ge
door gelito May 19, 2017 om 20:15
Vrije tijd & tuin

Wie heeft er ervaring met on-line piano leren spelen?

Ik speel al enige jaren keyboard maar zou daarnaast graag gewoon piano willen leren spelen. Vanwege de kosten én het gemak overweeg ik dit on-line te gaan doen. Er zijn diverse aanbieders voor on-line piano leren spelen, maar is dit een goede optie? Wie heeft hierin ervaring?

8301 8 Rapporteer

simon55
door simon55 - May 19, 2017 om 20:51
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Heb daar geen enkele ervaring mee , maar als U al jaren keyboard speelt is n piano n kleine overstap hoor . Ik heb t zelf ervaren en speel accordeon orgel en piano en jawel , in m n vrije tijd heel veel bruiloften en diners dansants gedaan. t Verschil met keyboard en piano is alleen de aanslag van de toetsen . Op n keyboard raak je ze licht aan ,  en op n piano moet je meer timmeren , en met de pedalen overweg kunnen. Succes gewenst

costnix
door costnix May 19, 2017 om 23:22
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn keyboards met een piano aanslag.

simon55
door simon55 May 19, 2017 om 23:27
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Met t nagemaakte geluid van n piano wat de realiteit niet echt weergeeft. Ik heb zelf drie hammond orgels, een ervan heb ik tot mobiel omgebouwd , zodat ik die mee kon nemen op diner dansant s en feesten met originele Leslybox 760 voor de kenners t neusje van de zalm . Daarbij de juiste en goede geluiden uit n Elka keybord gehaald , de printen gemonteerd ,gesoldeerd en zo had ik n orgel met de natuurlijk e klanken die ik wilde . Dat heeft me op een dag na 8 maanden gekost om t spulletje te monteren solderen en af te stellen en nu heb ik n orgel met alles erin wat ik wil

costnix
door costnix May 20, 2017 om 07:56
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De echte zelfbouwer dus. Mijn petje af.
In het verre verleden vele Elektuur projecten en en Amicos computer zelf gebouwd. Toen kon je nog elk onderdeel veld (voorzichtig) vastpakken en met het blote oog zien.

me
door mein33 May 20, 2017 om 13:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

en op n piano moet je meer timmeren

Het echte werk op bruiloften en partijen, "het hoeft niet mooi te zijn, als het maar hard gaat"  ;-))

simon55
door simon55 May 20, 2017 om 13:52
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Als het hard moet, dan neem ik voortaan m n oomzegger mee die schreeuwt de hele tent bij elkaar

me
door mein33 May 20, 2017 om 14:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@simon55,

Dat oomzeggertje kunt u wel thuislaten hoor, u timmert gewoon een keer op uw duim en dan schreeuwt u vanzelf de hele tent wel bij elkaar. Alleen dat getimmer op die piano wordt dan wat minder, maar dat zal niemand echt opvallen. ;-))

aurora1
door aurora1 - May 20, 2017 om 00:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mij lijkt dat weggegooid geld, vooral ook omdat u al enige jaren keyboard speelt.
Kijk eens naar filmpjes op Youtube zoals : https://www.youtube.com/watch?v=SJAXIl_0s1Y
En er is meer keuze als u op Google intikt: youtube pianoles: https://www.google.nl/search?q=youtube%2C+pianoles&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&ei=VXUfWaySF4Hc8Afn5o34DA

Po
door Pontiac - May 20, 2017 om 11:11
131 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo dat werkt perfect , onlangs heeft onze buurman een online cursus boksen gevolgd en is geslaagd!

boppe1943
door boppe1943 - May 20, 2017 om 13:15
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Verwacht niet dat u een tweede Wibi Soerjadi wordt, maar met moed, beleid en trouw kunt u na ongeveer een half jaar al heel aardig populaire liedjes spelen.

me
door mein33 - May 20, 2017 om 13:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 t Verschil met keyboard en piano is alleen de aanslag van de toetsen .

@gelito,

Er bestaat overigens wel een groot verschil tussen "op een piano spelen" en "piano kunnen spelen".
En "piano kunnen spelen" leer je niet met een one-line cursus, daar gaan jaren van studie aan vooraf.

Als het echter alleen gaat over een beetje leuk populair te kunnen "pingelen" ** dan zou u eens op Klavarskibo kunnen Googlen.

**en dat bedoel ik niet denigrerend ;-))

ge
door gelito - May 20, 2017 om 19:29
33 Antwoorden / 20 Vragen

Bedankt voor alle reacties. Mijn vraag was bedoeld voor personen die zelf een on-line cursus hebben gevolgd en daarover hun ervaring - positief of negatief - wilden delen. En "Pontiac"  zou ik adviseren om op Facebook zijn misplaatste humor te gaan spuien; daar staat het vol met dit soort zielige grapjurken.

aurora1
door aurora1 - May 20, 2017 om 23:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hier kunt u enige ervaringen lezen: https://www.google.nl/search?q=ervaring+met+online+piano+leren+spelen&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&ei=P7cgWfjGOvOE8QfJ97PAAQ
Afgezien daarvan heeft u naar mijn mening niets aan de ervaringen van anderen omdat iedereen verschillend is in muzikaliteit, virtuositeit, snel of langzaam iets oppikken, of alleen van bladmuziek gelezen moet worden, of dat op gehoor gespeeld wordt. De een heeft persoonlijke begeleiding nodig de ander wil dat beslist niet enz. enz. U kunt zelf wel wat testen over hoe het voor u is of kan zijn o.a. d.m.v. mijn eerder gegeven links.
De tip van @mein33 was ook niet zo gek. In de bibliotheek kunt u veel bladmuziek vinden waarin dat systeem te vinden is voor allerlei instrumenten, inclusief piano. Dat is te leen als u lid bent en anders kunt u kopietjes maken en het eens proberen.
Overigens lijkt het me helemaal niet zo handig om als je achter een piano zit steeds, en min of meer tegelijk, op internet te moeten kijken en hoe, met een tablet, laptop of(?) om een cursus, lessen op die manier te volgen.

Omdat me terwijl ik tikte te binnen schoot dat er eens een vraag gesteld is over hoe een tablet (met bladmuziek) op de piano handig neer te zetten ben ik even gaan zoeken en kwam uw vraag van 2012 tegen: https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vrije-tijd-tuin/noten-leren-lezen?id=557300