Ko
door Kokosnoot May 23, 2019 om 15:54
Vrije tijd & tuin

Woningbouw verwijderd spullen uit achtertuin.

Goedendag,
Bij mijn huurhuis kan gebruikt worden gemaakt van een gezamenlijke achtertuin.
Vandaag kwam ik erachter dat er een tafel en een bbq weg waren van ons.
Aan een buurman gevraagd die het meest in de tuin zit of hij iets wist en hij zei dat de woningbouw een aantal dagen geleden hebben “opgeruimd”.
Ik heb de woningbouw gebeld en die bevestigde inderdaad dat ze spullen hadden verwijderd die hun vonden dat kapot, beschadigd en/of ongebruikt waren.
De bbq hebben we in april nog 2x gebruikt en waren dat van plan de hele zomer nog te doen. En bij de tafel stonden stoelen omheen!
Zowel de tafel als bbq waren niet kapot en in gebruik.

Tevens is er geen brief of melding geweest dat wij deze spullen moesten verwijderen.
Op mijn vraag wat nu verder en of ze de spullen gaan vergoeden zou hij gaan overleggen met de wijkbeheerder en krijg ik nog een antwoord op.

Kan de woningbouw dit zomaar beslissen?
Wat kan ik nu doen?
Dank!

7223 11 Rapporteer

me
door mein33 - May 23, 2019 om 16:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wat staat er in uw huurcontrat m.b.t. het gebruik van de gezamelijke tuin en over het laten staan van goederen door de bewoners in die tuin.

edrick3
door edrick3 - May 23, 2019 om 17:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kan de woningbouw dit zomaar beslissen?
Dat zullen ze echt niet 'zomaar' gedaan hebben.
Er zullen wel regels zijn over spullen die in die gezamenlijke achtertuin mogen staan.
Dus het antwoord maar even afwachten. Dan zullen ze wel argumenten geven.

panter22
door panter22 - May 23, 2019 om 20:18
6599 Antwoorden / Vragen

Áls je een gezamenlijke tuin hebt, dan mag je in de regel daar je spullen niet in laten staan. Dat staat rommelig en geeft overlast.
Waarom heb je ze niet even na gebruik in de schuur gezet.
Die spullen van jullie  stonden er intussen al weken, zonder dat ze gebruikt werden.
Misschien heeft iemand zich er aan geergerd of heeft de wijkbeheer de woningstichting getipt.
Maar even afwachten wat het antwoord is. Voortaan de spullen na gebruik opbergen.

me
door mein33 - May 23, 2019 om 20:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

TIP voor het geval u nogmaals mocht vergeten uw spullen op te bergen.
Zet uw huisnummer op uw spulletjes, dan is dan is de kans redelijkerwijs aanwezig dat u dan wel gevraagd wordt om het e.e.a. op te ruimen.

Magnum007
door Magnum007 - May 23, 2019 om 21:11
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Kokosnoot,

In de gezamenlijke achtertuin mag je inderdaad geen spullen achterlaten.
Dit moet staan in de huisregels.
Vaak krijg je eerst een waarschuwingssticker.

Woon je er al lang?
Misschien kun je tegen betaling je spullen terugkrijgen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 23, 2019 om 22:04
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ietwat afwijkend: zijn er regels m.b.t. het gebruik van de gezamenlijke achtertuin?
Staat daar iets over vermeld in de met u overeengekomen huurovereenkomst?
Zo ja, wat staat er dan in? en zo neen, dan is wek degelijk een verwijt te maken aan uw verhuurder.
Is uw verhuirder een woningbouwstichting? Zo ja, dan behoort die een huurdersvereniging te hebben waar u dan bezwaar kunt maken en og beter dan er ook lid van zijn.
Hoe dan ook ben ik van mening dat uw verhuurder in zekere zin onrechtmatig heeft gehandeld om niet eesrt na te gaan van woe de spullen die zij aantroffen waren. Zij hadden, mede op basis van ook voor verhuureders geldende zorgplicht dat na moeten gaan. Ook een woningbouwverenig kan niet zomaar zkane eaarvan ZIJ vinden dat het kapot is o.d. verwijderen want hoe dan ook is er dan sprake van onrechtmatig handelen en verzakeing van zorgplicht. De tiuin is immers voor gemeenschappelijk gebruik bestemd en als aan u geen regels bekend zijn voor het gebruik is u door HEN niet te verwijten.
Uit uw opmerking dat er sprake is van een wijkbeheerder ga ik er van uit dat er in ieder geval sprake is van een woninbouwstichting/vereniging.
U kunt dan ook nog de woonbond benaderen met uw vraag/probleem.

Ko
door Kokosnoot - May 23, 2019 om 23:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Volgende staat in de huuurovereenkonst:
g. het tot het gehuurde behorende terras, privé-tuin, erf of loggia/balkon niet te gebruiken voor de opslag van roerende zaken (van welke aard dan ook);
h. de tot gehuurde behorende tuin en/of terras te gebruiken, handhaven en onderhouden als (sier)tuin.

Ik woon er al 12 jaar, nog nooit is er wat van gezegd. En een tuinset en een bbq zijn geen opslag van roerende zaken. Het zijn items die je gebruikt in de tuin.
Er is geen schuur of berging aanwezig.
De man die ik aan de lijn had vertelde mij, dat ze in de tuin kwamen kijken ivm snoeiwerkzaamheden etc en het rommelig vonden en daarom bepaalde spullen hadden verwijderd. Maar het lijkt mij dat je toch als bewoner zelf mag bepalen hoe je je tuin inricht? (In overleg met buren eventueel)
Ten tweede, beetje raar dat ze dan niet álles verwijderen, maar alleen sommige...?
“Gebruiken als tuin” betekend voor mij dat je er een tuinstoel mag neerzetten om van de zon te genieten, niet?!
Ik ben ook benieuwd wat ze uiteindelijk zeggen.

brainless
door brainless May 23, 2019 om 23:58
324 Antwoorden / 0 Vragen

En een tuinset en een bbq zijn geen opslag van roerende zaken. Het zijn items die je gebruikt in de tuin.

Dus roerend...
Roerende zaken zijn losse spullen.
Tegels/planten zijn onroerend, tuinmeubels/parasol/zwembad ed zijn roerende zaken.
Je mag ze niet laten staan in de tuin als je ze niet (op dat moment) gebruikt.

Magnum007
door Magnum007 May 24, 2019 om 00:44
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Kokosnoot,

Bij punt G staat jouw antwoord.

Waarschijnlijk wist je niet wat een “roerende zaak” was: dus ook jouw barbecue en je tuinslang.

Over zaken in een gemeenschappelijke tuin moet je overleggen met de woningbouwvereniging.
Soms vinden ze het alleen een “kijktuin”: je mag er niet in rondlopen.

Misschien kun je vragen of ze schuren/bergingen /boxen voor de bewoners kunnen plaatsen ?

mo
door mof - May 24, 2019 om 15:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De tuin is eigendom van de woningbouwvereniging. Normaalgesproken mag u daarvan gebruik maken onder de voorwaarden die de woningbouwvereniging stelt. Als de tuin slechts bij alleen uw woning hoorde dan had de wonongbouw niet zonder voorafgaande melding in uw tuin mogen komen, dat zou huisvredebreuk zijn geweest. Aangezien het hier om een gezamenlijke voorzieining gaat mag de woningbouwvereniging dit daar wel doen.
het is echter niet netjes om zonder voorafgaande mededeling spillen weg te halen.

wimmi20
door wimmi20 - May 25, 2019 om 00:57
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Mof,

de tuin van een ander betreden is helemaal geen huisvredebreuk.
Huissvredebreuk geldt alleen binnen een woning.
Voor een tuin heet het erfvrede breuk, mits het geen gemeenschappelijke tuin is.
Pas na 3 keer vorderen het erf of woning te verlaten is het breuk, en strafbaar.
Anders zou iemand die zijn bal uit uw tuin haalt strafbaar zijn.

panter22
door panter22 - May 25, 2019 om 08:32
6599 Antwoorden / Vragen

Als je kijkt naar punt g en h van het huurcontract, dan heeft dit betrekking op een prive gedeelte  buiten de woning.
Daar mag je uiteraard wel een tuinset plaatsen en een bbq. Maar je mag de tuin niet gebruiken als opslagplaats voor allerlei spullen.
Maar het gaat hier niet om een prive gedeelte dat je huurt, maar een gezamenlijke tuin. Die tuin wordt onderhouden door de woningstichting en daar betaal je per maand sevicekosten voor. .
Als je een keer gebruik van de gezamenlijke tuin maakt, zal ws niet zo'n punt zijn, maar het zal niet de bedoeling zijn om daar spullen te laten staan en er zo een prive tuin van te maken.
Die tuin kun je vergelijken met een gezamelijke galerij of portiek. Daar mag je je spullen ook niet permanent neerzetten.
Hoewel je al 12 jaar op deze manier gebruik maakt van de gezamenlijke tuin, wil dat nog niet zeggen dat je daar mee door mag gaan.

ro
door ron503 - May 25, 2019 om 10:17
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De gezamelijke tuin kan gezien worden als een gemeenschappelijke ruimte die door de verhuurder ter beschikking wordt gesteld. De bewoners mogen van die tuin gebruik maken maar geen goederen langdurig en onbeheerd laten staan. Op het moment van verwijderen waren de goederen niet in gebruik want de bbq stond niet aan en er zat niemand aan tafel of had de intentie om dat wel te gaan doen m.a.w. onbeheerd achtergelaten. Er heeft een opruimactie plaatsgevonden waarbij onbeheerde goederen zijn afgevoerd en dat mag de verhuurder doen om de gemeenschappelijke ruimte netjes en veilig te houden.