Bitterbleu
door Bitterbleu May 19, 2019 om 16:33
Vrije tijd & tuin

Zinken regenpijpen veroorzaken vlekken op tegels.

Goedemiddag. Afgelopen week heb ik gezien dat na een regenbui er vlekken op onze nieuwe bestrating zijn gekomen. Die zijn afkomstig van de regenpijpen en omlijsting van ons dak die allemaal van zink zijn. Weet iemand of die vlekken (makkelijk) zijn te verwijderen en waarmee?

5711 6 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 19, 2019 om 16:44
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat de vlekken wel weer vanzelf verdwijnen maar eventueel kan het gebruik van schoonmaakazijn (verdund) een opolossing zijn.m

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 19, 2019 om 16:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees hier over zink oxide. Gaat weliswaar over dierenkooien, maar als u de tegels boent met water en azijn, daarna goed spoelen met water, zou het weg moeten zijn. Eerst maar op klein stukje proberen.

Zinken voorwerpen vormen aan de buitenkant na verloop van tijd zinkoxide. Dit witgrijze poederige laagje is gevaarlijk. Bij een nieuwe verzinkte kooi of bench, kun je deze het beste een paar dagen of weken buiten laten staan, zodat hij iets gaat verweren. Daarna met een stevige borstel met zuur (bijvoorbeeld met een sopje met (schoonmaak)azijn) de zinkoxide verwijderen en dan is je kooi of bench veilig te gebruiken voor je vogel. Als je regelmatig een verzinkte kooi goed poetst met een stevige borstel en afspoelt met een mild zuur, zoals azijn, poets je het laagje nog verder weg en verlaag je het risico. In zuur lost het laagje zinkoxide op en wordt weggespoeld. Let op: ook veel fruit is vaak iets zuur, dus fruit tussen gegalvaniseerd gaas doorduwen kan problemen geven, daar het zinkoxide door het fruit wordt opgelost en aan het fruit kan blijven zitten!

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - May 19, 2019 om 17:04
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan zijn dat de nieuwe bestrating  na een regenbui ook zonder regenpijpen vlekken vertonen.
Zou het even aanzien. Hier leest u er meer over.
https://vanharn.nl/witte-vlekken-op-mijn-bestrating-kan-dat-kwaad/

Bitterbleu
door Bitterbleu - May 20, 2019 om 22:00
55 Antwoorden / 58 Vragen

Dank u wel voor de moeite en reacties. Ik ga eerst voorzichtig aan de gang met schoonmaakazijn.

tijger1
door tijger1 - May 20, 2019 om 22:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, laat ook even weten of het gelukt is.

ja
door jan24 - May 22, 2019 om 11:03
109 Antwoorden / 4 Vragen

Mogelijk ten overvloede, maar uw nieuwe bestrating is niet gecoat? Zo ja, dan zou ik extra voorzichtigheid in acht nemen bij het reinigen.
In het andere geval zijn de aangedragen oplossingen met schoonmaakazijn afdoende.