Li
door Lieneke Vonk Feb 22, 2016 om 13:41
Winkels & webshops

Al mijn fotoalbums weg van de HEMA sinds de nieuwe software! Zonder ruimte te geven om een album af te maken! Wat kan die HEMA hier aan doen?

De HEMA heeft vanaf januari al gezegd dat er een nieuwe software komt en daardoor je recente fotoalbum niet meer te gebruiken is. AL VANAF JANUARI? Mijn hele album van 2015 is weg. Kan ik helemaal niets meer mee. Achtergronden, aanpassingen, teksten, datums.. al mijn uren werk voor niets. En dat maar 1,5 maand van te voren aangeven? En niet in het werkprogramma van het album zelf. Ik ben wel even bezig om 120 pagina's te bewerken. Nog niet helemaal klaar, dus dacht laat het album staan totdat er weer een aanbieding komt met afdrukken.. daar schijnen de kleine lettertjes onder te hebben gestaan. Maar ja, weet dat heel veel mensen die kleine lettertjes niet lezen..
Maar goed, positief persoon als ik ben. Ik download de nieuwe software en wil aan de gang gaan. Maar wat een slecht programma. Je kunt heel weinig keuzes maken, alles is standaard.. Jaren tevreden, maar ook de albums van jaren hiervoor kan ik dus niet nog een keer laten afdrukken. Wat kan de HEMA hier aan doen? Vinden ze het prettig dat heel veel klanten overstappen naar een ander? Albelli bijvoorbeeld? Jammer dat die het album niet kunnen openen, anders kon ik in dat programma verder gaan.
Er is zelfs al een facebook pagina aangemaakt zag ik. Hema steelt fotoalbums heet het. Eerlijk gezegd voelt het wel zo.. zucht.
Ik hoop dat jullie meerdere berichten krijgen en er helderheid over kunnen geven. Want die helderheid is nu ver te zoeken.
Bedankt alvast.

Groetjes Lieneke Vonk

9043 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2016 om 13:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voortaan dus wel de kleine lettertjes lezen. Koop een leesbril. Desnoods bij de Hema.

Li
door Lisax123 Feb 22, 2016 om 14:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ze heeft nu niks aan je advies.

reflecs
door reflecs - Feb 22, 2016 om 15:08
1859 Antwoorden / 4 Vragen

U schrijft dat Albelli het album niet kan openen. Ook niet als u het album downloadt, of kan dat ook niet meer?

Vorige vragen:https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/mag-hema-de-fotosoftware-zomaar-veranderen
https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/hema-fotoalbum-software-incompatibel

Contact met redactie: http://kassa.vara.nl/pagina/contact

Li
door Lieneke Vonk Feb 22, 2016 om 16:09
Antwoorden / 1 Vragen

Nee ik denk niet dat Albelli de albums van de Hema kan/mag openen. Ik kan helaas ook mijn album niet meer openen om te knippen en plakken bijvoorbeeld. Of te zien op welke manier/volgorde ik mijn foto's en teksten had. Dank je wel voor je tip.

li
door liesbeth71 Feb 24, 2016 om 14:20
Antwoorden / 1 Vragen

Lieneke, ik heb precies hetzelfde probleem. Albelli (de voormalige softwareleverancier van Hema) kan hier niets aan doen. Bij de Hema werd ik afgescheept met een 'excuses voor het ongemak.' (nogal makkelijk dus)
De communicatie over deze overgang op nieuwe software is minimaal geweest. Alleen een nieuwsbrief (die vaak in een spambox komt). Mijns insziens had er in het programma een pop-up moeten komen met een melding.

reflecs
door reflecs Feb 24, 2016 om 17:38
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@ lieneke vonk, graag gedaan. Ik zag inderdaad vandaag op een aantal sites, o.a. Facebook van Albellli, dat het toch niet mogelijk is. Hopelijk dringt het tot Hema door dat het verstandiger is om de consument tegemoet te komen en de software alsnog voor een langere periode beschikbaar te stellen.

reflecs
door reflecs Mar 10, 2016 om 12:41
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Het lukt, met een omweg, toch wel met Albelli, zie antwoord dick1959 van vandaag.

Cookies
door Cookies - Feb 22, 2016 om 15:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En wat heb je betaald om die HEMA software te gebruiken? Zoals jij het gebruikt hebt, is natuurlijk NIET de bedoeling van deze GRATIS software. Daar zijn andere programma's voor.

Li
door Lieneke Vonk Feb 22, 2016 om 16:13
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie. Ik vraag me af wat je met je antwoord bedoeld. Wat bedoel je met hoe ik het gebruikt heb en wat de reden is dat dit niet de bedoeling is voor deze gratis software. Ik vraag me af of ik de enige ben die hier tegen aan is gelopen bij de Hema en vraag me of er nog mogelijkheden zijn.

Li
door Lieneke Vonk Feb 22, 2016 om 16:13
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie. Ik vraag me af wat je met je antwoord bedoeld. Wat bedoel je met hoe ik het gebruikt heb en wat de reden is dat dit niet de bedoeling is voor deze gratis software. Ik vraag me af of ik de enige ben die hier tegen aan is gelopen bij de Hema en vraag me of er nog mogelijkheden zijn.

ha
door halex - Feb 24, 2016 om 20:11
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Of ze het nu 1,5 maand of een half jaar vantevoren hadden aangekondigd, er zullen altijd gebruikers zijn die het te laat ontdekken. Dat is sneu, maar ook het risico als je niet zelf software aanschaft (overigens erg duur) maar gebruik maakt van de service van een winkelier. Een winkelier kan en mag nu eenmaal zelf besluiten wat ie in zijn assortiment heeft.
Ik gebruikte de service nooit, maar wist al vanaf half januari dat HEMA stopt met software van Albelli. Mijn ervaring is dus dat het uitgebreid kenbaar is gemaakt.
Op uw vraag 'Wat kan de HEMA hier aan doen?' is het antwoord: niets.

aurora1
door aurora1 - Feb 27, 2016 om 12:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De Hema schijnt in onderhandeling te zijn gegaan met de procucent van de vorige software om tot oplossingen te komen. De ontwikkelingen zouden te volgen moeten zijn op de website van de Hema, en lees eerst even wat er zoal hierover bij Radar wordt gemeld: http://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/hema-vernieuwt-fotoboeksoftware-gebruikers-zijn-woedend/?utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrief

di
door dick1959 - Mar 10, 2016 om 01:10
1 Antwoorden / Vragen

Beste Lieneke,

Er is een oplossing voor Windows-gebruikers:

1) Download de Albelli-software vanaf hun site en installeer deze software.

2) Start Albelli en maak een nieuw album aan van exact hetzelfde formaat, als waarin het oude Hema fotoalbum is gemaakt, bijv. Vierkant XL (30 x 30cm , harde kaft). Stop er een paar willekeurige foto's in en sla het album op onder de naam Album1

3) Onder de map <Mijn documenten> of <My documents> was al een map <Hema Fotoalbum> aanwezig en er is nu ook een map  <Albelli Fotoboeken> aangemaakt.

4) Start de <Windows Verkenner> en ga naar de map <Hema Fotoalbum>.

5) Kopieer de volledige map van jouw oude Hema fotoalbum (bijv. Vakantie) uit de map <Hema Fotoalbum> naar de   map <Albelli Fotoboeken>. Het originele album van de Hema heb je straks nog nodig.

6) Onder de map <Albelli Fotoboeken> staat de map <Album1> ook nog. Kopieer vanuit deze map 5 bestanden: Album1.~ALB, Album1.ALB, Album1.ATF, TEMPLATE.ALS en TEMPLATE.ATF. en plak deze in de map <Vakantie> onder de map <Albelli Fotoboeken>.

De twee bestanden TEMPLATE.ALS en TEMPLATE.ATF overschrijf/vervang je.

 7) In de map <Vakantie> van <Albelli Fotoboeken> verwijder je de drie bestanden Vakantie.~ALB, Vakantie.ALB en Vakantie.ATF.

8) De gekopieerde bestanden Album1.~ALB, Album1.ALB en Album1.ATF hernoem je naar resp. Vakantie.~ALB, Vakantie.ALB en Vakantie.ATF.

9) Je opent het fotoboek <Vakantie> van Albelli nu opnieuw in de Albelli-software. Met dit album mag je nog niets doen!

10) Terwijl het album <Vakantie> geopend is, kopieer je de 5 bestanden TEMPLATE.ALS en TEMPLATE.ATF ,Vakantie.~ALB, Vakantie.ALB, Vakantie.ATF uit de originele map <Hema Fotoalbum/Vakantie> weer naar de map <Albelli Fotoboeken/Vakantie>. Je overschrijft dus 5 bestanden.

11) Ga terug naar het geopende Albelli fotoalbum <Vakantie> en kies linksboven voor <Product openen>. Als het programma vraagt of je de wijzigingen op wilt slaan, kies dan voor <Nee>.

Het album wordt nu geopend in Albelli met de foto's op de juiste volgorde met alle achtergronden, kaders etc. Maar je mag met dit album ook nog steeds niet doen!

12) Kies nu linksboven voor <Opslaan als>. Geef dit album bijv. de naam <Vakantie nieuw>. Het album is nu een echt Albelli-album geworden. Nu kan je weer alles met het album doen!

13) Verwijder de map <Albelli Fotoboeken\Vakantie>. Dit is het oude Hema-album.

Er is ook een Jip en Janneke-methode beschikbaar van Tolstoj op de site van de Consumentenbond

costnix
door costnix Mar 10, 2016 om 02:38
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dit vindt al een prima Jip en Janneke-methode!