Th
door ThereseB Apr 8, 2020 om 20:57
Vrije tijd & tuin

Zijn de bedragen in een offerte bindend voor de leverancier of mag daar willekeurig van afgeweken worden?

We hebben een grote tuin die 20 jaar geleden door een tuinbedrijf is aangelegd. Ondertussen is mijn man al wat ouder en we wilden onze tuin wat levensbestendiger hebben. Dezelfde hovenier is 2 keer komen kijken en heeft tekening en een offerte uitgebracht waarin het aantal uren en materialen per post netjes zijn opgenomen.
Telefonisch hebben we één post in de offerte laten vallen maar verder de offerte aanvaard met dien verstande dat de bedragen niet zouden worden overschreden! De hovenier ging accoord en opperde zelfs dat als mijn man meewerkte de totaalsom lager zou worden.

Nu is de hovenier halverwege en wij zien dat er al meer uren gemaakt zijn dan hij bedacht had. Er zijn geen onverwachte en gekke omstandigheden geweest waardoor er meer uren gemaakt moesten worden. Het is zelfs zo dat mijn man elke dag mee heeft gewerkt.
Nu stelt de hovenier dat wij een overzicht krijgen van alle gemaakte kosten/uren en die moeten betalen ongeacht de offerte. Het totale bedrag wordt nu zeker 1/3 hoger.
Kan dit zomaar? De hovenier kende als geen ander de tuin en er zijn geen gekke dingen gebeurd waardoor de offerte overschreden moest worden.
Zijn wij er verantwoordelijk voor dat hij de klus onderschat heeft?

4620 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 8, 2020 om 21:02
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, dat kan niet. De hovenier had u dan tijdig moeten nmelden dat er meer werkzaamheden / tijd benutting nodig bleek. Hij heeft een offerte gemaakt en die is doorv u geaccepteerd. In beginsel is er dan naar mijn mening sprake van eenzijdig afwijken van de overeenkomst hetgeen betekent dat hij ijn gebreke is gebleven om de werkzaamheden volgens de overeenkomst uit te voeren. Herhaald, tenzij er afsprake waren mb.t. eventiueel meerwerk en zoals ik het begrijp zijn die er niet.

Zie bijv.deze info http://blog.wetrecht.nl/kun-je-een-offerte-of-aanbod-juridisch-gezien-intrekken/  en  https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/garantie/schadevergoeding-bij-niet-nagekomen-overeenkomst/ en lees dat dan als niet nakomen van de bij offerte overeengekomen overeenkomst.

marita5
door marita5 - Apr 8, 2020 om 21:13
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo ThereseB ,

Wanneer er een vaste prijs is afgesproken , mag de hovenier niet zomaar de prijs verhogen .

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel ( zie ook benedenaan voorbeeldbrief )

https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-kosten/prijzen/wanneer-mag-dienstverlener-prijs-verhogen

ne
door neodutchio - Apr 8, 2020 om 21:51
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het ligt er aan wat er overeengekomen is. Is de offerte bij benadering opgenomen, of als vast iets. Staan er voorwaarden bij het op uren loopt of als een totaal bedrag. Vaak is het lastig een klus aan te nemen op een vast bedrag. Zzp'ers willen zo nog wel eens werken, grotere bedrijven geven een indicatie op papier met de vermelding dat uren per gewerkt uur gefactureerd gaan worden.

U weet wat er op papier staat, wij niet.

Iv
door Ivo W - Apr 8, 2020 om 22:58
727 Antwoorden / Vragen

Van de prijs die in een geaccordeerde offerte vermeld staat, mag niet worden afgeweken zolang de opdrachtgever de wensen niet wijzigt en er geen sprake is van omstandigheden die ten tijde van het opstellen van de offerte niet konden worden voorzien door de 'vakman' die de offerte heeft opgesteld.

Dat uitvoering van een klus langer duurt, is voor risico van de hovenier.

rj
door rjw - Apr 9, 2020 om 08:44
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Dat hangt helemaal af van wat er in de offerte is overeengekomen. Heb je daadwerkelijk een vast totaalbedrag afgesproken of zijn de bedragen een indicatie wat het ongeveer gaat kosten? Kan je een kopie van de offerte hier plaatsen zodat we eens kunnen kijken hoe het er precies staat?

ha
door harrybre - Apr 10, 2020 om 12:37
240 Antwoorden / Vragen

Heeft de hovenier netjes werk geleverd, en is daarom alles tegengevallen ? Of had u liever dat hij het afgerausd zou hebben om toch aan die geschatte uren te komen ?

ro
door ron503 - Apr 10, 2020 om 13:44
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een offerte is een kostenraming die de hovenier heeft gemaakt en heeft u die voor akkoord aangeboden. U heeft echter een bepaalde post uit de offerte laten vallen en daardoor is de eerste offerte eigenlijk niet meer van toepassing en zou er een tweede offerte gemaakt dienen te worden waar u wel mee akkoord kan gaan. Het is uw keuze geweest om een post te laten vallen maar u bent wel met de eerste offerte met daarin de totale kosten akkoord gegaan dus mag de hovenier niet meer in rekening brengen dan het afgesproken bedrag die in de eerste offerte is beraamd. Dat uw man mee heeft geholpen doet aan de eerste offerte niet af want al zou hij dat niet hebben gedaan het totaalbedrag van de eerste offerte is bindend. Op basis van die eerste offerte is de hovenier gehouden om de werkzaamheden tegen de overeen gekomen prijs uit te voeren en alle tegenvallers zijn voor rekening en risico van de hovenier.

1paul
door 1paul - Apr 10, 2020 om 14:38
3101 Antwoorden / 0 Vragen

Laat de hovenier de tuin afmaken VOOR u met hem de prijs bespreekt, dan als de eindafrekening komt laat hem weten dat u NIET meer dan de geofreerde prijs betaald, dat was de afspraak en laat hem ook weten dat u nog geld van de prijs af wil hebben zoals afgesproken omdat uw man iedere dag meegewerkt heeft, doe dit alles per aangetekende brief  maar pas als de tuin helemaal AF is, dus absoluut niet eerder, tot die tijd, zeg ja en amen maar beloof niet, vooral NIET dat u accoord bent met de verhoogde prijs...

Normaal gesproken mag een offerte een overschrijding hebben van een 10% maar in dit geval, omdat uw man meewerkt lijkt me dit onacceptabel...

johannes van den heuvel
door johannes van den heuvel - Apr 10, 2020 om 18:04
3 Antwoorden / Vragen

het meer uren draaien dan gedacht op de door beiden akkoord bevonden offerte geeft feen reden tot meer laten betalen, dat is eigen risico voor de hovenier zelf, tenzij u met hem later overeenkomt om deze kosten al fo niet gedeeltelijk te vergoeden.
normaal gesproken is het bedrag van de offerte "heilig" en mag hier zonder onderlinge overeenkomst niet van afgeweken worden.
het kan zijn, dat hij bij het opmaken van de orrerte een rekenfout/inschattingsfout heeft gemaakt, maar dit is echt zijn eigen risico.

mo
door mof - Apr 10, 2020 om 18:33
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een overschrijding van ca 10% wordt normaal nog als redelijk gezien. 30% is te veel. Niet mee akkord gaan.