt met de verhuurder. Beide instanties hebben vaak vaste wespennestverwijderaars [10X de woordwaarde!!!] in dienst of weten die in te schakelen. Niet zelf doen.

Vr.gr. poltol

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 9, 2008 om 21:08
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag aps,

Dat ze zo sloom zijn ligt aan de lage temperatuur. Bij warmer weer worden ze weer actiever. Maak de openingen dicht, zodat ze niet meer in huis kunnen komen.

Laat je iemand komen, dan ben je gauw €75,-- kwijt. Soms iets minder. Je probleem oplossen kun je zelf.

Zoek de ingang van het nest. 's Avonds in het schemerdonker/donker, als de wespen in het nest zitten, wat Baygon® stuifpoeder van Bayer in de omgeving of ingang van het nest althans daar waar ze naar binnen gaan, aanbrengen.
Is dat een glad oppervlak, dan eerst iets kleverigs aanbrengen waar het poeder op hecht. Ik gebruikte een spuitbus Bison spuitlijm.

Zo kreeg ik de wespen in de spouw dood. Ze nemen het poeder mee het nest in en vergiftigen daar de inhoud.

Wat je ook kunt doen als je niet bang bent en geduld hebt:
Een nieuwe stofzak in de stofzuiger, de zuigmond van de buis af en gericht de wespen welke het nest in en uit gaan, opzuigen.
Na gedane arbeid haal je de stofzak eruit, meteen wat breed plakband over de inlaat van de zak. Dan prik je een gaatje, </=4,5 mm, in het plakband en spuit daar wat insecticide in. En dan, hup de vuilniszak ermee in. Spuit daar ook nog wat in en dan een knoop erin.
Afvoeren in de kliko/otto.
Dan heb je nog niet de koningin te pakken, want deze verblijft in het nest, doch zonder dat er voedsel wordt gehaald, is zij en het broed ten dode opgeschreven.

Succes.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 9, 2008 om 21:26
3809 Antwoorden / 46 Vragen

P.S. Vergat er nog bij te schrijven dat de werkzame stof van Baygon®
propoxur is. Daar kun je nog wat over vinden achter de link welke
stacey gaf van milieucentraal.
H.

keesstada
door keesstada - Oct 10, 2008 om 11:59
54 Antwoorden / 6 Vragen

Ik plaatste dit artikel een keer voor Oene de Vos in het DvhN:

Goede en kwade wespen

Er zijn in ons land vriendelijke en agressieve wespensoorten.
We kennen ‘de kortkoppen’ (de kwade), waaronder de 'gemene wesp en de ‘Duitse wesp’ en de "langkoppen" (de goede), waaronder de "boswesp" hoort.
Op hun uiterlijk zijn deze soorten moeilijk van elkaar te onderscheiden, maar hun
gedrag is zeer verschillend.

De "kortkoppen" bouwen hun nest in holen of in spouwmuren, waardoor ze moeilijk te bestrijden zijn. Deze agressieve wespen, die in de nazomer zoetigheid zoeken gedragen zich hinderlijk. Dit doen ze als hun taak, het voeren van de larven met kapotgebeten insecten, beëindigd is. Bij dit voeren kregen ze van de larven een druppel zoetigheid. Als de larven volgroeid zijn en ze niets meer te doen hebben zoeken ze de zoetigheid ergens anders.

De "langkoppen" maken mooie bolvormige nesten die vrij opvallend zijn. Ook zij worden in de nazomer werkeloos, maar zij zoeken hun zoetigheid in sommige bloemen. De "helmkruid" wordt op deze manier zelfs door hen bestoven. Zo hebben ze dus enig nut en zijn ze niet hinderlijk voor de mens.
We zien vaak dat juist met deze bolvormige nesten korte metten wordt gemaakt. Zo moeten de goede het dus met de kwade ontgelden.

Oene de Vos
Paterswolde/Terschelling

rudilobo
door rudilobo - Oct 10, 2008 om 12:19
13 Antwoorden / 1 Vragen

de wespen gaan op die plekzitten om te overwinteren. Om ze weg te krijgen zijn er van bayer diverse middelen te koop. Houd er weg rekeningen mee dat ze volgend jaar weer terug kunnen komen of hun nakomenlingen het gat moet je tzt wel dicht maken anders blijf je met het probleem zitten.

ro
door roelva - Oct 10, 2008 om 12:25
2 Antwoorden / 0 Vragen

zolang je geen overlast van de wespen heb, gewoon laten zitten. Het jaar daarop komen ze toch niet terug naar hetzelfde nest.

Aantal jaren geleden hadden wij ook een wespennest onder de boeiboorden van de garage, gewoon laten zitten niks aan gedaan, jaar daarop hebben we ze niet meer gezien.
Als je er echt overlast van heb dan een speciale firma inschakelen, vaak weet de gemeente een bedrijf of doet de gemeente hetzelf. Liever niet zelf aan beginnen

keesstada
door keesstada - Oct 10, 2008 om 13:04
54 Antwoorden / 6 Vragen

Dat ze niet terugkomen, klopt niet. Wij haden ze een paar jaar achter elkaar, zie mijn artikel in 2003

Wespen 2003

Een paar jaar geleden zag ik tot mijn grote verbazing wespen af en aan vliegen. Boven de deur, tussen het huis en de garage ontstond een prachtig wespennest. Het overstekend dak  beschermde het tegen de regen. Het nest leek op een  ronde bal met een gat erin. Het was kunstig gebouwd van gekauwd hout en leek sprekend op papier-maché. Ik liet ze ongestoord hun gang gaan. Vaak zaten we op een meter van de deur, in tuinstoelen met een glas limonade op tafel. We keken vol bewondering naar het ijverige volkje. Het volgend jaar kozen ze  dezelfde plaats en het jaar daarna vlak naast mijn geparkeerde auto. Minstens vier keer per dag stapte ik in en uit. Vaak bleef ik even staan en boog de takken opzij om naar het nest te kijken. De wespen lieten me met rust.

Nog nooit heeft een wesp mij of een van mijn huisgenoten gestoken. Ik schrijf dit naar aanleiding van het artikel over wespen, in uw krant. Daar krijg je de indruk dat je een nest (100000 - 150000 per jaar) moet vernietigen. Het is interessant, de vraag te stellen hoe het komt dat de wespen nooit iets van agressie getoond hebben.

Kees Stada

Kropswolde

vl
door vlembo1 - Oct 10, 2008 om 13:23
12 Antwoorden / 3 Vragen

Wachten tot de wespentijd voorbij is, wel binnenshuis blijven controleren, want die krengen kruipen zelfs in je lamp naar binnen via het plafond.
Na de herft alles dichtkitten, zelfs een piepklein gaatje!
Voorlopig s'avond GEEN licht aan laten wat naar buiten kan schijnen, dus gordijnen dicht houden.
Wespen komen nu op licht/warmte af.
Succes.....

ha
door harryp_1 - Oct 10, 2008 om 13:40
5 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt ze heel goed nu bestrijden. Niet zelf doen want als het een groot nest is vallen ze je aan! Er moet een specialist bij komen met een beschermend pak aan. In een nest kunnen duizenden wespen huizen, en omdat je er maar 'een paar' ziet vliegen is het link het zelf te proberen. Ze worden bestreden met o.a. permethrine (poeder) Permethrine is ongezond, dus opletten en wespen die wit zijn van het goedje direkt opruimen en handen wassen.

In de kamers waar geslapen wordt en wespen zitten; zoek een logeerplek want ze kunnen nog een dag of wat agressief zijn. In paniek komen ze uit lampen, gaatjes....overal waar maar een gaatje is komen ze uit! (ervaring) Het nestgat nooit dichtstoppen, dan trekken ze naar binnen. Als het nest gespoten is kunnen er nog twee weken later nieuwe jonge wespen uitkomen. Maar omdat het nest dood is zijn die makkelijk te bestrijden.

Kleine nesten zijn nog wel zelf weg te halen maar een nest in de spouw of onder het dak....niet zelf aan beginnen.

ne
door newenergy - Oct 10, 2008 om 14:17
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo.

Als het mogelijk is watten in amoniak gedrenkt bij het nest hangen of zo dicht mogelijk erbij.

Ze gaan dan vanzelf een ander plekje zoeken.

Hartelijke groet Eve

chouffebier
door chouffebier - Oct 10, 2008 om 14:50
32 Antwoorden / 27 Vragen

Hang er een plastich broodzakje gevuld met water bij.

De wespen (en muggen vliegen enz.) zijn hier bang van en gaan dus niet meer naar binnen.

ma
door margoolu - Oct 10, 2008 om 14:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als je besluit dat de wespen weg moeten, schakel dan een deskundige in. Wespen zijn goede gravers. Als je niet de goede handelingen verricht, heb je kans dat ze zich een weg je huis in graven. En dan wordt het een stuk lastiger om ze je huis uit te krijgen. Succes!

je
door jemastam01 - Oct 10, 2008 om 17:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als je er geen last van heb, laten zitten.

Niet alle wespen zijn agressief.

ta
door tar - Oct 10, 2008 om 21:18
522 Antwoorden / 9 Vragen

Wat vlembo1 ook al zei:

Openingen waar wespen in kunnen afdichten, op ventilatie-openingen gaas aanbrengen: Probleem zeer langdurig opgelost!

Gif lost helemaal niets langdurig op!; en is schadelijk voor de opgeving!

Tuurlijk zal de fabrikant zeggen dat het veilig is, zolang je het maar goed gebruikt...

Niets, maar dan ook niets kan verhinderen dat het gif ook wordt verspreid en de kans bestaat dat uzelf ermee in aanraking zal komen...

Wespenoverlast:

Gebruik NOOIT gif als het op bouwtechnische manieren voor altijd kan worden verholpen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 11, 2008 om 00:37
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ jemastam:

Quote:Niet alle wespen zijn agressief.

Op de manier waarop wij wespen bejegenen omdat we er bang voor zijn, worden alle wespen de verdediging ingedrukt. Dat ervaren wij als agressief.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 11, 2008 om 00:44
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Oene de Vos:

Mooi verhaal, Oene. Maar je vergeet dat heel veel mensen, om maar niet te zeggen de meeste, nog geen bij van een wesp kunnen onderscheiden, laat staan dat ze van de verschillende eigenschappen iets weten.

Die onwetendheid maakt ze bang en gaan meppen met zo'n beest bij je in de buurt en dan gaan ze in de verdediging. Zelfs zo'n klein beestje weet al dat de beste verdediging de aanval is.

Kort en goed, of het nu een langkop of een kortkop is, ik wil ze niet in m'n huis en niet in m'n bijenkast, want ze veroorzaken alle, kort of langkop, onrust.

H. (hulp-imker)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 11, 2008 om 00:54
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Harryp:

Recentelijk heb ik voor kennissen trachten een wespennest uit te roeien met permetrin. Zelfs nadat ik 4 keer in twee weken poeder met permetrin bij de ingang van het nest had aangebracht, bleven ze af- en aanvliegen. Kennelijk zijn deze resistent tegen dat spul.

Het nest moest opgeruimd worden omdat ze ook binnenkwamen in een slaapvertrek waar een baby sliep.

Deze winter worden alle mogelijkheden voor ze om binnen te komen, dichtgemaakt.

H.

su
door suikerspin - Oct 11, 2008 om 11:38
7 Antwoorden / 0 Vragen

Niks doen. De wespen zullen binnenkort door voedselgebrek en kou sterven en de nieuwe koningin zal ergens anders overwinteren.

In het voorjaar gaat ze opzoek naar een geschikte plek om haar eigen nest op te bouwen. Dan is het zaak om het nest eventueel te vernietigen als het op een voor u vervelende plek zit. Bedenk wel dat het nuttige beesten zijn die gedurende het seizoen veel rupsen en andere schadelijke insekten opvoeren aan hun larven.

Nu komen ze op zoete dingen af wegens gebrek aan bovengenoemd voedsel, dus... geen wespenvallen neerzetten!!

ma
door majrim_1 - Oct 12, 2008 om 23:01
11 Antwoorden / 0 Vragen

ook wij hebben jaren geleden last gehad van wespen (en tot heden niet teruggekomen en hopenlijk blijft dat zo) .

Wij spuiten in het vroege voorjaar na 19.00 uur alle ventilatieroosters, dakranden enz. onder met Bayer poeder, wat helaas niet gezond is voor het milieu. Maar om gestoken te worden door een wesp als je daar allergisch voor bent ... je moet wat nietwaar. Er kan dan wel gezegd worden dat we er niet bang voor zijn hoeven te zijn.

Vaak doen wij het ongeveer een maand daarna nog een keertje over.

Tot heden met succes.

AZ
door AZZ - Oct 13, 2008 om 14:48
26 Antwoorden / 34 Vragen

L.S.

Iedereen bedankt voor zijn reactie. We zijn eruit, gewoon laten zitten gaan vanzelf dood ook de koningin.

Dit te horen gekregen van de man van de Gemeente!

Groeten Anna

ottosr
door ottosr - Oct 17, 2008 om 11:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het doel van een wespennest is overwinteren, met de larven. Dat doen bijn alle insecten. Wonen in Spanje en hebben een redelijke ervaring hiermee. Een van de geliefde plekken is net onder de dakpannen, in de bolling zit ruimte idiaal. Eenmaal daar zullen ze er jaarlijks weer zijn, tenzij...ze worden vernietigd. Regelmatige controle van de aanvliegroutes kunnen ze eenvoudig worden gelokaliseerd. Bestrijden met insecticide spuitbus is voldoende. Wacht tot het bijna donker is en spuit zo dicht mogelijk in op de plaats van het nest. Bij bijna nacht zijn ze allemaal thuis dus dan pas spuiten. De insecticide gaat ligt schuimen waardoor de ingang van het nest wordt geblokkeerd, dit is de enige manier van bestrijden. In het voorjaar komen er weer nieuwe wespen op zoek naar een leuk onderkomen dus opletten en ze volgen waar ze naar toe gaan.  Natuurlijk zijn ze ergens goed voor maar een wespensteek met 3 dagen een zwelling, om niet te spreken van een allergische reactie is een heel on plezierige ervaring. Succes casabruinsma@gmail.com

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 17, 2008 om 18:22
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Ottosr:

Quote: Het doel van een wespennest is overwinteren, met de larven.

Quatsch! Het nest is leeg in de winter. Een wespenkoningin overwintert solitair!

Al eerder schreef ik over hetzelfde onderwerp:

Als je in het prille voorjaar ergens een opgevouwen wesp vind en die maak je kassiewijlen, dan heb je er in één klap een 10.000 dood gemaakt.
Geregeld vind ik er ééntje tussen m'n kachelhout. Geheel opgevouwen met de pootjes onder zich. Pats. Want precies 54,5 jaar geleden verklaarde ik de wespen de oorlog toen ik zonder aanleiding in m'n nek werd gestoken. (Daar kreeg ik een gaatje door en daar klets ik nu nog door.)
Ook al eens in de nek gestoken, Otto?

H.