verzorgende
door verzorgende Nov 12, 2008 om 08:43
Vrije tijd & tuin

Wie is verantwoordelijk voor het kappen van een boom.

In mijn tuin staat een kastanje boom van ruim 60 jaar oud. Zelf ben ik huurder van het huis sinds 1989. Als de boom wegens ziekte nu gekapt zou moeten worden, voor wie is de rekening voor de huurder of de eigenaar van de woning.

4777 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 12, 2008 om 09:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag verzorgende,

De kapkosten zijn voor rekening van de eigenaar/verhuurder tenzij je als huurder zelf verzoekt om de boom te kappen. Dan is het redelijk dat de huurder de kosten betaald of een redelijk deel daarvan omdat ook de verhuurder vaak voordeel heeft van het verwijderen van een forse boom.

Sukses en met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2008 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet dat ik de boom kwijt wil. Maar hij zou een gevaar voor de omgeving kunnen worden. Ik laat hem geregeld controleren om problemen te voorkomen. Ik moet er niet aan denken dat hij omvalt.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2008 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

"In mijn tuin stond een kastanje boom van ruim 60 jaar oud. Zelf ben ik huurder van het huis sinds 1989. Als de boom wegens ziekte nu gekapt zou moeten worden, voor wie is de rekening voor de huurder of de eigenaar van de woning."

  1. De gemeente  dient een kap c.q. rooivergunning te verlenen aan de verzoeker;

  2. Gemeente moet dit eerst afkondigen in de lokale 'gratis' weekkrant, daar heeft 6 weken de tijd om een bezwaarschrift in te dienen en zo mogelijk een voorlopige voorziening in te stellen bij de sector Bestuursrecht van de rechtbank in uw resort;

  3. Noodkap? Indien de boom een dusdanig gevaar oplevert voor de omgeving, dan is de burgemeester gerechtigt om een 'noodkapvergunning' te verlenen.

  4. Indien noodkap heeft plaatsgevonden? Volgt alsnog de procedure zoals omschreven in 2. Dan wordt tevens aangegeven of herplant of geen herplant volgt met de reden daarvoor;

  5. De verzoeker 'opdrachtgever' draait op voor de kosten en bij noodkap voorlopig de gemeente, al dan wel of niet gemeentegrond of privategrond;

  6. Noodkap geweest: privategrond! Eventueel verwijtbaarheid eigenaar van de boom, achterstallig onderhoud, afweten dat de boom 'doodziek' was e.d.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2008 om 10:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste verzorgende, ik neem aan dat U niet degene bent die deze boom daar heeft geplant destijds...(60 jr geleden) Mocht het een huurhuis zijn, dan is de verhuurder al zowiezo verplicht om een kapvergunning aan te vragen bij de gemeente, omdat de boom op hun grond staat (gepacht in de meeste gevallen) dus mocht het werkelijk zo zijn, dat deze boom door ziekte of wat anders (overlast ivm grootte, verhouding tuin) dan zijn de kosten toch echt geheel voor degenen waarvan U huurt, niet meer en niet minder. Als U zelf deze boom echter verwijderd wilt hebben, en deze boom is niet ziek of wat voor andere reden dan ook, dan zijn de kosten geheel voor U, vaak wordt er door de gemeente nog niet eens een kapvergunning afgegeven, als daar geen aantoonbare redenen voor zijn...bomen zijn bij de meeste gemeenten in Nederland 'heilig' ...en vaak niet eens onterecht, immers is het goed voor het milieu...Gr. en succes met de kastanjes, Henri

ve
door verwijderd - Feb 18, 2009 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

op het moment dat je een huis huurt en er staat een grote boom in je tuin ben jij verantwoordelijk als hij gekapt moet worden, en dan maakt het niet uit of je huis huurt van een particulier of van een stichting. en als de zieke boom een gevaar is voor de buurt bomen kan de gemeente je verplichten de boom telaten rooien op jou kosten,gr opa cor