re
door renek1975 Jul 31, 2017 om 11:10
Winkels & webshops

Aftermarket auto onderdelen

Beste mensen,

voor de hobby sleutel ik sinds een jaar of 10 aan een paar oldies en deze hebben zo nu en dan nieuwe onderdelen nodig. Sommige delen zijn origineel nog verkrijgbaar, andere niet. Origineel is overigens een rekbaar begrip aangezien autofabrikanten veel onderdelen zoals radiateurs, remklauwen, -schijven, -blokken, koppelingen, draagarmen, electronica, uitlaten etc. lieten en laten maken door andere fabrikanten van dergelijke delen, veel van die merken maken nu ook de aftermarket onderdelen, zoals bosch, febi, lehmforder, Ate etc. Deze onderdelen kun je als doe het zelf monteur eenvoudig via webshops verkrijgen en inbouwen, doe ik al jaren zo.

Maar na mijn laatste ervaring met het vervangen van een radiateur ben ik de draad kwijtgeraakt en vraag ik me af hoe het nu zit met die merken.

Ik bestel al jaren regelmatig onderdelen bij MijnAutoOnderdelen.nl, wat me altijd goed is bevallen, tot nu. Zij bieden voor mijn auto een assortiment radiateurs aan van verschillende merken, althans zo lijkt het. Ik bestelde een radiateur van het merk Van Wezel. Dat is een merk dat ik ken en vertrouwde. Toen ik de radiateur uitpakte bleek in de doos echter een radiateur van een ander merk te zitten waar ik nog nooit van had gehoord, vreemd dacht ik, maar ik had haast (auto moest naar een evenement in de Eifel de volgende dag) dus ik bouw de radiateur in. Deze bleek echter nieuw uit de doos zo lek als een mandje te zijn. Ok, uitbouwen en terugsturen, geen probleem, valt binnen de garantie. Ik wilde in ieder geval niet meer dezelfde radiateur want daar had ik geen vertrouwen meer in. Ik bestel een andere, duurdere radiateur en wat blijkt, ik krijg exact dezelfde radiateur geleverd, zelfde merk, zelfde serienummer alles... Toen snapte ik het niet meer en ging ik eens wat googelen.

Wat MijnAutoOnderdelen.nl aanbiedt als merken lijken in feite distributeurs te zijn, die ooit wel zelf die spullen maakten, maar inmiddels tig keer zijn overgenomen door andere holdings en groepen en weet ik wat voor constructies. Wat ooit een goed Europees merk was blijkt nu ook Aziatische rommel te leveren. Hoe weet je nu nog als klant wat je bestelt? De webshop biedt verschillende merken radiateurs aan met verschillende prijzen, maar dat blijkt telkens exact dezelfde radiateur te zijn van een compleet ander merk en een ander serienummer dan van de radiateur die in de webshop aangeboden wordt... Het is toch op zijn minst misleidend van de webshop door het zo aan te bieden dat het lijkt alsof je keuze hebt in verschillende kwaliteit, inclusief prijsverschillen, maar dat is allerminst duidelijk. Je kunt van de klant toch niet verwachten dat die precies alle ins en outs weet van welk bedrijf onder welke paraplu valt en hoe die bedrijfsmatige constructies precies in elkaar zitten?

Dit is misschien meer een kwestie dan een vraag, maar ik wilde deze ervaring in ieder geval ergens aankaarten, ook als waarschuwing voor diegenen zoals ikzelf die nog zo naief zijn te denken dat wanneer je een product van een bepaald merk bestelt, je dat exacte product ook krijgt.

groet,
René
Nijmegen

16652 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2017 om 11:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat zei die webshop toen u daar deze kwestie aankaartte?

ne
door neodutchio - Jul 31, 2017 om 11:18
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Dus u besteld iets en kreeg een verkeerd artikel. Deze was niet goed, stuurde het terug en bestelde een ander artikel. Toevallig het artikel dat daarvoor verkeerd geleverd is.
Dus als het eerste artikel wel goed geleverd zou zijn was er niets aan de hand?

re
door renek1975 Jul 31, 2017 om 12:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

samengevat zit het zo: ik bestelde een radiateur die aangeboden wordt als zijnde van het merk Van Wezel, ik krijg echter een radiateur van een ander onbekend merk (probleem 1) die ook nog eens defect blijkt te zijn (probleem 2). Vervolgens stuur ik het terug en bestel een ander duurder merk en daarachter blijkt precies dezelfde radiateur van onbekend merk schuil te gaan dan degene die mij in eerste instantie geleverd werd (probleem 3). Ik heb dus twee maal dezelfde radiateur gekregen die bij de webshop aangeboden wordt onder verschillende namen, serienummers en prijzen.

Dit blijkt geen fout te zijn, maar te maken te hebben met het feit dat die "merken" waaronder de radiateurs aangeboden worden op de website geen producenten maar leveranciers blijken te zijn. De daadwerkelijke producenten van deze producten blijven hierachter verscholen, omdat de webshop de producten presenteert onder de naam van de leveranciers alsof het merken zijn, het werkelijke merk van de producent ontdek je pas als je de doos uitpakt. Wat extra verwarring opwekt is dat die "merken" die nu alleen nog als leverancier optreden, ooit wel zelf die producten maakten. Ik merk dat het lastig uit te leggen is, maar merken die ooit radiateurs maakten blijken deze nu niet meer te maken maar onder hun bekende naam radiateurs van onbekende naam te distribueren. Dat is bedrijfsmatig kennelijk allemaal volkomen legaal, maar de webshop presenteert de radiateurs als zijnde producten van de bekende namen, niet de daadwerkelijke onbekende producenten die eronder schuil gaan. Hierdoor wordt het een soort roulette omdat je niet kunt weten wat je gaat krijgen. De keuze die je lijkt te hebben bleek in mijn geval niet te bestaan en is in het beste geval voor de klant onbekend.

re
door renek1975 - Jul 31, 2017 om 12:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

aan TIJGER1:

dit is het antwoord van MijnAutoOnderdelen.nl toen ik vroeg waarom ik een ander merk kreeg dan de Van Wezel die ik  had besteld:

Wij krijgen de onderdelen rechtstreeks vanuit Van Wezel geleverd.

Hun zijn een leverancier in verschillende merken en kunnen een andere merk leveren als international radiators het niet heeft.

Wij leveren ook remblokken in verschillende merken terwijl ze allemaal hetzelfde eruit zien.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

Met vriendelijke groeten,

Alex - Klantenservice
MijnAutoOnderdelen.nl

Dat van die remblokken is trouwens geen goede vergelijking, remblokken van TRW, BREMBO en Ate zien er inderdaad allemaal hetzelfde uit, maar het zijn wel allemaal verschillende merken en als je Ate remblokken bestelt krijg je ook Ate remblokken, niet van een totaal ander onbekend merk zoals bij de radiateur.

En Alex vermeldt dat Van Wezel een distributeur van verschillende merken is, maar bij MijnAutoOnderdelen.nl staat expliciet vermeld dat Van Wezel wel degelijk producent is van (onder andere) radiateurs. Dus klantenservice spreekt de eigen website tegen. En als het wel zo is dat Van Wezel zelf geen radiateurs maakt maar alleen een distributeur is van verschillende merken dan klopt niet alleen de informatie die zij over Van Wezel geven niet, maar blijft het misleidend dat de webshop het product aanbiedt onder de naam Van Wezel als zijnde een merk. Als je die bestelt speel je dus in feite roulette, want je hebt geen idee wat je dan werkelijk bestelt, dat kan dus vanalles zijn.

tijger1
door tijger1 Jul 31, 2017 om 12:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan in het vervolg maar elders kopen,

tdmduc
door tdmduc Jul 31, 2017 om 12:44
704 Antwoorden / 2 Vragen

Hun zijn?

tdmduc
door tdmduc Jul 31, 2017 om 12:51
704 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou zeggen, tijd voor een andere leverancier.

Ga niet altijd voor het goedkoopste. Soms kan je het best uitleggen aan je klant.

Zelf ben ik er best gevoelig voor als mijn garage zegt "sorry, deze is echt beter want op dit onderdeel moet je niet bezuingen"

Onlangs achterwiel laten repareren en opnieuw laten spaken. Ik heb een zwarte fiets met zwarte spaken....nu opeens gewoon blanke RVS spaken.

Eerst wilde ik er een probleem van maken omdat ik het er niet uit vindt zien.

Toen ik hoorde dat dit een maatje dikkere spaken waren en deze niet meer zo snel knappen dacht ik "ach ja waarom niet". Ik kan ze altijd nog zelf zwart maken. Inmiddels valt het al niet meer op en ik heb een steviger achterwiel.

Ze hadden me wel even kunnen bellen hierover, nu moest ik bij de kassa ineens beslissen.

re
door renek1975 Jul 31, 2017 om 12:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

nou, de goedkoopste was het zeker niet, ik kijk echt wel naar kwaliteit. De "Van Wezel" was flink afgeprijsd, maar kostte oorspronkelijk meer dan 400 euro, wat ik een beste prijs vind voor een aftermarket onderdeel voor een auto van 34 jaar oud. Mede daarom was ik zo verbaasd over de rommel die ik geleverd kreeg.

aurora1
door aurora1 - Jul 31, 2017 om 14:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb over een reeks van jaren altijd gekregen wat ik bestelde bij D-parts in Winneweer (Gr.). Als je niet zeker bent van een onderdeel kun je ook vooraf per mail overleggen en de adviezen zijn to the point. Redelijke prijzen, dus ik heb geen waarschuwing nodig.
Misschien voortaan toch maar op het merk auto zoeken en niet via een algemeen bedrijf?