eenigma
door eenigma Oct 11, 2011 om 14:11
Vrije tijd & tuin

Zelf boeken verkopen bij BOL of toch beter elders?

Hallo allemaal, ik heb een verzameling bijzondere oude en tweedehands boeken die ik wil verkopen, nu kan je natuurlijk een opkoper alles in 1x mee laten nemen maar dan krijg je dus zeer ver onder de waarde betaald, als het ff kan willen de heren handelaren geld toe omdat ze zo goed zijn jou van je handel te verlossen LOL

Het meeste brengt op de boeken per stuk zelf verkopen maar wat is de beste plek daarvoor? Marktplaats, E-Bay of is het slim dit bij BOL te doen? Wie heeft ervaring hiermee, zelf ben ik geneigd te denken dat als ik een boek van een particulier wil kopen BOL een soort garantie bied van betrouwbaarheid maar daar staat tegenover dat ik persoonlijk met het kopen op E-Bay heel goede ervaringen heb en dat een site als Marktplaats en aanverwanten weer zo een groot aanbod van verkopers heeft.

Is er iemand die ervaring heeft als verkoper op BOL en/of E-Bay? Wat vinden jullie van belang als je voor een redelijk prijzig artikel op internet gaat zoeken naar een verkoper, wat maakt een verkoper betrouwbaar is dat zo een verbintenis met BOL of maakt dat helemaal geen indruk op jullie?

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie meningen,

vriendelijke groetjes,
Enigma.

65693 32 Rapporteer

stacey
door stacey - Oct 11, 2011 om 14:23
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Nou, wil je niet ontmoedigen maar 2e hands boeken zijn gewoon geen drol meer waard............en zelf te koop zetten betekend hoop moeite moeten doen om een enkel keer 1 eurotje te verdienen........

Heb hier boeken die nieuw 40,-/45,- zijn/waren,
staan nu bij tientallen te koop voor geen 2 euro................

Bol.com verkoopt beter dan marktplaats denk ik, veel meer aanloop ed
maar vergeet niet dat je bol ook deel betaald + je porto
dus dat moet je allemaal nog Op bedrag dat je wilt vangen rekenen...........
Ebay ben ik verder niet mee bekend

sonjaatje
door sonjaatje - Oct 11, 2011 om 14:45
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Marktplaats is gratis dus daar zou ik mee beginnen. Lukt het daar niet dan kun je altijd nog overstappen op Bol. Ebay ben ik persoonlijk niet zo`n fan van.

Wat ik belangrijk vind bij het zoeken van spullen op mp is of ik het ook op kan halen. Niet dat ik dat meestal doe, maar dat wekt wel vertrouwen.

druifje01
door druifje01 - Oct 11, 2011 om 14:52
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Kijk eens naar de mogelijkheid om een kraampje of meer te huren bij boekwinkeltjes.nl. Je kunt daar itt tot bol.com zelf met een koper onderhandelen. Boekwinkeltjes.nl houdt niets van de verkoopprijs in, maar vraagt wel een euro of 3 huur per 3 maanden en kraampje dat je zelf kunt benoemen. Boeken sturen, brengen, op laten halen is allemaal mogelijk.

stacey
door stacey - Oct 11, 2011 om 14:59
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Maar heb je zelf al rondgekeken op internet of je de boeken die je verkopen wilt er vind en voor welke prijs ze eventueel gaan en via welke site ?
Zou ik eerst even bekijken, dan kun je beetje bekijken of het de moeite loont.
En afhankelijk van het soort boek kun je verkoopsite bekijken.
Zou (dure) naslagwerken bv zelf eerder via bol dan via marktplaats aanbieden.

tdehond
door tdehond - Oct 11, 2011 om 15:10
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het bevalt mijn neef prima om o.a. studie boeken te verkopen via bol.com.

Zelf koop ik soms een boek 2dehands bij bol.com wat ook prima bevalt.

Een kennis huurt wel eens een marktkraam en verkoopt daar 2dehands boeken.

rj
door rjw - Oct 11, 2011 om 15:45
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou de boeken gewoon op zowel Marktplaats als Bol.com aanbieden. Je hebt dan de grootste kans om ze te verkopen.

Bol.com is wel veel makkelijker want je hoeft slechts een ISBN op te geven en Bol.com zorgt dan voor de juiste beschrijving.

bobmalooga
door bobmalooga - Oct 11, 2011 om 16:04
229 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb veel boeken verkocht via BOL, dat gaat probleemloos, maar houdt er met de prijs rekening mee dat versturen met pakketpost duur is, dat er een gedeelte van de opbrengst naar BOL gaat en ook kussen-enveloppen zijn niet gratis.
Je hebt echter geen zorgen over de betaling, facturen worden voor je aangemaakt met adres, je hoeft ze alleen maar uit te printen.
Probeer als het kan boeken zo te verpakken dat ze door de brievenbus kunnen, dan is het postzegels plakken op basis van gewicht. Anders houd je bijna niets over van de opbrengst.

druifje01
door druifje01 - Oct 11, 2011 om 16:15
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik heb ook via bol.com een aardige duit verdiend. Alleen waar het om antieke boeken gaat -eventueel nog zonder ISBN- kun je jezelf beter elders een kans gunnen.

su
door susannef - Oct 11, 2011 om 17:57
303 Antwoorden / 9 Vragen

Op de site van mijn regionale internetprovider (ZeelandNet) kan je heel goed spullen kopen en verkopen. Het wekt zeker vertrouwen als je de spullen voor aankoop kunt zien en af kan komen halen.
Wellicht dat andere regio's ook zo'n soort site kennen.

to
door tom1944 - Oct 12, 2011 om 12:17
24 Antwoorden / 1 Vragen

eenigma,

Het verhaal van 'bobmalooga' kan ik helemaal bevestigen.
Via Bol.com is het makkelijk en betrouwbaar, echter de bijkomende kosten voor het verzenden zijn een echte tegenvaller.
Ik hield er vrijwel niets aan over. Dus voor die paar euro ga ik niet meer in de rij staan bij een postkantoortje.

Succes,
tom

druifje01
door druifje01 - Oct 12, 2011 om 12:42
1712 Antwoorden / 140 Vragen

[quote=tom1944 schreef op woensdag 12 okt 2011, 12:17]eenigma,

Het verhaal van 'bobmalooga' kan ik helemaal bevestigen.
Via Bol.com is het makkelijk en betrouwbaar, echter de bijkomende kosten voor het verzenden zijn een echte tegenvaller.
Ik hield er vrijwel niets aan over. Dus voor die paar euro ga ik niet meer in de rij staan bij een postkantoortje.

Succes,
tom

Hoi tom, maar wat wil je? Dat bol.com de verzendkosten van jouw boeken gaat betalen? De boeken zijn jouw eigendom. bol.com trakteert je daarbij niet op postzegels. Je doet er dus goed aan de verzendkosten in je vraagprijs in te calculeren.

sr
door sreglov - Oct 12, 2011 om 13:24
21 Antwoorden / 6 Vragen

Ik vind deze reactie wel wat kort door de bocht. Dat is toch echt afhankelijk van het boek dat je verkoopt.

=stacey schreef op dinsdag 11 okt 2011, 14:23: Nou, wil je niet ontmoedigen maar 2e hands boeken zijn gewoon geen drol meer waard............en zelf te koop zetten betekend hoop moeite moeten doen om een enkel keer 1 eurotje te verdienen........

Heb hier boeken die nieuw 40,-/45,- zijn/waren,
staan nu bij tientallen te koop voor geen 2 euro................

Bol.com verkoopt beter dan marktplaats denk ik, veel meer aanloop ed
maar vergeet niet dat je bol ook deel betaald + je porto
dus dat moet je allemaal nog Op bedrag dat je wilt vangen rekenen...........
Ebay ben ik verder niet mee bekend

jantje
door jantje - Oct 12, 2011 om 13:27
123 Antwoorden / 12 Vragen

druifje01 verteld dat men ook bij boekwinkeltjes.nl terecht kan.

Bij deze organisatie heb ik naar tevredenheid al een paar keer boeken gekocht. En ik denk er over om zelf ook een 'kraampje' op deze site te gaan beginnen. Je kunt zelf de prijs voor een boek bepalen.
Ook bij Bol.com heb ik alleen maar koop-ervaring.

Mocht een boek te dik zijn voor de brievenbus, dan kun je altijd afspreken dat het boek geopend in een envelop verstuurd wordt.

Succes, van Moin.

rj
door rjw - Oct 12, 2011 om 13:28
3236 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=sreglov schreef op woensdag 12 okt 2011, 13:24]Ik vind deze reactie wel wat kort door de bocht. Dat is toch echt afhankelijk van het boek dat je verkoopt.

Klopt. Als je een beetje courante boeken hebt in goede staat is dat vaak voor meer dan 50% van de nieuwwaarde te verkopen. Al regelmatig gedaan. Ik heb zelfs wel eens boeken gekocht op Amazon, en doorverkocht via bol.com voor hetzelfde bedrag als waar ik het voor gekocht had. Maar dat komt dan weer omdat Engelstalige boeken in NL relatief duur zijn.

sr
door sreglov - Oct 12, 2011 om 13:28
21 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou bol.com aanraden. Het voordeel boven marktplaats is dat mensen die nieuwe boeken zoeken ook jouw boek makkelijk kunnen vinden en misschien wel jouw boek kopen. Er worden - afhankelijk van het boek natuurlijk - redelijke prijzen voor gevraagd. Daarnaast kost het relatief weinig moeite en geeft de verkoop via bol.com een zeker basisvertrouwen. Bij Bol.com betaald de koper 1,95, waarmee je geacht wordt voldoende te hebben voor het verzenden. Kijk voor de precieze voorwaarden op de site.

Als je boeken relatief weinig waard zijn, is het misschien ook gewoon slim om naar De Slegte te gaan. Dan krijg je er doorgaans wel minder voor als via particuliere verkoop, maar je bent wel in één keer klaar. Via Bol.com of marktplaats heb je wel meer werk, omdat je uiteraard zelf moet verzenden.

Succes!

sr
door sreglov - Oct 12, 2011 om 13:29
21 Antwoorden / 6 Vragen

Dit is inderdaad een goed advies (Waar zijn die duimpjes toch?), heel verstandig om een reele prijs te vragen.

=stacey schreef op dinsdag 11 okt 2011, 14:59: Maar heb je zelf al rondgekeken op internet of je de boeken die je verkopen wilt er vind en voor welke prijs ze eventueel gaan en via welke site ?
Zou ik eerst even bekijken, dan kun je beetje bekijken of het de moeite loont.
En afhankelijk van het soort boek kun je verkoopsite bekijken.
Zou (dure) naslagwerken bv zelf eerder via bol dan via marktplaats aanbieden.

ed
door edithk - Oct 12, 2011 om 13:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb vrij veel ervaring met boeken verkopen zowel via Boekwinkeltjes als bij Bol. Beide bevallen prima. Er zijn wel verschillen.
Bol accepteert alleen boeken die een ISBN-nummer hebben. Dat betekent dat je daar alleen geregistreerde boeken kwijt kunt en niet al te oude. Het voordeel van Bol is het enorm hoge bezoekersaantal. Een beetje courant boek ben je dan ook snel kwijt.
In mijn boekwinkeltje op Boekwinkeltjes.nl plaats ik oudere boeken en boeken zonder ISBN-nummer. Het duurt hier soms wat langer voor een boek verkocht wordt. Het persoonlijke contact dat je met een koper hebt vind ik leuk. Vaak heb ik al gehoord dat mensen heel blij zijn met een boek, dat ze soms na lang zoeken gevonden hebben.
Er zijn ook boeken die zoveel op internet worden aangeboden dat het nauwelijks de moeite waard is om daar inspanningen voor te leveren. Die boeken breng ik naar de kringloop o.i.d.

ti
door timelu - Oct 12, 2011 om 13:53
43 Antwoorden / 1 Vragen

Het zijn inderdaad de verzendkosten die de prijs opdrijven.
Ik verkoop en koop vrij vaak boeken.
Verkopen doe ik altijd via marktplaats. Dan kunnen mensen ze
eventueel ook afhalen. Ik heb wel een iets goedkopere verzendoplossing gevonden. Een pakketje via dhlforyou kost maar € 4,95. Helaas willen veel mensen dat niet, ze willen het liefste verzending via postnl.

Er zijn sites waar je goedkope postzegels/pakketzegels kunt kopen.
Je moet wel even de voorwaarden goed doorlezen.
Soms komt er nog iets bij voor verzendkosten, maar dat hoeft niet altijd.
Ik betaal op dit moment voor een pakje € 4,73 en voor een postzegel € 0,37.
En dan heb ik dus een pakketzegel van € 6,75 en een postzegel van € 0,46.

Ik heb zelf goede ervaringen met www.verzendpro.nl maar je hebt ook
www.goedkoperverzenden.nl en www.postzegelsmetkorting.nl

robtien
door robtien - Oct 12, 2011 om 13:58
269 Antwoorden / 10 Vragen

ik zou zeggen via marktplaats.
als je echt oude boeken hebt dan kan eht best nog wel is opleveren zeker als er niet veel van gedrukt zijn. iemand die het echt zoekt net dat ene boek zal meer geven dan iemand die denkt oh leuk een boek die wil.

wat je kunt doen isvia marktplaats verkopen
via een vlooienmarkt of met konginnedag enzo.

stacey
door stacey - Oct 12, 2011 om 14:24
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=timelu schreef op woensdag 12 okt 2011, 13:53]Het zijn inderdaad de verzendkosten die de prijs opdrijven.Een pakketje via dhlforyou kost maar € 4,95.

Misschien een ideetje voor je ?

Kwam dit tegen op verkoopsite :
--LET OP: Voor genoemd bedrag wordt het boek opengeslagen verzonden!! --
Reden ? Dan past het gewoon door de brievenbus !
Dat scheelt al aanzienlijk in de porto..........

Natuurlijk afhankelijk van formaat boek of dit mogelijkheid is…….

eva369
door eva369 - Oct 12, 2011 om 14:26
308 Antwoorden / 2 Vragen

Eventueel kunt u ook boeken aan de slechte verkopen. u kunt altijd vragen wat ze ervoor willen hebben.

druifje01
door druifje01 - Oct 12, 2011 om 14:35
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik moet zeggen dat boekwinkeltjes.nl je meer het gevoel geeft je eigen winkel te draaien. Er kan over de prijs van een boek met een (potentiele) klant die interesse getoond heeft onderhandeld worden per mail. Dat maakt het een beetje persoonlijker.

lu
door lucienne1954 - Oct 12, 2011 om 15:07
10 Antwoorden / 0 Vragen

Ik verkoop zelf mijn boeken via boekwinkeltjes.nl, maar verwacht er niet te veel van.

druifje01
door druifje01 - Oct 12, 2011 om 15:19
1712 Antwoorden / 140 Vragen

@Lucienne. Naar mijn ervaring heb je bij boekwinkeltjes.nl inderdaad veel geduld nodig. Het aanbod is immens. Toch heb ik een aantal klanten met mijn kinderboeken of antieke boeken uit familiebezit bijzonder blij kunnen maken.

li
door lizmol - Oct 12, 2011 om 15:26
61 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb jarenlang via Marktplaats boeken verkocht, echt honderden, in de begintijd was dat erg leuk en heb er aardig aan verdiend.
Maar tegenwoordig is er geen gein meer aan, je hebt een hoop werk om je advertentie te plaatsen met duidelijke omschrijving en foto, en als je dan na een paar uur kijkt zie je dat je al op bv pagina 10 staat, dat komt door al die grote handelaren die steeds bovenaan komen te staan doordat zij betalen voor die advertentie's. Ik ben er een beetje door afgeknapt, en net wat iemand schreef, zelfs het mooiste boek is vaak geen drol meer waard, of je moet toevallig iemand treffen die het boek speciaal zoekt.

Bij Bol.com moeten je boeken er wel heel netjes uit zien, dus geen aftandse exemplaren.

Ik heb nog wel 800 boeken staan, wie biedt ? hahahahaha !!!!
Succes met de verkoop.

jeuneke
door jeuneke - Oct 12, 2011 om 15:43
64 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb al een paar jaar een Boekwinkeltje en ik sta er van te kijekn dat er vooral winkeldochters verkocht worden. Ik heb ook veel gekocht via Boekwinkeltjes en dat bevalt me prima, i bepaal zelf de prijs die ik ervoor over heb. En ja, de verzendkosten, niets aan te doen

druifje01
door druifje01 - Oct 12, 2011 om 15:46
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Eenigma, je kunt bij bol.com de kwaliteit van een 2e-handsboekenverkoper nazien aan de hand van de op de site gepubliceerde verkopersevaluatie. Elke verkoop wordt gevolgd door een door de koper in te vullen formulier waarop op/aanmerkingen van de verkopersdienst aangegeven kunnnen worden.

zw
door zwartjes - Oct 12, 2011 om 15:50
30 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo,
Er zijn in hel het land markten waar tweedehands boeken verkocht worden ik denk dat dit ook een manier is om Uw boeken te verkopen want daar lopen de mensen die echt op zoek zijn naar mooie tweedehands boeken.
Groetjes.

to
door toyah - Oct 12, 2011 om 16:23
17 Antwoorden / 6 Vragen

Ik koop en verkoop zelf veel via Marktplaats. Voor boeken zou ik zelf niet op Ebay kijken dus die zet ik daar dan zelf ook niet te koop. Bij Bol koop ik ook eigenlijk niet omdat de prijzen daar vaak niet veel verschillen van een nieuw exemplaar. En voor 1 a 2 euro meer koop ik dan wel een nieuwe.
Wat denk ik ook belangrijk is of je er snel vanaf wilt. Zoja dan zou ik naar een tweedehandsboekwinkel gaaan en alles in 1 keer aanbieden want los verkopen via welke site dan ook kan soms heel lang duren.
Misschien kan je op een rommelmarkt/vrijmarkt gaan staan.
Succes in ieder geval!

1bernadette
door 1bernadette - Oct 12, 2011 om 23:19
13 Antwoorden / 12 Vragen

Via Marktplaats heb ik in de loop van de jaren nogal wat boeken kunnen verkopen.
Via BolCom heb ik laatst een boekje verkocht en moest zoveel aan porto betalen dat ik maar 30 cent of zo overhield, dus dat doe ik niet meer.
Ik kijk altijd eerst of een boek gezocht wordt. Het is wel even werk, maar ik heb heel leuke reacties gehad van mensen die echt blij waren met mijn boeken voor de esotherische en spirituele afdeling. Kookboeken moeten niet al te "oud" zijn, men wil vnl. de boeken van deze tijd. Kunst werd ook niet op gereageerd. Wij hebben ook een kraam gehuurd in Bredevoort, waar we op een boekenbeurs stonden met onze prachtige kunst- en kookboeken en haalden er net de kraam van 40 (!) euro uit.
Je moet ook een beetje geluk hebben. Kopen doe ik nog af en toe wel.
Marktplaats is al jaren mijn plek om te kopen en verkopen, vaak bij iemand uit de omgeving zelfs.
Succes!
Bernadette

eenigma
door eenigma - Oct 27, 2011 om 14:55
252 Antwoorden / 14 Vragen

Bij deze allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie tips en suggesties, dat ik mijn antiquariaat boeken niet bij Bol kan verkopen wist ik niet eens :-D Gezien het soort boeken dat ik wil verkopen ben ik duidelijk bij Boekenwinkeltjes en Marktplaats beter op zijn plek. Het is waar dat een advertentie op Marktplaats snel naar achter verdwijnt maar als iemand een specifiek boek zoekt (en dat is vaak zo met het soort dat ik wil verkopen) googelen ze deze op titel en/of schrijver en komen zo vrij snel op een Marktplaats advertentie terecht waarbij het niet uitmaakt dat die inmiddels op pagina 100 of zo staat ;-) De verkoopwaarde van de boeken heb ik gevonden door zelf te googelen en zo te zien wat anderen er voor vragen. Mijn ervaring met Marktplaats is ook dat doordat ik een e-mailadres heb met mijn achternaam (die zeldzaam is in Nederland) en dus heel gemakkelijk te vinden ben, in het telefoonboek, op internet et cetera mensen vertrouwen hebben in jou als verkoper. Er is me door jullie reacties veel duidelijk geworden, hartstikke fijn dat er zo meegedacht wordt!

Hartelijke groetjes,
Enigma.

bolkovitsch
door bolkovitsch - Feb 29, 2012 om 02:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bol.com is niet echt rendabel.

als je er vanuit gaat dat bol.com
standaard 0,99€ vraagt (+ 15% tot max 15€)
en je moet zelf nog 3,00€ (gemiddeld boek van 500gr of meer)verzend kosten.
dat betekend dus dat je voor dat je maar ook een cent van Bol.com over houdt
3,99€ in het verkopen hebt gestopt zonder dat je er iets voor hebt.
en dan reken ik de verpakkingsmaterialen nog niet