Ko
door Koos van Hhelden Jul 6, 2022 om 18:53
Winkels & webshops
33% prijsverhoging lakens HEMA

Op 8 juni 2022 kocht mijn vrouw bij HEMA in De Boogaard te Rijswijk 1 stuks hoeslaken badstof katoen, type 05.14.0059. Zij betaalde daarvoor EUR 22,50 (geen actieprijs). Omdat het hoeslaken voldeed (nadat ze een week later het bed ermee opmaakte) besloot ze er nog eentje te kopen. Op donderdagavond 17 juni liep zij de HEMA in Rijswijk weer binnen voor een tweede identieke hoeslaken. De prijs bleek toen plotseling EUR 30,00 te zijn; het commentaar van de verkoper was, dat de grondstofprijzen waren gestegen. Mijn vrouw zag toen af van de koop, want 33% duurder is wel erg veel van het goede.

Op vrijdag 18 juni besloot ze toch maar met oprechte tegenzin het onderhavige tweede hoeslaken te kopen (zie aankoopbon). En weer hetzelfde commentaar van de verkoper: gestegen grondstofprijzen. Het vak was overigens na 8 juni (bij de eerste aankoop) en 17 juni niet bijgevuld, dus hoezo gestegen grondstofprijzen!
Als zij wel het tweede hoeslaken op dezelfde dag 8 juni had gekocht, zou er geen prijsverschil geweest zijn!

U begrijpt dat ik mijn aankopen hierdoor bij HEMA verder tot een minimum zal beperken, afgezien van de oranje tompoucen tijdens Koningsdag ;-)

6883 21 Rapporteer

va
door vanlotjegetikt - Jul 6, 2022 om 19:02
809 Antwoorden / Vragen

O jee dat wordt dus nergens meer wat kopen want alle grondstofprijzen zijn verhoogd.
Welcome to the real world.

getty
door getty - Jul 6, 2022 om 19:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarvan akte

O, ja : noem eens iets op wat niet gestegen is in prijs? Ik neem aan dat u ook toch bekend met de actualiteit bent?

sira
door sira - Jul 6, 2022 om 19:12
2290 Antwoorden / 24 Vragen

Voorheen was ik bij de supermarkt ongeveer € 40,- à € 45,- kwijt voor mijn boodschappen. Vanmorgen was ik € 65,- kwijt.
Daarom heb ik besloten mijn aankopen bij de supermarkten tot een minimum te beperken en dat geldt ook voor gas en elektra. Kortom eigenlijk voor alles wat momenteel in prijs aan het stijgen is. Ik vrees dat ik in de toekomst weinig aankopen zal doen.

Ik voorspel u dat Nederland afstevent op een ramp en dat er heel veel mensen door alle prijsstijgingen bij de voedselbank terecht zullen komen en dat diezelfde mensen zich straks helemaal niets meer kunnen veroorloven, zeker geen hoeslaken.
Als de boeren en de vissers ook nog moeten gaan inkrimpen, zijn we genoodzaakt om voor hogere prijzen te gaan importeren, wat dan weer "ten goede" komt van de stikstof

Thecla58
door Thecla58 Jul 6, 2022 om 19:15
843 Antwoorden / 3 Vragen

@Sira

En er zijn al lange wachtlijsten bij de voedselbanken en menig voedselbank valt om omdat supermarkten tegenwoordig hun goederen die bijna aan de datum zijn zelf met een aanzienlijke korting verkopen. Ik doe met dat laatste zeker mijn voordeel. De ene helft eet ik op de dag van kopen op en de andere helft gaat in de vriezer.

sira
door sira Jul 6, 2022 om 19:20
2290 Antwoorden / 24 Vragen

Verstandig wat je in de supermarkt doet.

Ik zie het voor Nederland niet positief in.

Thecla58
door Thecla58 Jul 6, 2022 om 19:28
843 Antwoorden / 3 Vragen

quote
Ik zie het voor Nederland niet positief in.
unquote

Voor heel veel landen niet...

Thecla58
door Thecla58 - Jul 6, 2022 om 19:12
843 Antwoorden / 3 Vragen

Tell me,

denk je dat de HEMA wakker ligt dat je niet meer bij hen koopt. ;-)) Ik denk van niet. Ga je nou ook niet meer naar de supermarkt... want die zijn ook fors duurder geworden.
Er zijn prijzen die met wel meer dan 33% stijgen. Is het leuk? Nee maar you have to deal with it.

Overigens vind ik de uitleg van de medewerker zeer plausibel... Kijk misschien was het laken dat je vrouw op 8 juni kocht nog van een vorige productie en is de partij van 18 juni duurder omdat juist... de maker van de lakens zijn grondstoffen  duurder in moest kopen en laten we wel wezen die producent is toch zeker sinterklaas niet.

tenormin
door tenormin - Jul 6, 2022 om 19:14
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb gisteren de hele dag gesproken met mijn buurvrouw: en afgevinkt wat er niet duurder was geworden. We kwamen niet ver. Zonder gekheid: alles is duurder en de prijsstijgingen zijn echt niet tot stilstand gekomen: ik denk integendeel. Maar gelukkig voor de HEMA: u komt nog wel terug voor de tompoucen. Verdienen ze toch nog wat aan u. ☺

getty
door getty Jul 6, 2022 om 19:24
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Alleen zijn die ook vast duurder tegen die tijd

tenormin
door tenormin Jul 6, 2022 om 21:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@getty, ha ha, dat denk ik ook. Maar wat wel blijft: lekker. ;-))

mahadma
door mahadma - Jul 6, 2022 om 19:15
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Ik vraag mijzelf af of u of uw vrouw de afgelopen tijd nog benzine getankt heeft. De bakkerijen voor de Tompuoucen zijn alvast gewaarschuwd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 6, 2022 om 19:32
2011 Antwoorden / Vragen

[edit bijdrage - redactie]

Be
door Bewaklu Jul 6, 2022 om 19:45
131 Antwoorden / 1 Vragen

En speciaal voor deze onzin een account aanmaken....mensen hebben teveel vrije tijd om de klaagcultuur te voeden...

ne
door neodutchio - Jul 6, 2022 om 20:43
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het is echt niet zo dat er gekeken word hoeveel vooraad er van iets is die tegen welke inkoopprijs ingekocht is. Dat zou namelijk betekenen dat het ene filiaal die eerder door zijn voorraad heen is al de prijs moet aanpassen en het andere filiaal tot in lengte van dagen oude prijzen kan hanteren. Om die reden word op 1 bepaald moment de prijzen aangepast. Ja, het kan zijn dat er nog oude voorraad ligt tegen een lage prijs, maar het kan ook al zo zijn dat de duurdere al in de schappen ligt en Hema daar op toe legt.

Grondstoffen worden elke dag duurder. Personeel moet gecompenseerd worden wat een werkgever extra geld kost. Transport kost ondertussen klauwen met geld. Alles word duurder. Ga eens boodschappen doen samen met uw vrouw en verbaas u over de huidige prijzen.

rj
door rjw - Jul 6, 2022 om 23:25
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn meerdere mogelijke oorzaken:

- er was nog oude voorraad die voor de oude prijs werd verkocht

- hema was terughoudend met prijsverhogingen maar nu was het echt noodzakelijk omdat de hogere kosten niet tijdelijk blijken te zijn
- het product is veranderd (andere leverancier, andere productielocatie, etc)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 7, 2022 om 00:10
2011 Antwoorden / Vragen

Je laat er nog één weg, wellicht zag men genoeg vraag potentieel om de marge te vergroten. Dat heet handel, maar dat woord lijken de ingezetenen van dit toch echt niet communistische land vergeten te zijn.

rj
door rjw Jul 7, 2022 om 10:09
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Die inderdaad, maar die ligt zo voor de hand dat ik m niet noemde. Het enige is wel dat als het om een hogere marge gaat men meestal niet van die grote stappen maakt maar het geleidelijk oprekt totdat de verkopen wat minder worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 7, 2022 om 01:20
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Koos,

De hoeslakens van de Action zijn ook best goed

Soms heeft Action ze in aanbieding, dan koop ik altijd een voorraadje.

ne
door neodutchio Jul 8, 2022 om 17:34
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Zijn ze dan zo slecht van kwaliteit? Toevallig afgelopen maand weer een hoeslaken gekocht, na 4 jaar was de oude echt versleten. Om daar nu een voorraad voor aan te leggen...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 7, 2022 om 08:38
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, toch de volgende keer maar naar een adres waar het goedkoper is. Is de markt een een idee?

Toch nog dit: wij zijn vrijwilligers die op basis van eigen kennis en ervaring vragen proberen te beantwoorden of adviezen te geven en hebben geen andere band dat dit met Kassa/BNNVARA. Ik heb begrip voor uw neming maar kan er zelf niets mee anders dan dat ook ik wordt geconfronteerd met bijna overal stijgende prijzen, niet aleen bij HEMA.
Daarbij koop ik nooit en te nimmer oranje tompoucen.
Hoe dan ook geldt dat door fabricage problemen (o.a. door Covid) en transportproblemen er veel duurder is geworden.

panter22
door panter22 - Jul 7, 2022 om 09:05
6599 Antwoorden / Vragen

Die vette oranje tompoucen kun je beter laten staan.
Het badstof hoeslaken is duurder geworden.
Nou dan wacht je met kopen tot ze in de aanbieding zijn.
Je vrouw had de keus om wel of niet te kopen.
Ze kocht het hoeslaken wel. Dan heeft ze de prijs aanvaard.
Wat valt er dan nog te klagen?

me
door mein33 - Jul 7, 2022 om 11:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR KOOS VAN HHELDEN JUL 6, 2022  U begrijpt dat ik mijn aankopen hierdoor bij HEMA verder tot een minimum zal beperken, afgezien van de oranje tompoucen tijdens Koningsdag ;-)

Dan heeft u wel een hele slechte smaak als u de HEMA-topouchen door uw keel kunt krijgen en zeker die hele vieze oranje. ;-))     Maar smaken verschillen gelukkig en dat is maar goed ook, zeker in dit geval.

Voor wat de prijzen betreft, de verkopende partij bepaald helemaal zelf welke prijzen er voor de artikelen gevraagd worden.
Als klant kun je ook helemaal zelf bepalen of je het gewenste artikel wel of niet voor de gevaragde prijs wil kopen.

pino123
door pino123 - Jul 7, 2022 om 11:25
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik dat bij de benzinepomp zeg kan ik gaan lopen de rest van mijn leven

Tarry Hoorman
door Tarry Hoorman - Jul 8, 2022 om 10:52
2 Antwoorden / Vragen

Wat een zuur verhaal zeg, alleen voor een lage prijs bevalt het wel? Raar.

agapon1951
door agapon1951 - Jul 8, 2022 om 11:02
166 Antwoorden / Vragen

ook voor winkeliers is het moeilijke tijd. Om dekkend te kunnen werken zullen ook oude voorraden tegen hogere prijzen in de schappen komen te liggen mede door de te korten aan omzet verlies vanwege de prijsstijgen enigszins te compenseren. Matras Hoeslakens, om even bij het onderwerp terug te komen, elders al in de orde vanaf ongeveer 8 euro tweepersoons te verkrijgen. Even zoeken datwel, maar de hoeslakens elders zijn van dezelfde kwaliteit met asl basis veelal katoen. In verleden bij Wibra gekocht en er (drie stuks) 25 jaar overgedaan deze te verslijten en inlangs vervangen bij dezelfde zaak.
De prijzen stijgen overal en is toch noodzakelijk zeer bewust hetgene te kopen en te gebruiken wat je nodig hebt door de winkels af te struinen, aanbiedingen te vergelijken en daarbij ook nog een dosis gezondheid opdoet door in beweging te komen en de sport om juist dat laatste artikel in de aanbieding te vinden. Als beloning houdt je dan voldoende over om de duurdere tompoes tegen de oude prijs te kopen (grapje).    .

re
door red1 - Jul 8, 2022 om 11:11
329 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk maar eens bij ACTON!!!

He
door Helen 66 - Jul 8, 2022 om 14:12
119 Antwoorden / Vragen

Oude voorrraad met 33% prijsverhoging, is pure diefstal. Maar als consument kun je daar helaas niets aan doen, behalve de HEMA voortaan overslaan. Dat doen wij al sinds zij de 1e waren die Zwarte Piet bashte en Paasstol voorjaarsstol ed gingen noemen. HEMA= Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. Niks Hollands meer aan die club. Mag van mij uit het straatbeeeld/winkelcentra verdwijnen. .

ne
door neodutchio Jul 8, 2022 om 14:56
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe zou het anders kunnen? Prijzen zitten landelijk in het systeem, dus wachten tot de laatste hoeslaken verkocht is? Zit de Randstad maanden zonder 1 persoons hoeslakens omdat ze in het noorden alleen 2 persoons bedden hebben.

Rijd u wel eens met de auto? Daar werken ze met dagprijzen. En zelfs meerdere keren per dag passen ze de prijzen aan. Terwijl de tank onder de grond de week daarvoor al gevuld is. Ook diefstal?

rj
door rjw Jul 8, 2022 om 17:29
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Als je verstand zou hebben van FMCG zou je dit niet zeggen. De verkoopprijs van een goed wordt bepaald door de huidige inkoopprijs, niet de prijs waar het ooit voor is ingekocht. Van de verkoopinkomsten moet immers weer nieuwe voorraad worden ingekocht.

Voorbeeld:
Als je producten hebt ingekocht voor 100 euro per stuk en je verkoopt ze voor 130 euro per stuk terwijl de nieuwe inkoopprijs 130 euro is, heb je een probleem.

panter22
door panter22 - Jul 8, 2022 om 15:30
6599 Antwoorden / Vragen

Ook nog gemeld bij Max meldpunt, lees ik net.
Jeetje voor €7,50 zo'n drama maken.
https://www.maxmeldpunt.nl/topic/33-prijsverhogng-lakens-hema/
Bovendien is het laken katoen met polyester ipv100% katoen.
Na het wassen willen deze lakens nog wel eens uit model raken.

na
door nammko - Jul 9, 2022 om 17:18
28 Antwoorden / 3 Vragen

De action is zelfs zonder aanbieding een heel stuk goedkoper!

Mabelle
door Mabelle - Jul 9, 2022 om 18:54
404 Antwoorden / 1 Vragen

Op Max zie ik dat ik je leeftijd goed had ingeschat toen ik je topic hier voorbij zag komen...